Gå til innhold

Vi prioriterer ikke barnebursdag

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Og vi som har idrettsutøvere må ofte reise på konkurranser i helgene. 

Anonymkode: 3b3e1...120

Joda men det er jo forskjell å ikke kunne komme i bursdagen fordi man skal spille fotballcup etc, enn at mor heller vil drikke kaffe med naboen. 

Anonymkode: 9c9a6...e12

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 1.19):

Det har heldigvis gitt seg nå, da barna begynner å bli store. Men ja, i 1-4 klasse var det 70-90 bursdager i året. I tillegg har vi stor familie som også skal pleies med ca 30 bursdager i året. Jeg syns ikke vi gjorde annet, enn å fly i bursdager, vi var nødt til å takke nei til noen av dem. 

Anonymkode: 7dfbc...996

Hvor mange barn har du? Og hvor mange barn er det per klasse? Det høres jo helt sinnsykt ut. Her er det max 10 per barn😆

Anonymkode: 58c25...29f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 9.01):

Ser flere skriver at barnebursdag prioriteres høyt? Hvorfor egentlig? Nå går vår datter siste året i barnehagen, og vi nedprioriterer virkelig invitasjoner fra barnehagen og har vel kun vært i et besøk på de fem årene hun har vært i barnehagen. 

Mulig det blir annerledes på skole?

Anonymkode: 57578...f94

Stusselig 

Anonymkode: 6c837...ec2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja men som du skriver så feirer ofte 3-4 barn sammen - ergo det blir jo ikke 70 bursdager i året slik som den over skisserte. Det er en overdrivelse. 

Anonymkode: 9c9a6...e12

Ja, etter 4.klasse har det vært sånn. Ikke på småskolen, da har de gjerne feiret en og en. De ble færre bursdager etter de fylte 10 år. Det ble også mer vanlig at de da inviterte gutter/jenter eller bare venner. 

AnonymBruker
Skrevet

Tidlig i barneskolen og vi har bare familiebursdager. Vårt sommerbarn har en stor familie med også barn og vi vil vente til hun etterspør å feire med andre barn. Vi går heller ikke i mange andres fødelsdager.Hun er ung. ❤️ 

Anonymkode: 2f902...8c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mine barn har gått i klasse med 25-30 elever. Det er helt vanlig her vi bor. Jeg har tre barn og da blir det mange bursdager. Det er ingen tradisjon for å dele gutter/jenter før etter 4.klasse. Ofte feirer 3-4 bursdag sammen i ulike lokaler. 

På tide å ta opp dette som et probkem på et foreldremøte muligens? Jeg hadde aldri hatt 30 stk hjemme hos oss i bursdagsselskap.. hadde satt foten ned i 1.klasse.

Anonymkode: 11ee4...62f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bestemt at vi ikke kjører barnebursdag i barnehagen. Punktum. Og når de starter på skolen så kommer vi ikke til å sette livet på vent fordi de skal delta i barnebursdager som fyller hele året. Beklager.

Anonymkode: 51213...b06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 18.17):

Er vel ikke helt utopisk å ha en venn du ikke går på skole med...?

Mine barn har fortsatt venner fra bhg som de ikke går på skole med. De har også venner fra kulturskolen og håndballaget, og ingen går på samme skole. 9 og 11 år.

Anonymkode: 11ee4...62f

Min på 10 har også venner fra barnehagen  som hun ikke går på skole med. Hun var i bursdagen nå forrige uke. 

Hun har også venner fra idrett som hun ikke går på skole med. Og venner som er barn av våre venner. 

Jeg ser verdien i å ha venner og bekjente andre steder enn fra klassen. 

Anonymkode: a060c...34f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet ditt aldri møter i bursdag blir det lagt merke til. «De kommer jo aldri». Til sist slutter folk å invitere, og de prioriterer ikke dere tilbake.

Skolen er viktig for barnets ditt, og som forelder har du plikt til å følge opp at barna har det bra. Ikke la de bli supersære eller la dem oppføre seg som de er hevet over andre. 

Her prioriteres bursdager stort sett men ikke alltid. Har vi planer den helgen, er det speidertur, cup man er påmeldt, tur med korpset eller sånt, da ryker bursdagen. Fikk engang kjeft av en mor som feiret barnet sitt på lørdag ettermiddag fordi sønnen min var på speidertur fra fredag til søndag og ikke kom.

Anonymkode: 38a1b...e13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi prioriterer alle bursdager så godt det går, enten vi kjenner barnet og foreldrene eller ikke. Datteren vår er 3, og var nettopp i 6-årsdagen til en gutt hun knapt visste navnet på.

For oss er det viktig å lære henne at vi stiller opp for andre når vi kan, og at man holder avtaler man gjør. Samtidig er bursdagen en av de største dagene i året for barn, så jeg vil ikke være delaktig i at barn opplever at ingen stiller opp i bursdagen deres. Jeg får tårer i øynene bare av tanken!

Det finnes noen folk der ute med svært egosentriske holdninger, som klarer å vri en bursdagsinvitasjon om til en personlig fornærmelse som bare er til besvær. Som de to mødrene som inviterte flere på avdelingen på besøk samme dag som en gutt hadde invitert til bursdag. Dette er en gutt som har en diagnose som gjør at han av og til er litt brå og høyrøstet, og siden gutten til den ene moren er så redd denne gutten, så tenkte hun at hun skulle lage et annet selskap for ham og noen venner... 

Nei, jeg ser på en bursdagsinvitasjon som en mulighet til å lære barnet mitt viktige holdninger, samt være med på å gi et barn en fantastisk opplevelse! Og jeg håper at barn og foreldre vil gjengjelde dette når det datteren min sin tur.

Anonymkode: 1e337...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi prioriterer alle bursdager så godt det går, enten vi kjenner barnet og foreldrene eller ikke. Datteren vår er 3, og var nettopp i 6-årsdagen til en gutt hun knapt visste navnet på.

For oss er det viktig å lære henne at vi stiller opp for andre når vi kan, og at man holder avtaler man gjør. Samtidig er bursdagen en av de største dagene i året for barn, så jeg vil ikke være delaktig i at barn opplever at ingen stiller opp i bursdagen deres. Jeg får tårer i øynene bare av tanken!

Det finnes noen folk der ute med svært egosentriske holdninger, som klarer å vri en bursdagsinvitasjon om til en personlig fornærmelse som bare er til besvær. Som de to mødrene som inviterte flere på avdelingen på besøk samme dag som en gutt hadde invitert til bursdag. Dette er en gutt som har en diagnose som gjør at han av og til er litt brå og høyrøstet, og siden gutten til den ene moren er så redd denne gutten, så tenkte hun at hun skulle lage et annet selskap for ham og noen venner... 

Nei, jeg ser på en bursdagsinvitasjon som en mulighet til å lære barnet mitt viktige holdninger, samt være med på å gi et barn en fantastisk opplevelse! Og jeg håper at barn og foreldre vil gjengjelde dette når det datteren min sin tur.

Men du har et bittelite barn på tre år, forstår du ikke det vi med litt lengre fartstid skriver om andre forpliktelser?

Anonymkode: 9c285...c83

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men du har et bittelite barn på tre år, forstår du ikke det vi med litt lengre fartstid skriver om andre forpliktelser?

Hva har det med saken og gjøre? Jeg har barn på 8 og 11, vi har prioritert bursdager i alle år. Har kun sagt nei en gang, og da fordi invitasjonen kom ett par dager før og vi hadde fullstappet helg. Jeg synes det hadde vært trist for barna og ikke kunne være med. SÅ mange bursdager er det ikke i løpet av ett år.

Anonymkode: 4b9ac...56b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva har det med saken og gjøre? Jeg har barn på 8 og 11, vi har prioritert bursdager i alle år. Har kun sagt nei en gang, og da fordi invitasjonen kom ett par dager før og vi hadde fullstappet helg. Jeg synes det hadde vært trist for barna og ikke kunne være med. SÅ mange bursdager er det ikke i løpet av ett år.

Men da har dere kun to små barn, de er fortsatt små, og sikkert ikke hytte eller krevende fritidsaktiviteter i helgene, sjelden vanlig for så små barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da har dere kun to små barn, de er fortsatt små, og sikkert ikke hytte eller krevende fritidsaktiviteter i helgene, sjelden vanlig for så små barn.

Mine trener hver eneste helg, men hytta snder jeg som bortkastede penger. Hytteiere tenker kun på seg selv. Har selv hytte eiere i familien og disse inviteres aldri. De får være på sin dyrebare hytte. 

Hvis du aldri har vært barnet som aldri får gjester på sin bursdag skjønner jeg ego tankene dine, hvis ikke. Ta deg kraftig sammen! Det egoistiske samfunnet vi lever i er altså så trist! Kun meg, meg og atter meg! Forbanna KRISE om ikke JEG får dra på hytten🙄 Gosh som slike egosentriske mennesker irriterer meg!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mine trener hver eneste helg, men hytta snder jeg som bortkastede penger. Hytteiere tenker kun på seg selv. Har selv hytte eiere i familien og disse inviteres aldri. De får være på sin dyrebare hytte. 

Hvis du aldri har vært barnet som aldri får gjester på sin bursdag skjønner jeg ego tankene dine, hvis ikke. Ta deg kraftig sammen! Det egoistiske samfunnet vi lever i er altså så trist! Kun meg, meg og atter meg! Forbanna KRISE om ikke JEG får dra på hytten🙄 Gosh som slike egosentriske mennesker irriterer meg!

Du er jo helt på viddene. Det er sunt å være på hytten, det er norsk, det er kulturarv, det er avslappende, frisk luft og fysisk aktivitet.

Det er virkelig totalt meningsløst å la barn gå glipp av dette i oppveksten pga gjentatte besøk fra 11-13 på leos lekeland om lørdagene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har et barn på 3 år, ja..og jeg er frilanser med mye helgejobbing, datteren min går på ballett på lørdager, jeg er med i trivselsgruppen til barnehagen, er foreldrekontakt på balletten, både jeg og mannen er med i et frivillighetsprogram i kommunen, vi er frivillige i en friluftsforening, vi har hytte på fjellet og deleier en hytte ved sjøen, vi har eldre foreldre som bor langt unna, vi er aktive folk med stor omgangskrets, vi har en nevø boende her ca. hver 5. helg, og jeg kunne nok sikkert funnet enda flere forpliktelser.

Vi får til å møte i nesten samtlige bursdager, til både store og små, vi blir invitert i. Ikke alltid hele bursdagen, men vi får nesten alltid til å ta en tur. Så...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har et barn på 3 år, ja..og jeg er frilanser med mye helgejobbing, datteren min går på ballett på lørdager, jeg er med i trivselsgruppen til barnehagen, er foreldrekontakt på balletten, både jeg og mannen er med i et frivillighetsprogram i kommunen, vi er frivillige i en friluftsforening, vi har hytte på fjellet og deleier en hytte ved sjøen, vi har eldre foreldre som bor langt unna, vi er aktive folk med stor omgangskrets, vi har en nevø boende her ca. hver 5. helg, og jeg kunne nok sikkert funnet enda flere forpliktelser.

Vi får til å møte i nesten samtlige bursdager, til både store og små, vi blir invitert i. Ikke alltid hele bursdagen, men vi får nesten alltid til å ta en tur. Så...

Det er jo helt supert! Men vi kan jo snakkes igjen når du har tre tenåringer, foreldre som er mye eldre, du skal være parkeringsvakt på et friidrettsstevne samtidig som du skal sitte i sekreteriatet i hallen, levere bakst til loppemarkedet og gå natteravn lørdag kveld.

Vi kan jo også legge til noen treneroppgaver og fau-verv.

Så har du fortsatt hyttene dine, de er bare eldre. Og du har også tantebarn på begge sider som skal følges opp, dement bestemor på sykehjem og barn som ikke legger seg før 23.

Jeg forstår at du syns dere har mye nå, og det er klart at dere har det. Men livet med små barn er uendelig mye lettere å sjonglere enn et aktivt liv med tenåringer, dersom man velger å være en ressursforelder. Disse aktive ungdommene har også gjerne fem treninger hver, i uka!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du er jo helt på viddene. Det er sunt å være på hytten, det er norsk, det er kulturarv, det er avslappende, frisk luft og fysisk aktivitet.

Det er virkelig totalt meningsløst å la barn gå glipp av dette i oppveksten pga gjentatte besøk fra 11-13 på leos lekeland om lørdagene.

Jeg har til dags dato ikke vært i en eneste lekeland bursdag. Det er bursdager i fleng, men vi bruker uteområden.

Nei, hytte så så sykt bortkastede penger. Hadde aldri og kommer aldri til og bruker penger på slikt tull. Jeg er dessverre så «heldig» at jeg arver en. Den selges før foreldrene mine går bort, så slipper vi unna skiten. Ingen av oss søsknene ser vitsen med det. Barna vil ikke dit, vi vil ikke dit. Ungene er såpass store at de vil være med vennene sine, ikke henge på en hytte langt inni gokk! Jeg er oppvokst på hytte, ingen god opplevelse. Ikke noe mine barn skal tvinges til. Dessuten elsker de bursdager. At du ikke ser vitsen sier mer om deg enn ungene som elsker det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har til dags dato ikke vært i en eneste lekeland bursdag. Det er bursdager i fleng, men vi bruker uteområden.

Nei, hytte så så sykt bortkastede penger. Hadde aldri og kommer aldri til og bruker penger på slikt tull. Jeg er dessverre så «heldig» at jeg arver en. Den selges før foreldrene mine går bort, så slipper vi unna skiten. Ingen av oss søsknene ser vitsen med det. Barna vil ikke dit, vi vil ikke dit. Ungene er såpass store at de vil være med vennene sine, ikke henge på en hytte langt inni gokk! Jeg er oppvokst på hytte, ingen god opplevelse. Ikke noe mine barn skal tvinges til. Dessuten elsker de bursdager. At du ikke ser vitsen sier mer om deg enn ungene som elsker det!

Så leit at du har et sånt forhold til hytte! Vi har hytte på en av de store skidestinasjonene, og alle elsker å være der! Barna har mange, mange venner, det er aktiviteter fra morgen til kveld! Vi er så glade for at vi kan kose oss der sammen! Men hytta er verken i gokk eller noe skit, den er helt nydelig, med alle fasiliteter man kan ønske seg! Og vi tilbringer så mye tid der som vi bare kan!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så leit at du har et sånt forhold til hytte! Vi har hytte på en av de store skidestinasjonene, og alle elsker å være der! Barna har mange, mange venner, det er aktiviteter fra morgen til kveld! Vi er så glade for at vi kan kose oss der sammen! Men hytta er verken i gokk eller noe skit, den er helt nydelig, med alle fasiliteter man kan ønske seg! Og vi tilbringer så mye tid der som vi bare kan!

Deg om det. Hadde aldri giddet å brukt en krone på hytte. Jeg prioriterer eget hus, og bor på hotell om jeg skal ut å reise. Evt telt om sommeren. Bruker minst mulig på slikt tull. Ingen av går på ski, vi hater og gå i fjellet, ikke liker vi by liv. Vi bor landlig nok til at slikt pengesløseri ikke er nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...