AnonymBruker Skrevet 7. februar #1 Skrevet 7. februar Kvinne i midten av 30årene, gift, barn, hus, bil og arbeid. A4! Gått på antidepressiv en god stund nå, Cipramil, startet for snart 1år siden på en lav dose. Hadde effekt, men på slutten av sommeren økte jeg til dagens dose, og det var først da jeg virkelig fikk god effekt av medisinen. Jeg prøvde å øke dosen en gang til en kort periode før jul, men da ble bivirkningene for sterke. Jeg gikk derfor tilbake til dosen jeg gikk på før økningen, og går fortsatt på denne. Bruker dette mot depresjon, og har vært utbrent og overbelastet over mange år. Ser nå at jeg skulle ha søkt behandling og medisinsk hjelp for mange år siden. Jeg kjenner meg nå lettere til sinns og har det bedre med meg selv enn hva jeg har hatt på mange år!! Jeg merker ikke selv noen spesiell virkning på sexlysten i grunn. Jeg synes det er vanskelig å si om den virker nevneverdig negativt på sexlysten. I mange år nå, frem til jeg etterhvert fikk behandling for depresjonen og ble medisinert så var lysten uansett lav. Lav sexlyst og lite tanker rundt sex har vært normalen min over flere år. Dette er i motsetning til tidligere før depresjonen hvor jeg hadde relativt høy sexlyst, og sex var noe jeg tenkte på. Det jeg kanskje merker er at jeg ikke onanerer så ofte på medisinene som hva jeg normalt har gjort ellers. Men jeg og mannen har omtrent like mye sex som de siste årene, kanskje noe mindre. Når jeg økte dosen på medisinen så merket jeg at sexlysten ble helt borte, og jeg var nummen og følelsesløs der nede, selv ved berøring og sex, og jeg fikk ikke til å komme. På dagens dose kommer jeg nesten like lett som uten, men sliter kanskje noe med å komme flere ganger under samleie nå, noe som ikke har vært noe problem tidligere uten medisin. Langt innlegg med mye informasjon, men spørsmålet mitt er til andre kvinner som har erfaring med antidepressiva og sexlyst. Hvordan var det å gå av medisinen? Påvirker det sexlysten deres? Fikk dere mer lyst da? Kom dere tilbake til hva det var før depresjonen/sykdommen? Jeg og legen ser for oss at hvis ting fortsetter som nå, så kan jeg prøve å redusere dosen utover våren. Så får vi se om jeg vil gå helt av den etterhvert hvis jeg føler meg klar. Men på den annen side så har jeg ingen bivirkninger. Jeg føler meg heller ikke følelsesmessig flat, men jeg føler meg så bra som på mange år nå, sånn at jeg egentlig ikke ser noen vits i å slutte med de. Anonymkode: 946ab...346
AnonymBruker Skrevet 8. februar #2 Skrevet 8. februar Jeg mistet sexlyst 100% under to forskjellige antidepressiva. Og mistenker at jeg har mistet mye av følelsen der nede permanent etter bruk av disse over flere år. Er mange år siden jeg har sluttet. Veldig irriterende nå som jeg har en ny og bra partner og ikke mer behov for medisinering.... Dette får vi ikke noe informasjon om. De forferdelige bivirkningene. Selv min mor som er lege hadde ikke hørt om det og ingen erfaring med pasienter med dette. Det snakkes ikke om. Men det finnes. Det er irreversibelt. Anonymkode: 958ff...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar #3 Skrevet 8. februar Selv valgte jeg å stoppe cipramil. Startet med trening og andre typer behandling med god fremgang. Medikamenter er dessverre ikke løsningen, men de fleste får dette veldig lett. Mental helse handler levestil, helt andre ting... Tragisk å se hvor mange som støtter seg på pilleboksene, kjemisk lobotomi. Anonymkode: 746a2...bc0 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar #4 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv valgte jeg å stoppe cipramil. Startet med trening og andre typer behandling med god fremgang. Medikamenter er dessverre ikke løsningen, men de fleste får dette veldig lett. Mental helse handler levestil, helt andre ting... Tragisk å se hvor mange som støtter seg på pilleboksene, kjemisk lobotomi. Anonymkode: 746a2...bc0 Helt enig. Jeg ville også absolutt ikke ha antidepressiva. Men da jeg krabbet til legen og skrek om hjelp var jeg så langt nede. Han regelrett tvang meg til å ta medisiner og forklarte at dersom jeg ikke sa ja til å prøve behandlingen så var han ikke villig til å hjelpe meg videre heller. Da ble det å prøve piller. Som ikke fungerte, men jeg brukte de i flere år. Andre leger har også vært raske rett på piller fremfor å sende til feks psykolog. Aldri mer antidepressiva for meg. Jeg er rasende på "brukt disse pillene"-kjøret legene pusher på folk før de har fått andre alternativer. Anonymkode: 958ff...8a2
AnonymBruker Skrevet 8. februar #5 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Helt enig. Jeg ville også absolutt ikke ha antidepressiva. Men da jeg krabbet til legen og skrek om hjelp var jeg så langt nede. Han regelrett tvang meg til å ta medisiner og forklarte at dersom jeg ikke sa ja til å prøve behandlingen så var han ikke villig til å hjelpe meg videre heller. Da ble det å prøve piller. Som ikke fungerte, men jeg brukte de i flere år. Andre leger har også vært raske rett på piller fremfor å sende til feks psykolog. Aldri mer antidepressiva for meg. Jeg er rasende på "brukt disse pillene"-kjøret legene pusher på folk før de har fått andre alternativer. Anonymkode: 958ff...8a2 Ja, det er tragisk. Fysisk aktivitet er antidpressiva i seg selv, starte i det små. Samtaler med riktige mennesker også. I dag ELSKER jeg styrketrening. Hater fastlegen som fucket meg opp med medikamenter. Anonymkode: 746a2...bc0
AnonymBruker Skrevet 8. februar #6 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette får vi ikke noe informasjon om. De forferdelige bivirkningene. Selv min mor som er lege hadde ikke hørt om det og ingen erfaring med pasienter med dette. Det snakkes ikke om. Men det finnes. Det er irreversibelt. Ut fra min erfaring er det helt reversibelt. Har mer libido etter over 30 år med SSRI enn før jeg begynte på det. Har ingen varige bivirkninger. Slik skremselspropaganda kan være skadelig for de som kan ha nytte av SSRI. Anonymkode: 1a44b...98d
AnonymBruker Skrevet 8. februar #7 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ut fra min erfaring er det helt reversibelt. Har mer libido etter over 30 år med SSRI enn før jeg begynte på det. Har ingen varige bivirkninger. Slik skremselspropaganda kan være skadelig for de som kan ha nytte av SSRI. Anonymkode: 1a44b...98d Forskning = skremselspropaganda.. jaja. Anonymkode: 79a7a...03d 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #8 Skrevet 8. februar Antidepressiva er et godt og nødvendig hjelpemiddel for mange. For meg hjalp deg meg ut av en depresjon, og jeg bruker det ifm med menstruasjonen siden jeg har store pms-symptomer. Det gjør det mulig for meg å ha en normalt liv. Men det er rett at det kan fjerne følelsen nedentil. Jeg brukte lang tid på å bygge den opp igjen etter å ha gått på ad over en toårsperiode pga depresjon. Nå som jeg bare bruker det kort tid av gangen, merker jeg ikke store bivirkninger når det kommer til sexlyst. For meg er dette et hjelpemiddel i tillegg til fysisk aktivitet og nok søvn. Og veldig glad legen min anbefalte meg å prøve. Jeg fikk et nytt liv i en svært tung fase i livet Anonymkode: e293c...95d
