Gjest Godjenta79 Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 Hei! Skiveprolaps i øvre del av ryggen er noe dritt, hos legen igjen igår, og fikk beskjed om at jeg bare skulle ta det med ro, sitte rett i ryggen, og så blir det bedre. Det blir jo aldri borte! Vil ikke knaske smertestillende i evigheter heller! Noen som har noen tips, opplevd det samme?
Molly Mu Skrevet 6. april 2006 #2 Skrevet 6. april 2006 Jeg fikk konstatert dobbel skiveprolaps - dog i nedre del av ryggen - for 2 år siden. Da hadde jeg slitt i mange år med andre ryggproblemer - blant annet dobbelsidig isjas og anfallsvise hekseskudd flere ganger pr. år. Den doble skiveprolapsen hadde jeg i rundt 2 år, og rett før jeg skulle inn til operasjon ble det oppdaget at jeg hadde gått så lenge at det hadde tørket inn. Gjett om jeg var lettet. Jeg merket egentlig ikke noe til at den hadde tørket inn, da jeg i utgangspunktet fikk skjev belastning på ryggen pga. store smerter- noe som ga store smerter i seg selv. Legene ville skrive ut smertestillende, men jeg bet smertene i meg pga. redsel for avhengighet. Jeg prøvde heller alternativ behandling; homopati, akupunktur og healing. Pga. sterke smerter hver dag, endte jeg i et slags vakuum - hvor smertene var en del av hverdagen, og da føltes de ikke så ille. Enda har jeg perioder med store smerter, men jeg har funnet ut, etter mange år med ryggproblemer, at det beste er å ha ryggen i bevegelse uansett smerter. Når jeg i dag vet hvor lenge jeg slet med prolapsen, er jeg glad jeg var så sta vedr. smertestillende. Hadde nok ellers vært avhengig. Faren er jo alltid at en stadig må øke dosene for at de skal gi virkning. Så fremst du ikke MÅ ta smertestillende, anbefaler jeg deg å unngå dem. Lykke til, og håper ryggen går seg snarlig til !!
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #3 Skrevet 6. april 2006 Jeg fikk konstatert dobbel skiveprolaps - dog i nedre del av ryggen - for 2 år siden. Da hadde jeg slitt i mange år med andre ryggproblemer - blant annet dobbelsidig isjas og anfallsvise hekseskudd flere ganger pr. år. Den doble skiveprolapsen hadde jeg i rundt 2 år, og rett før jeg skulle inn til operasjon ble det oppdaget at jeg hadde gått så lenge at det hadde tørket inn. Gjett om jeg var lettet. Jeg merket egentlig ikke noe til at den hadde tørket inn, da jeg i utgangspunktet fikk skjev belastning på ryggen pga. store smerter- noe som ga store smerter i seg selv. Legene ville skrive ut smertestillende, men jeg bet smertene i meg pga. redsel for avhengighet. Jeg prøvde heller alternativ behandling; homopati, akupunktur og healing. Pga. sterke smerter hver dag, endte jeg i et slags vakuum - hvor smertene var en del av hverdagen, og da føltes de ikke så ille. Enda har jeg perioder med store smerter, men jeg har funnet ut, etter mange år med ryggproblemer, at det beste er å ha ryggen i bevegelse uansett smerter. Når jeg i dag vet hvor lenge jeg slet med prolapsen, er jeg glad jeg var så sta vedr. smertestillende. Hadde nok ellers vært avhengig. Faren er jo alltid at en stadig må øke dosene for at de skal gi virkning. Så fremst du ikke MÅ ta smertestillende, anbefaler jeg deg å unngå dem. Lykke til, og håper ryggen går seg snarlig til !! ← Jeg er veldig uenig med deg i dette! Hvis smerter ikke behandles så kan de utvikle seg til å bli kroniske, d.v.s at etter at skaden er leget så fortsetter man å ha smerter, noe man ikke ville hatt dersom man behandlet smertene mens det stod på. Det kan dessuten hjelpe på slik at ikke musklene blir for stive. Jeg anbefaler å ta et smertestillende som virker hevelsesdempende, ved prolaps, f.eks. Ibux (husk å alltid ta dem sammen med mat slik at du ikke får problemer med magen). Disse er ikke avhengighetsskapende. Bevegelse kan hjelpe til å hindre at man stivner og løse opp stive muskler som i seg selv kan gi smerter. Dersom aktiviteten fører til forverring av smertene er det ikke lurt. Å gå tur i terreng anbefales da det skaper bevegelse i ryggsøylen og det er ikke så hardt som asfalt slik at det blir mindre støt.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #4 Skrevet 7. april 2006 Hei! Skiveprolaps i øvre del av ryggen er noe dritt, hos legen igjen igår, og fikk beskjed om at jeg bare skulle ta det med ro, sitte rett i ryggen, og så blir det bedre. Det blir jo aldri borte! Vil ikke knaske smertestillende i evigheter heller! Noen som har noen tips, opplevd det samme? ← takk, det samme her. leen sykemeldte meg og skrev ut smertestillende. hva nå tenkte eg. jeg ringte en kiropraktor og fikk komme på dagen, siden tok eg fysiterapitimer. 6 stk, så eg kom meg på jobb i en fart. har vert igjennom det før og det endte med sykemelding og smertestillende. etter 14 dager var det tilbake til legen, fikk henvisning til fysoterapi. 6 ukers ventetid. så denne gangen tok jeg saken i egne hender og ringte. bege to driver privat. Smerten var grusomme, så måtte gjøre noe. Ikke alltid mankun skal høre på legen
Gjest hernie1 Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 (endret) Skiveprolaps / brokk / hernie Har hatt dette problemet. Vil du unngå operasjon - ta kontakt med meg. Fant en lege som har "fixet meg" med sprøyter Mitt problem var i L5 / S1 stråling til gjennom høgre lår til fot ta kontakt for meir info: unngå opersjon, eg ble kvitt smerten efter 2 uker har møtt folk som klarte ikke å gå før behandlinga... Endret 19. november 2008 av Alice Ayres
Gjest hernie1 Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Hei! Skiveprolaps i øvre del av ryggen er noe dritt, hos legen igjen igår, og fikk beskjed om at jeg bare skulle ta det med ro, sitte rett i ryggen, og så blir det bedre. Det blir jo aldri borte! Vil ikke knaske smertestillende i evigheter heller! Noen som har noen tips, opplevd det samme? disse gutta er løysniga. eg ble kvitt smertene efter 2 uker http://www.zawislak.pl/ har gått med vannvitti smerte siden februar... enaste negative er at du må rgene med en kjapp tur til Polen
Pjukset Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Jeg hadde prolaps i L6 (jada, jeg har en ekstra), var sykm i 1 år. Frem og tilbake til forskjellige behandlingstyper uten det store hellet. Alle som får prolaps opplever det forskjellig, og forskjellige ting fungerer for hver enkelt. Hvis smertestillende hjelper deg syns jeg du skal ta dem, hvis ikke er det bare bortkastet. Støtter oppunder at så mye bevegelse som mulig er svært viktig, og unngå å sitte. Jeg anbefaler veldig lett trening i basseng, dette er svært skånsomt for kroppen, samt det styrker ryggen din. Jeg har også stor tro på akupunktur, har selv veldig bra erfaring med dette. Jeg investerte i tillegg i nye madrasser
Alice Ayres Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Tråden er endret iht Kvinneguidens regler. - Alice Ayres, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå