Gå til innhold

Ikke matlyst lengre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ok, men det jeg prøver å si her er at jeg har null matlyst. Har ikke noe med at jeg ikke gidder å spise.

Anonymkode: f91eb...302

Det er jo likevel slik at man må spise riktig mengde mat til faste tider selv om man ikke har lyst på mat, hvis ikke blir man sykere.

Anonymkode: 513ef...06a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er jo likevel slik at man må spise riktig mengde mat til faste tider selv om man ikke har lyst på mat, hvis ikke blir man sykere.

Ja jeg gjør heldigvis det, mat må en jo ha. Blant annet grønnsaker. Vekta gjør meg bare litt stresset. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det ikke lov å diskutere kropp her eller? Håper admin kan godta dette, min andre ble slettet. Jeg har verken anoreksia/bulimi. Har veid rundt 65kg - 168 høy, nå på to uker har jeg gått ned 4-5kg. Spiser bare mindre og ikke lyst på mat. Kan jeg være deprimert? Ingen stor grunn isåfall men har litt uhell i kjærlighetslivet samt en jobb jeg mistrives i. Ble skilt fra mannen for 4år siden og ikke funnet lykken etterpå igjen. Jeg kan gråte av ca ingenting, alt er vemodig.

Er 37år

Vil gjerne få litt tips💛

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/ernaering-kosthold-og-maltider-i-helse-og-omsorgstjenesten/spesialkost-i-institusjoner/ekstra-energi-og-naeringstett-kost

Det kan være lurt å spise matvarer med høy næringstetthet.

Nøtter kan du feks tilsette i havregrøt, smoothie eller spise rå.

Chiafrø er også næringsrikt.

300g melk (varmes)

6 ss chiafrø 

1 ss kakao 

Valgfri søtning

Alternativ smak kan være med vaniljesukker og kanel istedenfor kakao.

Settes i kjøleskapet i tre timer.

Dette spiser jeg til frokost de dagene matlysten ikke er på topp. Synes det er lettere å få i seg noe søtt. Spesielt om morran. 

Egg er veldig bra om du kan klare og få i deg det.

Håper du får bedre matlyst etterhvert 🫶

Endret av Strigiformes
AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (6 minutter siden):

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/ernaering-kosthold-og-maltider-i-helse-og-omsorgstjenesten/spesialkost-i-institusjoner/ekstra-energi-og-naeringstett-kost

Det kan være lurt å spise matvarer med høy næringstetthet.

Nøtter kan du feks tilsette i havregrøt, smoothie eller spise rå.

Chiafrø er også næringsrikt.

300g melk (varmes)

6 ss chiafrø 

1 ss kakao 

Valgfri søtning

Alternativ smak kan være med vaniljesukker og kanel istedenfor kakao.

Settes i kjøleskapet i tre timer.

Dette spiser jeg til frokost de dagene matlysten ikke er på topp. Synes det er lettere å få i seg noe søtt. Spesielt om morran. 

Egg er veldig bra om du kan klare og få i deg det.

Håper du får bedre matlyst etterhvert 🫶

Takk 🫶 Egg klarer jeg. Spiser også litt innimellom, er bare det at vekten går nedover. Redd sykdom også? Aldri skjedd her. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk 🫶 Egg klarer jeg. Spiser også litt innimellom, er bare det at vekten går nedover. Redd sykdom også? Aldri skjedd her. 

Er du redd for sykdom så oppsøker du lege.

Klarer du havregrøt med egg og nøtter i ?

Om du har stavmikser så kan du bare kjøre den helt glatt. Det kan hjelpe.

Om du blir fort kvalm så kan det være lurt å spise ofte. Spise når du merker du kan klare det. Ikke se så mye på klokka, men ikke la det gå mer enn maks fire timer mellom hvert måltid.

Å få i seg sukker kan være lurt. Det kan fremme og vekke appetitten. Eplejus blandet med blå farris. Da får du i deg både sukker og salter. Det trenger kroppen din.

Ritz kjeks om det er veldig vanskelig, som en tilvenning. 

Det du kjenner kan hjelpe deg å vekke appetitten er viktig. 

Stekt kjøtt som ikke er for magert. 

Jeg vet ikke hva du klarer og spise så jeg kommer bare med forslag her.

Blir du ikke bedre, eller klarer og få i deg mat så må du oppsøke lege. 

Endret av Strigiformes
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det sånn i hele januar uten noen klar grunn. Var faktisk ganske glad og fornøyd med tilværelsen, og ikke noe spesielt i liv og jobb. Hadde null matlyst, og null matinteresse. 165/60 kg vanligvis. Gikk ned til 56 kg ila måneden. 

Så jeg spiste lite. Orket ikke å problematisere det fordi jeg har hatt sånne perioder før og det går seg alltid til. Etter 4 uker kom matlysten tilbake og nå spiser jeg normalt og gleder meg til måltidene igjen. Og har gått opp i vektt igjen. 

Det er overhodet ikke uvanlig med sånne perioder. Ville først stresset om det hele drar seg ut og det faktisk er sånn at du ikke får i deg noe. 

Anonymkode: f4aa1...e25

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Stress kan utløse dette. Depresjon også.

AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (1 minutt siden):

Stress kan utløse dette. Depresjon også.

Eller bare livet. Kanskje vi som tørr å leve gjennom sånne perioder uten å stresse med å tvansfore oss selv er i kontakt med urmennesket i oss hvor de spiste uregelmessig naturlig 🤷‍♀️

Det går seg til jo mindre fokus man har på det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller bare livet. Kanskje vi som tørr å leve gjennom sånne perioder uten å stresse med å tvansfore oss selv er i kontakt med urmennesket i oss hvor de spiste uregelmessig naturlig 🤷‍♀️

Det går seg til jo mindre fokus man har på det. 

Vet ikke om du har lest tråden, men TS forteller at hun gråter av ingenting og alt er vemodig, samtidig som matlysten er borte og hun er redd for at hun er syk. Lege er rette stedet å henvende seg for henne nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vet ikke om du har lest tråden, men TS forteller at hun gråter av ingenting og alt er vemodig, samtidig som matlysten er borte og hun er redd for at hun er syk. Lege er rette stedet å henvende seg for henne nå.

Ok. Men det er også livet. 

Fint med andre perspektiver også, alt trenger ikke være "GÅ TIL LEGE"!!!

Men det må TS vurdere selv. Hun kan bruke og forkaste svar etter eget ønske. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 21.07):

Jeg hadde det sånn i hele januar uten noen klar grunn. Var faktisk ganske glad og fornøyd med tilværelsen, og ikke noe spesielt i liv og jobb. Hadde null matlyst, og null matinteresse. 165/60 kg vanligvis. Gikk ned til 56 kg ila måneden. 

Så jeg spiste lite. Orket ikke å problematisere det fordi jeg har hatt sånne perioder før og det går seg alltid til. Etter 4 uker kom matlysten tilbake og nå spiser jeg normalt og gleder meg til måltidene igjen. Og har gått opp i vektt igjen. 

Det er overhodet ikke uvanlig med sånne perioder. Ville først stresset om det hele drar seg ut og det faktisk er sånn at du ikke får i deg noe. 

Jepp, dette kalles vel intuitiv spising, og fungerer bra for veldig mange. 

Anonymkode: 79506...e23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ok. Men det er også livet. 

Fint med andre perspektiver også, alt trenger ikke være "GÅ TIL LEGE"!!!

Men det må TS vurdere selv. Hun kan bruke og forkaste svar etter eget ønske. 

4-5 kilo ned på to uker er jo ganske mye. Alt trenger ikke være gå til lege, men du må jo faktisk lese hva som blir skrevet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

4-5 kilo ned på to uker er jo ganske mye. Alt trenger ikke være gå til lege, men du må jo faktisk lese hva som blir skrevet.

Det hadde vært økt grunn til bekymring om har et 1 relativt stort vektap løpet av en kort periode som ikke kan forklares med ytre årsaker, men i dette tilfellet er ikke vekttapet noe stort mysterium og jeg er helt enig i vedkommende som sier at dette er faktisk livet.

Anonymkode: a6bce...410

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja ts her, vekta står på 60,3. Veide 64,6 for 2 ukers tid siden. Nå skal det nevnes at jeg har blitt kraftig forkjølet/liten influensa, å vet gråting ofte kan forekomme når immunforsvaret jobber for fullt. Skal se det an litt 🫶

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det hadde vært økt grunn til bekymring om har et 1 relativt stort vektap løpet av en kort periode som ikke kan forklares med ytre årsaker, men i dette tilfellet er ikke vekttapet noe stort mysterium og jeg er helt enig i vedkommende som sier at dette er faktisk livet.

Ok. Når en person skriver at de har det slik TS gjør og at hun er redd for å være syk, da synes ikke jeg at jeg kan si "du skal bare ha det slik, ikke oppsøk hjelp". Man må tenke litt på hva konsekvensene kan bli dersom man tar feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ok. Når en person skriver at de har det slik TS gjør og at hun er redd for å være syk, da synes ikke jeg at jeg kan si "du skal bare ha det slik, ikke oppsøk hjelp". Man må tenke litt på hva konsekvensene kan bli dersom man tar feil.

Og poenget ditt er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...