AnonymBruker Skrevet 8. februar #9 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er tragisk. Fysisk aktivitet er antidpressiva i seg selv, starte i det små. Samtaler med riktige mennesker også. I dag ELSKER jeg styrketrening. Hater fastlegen som fucket meg opp med medikamenter. Anonymkode: 746a2...bc0 Jeg har alltid elsket trening og har trena hele livet. Har likevel levd med depresjon i 25 år. Det hjelper ingenting. Jeg har prøvd absolutt alt annet. Eneste som holder meg i live er medisinene. Uten vil jeg bare dø. Med klarer jeg å jobbe, være mor, venn ol. Er absolutt enig i at man bør prøve å klare seg uten medisiner, men for noen er det ingen annen mulighet. Anonymkode: 0040f...aac 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #10 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har alltid elsket trening og har trena hele livet. Har likevel levd med depresjon i 25 år. Det hjelper ingenting. Jeg har prøvd absolutt alt annet. Eneste som holder meg i live er medisinene. Uten vil jeg bare dø. Med klarer jeg å jobbe, være mor, venn ol. Er absolutt enig i at man bør prøve å klare seg uten medisiner, men for noen er det ingen annen mulighet. Anonymkode: 0040f...aac Det spørs jo hva du har prøvd utenom trening/kosthold etc. Du kan ha mangler av noe. Anonymkode: 746a2...bc0
AnonymBruker Skrevet 8. februar #11 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ut fra min erfaring er det helt reversibelt. Har mer libido etter over 30 år med SSRI enn før jeg begynte på det. Har ingen varige bivirkninger. Slik skremselspropaganda kan være skadelig for de som kan ha nytte av SSRI. Anonymkode: 1a44b...98d Det er fint for deg at det gikk tilbake. Det gjør ikke det for alle. Og dette må opplyses om, slik at man kan ta riktig valg for seg. Ikke ties ihjel, og så får man en trist overraskelse senere. Jeg er halvdød, verre om man såvidt har startet på livet sitt og endelig har mulighet for et sexliv. Anonymkode: 958ff...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar #12 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er fint for deg at det gikk tilbake. Det gjør ikke det for alle. Og dette må opplyses om, slik at man kan ta riktig valg for seg. Ikke ties ihjel, og så får man en trist overraskelse senere. Jeg er halvdød, verre om man såvidt har startet på livet sitt og endelig har mulighet for et sexliv. Anonymkode: 958ff...8a2 Synes det er skremmende at en lege kan dele ut slike ting så lett. Det skjer pga man ikke har tid eller penger til å hjelpe mennesker. I dag er vi sykere enn noen gang, selv etter medisinindustrien kom på banen. Ting skal dempes med medikamenter i stedet for å løse de virkelige problemene...det er big business. Anonymkode: 746a2...bc0 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar #13 Skrevet 9. februar I forhold til andre land er vi langt bak, når det gjelder å anerkjenne pssd, så det er viktig å diskutere dette med alle helsepersonell dere kommer i kontakt med, bare for å gjøre det kjent. I tillegg kan dere på egenhånd melde inn bivirkninger. Jeg skulle gjerne ha fått litt av denne skremselspropagandaen, da jeg fikk valget. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er halvdød, verre om man såvidt har startet på livet sitt og endelig har mulighet for et sexliv. Ja, det er ille. Selv i min utbrente periode, var sex det som ga meg et rush. Nå i årene etterpå, har det blitt på nivå med å spise kake. Blant studenter, er bruken av SSRI så høy, at det er nødt til å gå ut over pardannelser og fødselstall. Anonymkode: 6f4f6...d13 2
Erfarenmann Skrevet 9. februar #14 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 10.21): Og mistenker at jeg har mistet mye av følelsen der nede permanent Dette tror jeg ikke noe på. Dette betyr i så fall at antidepressiva skader kroppen fysisk. At nerver i kroppen blir ødelagt, eller at hjernens evne til å ta imot signaler fra nervene blir skadet. Da hadde du fått redusert følelse i resten av kroppen også, ikke bare "der nede". Det er ikke blåsyre, liksom. Det er virkestoffer som øker tilgjengeligheten av signalstoffer i hjernen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar #15 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 11.00): Forskning = skremselspropaganda.. jaja. Anonymkode: 79a7a...03d «Forskning»? Jeg vil i så fall anta at forskningen viser at permanent nedsatt seksuell lyst hos kvinner som går på disse preparatene skjer i ytterst sjeldne tilfeller og at dette også er omdiskutert. Så jo, definitivt skremselspropaganda. Du får vise til forskningen. Anonymkode: f4734...4c1
AnonymBruker Skrevet 9. februar #16 Skrevet 9. februar Erfarenmann skrev (7 timer siden): Dette tror jeg ikke noe på. Dette betyr i så fall at antidepressiva skader kroppen fysisk. At nerver i kroppen blir ødelagt, eller at hjernens evne til å ta imot signaler fra nervene blir skadet. Da hadde du fått redusert følelse i resten av kroppen også, ikke bare "der nede". Det er ikke blåsyre, liksom. Det er virkestoffer som øker tilgjengeligheten av signalstoffer i hjernen. Tvil alt du vil. Du fåe søke litt på nett. Er flere i verden som har opplevd det samme. Anonymkode: 958ff...8a2
AnonymBruker Skrevet 9. februar #17 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): «Forskning»? Jeg vil i så fall anta at forskningen viser at permanent nedsatt seksuell lyst hos kvinner som går på disse preparatene skjer i ytterst sjeldne tilfeller og at dette også er omdiskutert. Så jo, definitivt skremselspropaganda. Du får vise til forskningen. Anonymkode: f4734...4c1 Jeg sa aldri at lysten er permanent skadet. Men den fysiske følelsen der nede. Evnen til å oppnå orgasme er ødelagt. Det var ikke det før antidepressiva. Lysten forsvant mens jeg var på medisinene, så da var det jo ikke noe interessant å hverken ha sex eller få orgasme. Anonymkode: 958ff...8a2
AnonymBruker Skrevet 9. februar #18 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sa aldri at lysten er permanent skadet. Men den fysiske følelsen der nede. Evnen til å oppnå orgasme er ødelagt. Det var ikke det før antidepressiva. Lysten forsvant mens jeg var på medisinene, så da var det jo ikke noe interessant å hverken ha sex eller få orgasme. Anonymkode: 958ff...8a2 Jeg betviler intet av det du skriver, men sier bare at det blir skremselspropaganda å framstille det som at forskningen sier at det er det mest sannsynlige utfallet. Vet ikke om det var du som skrev det, men det var poenget mitt til den jeg svarte. Anonymkode: f4734...4c1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #19 Skrevet 10. februar Erfarenmann skrev (19 timer siden): Dette tror jeg ikke noe på. Dette betyr i så fall at antidepressiva skader kroppen fysisk. At nerver i kroppen blir ødelagt, eller at hjernens evne til å ta imot signaler fra nervene blir skadet. Da hadde du fått redusert følelse i resten av kroppen også, ikke bare "der nede". Det er ikke blåsyre, liksom. Det er virkestoffer som øker tilgjengeligheten av signalstoffer i hjernen. Du har en ganske normal tilnærming til det, og jeg skjønner at det er vanskelig å forstå. Det var vel ikke før "pålitelige" kilder hos legestanden, hadde opplevd dette selv, at det ble sett på som reelt. Anonymkode: 6f4f6...d13
AnonymBruker Skrevet 10. februar #20 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 12.44): Det spørs jo hva du har prøvd utenom trening/kosthold etc. Du kan ha mangler av noe. Anonymkode: 746a2...bc0 Alt er sjekket og utredet. Gått årevis i terapi. Noen må bruke medisiner. Anonymkode: 0040f...aac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå