Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Legen min vil henvise mg videre til gynekolog for utredning av PCO. Har skjønt at PCO er cyster på eggstokken, men vet lite om hva det innebærer. Noen som kn fortelle meg hvilke konseskvenser det kan ha? MÅ det fjernes? Kan jeg få barn?

Takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Noen har nok en mildere form for PCO enn andre, det er riktig at det er cyster på eggstokkene men det trenger ikke bety at man ikke kan få barn. Noen som ikke får barn tror jeg må brenne bort cystene. Det som er forbundet med PCO er overvekt, økt behåring da det produseres mer testesteron og da får man dessverre hårvekst der damer ikke skal ha det.... økt behåring i ansikt,mage. Insulinressistens er også noe man kan få hvis man har PCO, da virker ikke insulinet bra nok i kroppen og man blir overvektig og har fare for å utvikle diabetes 2. Det aller viktigste med både PCO og insulinressistens er vektreduksjon!

Tror det er viktig å bli sendt til gynekolog for undersøkelse, og at legen svarer deg på spørsmålene dine. Jeg hadde lagt på meg myyyye på kort tid og noen hormonprøver var forhøyet, var veldig fortvilet pga vekten men tror ikke min lege helt visste så mye om PCO da. Mat med lav glykemisk indeks er å anbefale ( sånn dr. Lindberg mat :)

Håper du fikk litt input, lykke til! :)

Skrevet

Jeg går på p-pillen diane fordi jeg har cyster.

Jeg hater cystene, fordi jeg har vært ille plaget med hårvekst på hele kroppen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...