AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:25 #1 Skrevet onsdag kl. 21:25 Hvordan handterer du en kollega som helt tydelig føler seg underlegen? Sårt ego og med et ekstremt behov for å hevde seg? Jeg har forsøkt alle triksene i boka, har ingen ønsker om å trigge disse følelsene hos vedkommende, men det er svært krevende å stå i. Føler det kommer små stikk og jeg er redd hen jakter på at jeg skal gjøre en minste feil slik at jeg kan arresteres på noe…. Jeg har smisket faglig i den grad det er mulig uten å bli påfallende. Jeg lytter til vedkommende- tatt vedkommende på alvor, og jeg har prøvd å være så lite «synlig» som det overhode er mulig å være uten å snakke meg selv så til de grader ned at jeg ikke kan utføre jobben. Likevel, det er tydeligvis veldig sårt for denne personen at hen ikke er i min posisjon men i sin. Det er snakk om en eldre arbeidstaker som har få år igjen i arbeidslivet. jeg kan jo ikke slutte i jobben for å fore egoet til denne personen, men alt av samarbeid føles falskt og påtatt fordi jeg er så redd for å trigge disse følelsene hos vedkommende. For ordens skyld; denne personen er ikke ute etter mine arbeidsoppgaver og har heller ikke valgt denne retningen selv innen faget. Det er titler og anseelse jeg tror vedkommende ikke takler så godt. gi meg deres beste tips. Anonymkode: f98bc...50b
Sniff76 Skrevet onsdag kl. 21:44 #2 Skrevet onsdag kl. 21:44 Må du gjøre noe da? Hva gjør vedkommende, er det bare de små stikkene etter det jeg leser, kan du prøve å overse det? Oppholde deg der det er flere andre tilstede slik at det er andre som hører stikkene eller hva vedkommende prøver å arrestere deg på? Alle går ikke overens på arbeidsplasser. Sånn er det bare. Ikke lett å forandre på andre. Kan være lettere om du bare lar det ligge dødt, holde deg unna så langt det lar seg gjøre, snakke med andre kolleger, overse stikk. 2
Lychees Skrevet onsdag kl. 21:59 #3 Skrevet onsdag kl. 21:59 (endret) Du skal ikke gjøre noe annet enn å eie den stillingen og tittelen du har blitt betrodd. Når vedkommende opplever at du er denne verdig, kommer respekten av seg selv, og ubehaget ved evt såret ego forsvinner. Det er en overgang som er mulig å venne seg til, at kollegaer rundt en flyttes rundt i hierarkiet. Jeg har selv blitt leder for mine tidligere ledere som følge av omorganisering og ulike karriereveier, det går helt fint når rollene er innarbeidede og har fått satt seg. Endret onsdag kl. 22:00 av Lychees 1
AnonymBruker Skrevet i går, 04:05 #4 Skrevet i går, 04:05 Vedkommende saboterer og oppfører seg ganske så slemt. Kanskje uten å se det selv. Snakker til meg på måter andre ikke hadde akseptert. det er en svært ugrei oppførsel. siste nå er at vedkommende sier ting om meg som ikke er sant oppover i systemet. Vedkommende har også, bevisst eller ubevisst trenert alle former for smidig samarbeid der det hadde vært naturlig og heller gjort det motsatte; egget til konflikt; passiv aggressiv sådan, men likevel konflikt. Skaper situasjoner som kunne vært unngått/løst på et lavere nivå for så å spille over til meg å løse disse situasjonene, som jeg da ikke får kjennskap til før ting har gått for langt og det er krevende å nøste opp i. Jeg blir veldig på vakt. Anonymkode: f98bc...50b
Sniff76 Skrevet i går, 08:29 #5 Skrevet i går, 08:29 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vedkommende saboterer og oppfører seg ganske så slemt. Kanskje uten å se det selv. Snakker til meg på måter andre ikke hadde akseptert. det er en svært ugrei oppførsel. siste nå er at vedkommende sier ting om meg som ikke er sant oppover i systemet. Vedkommende har også, bevisst eller ubevisst trenert alle former for smidig samarbeid der det hadde vært naturlig og heller gjort det motsatte; egget til konflikt; passiv aggressiv sådan, men likevel konflikt. Skaper situasjoner som kunne vært unngått/løst på et lavere nivå for så å spille over til meg å løse disse situasjonene, som jeg da ikke får kjennskap til før ting har gått for langt og det er krevende å nøste opp i. Jeg blir veldig på vakt. Anonymkode: f98bc...50b Skjønner at dette er ubehagelig altså, og ikke lett å forholde seg til. Men altså, snakker til deg på måter som andre ikke hadde akseptert - hvorfor aksepterer du det? 😊 Kanskje vedkommende "tar" deg nettopp fordi du er lett å ta og ikke svarer tilbake? Hvordan vet du at vedkommende sier ting som ikke er sant oppover i systemet - er det leder eller leders leder som forteller deg eller spør, og svarer du ikke da at det ikke er sant osv?
AnonymBruker Skrevet i går, 09:03 #6 Skrevet i går, 09:03 Personlig hadde jeg bare gått inn for å overse disse smålighetene, uten å gjøre noe nummer av det. Holdt meg seriøs og profesjonell og normalt hyggelig og dersom vedkommende likevel insisterer på å komme med ufinheter og stikk, så får de på en måte bare tapetsere seg selv med dumheter, da. Alle ser det jo dersom kontrasten blir så stor at de ikke klarer å forholde seg profesjonelle mens den andre parten åpenbart gjør sitt for å holde fokus der det bør være. Jeg hadde ikke lagt inn noen energi på å "tekkes" et furtent menneske og gå på glasskår rundt dem, utover å utøve vanlig god folkeskikk og profesjonalitet. Jeg hadde samtidig heller ikke bukket og nikket og neiet og akseptert direkte ufin oppførsel dersom det går så langt, men igjen forholdt meg profesjonell og bestemt ledet oppmerksomheten tilbake på arbeidet. À la "Jeg hører hva du sier, men nå har vi faktisk en jobb vi må gjøre, så la oss holde fokus på oppgavene og være litt effektive og ta det viktigste først. Så tar vi eventuelt andre diskusjoner senere og i et annet forum dersom det er nødvendig". Anonymkode: 742bb...50c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå