Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at mange jobb stillinger krever levering av en video hvor jeg svarer på diverse spørsmål. Jeg finner dette handler mer om skuespillere evnen enn  hvem mann er som arbeider. Det også virker som STORE BRORs kontroll. Er det noe andre som mener at dette er absurd og kontrollerende og invasivt. 

Noen andre som får en enkelt følelse etter levering av en video?

Anonymkode: a36ba...c86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo absolutt en litt annerledes måte å vurdere søkere på, men jeg vil tro det er relevant for bransjen og typen jobber du søker. Selv har jeg aldri opplevd at dette har blitt krevd. Jeg skjønner ikke hva du mener med "store brors kontroll".

Hva slags jobber søker du på?

Anonymkode: 7d969...08a

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo absolutt en litt annerledes måte å vurdere søkere på, men jeg vil tro det er relevant for bransjen og typen jobber du søker. Selv har jeg aldri opplevd at dette har blitt krevd. Jeg skjønner ikke hva du mener med "store brors kontroll".

Hva slags jobber søker du på?

J.

Endret av anne2032
Skrevet

Ville vært uaktuelt for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
anne2032 skrev (27 minutter siden):

J.

Hæ?

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke jobbintervju du beskriver, det er en presentasjon av seg selv. Men jeg mener faktisk at jeg har sett de har bedt om sånt for helt banale jobber som Ikea, eller var det Tusenfryd? 

Garantert en eller annen ekstrovert HR-person som tror de virkelig har lagt gullegget som har funnet på noe sånt..

• Liker 2
Skrevet (endret)

"STORE BRORs kontroll"? Hentyder du til storebror ser deg? På hvilken måte er det overvåkning av deg at du sender inn en video?

Endret av Grønnsaksvaffel
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en effektiv måte å sile søkere på fort. Noen stillinger får 200 søknader (skrevet av KI), så mye jobb for den som skal se på dem. Jeg hadde ikke likt det. Personvern og oppbevaring av opptaket.. Men uansett en fin måte å øve seg på egenpresentasjon. Mulig det vil bli mer vanlig. 

Anonymkode: b1fd2...e11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Idioti. Hadde ikke søkt. 

Anonymkode: b1b6e...587

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være en effektiv måte å sile søkere på fort. Noen stillinger får 200 søknader (skrevet av KI), så mye jobb for den som skal se på dem. Jeg hadde ikke likt det. Personvern og oppbevaring av opptaket.. Men uansett en fin måte å øve seg på egenpresentasjon. Mulig det vil bli mer vanlig. 

Uansett hva de finner på av tull i en søknadsprosess, så vil de klare å rettferdiggjøre det. 

Skrevet

Er firmaet amerikanskt? Jeg misstenker at dem ved en inspilling kan bruke materialet til å gjennomføre en bakgrundssjekk. Jeg måtte gå gjennom dette. Jeg hadde 4 runder med intervjuer før jeg ble tilbudt jobben

AnonymBruker
Skrevet
Denrosakon skrev (Akkurat nå):

Er firmaet amerikanskt? Jeg misstenker at dem ved en inspilling kan bruke materialet til å gjennomføre en bakgrundssjekk. Jeg måtte gå gjennom dette. Jeg hadde 4 runder med intervjuer før jeg ble tilbudt jobben

Ikke flere enn fire runder?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uansett hva de finner på av tull i en søknadsprosess, så vil de klare å rettferdiggjøre det. 

Opplevd tull i søknadsprosess før? 

Skrevet

Ungdommen må gjennom det når de søker jobb på tusenfryd. De har ikke kapasitet til masse intervjuer, så de har en første siling med spørsmål som de skal svare på med en video av seg selv.

Og jeg har hørt om det ifht kjedebutikker og i kreative yrker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga blaffen, søkte på impuls sent en kveld. Fikk jobben.

Arbeidsgiver hadde ikke fått med seg at jeg ikke hadde gjort det. Ikke hadde vedkommende LinkedIn heller, som man også skulle linke til i søknaden.

Hele jobbannonsen var via kjedetilhørighet, så arbeidsgiver hadde ikke kontroll selv på hvordan stillingen var lagt ut.

Anonymkode: 9c726...b46

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det én gang, hos NRK. Synes det var helt ok. Brukte evigheter på å spille inn videoen, men det er ikke NRKs feil. 

Anonymkode: e8dce...e38

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 19.21):

Ikke flere enn fire runder?

Beklager forsinket svar,

Nei, hadde intervju med HR, min kommende sjef, sjefen over nordisk service og høyeste sjefen i Europa. 

Derimot måtte jeg si meg opp, før bakgrunnssjekken av meg var ferdig, som var litt uggent der og da siden en av klausulene i bakgrunnssjekken var at dem kunne hindre ansettelsen dersom dem fant noe. 

Jeg viste jo at jeg var clean og ikke hadde noe å være redd for, men det er alltid en usikkerhet. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånne stillinger hadde jeg stått over. Men nå er jo intervju i seg selv en dårlig måte å velge ut folk på, det handler uansett mye om hvordan man fremstår og hvor flink man er til å snakke for seg, og lite om hvor god man vil bli i jobben. Jeg har sett min egen arbeidsgiver ansette feil gang på gang, fordi de velger ut fra trynefaktor som har null å si i våre jobber.

Anonymkode: 00833...b8b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det blir mer og mer vanlig nå som alle bruker KI til å skrive søknaden.

Anonymkode: ba19e...620

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (På 8.2.2026 den 22.13):

Ungdommen må gjennom det når de søker jobb på tusenfryd. De har ikke kapasitet til masse intervjuer, så de har en første siling med spørsmål som de skal svare på med en video av seg selv.

Og jeg har hørt om det ifht kjedebutikker og i kreative yrker.

Sånn er det, arbeidslivet tilhører de utadvendte og ekstroverte i dag. Har man ikke noe av det, så venter arbeidsledighet resten av livet. 

Anonymkode: 5ab2f...af9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...