Kvist Skrevet 5. februar #1 Skrevet 5. februar Har noen gode tips til ting å tenke på når man er flere som skal bruke samme feriehus? Ikke samtidig, men sånn at flere grener av familien drar dit når det er ledig. Hvordan gjør dere det med rutiner rundt sengetøy/håndklevask? Ser for meg at noen har ett tidlig fly hjem, er det greit å bare ta av sengetøyet sitt og legge på rent når man ikke rekker å vaske det brukte? Fjerner dere alt av personlige ting fra soverom og bad når dere drar? Hva med oppbevaring av klær etc? Jeg ønsker jo å ha en del i feriehuset, så jeg slipper å reise med stor koffert hver gang. Men jeg ønsker jo at om noen andre i familien bruker huset så skal de også ha plass til sitt. Og det er jo kanskje hyggelig for sønnens kompiser å slippe å måtte flytte på undertøyet mitt for å få plass til sitt. Er det noen ting dere har i huset som gjør det ekstra hyggelig? Eller ting dere anbefaler å IKKE ha der?
Luckiness Skrevet 5. februar #2 Skrevet 5. februar Hvis det ikke er tid å vaske sengetøy, så tenker jeg det er innafor å ta av og legge på nytt. Men informere de neste som skal dit eller ha en felles avtale om at det som ligger i skittentøyskurven må vaskes. Det krever jo ikke så mye, så fremt det er vaskemaskin. Ellers tenker jeg at man ikke skal trenge å ha så mye personlig eiendeler på badet/soverommet. Ta med hjem eller akkurat nok til de dagene dere er der, slik som på hotell. Håndsåpe, dusjsåpe, dopapir, zalo, Oppvasktabletter, vaskekluter, håndklær, nok sengetøy osv er jo slikt som er greit å ha stående eller kjøpe inn litt så man har i en bod og det er klart til de neste. Hvor mange og hvem deler på dette? Det har jo mye å si for hva man kan tillate seg av oppbevaring i klesskap og slikt. Men feks om deres sønn har kompiser der så må de vel ikke plassere klær i et skap for de dagene de er der? Kan vel ligge i kofferten/bagen?
AnonymBruker Skrevet 5. februar #3 Skrevet 5. februar Vi har plastbokser med eiendeler, klær, private hygieneartikler osv. Men det er alltid såpe o.l i dusjen, tannpasta, en pakke nye tannbørster i skuffene på badene. Alle tar av sengetøy før de drar. Man legger på selv når man kommer, og vasker det som må vaskes av sengetøy og håndklær. Bøker, spill osv er felles, badeleker og strandhåndklær likeså. Det er alltid oppvaskmiddel, tabletter til oppvask, vaskepulver, søppelposer, mel, tørr pasta, frosne pizzaer i fryseren, vann, noe brus, osv. ingen har lov til å tømme, man sørger for at det alltid er toalettpapir, tørkepapir, kjøkkenspray. Går noe i stykker erstatter man det. Så har vi en uskreven regel om at vi alltid oppgraderer noe når vi er der, ny sparkesykkel, skjærefjøl, lykt til kubbelys, ullpledd, hengekøye, osv. Anonymkode: 91a14...a7f 3
Kvist Skrevet 11. februar Forfatter #4 Skrevet 11. februar Tusen takk for svar! Dette er snakk om en feriebolig som vi skal anskaffe, som en familie med tenåringsbarn. Og med håpet om at de i fremtiden vil se på det like mye som sitt som det er vårt. Ønsker at mine barn og fremtidige svigerbarn skal føle seg hjemme der, og ikke at de er på besøk. Vi har litt erfaringer med ulike familiehytter og ser at stemningen ofte blir MYE dårligere og bruken dermed sjelden/aldri om alt skal være på én persons premisser. Vi satser derfor på å etablere noen retningslinjer, mest for oss selv egentlig for å unngå det. Derfor likte jeg spesielt godt det siste tipset til 91a14...a7f, om at alle er med og oppgraderer. Ikke mest for å dele på kostnadene, men for at det gir eierskap og "hjemmefølelse".
