Gå til innhold

Regnes bolig som ubeboelig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har leid ett hus, nå straks fire år.

Flyttet inn på vår part så ting virket å være i bedre stand enn det egentlig er.

Det er iskaldt, dårlig isolert, drag over gulvet, åpent ned i kjeller.

Nå har vi fått en del svart mugg i kjeller pga fukt, også på en vegg i stuen..

Og rotter infestajon. Det er gnagd hull i murvegger og ødelagt masse eiendeler som sto oppbevart i kjeller. Regner med å måtte kaste veldig mye av det som står der nede fordi det er ødelagt... Har allerede måtte kaste flere sekker... Men det er ikke tett i huset, det er store glipper rundt kjeller dør, åpent rett opp i selve boligen, hull fra ytterveggen og inn.

Det ble vannskade i gulvet fordi skadedyrene spiste opp vannrørene på kjøkkenet og nå er det også hull rett opp fra kjeller i gulvet der...

Det er altså så pisskaldt. Mye isolasjon ble ødelagt pga vannskaden eller spist opp/dratt rundt av rottene.

Jeg føler at det både er urenslig, helseskadelig, uforsvarlig kaldt, ting blir ødelagt, ekkelt gulv på kjøkkenet (det er tatt opp og platene under som er møkkete fra rotter er nå gulvet). 

Jeg hadde uansett tenkt å flytte til sommeren og skal kjøpe bolig. Har lyst å flytte med en gang jeg finner noe nytt og har begynt boligjakt. Er det noen som har vært i lignende situasjon? Jeg bor med flere barn.

Jeg synes jeg burde betale mindre leie i det minste. Jeg må egentlig leie bod for å få reddet en del av tingene mine der, og jeg håper egentlig å kunne se bort fra oppsigelse tiden... Det er MYE som må fikses her før det kan leies videre, håper det fikses iallefall! 

Anonymkode: e49e9...c0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg bor med flere barn.

Kan barna flytte til far inntil videre?

Anonymkode: ba480...8ce

AnonymBruker
Skrevet

Er boligen i vesentlig dårligere stand nå enn da du leide den da? At det er kaldere i været så derfor oppdager du hvor dårlig boligen er, er ingen mangel... 

Anonymkode: 0ef96...79b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper du har informert huseier under veis,så han ikke får sjokk at det har gått så langt. 

Har du gjort noen egeninnsats for å hindre denne situasjonen?  

Anonymkode: 1519f...9f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Håper du har informert huseier under veis,så han ikke får sjokk at det har gått så langt. 

Ja såklart! Skriver alltid melding med en gang jeg har oppdaget noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er jo ikke mulig å hindre når bolig har masse hull og glipper og rotter spiser seg inn. Det er bekjempelse på gang men vi har bodd uten kjøkkengulv over en måned og alt er kaldere siden isolasjon er ødelagt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er boligen i vesentlig dårligere stand nå enn da du leide den da? At det er kaldere i været så derfor oppdager du hvor dårlig boligen er, er ingen mangel... 

Anonymkode: 0ef96...79b

Det er jo det når rotter har spist opp huset.

Og jeg visste jo heller ikke hvor dårlig isolert det var...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan barna flytte til far inntil videre?

Anonymkode: ba480...8ce

Nei ....

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du fortsatt å bo der når det er så ille?

Du har ansvar for barn og burde flyttet for lenge siden.

Anonymkode: 3ee1d...894

• Liker 2
Skrevet

Du kan kontakte husleietvistutvalget og kommunen. Mest sannsynlig wrinkle den boligen lov å leie ut. Ut fra hva du skriver om tilstand, så hadde jeg flyttet asap og nektet å betale ei kroner mer. Samtidig meldt boligen til kommunen. Er det feil på el-systemet kontakter du Eltilsynet.

Du må bare finne ett annet sted å bo før dere blir syke av rotter, mugg, kulde og gud vet hva annet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor har du fortsatt å bo der når det er så ille?

Du har ansvar for barn og burde flyttet for lenge siden.

Anonymkode: 3ee1d...894

Når problemene startet i slutten av desember ? 🤨 Det er ikke bare å flytte på flekken...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...