Gå til innhold

Vi prioriterer ikke barnebursdag

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så leit at du har et sånt forhold til hytte! Vi har hytte på en av de store skidestinasjonene, og alle elsker å være der! Barna har mange, mange venner, det er aktiviteter fra morgen til kveld! Vi er så glade for at vi kan kose oss der sammen! Men hytta er verken i gokk eller noe skit, den er helt nydelig, med alle fasiliteter man kan ønske seg! Og vi tilbringer så mye tid der som vi bare kan!

Anonymkode: 9c285...c83

🤡🤡🤡

Anonymkode: 24d32...9b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo helt supert! Men vi kan jo snakkes igjen når du har tre tenåringer, foreldre som er mye eldre, du skal være parkeringsvakt på et friidrettsstevne samtidig som du skal sitte i sekreteriatet i hallen, levere bakst til loppemarkedet og gå natteravn lørdag kveld.

Vi kan jo også legge til noen treneroppgaver og fau-verv.

Så har du fortsatt hyttene dine, de er bare eldre. Og du har også tantebarn på begge sider som skal følges opp, dement bestemor på sykehjem og barn som ikke legger seg før 23.

Jeg forstår at du syns dere har mye nå, og det er klart at dere har det. Men livet med små barn er uendelig mye lettere å sjonglere enn et aktivt liv med tenåringer, dersom man velger å være en ressursforelder. Disse aktive ungdommene har også gjerne fem treninger hver, i uka!

Men herregud da, er det konkurranse om å være mest travel?

Dette er jo også helt irrelevant all den tid TS sitt spørsmål gjaldt bursdager i barnehagen.

Så det du skisserer gjelder da bare familier med 3 tenåringer og en attpåklatt i barnehagen. Det er vel neppe flertallet av familier.

Anonymkode: d479d...263

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har et barn på 3 år, ja..og jeg er frilanser med mye helgejobbing, datteren min går på ballett på lørdager, jeg er med i trivselsgruppen til barnehagen, er foreldrekontakt på balletten, både jeg og mannen er med i et frivillighetsprogram i kommunen, vi er frivillige i en friluftsforening, vi har hytte på fjellet og deleier en hytte ved sjøen, vi har eldre foreldre som bor langt unna, vi er aktive folk med stor omgangskrets, vi har en nevø boende her ca. hver 5. helg, og jeg kunne nok sikkert funnet enda flere forpliktelser.

Vi får til å møte i nesten samtlige bursdager, til både store og små, vi blir invitert i. Ikke alltid hele bursdagen, men vi får nesten alltid til å ta en tur. Så...

Anonymkode: 1e337...509

Skal du ha medalje? 

Anonymkode: 3b3e1...120

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I mitt nærmiljø er det ikke vanlig med bursdager i barnehagen, så min 5-åring har enda ikke vært i en eneste barnebursdag. Men 7-åringen, derimot… det er et sabla kjør, og i en liten periode i høst var hun i fire forskjellige bursdager, fordelt på to helger. Nå har endelig foreldregruppa i klassen begynt å samkjøre bursdagene litt, så de som har bursdag samme måned gjerne feirer sammen. Og det er heldigvis gavefritt 😊 

Ville ikke prioritert bursdager i barnehagen, men det er helt klart viktig i barneskolen. Min jente koser seg veldig i bursdager til venninner, og gledet seg lenge til å feire sin egen bursdag, så det er viktig at du prioriterer det når barnet ditt starter på skolen 😊

Anonymkode: 6ae82...abc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men du har et bittelite barn på tre år, forstår du ikke det vi med litt lengre fartstid skriver om andre forpliktelser?

Jeg har 3 barn, to av dem driver med idrett, to idretter hver. Det er treninger og/eller cup stort sett hver helg men vi får da til å dra i de fleste bursdager allikevel. Ja noen må vi si nei til pga cup f.eks. Men de kan dra i bursdag selvom vi har dugnad f.eks. Man trenger jo ikke følge store barn i bursdag. Vi har også to hytter men har innsett at i denne fasen av livet kan vi ikke dra på hytta så ofte i helgene. Sånn er det bare. Det er jo vanskelig uavhengig av bursdager på grunn av idretten. 

virker som folk lager problemer ut av ingenting her. Aldri opplevd bursdager som et problem. Det er 2 timer her og der. Det er ikke bursdager som velter timeplanen, det er idretten med all trening, kioskvakt og cuper. Men de får jo lov å gå der også, på lik linje som at de får lov å gå i bursdag. 

Anonymkode: 9c9a6...e12

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Feiret aldri bursdagen min når jeg var barn, og det var vondt, så jo mine blir feiret ja.

Anonymkode: 2346e...a0f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har prioritert barnebursdager over nær sagt alt annet. For barna her vi bor er det noe som snakkes om hele året og den store happeningen i deres liv, nest etter julaften. De planlegger hvordan de vil pynte, hva slags kake de vil ha, hva som skal være i godteposer etc i laaaaaang tid, og den som har bursdag er "helten" i skolegården hele uka til ende. Kunne aldri falle meg inn å ikke møte i en bursdag, om vi kunne komme. I deres verden er det en stor greie.

Anonymkode: 5f418...6ec

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men herregud da, er det konkurranse om å være mest travel?

Dette er jo også helt irrelevant all den tid TS sitt spørsmål gjaldt bursdager i barnehagen.

Så det du skisserer gjelder da bare familier med 3 tenåringer og en attpåklatt i barnehagen. Det er vel neppe flertallet av familier.

Anonymkode: d479d...263

TS stilte spørsmål om barnebursdager, ønsket også å høre fra dem med skolebarn. Men her er det plenty av folk som har vært foreldre i et kvarter som svarer skråsikkert og ikke evner å se lenger enn egen nesetipp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har 3 barn, to av dem driver med idrett, to idretter hver. Det er treninger og/eller cup stort sett hver helg men vi får da til å dra i de fleste bursdager allikevel. Ja noen må vi si nei til pga cup f.eks. Men de kan dra i bursdag selvom vi har dugnad f.eks. Man trenger jo ikke følge store barn i bursdag. Vi har også to hytter men har innsett at i denne fasen av livet kan vi ikke dra på hytta så ofte i helgene. Sånn er det bare. Det er jo vanskelig uavhengig av bursdager på grunn av idretten. 

virker som folk lager problemer ut av ingenting her. Aldri opplevd bursdager som et problem. Det er 2 timer her og der. Det er ikke bursdager som velter timeplanen, det er idretten med all trening, kioskvakt og cuper. Men de får jo lov å gå der også, på lik linje som at de får lov å gå i bursdag. 

Anonymkode: 9c9a6...e12

Så flott for dere. Jeg har fire barn som inviteres i bursdager, og, som nevnt tidligere i tråden, er dette noe som ikke prioriteres i helg, og spesielt ikke i barnehagen!

Mine barn er svært populære, har mange venner, er aktive i idrett og med andre fritidsaktiviteter.

Men det får jo selvfølgelig med seg bursdager når det passer, men vi legger ikke opp livet vårt etter barnebursdager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 9.01):

Ser flere skriver at barnebursdag prioriteres høyt? Hvorfor egentlig? Nå går vår datter siste året i barnehagen, og vi nedprioriterer virkelig invitasjoner fra barnehagen og har vel kun vært i et besøk på de fem årene hun har vært i barnehagen. 

Mulig det blir annerledes på skole?

Anonymkode: 57578...f94

På skole er det veldig viktig. Og ditt barn vil bli veldig skuffet om dere ikke lar henne gå i bursdag fordi dere ikke prioriterer det

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 9.08):

Vi har et stort nettverk i nabolaget vårt, ser ikke behov for å sosialiseres så veldig mye med barnehagebarna. 

Anonymkode: 57578...f94

Det faller deg ikke inn at hun vil gå i klasse med de fra barnehagen mest sannsynlig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 9.06):

Hvorfor? Fordi bursdager på barneskolen er viktig for det sosiale, og noe som snakkes mye om både før og etter selskapet.

Anonymkode: c0a85...c83

Og ungene bonder skikkelig i bursdager, det skaper samhold, trivsel og dypere vennskap. 
Stor fordel når man skal over på skolen, så jeg skjønner lite av å nedprioritere dette.
Har prioritert det høyt i bhg og skole, og barna mine har masse venner og stort nettverk og har det strålende sosialt. Tror absolutt det var verdt tiden i bursdager. Fin anledning for å snakke med andre foreldre også i tiden før de begynner å være alene i bursdager. Jo bedre kjent foreldre er, jo mindre mobbing og uvennskap. Så har vi også fått et strot og robust nettverk av foreldre vi kjenner, er på hils med og kan slå av en trivelig prat med. Gull for ungene. Så det har vi prioritert og angrer ikke.

Anonymkode: 5ff88...585

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 barn, nå 2 klasse og 6 klasse. De har vært i de aller fleste bursdager, noen har vært ukedag, andre helg. Kan ikke si det har vært så voldsomt stress eller at vi har forsket mye tid sammen som familie av den grunn. 

Anonymkode: 5c38b...360

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...