AnonymBruker Skrevet 11. februar #5 Skrevet 11. februar Kvist skrev (9 timer siden): Tusen takk for svar! Dette er snakk om en feriebolig som vi skal anskaffe, som en familie med tenåringsbarn. Og med håpet om at de i fremtiden vil se på det like mye som sitt som det er vårt. Ønsker at mine barn og fremtidige svigerbarn skal føle seg hjemme der, og ikke at de er på besøk. Vi har litt erfaringer med ulike familiehytter og ser at stemningen ofte blir MYE dårligere og bruken dermed sjelden/aldri om alt skal være på én persons premisser. Vi satser derfor på å etablere noen retningslinjer, mest for oss selv egentlig for å unngå det. Derfor likte jeg spesielt godt det siste tipset til 91a14...a7f, om at alle er med og oppgraderer. Ikke mest for å dele på kostnadene, men for at det gir eierskap og "hjemmefølelse". Så kjekt å høre! Ja, det er veldig fint at alle har eierskap til huset. Hvis venner/familie låner det, gjør de det samme, kjøper noen tykke, gode håndklær, nytt sengetøy, en god brødkniv osv. Anonymkode: 91a14...a7f
AnonymBruker Skrevet 11. februar #6 Skrevet 11. februar Vi har kjørt linjen at sengeklær og håndklær skal vaskes før avreise. Så lenge det er hengt opp til tørk er det greit hvis tiden ikke strekker til. Ikke tørketrommel, så tørking tar tid. Ikke nødvendig å legge på rene sengeklær. De som skal bruke sengene må både legge på og ta av. Vi har lite personlig liggende fast. De som trenger noe spesielt utover vanlige såper tar med seg selv i en toalettmappe. Gjester som ikke er eierfamilie får bo i koffert/bag/sekk. Anonymkode: 3fae2...f8f 1
Angelheart2 Skrevet 13. februar #7 Skrevet 13. februar Vi har feriehus i utlandet og låner ofte bort til venner og familie. Dersom vi har tid så vasker vi sengetøy og håndklær selv før vi reiser, men som regel legger vi på nytt og så må de som kommer vaske vårt og legge bort. Dersom det går litt tid mellom besøk så har vi en som vasker for oss, så da tar han også vask av sengetøy/håndklær. Når det gjelder personlige eiendeler, som enkelte baderomsartikler og klær, så har vi hver vår skuff som vi legger slikt i mellom hver gang vi er der, men det meste står fremme. Noe av poenget med å ha vårt eget er jo nettopp at vi ikke skal behøve å ha med oss noe når vi reiser dit, men ha alt vi trenger der, slik som hjemme. Det er derfor kun det mest private som havner i skuffen. Vi har godt med skapplass på alle soverom, så det er uansett god plass til at alle gjester kan pakke ut når de er der.
AnonymBruker Skrevet 13. februar #8 Skrevet 13. februar Alle har egne rom med egne skap og-/eller kommoder. Hvor folk sover kan riktig nok av praktiske årsaker variere litt, men skapene og kommodene er ens egne. Samme med på badet, der er det kommode og skap hvor alle har sin egen skuff eller hylle, slik at man har mulighet til å ha det egne tannkoster, kremer og deo eller hva man skulle ønske. Alle rom har i utgangspunktet egne sengetøy slik at man enten tar med hjem og vasker eller legger til side og vasker når man kommer tilbake igjen, da vi passer på å ha nok til en hver tid av både håndklær og sengetøy slik at det ikke er krise om noen velger å vaske det hjemme men ikke rekker tilbake før andre skal dit. Har riktignok en kombi vask/tørk maskin, så lettvint å sette på en f.eks. håndklevask morgenen man drar også er den ferdig vasket og tørket med majoriteten av det man har brukt innen man har vasket og ryddet seg ut😄 Anonymkode: 72417...3ff
AnonymBruker Skrevet 13. februar #9 Skrevet 13. februar Vi er mange som deler på en liten hytte, så ingen har eget soverom osv. Vi har personlige eiendeler i plastikkbokser. Hos oss er det kjøreavstand til hytta, og vi har ikke vaskemaskin der. Det ligger masse sengetøy som hører til hytta, så man kan bruke det og ta med hjem og vaske. Man kan også legge brukt sengetøy i egen boks hvis det skal brukes igjen før det vaskes. Noen tar med eget hjemmefra for å slippe å levere tilbake hyttesengetøyet. Håndklær tar man med hjem og vasker. Det er mange der, så ikke noe problem om folk har det liggende hjemme til neste gang de skal bort. Tørrvarer står alltid, og alle erstatter det man bruker. Samme med såper osv. Alle vasker etter seg og rydder bort personlige ting. Vi har en felles hyttekonto, der alle setter inn et lite fast beløp hver måned. I tillegg vippser man 50,- pr døgn man er der (uavhengig av antall mennesker som er med). Pengene brukes til strøm og renovasjon osv, og innkjøp av ting som trengs. Og evt materialer til oppussing. En fra hver familie har tilgang til kontoen og hvert sitt bankkort til den. Vi har også en egen chat for all kommunikasjon rundt hytta, med alle over en viss alder (de pleier å begynner å interessere seg for å være med rundt midten av tenårene, når det er aktuelt å dra med venner). Vår familie er veldig harmonisk, og jeg som tredjegenerasjon, kan ikke huske noen konflikter rundt hytta. Hvis det på et tidspunkt blir murringer, setter vi opp noen kjøreregler. Pr nå løses alt med åpen dialog, og flertallet bestemmer hvis vi skal avgjøre noe. Anonymkode: 47fd7...494 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar #10 Skrevet 13. februar Hos oss har alle personlig sengetøy som de setter på når de kommer og tar av når de drar. Det samme med håndkler. Personlige ting har vi eske som settes bort mellom hvert besøk. Hos oss vil det si under en av sengene på prioritert soverom. Alle er ansvarlige for å kjøpe inn basisvarer på kjøkkenet og ta inn ved så det er tørr klar ved til neste som kommer. Vasking gjør selvfølgelig hver og en etter endt besøk. Anonymkode: 558dc...770
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå