Gå til innhold

Vi prioriterer ikke barnebursdag


Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ser flere skriver at barnebursdag prioriteres høyt? Hvorfor egentlig? Nå går vår datter siste året i barnehagen, og vi nedprioriterer virkelig invitasjoner fra barnehagen og har vel kun vært i et besøk på de fem årene hun har vært i barnehagen. 

Mulig det blir annerledes på skole?

Anonymkode: 57578...f94

Fordi det er kjipt for datteren din når alle andre snakker om bursdagen før og etterpå? 4-åringen her var såå stolt da hun ble invitert i sin første barnebursdag. Så selvfølgelig prioriterte vi det. Hun snakker om det mange uker etterpå. 

Anonymkode: 8d6fb...989

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er samme på skolen.

 

Mi på 5 år går siste året i barnehagen , hun er glad i bursdager, både andre sine  og sin egen.  Barnebursdag varer vel  ca 2 timer +- . Syns det er både sosialt og læring. Jeg er ikke ekstrovert  men barnet mitt har godt av opplevelsen bursdag. 

Anonymkode: 61dcc...ab5

  • Liker 2
Skrevet

Det spørs jo helt på vennskapet barna det. Barnehage eller skole så har vi alltid prioritert bursdag til gode venner. 

utover det så er det en fin sosial arena til å lære å være sammen med andre barn utenfor barnehage og skole.

Lære å kjøpe gave og gi bort har også vært i høy kurs her. Ved innkjøp av gave så har vi aldri kjøpt noe til vårt eget barn. Mye grin, men viktig lærdom. 😅

ellers skaper det gode minner for barna, selv om de er små. Mine to eldste, som er voksene nå, prater enda om bursdager de var i og bursdager de hadde selv når de gikk i barnhagen og skolen.

En trist ting å prioritere vekk i min mening

 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 9.01):

Ser flere skriver at barnebursdag prioriteres høyt? Hvorfor egentlig? Nå går vår datter siste året i barnehagen, og vi nedprioriterer virkelig invitasjoner fra barnehagen og har vel kun vært i et besøk på de fem årene hun har vært i barnehagen. 

Mulig det blir annerledes på skole?

Anonymkode: 57578...f94

Her har det høy prioritet- for det er koselig for ungene. Nå har det kun vært 3 bursdager da. 

  • Liker 1
Skrevet

Blir fort en veldig raring når man ikke møter opp på bursdager. Synes det høres rart ut når ett barn ikke vil på barnebursdager. Da hadde alarmklokkene mine ringt på at barnet kanskje ikke har det så bra og har få venner i barnehage/skole. 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

70-90 bursdager..? Blir dere invitert så mange bursdager, skjønner jeg det røyner på😅

Anonymkode: 11ee4...62f

Har man flere barn og alle har 30-40 stk i klassen, så blir det gjerne slik.

Anonymkode: 3b3e1...120

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg var i noen barnebursdager i barnehagen. Så begynte jeg i klasse med noen av dem. Sosialiserte ikke i det hele tatt med dem gjennom grunnskolen. 

Anonymkode: 6607b...ac4

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 9.01):

Ser flere skriver at barnebursdag prioriteres høyt? Hvorfor egentlig? Nå går vår datter siste året i barnehagen, og vi nedprioriterer virkelig invitasjoner fra barnehagen og har vel kun vært i et besøk på de fem årene hun har vært i barnehagen. 

Mulig det blir annerledes på skole?

Anonymkode: 57578...f94

Fordi det er sårt å invitere til bursdag, og ingen dukker opp. ALLTID prioriterer jeg bursdag, så langt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 8bfdc...aa5

  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 7.22):

Ingen fare. Barnet er alt svært populært

Anonymkode: debc8...737

:ler:

Anonymkode: 6da5d...3ff

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 16.18):

Har man flere barn og alle har 30-40 stk i klassen, så blir det gjerne slik.

Anonymkode: 3b3e1...120

Man har da ikke 40 i klassen. Og på skolen er det mest vanlig at man kun inviterer de av samme kjønn. Så da blir det fort kanskje 12 i året Max per barn. Her er det også svært vanlig å slå sammen slik at flere barn feirer sammen også. Det at det er for mange bursdager opplever jeg som et ikke-problem. 

Anonymkode: 9c9a6...e12

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 9.01):

Ser flere skriver at barnebursdag prioriteres høyt? Hvorfor egentlig? Nå går vår datter siste året i barnehagen, og vi nedprioriterer virkelig invitasjoner fra barnehagen og har vel kun vært i et besøk på de fem årene hun har vært i barnehagen. 

 

Hm, og når det kommer to av 15 inviterte i datterens bursdag, så tenker dere "jaja, de gjør bare som oss"?

Anonymkode: cb433...a8e

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man har da ikke 40 i klassen. Og på skolen er det mest vanlig at man kun inviterer de av samme kjønn. Så da blir det fort kanskje 12 i året Max per barn. Her er det også svært vanlig å slå sammen slik at flere barn feirer sammen også. Det at det er for mange bursdager opplever jeg som et ikke-problem. 

Anonymkode: 9c9a6...e12

Men du sitter jo ikke på fasiten. På mange skoler er det trinn, ikke klasser, andre inviterer begge kjønn, noen har fire barn i skolealder osv. 

Anonymkode: 9c285...c83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du sitter jo ikke på fasiten. På mange skoler er det trinn, ikke klasser, andre inviterer begge kjønn, noen har fire barn i skolealder osv. 

Anonymkode: 9c285...c83

Pga av min jobb reiser jeg rundt på mange skoler og det er svært svært uvanlig praksis at baseskoler da inviterer hele trinnet i bursdag. De færreste har mulighet til å invitere 40 unger hjem også og heller ikke økonomi til å skulle feire på lekeland med så mange unger. Sikkert noen skoler i landet som har det slik men som jeg sa - det er svært svært uvanlig at familier med flere barn må delta i/tilpasse tiden sin til 70(!) barnebursdager i året altså. Her overdriver man. 

Anonymkode: 9c9a6...e12

  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 9.01):

Ser flere skriver at barnebursdag prioriteres høyt? Hvorfor egentlig? Nå går vår datter siste året i barnehagen, og vi nedprioriterer virkelig invitasjoner fra barnehagen og har vel kun vært i et besøk på de fem årene hun har vært i barnehagen. 

Mulig det blir annerledes på skole?

Anonymkode: 57578...f94

Hvorfor ikke? Jeg skjønner jo om det kræsjer med noe annet viktig eller ekstraordinært, da går man glipp av en bursdag innimellom, det skjer. Men i alle andre tilfeller skjønner jeg ikke problemet? Det er jo selvsagt fordi det er hyggelig, fordi det er viktig for det sosiale, barnet vil sikkert ha venner osv regner jeg med som de fleste andre 🤷 det handler vell også litt om å lære seg sosialt samspill og normale greier i livet samt å få være med på det som skjer. Dele opplevelsene som er en del av barndommen..

 

Det var litt mindre sosiale greier i bhg generelt inkl besøk osv, men litt var det jo der og, og tenker relevansen er det samme. Barna synes det er stas. Det er jo en del av det mange husker og setter pris på og koser seg med i barndommen, samt ikke minst viktig for å bygge relasjon og vennskap. Ikke bare bursdag altså, men generelt besøk, finne på ting sammen osv. Høres jo ut som dere nedprioriterer barnet deres, spesielt når dere skriver "her blir det NEDprioritert. Altså ikke bare om det ikke passer, men virker som dere skyr unna. 

Endret av Crazydoglady
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste for meg med å prioritere bursdager, er tanken på et barn som kanskje sitter der uten noen gjester, etter å ha gledet seg til feiringen lenge. Jeg synes det er så trist at det skal myeeee til før jeg ville nedprioritert en barnebursdag.

Anonymkode: ec505...7ca

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har da ikke 40 i klassen. Og på skolen er det mest vanlig at man kun inviterer de av samme kjønn. Så da blir det fort kanskje 12 i året Max per barn. Her er det også svært vanlig å slå sammen slik at flere barn feirer sammen også. Det at det er for mange bursdager opplever jeg som et ikke-problem. 

Anonymkode: 9c9a6...e12

Mine barn har gått i klasse med 25-30 elever. Det er helt vanlig her vi bor. Jeg har tre barn og da blir det mange bursdager. Det er ingen tradisjon for å dele gutter/jenter før etter 4.klasse. Ofte feirer 3-4 bursdag sammen i ulike lokaler. 

Anonymkode: 7dfbc...996

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pga av min jobb reiser jeg rundt på mange skoler og det er svært svært uvanlig praksis at baseskoler da inviterer hele trinnet i bursdag. De færreste har mulighet til å invitere 40 unger hjem også og heller ikke økonomi til å skulle feire på lekeland med så mange unger. Sikkert noen skoler i landet som har det slik men som jeg sa - det er svært svært uvanlig at familier med flere barn må delta i/tilpasse tiden sin til 70(!) barnebursdager i året altså. Her overdriver man. 

Anonymkode: 9c9a6...e12

40 barn er ikke hele trinnet. Som jeg sier lenger opp, mine barn har gått i klasse med 25-30 stykker. På trinnet har det vært 4-5 paralleller. Med tre barn så blir dette mange bursdager. Nei, jeg overdriver ikke, selv om din opplevelse har vært annerledes. 

Anonymkode: 7dfbc...996

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det viktigste for meg med å prioritere bursdager, er tanken på et barn som kanskje sitter der uten noen gjester, etter å ha gledet seg til feiringen lenge. Jeg synes det er så trist at det skal myeeee til før jeg ville nedprioritert en barnebursdag.

Anonymkode: ec505...7ca

Vi har tre barn. I den travleste «bursdagsperioden» kunne det bety at barna ble invitert i 15 bursdager i året hver, det betyr 45 bursdager for oss. Dersom folk legger de i helgen (som til tider veldig mange gjorde) så ville det bety at vi nesten aldri kunne reist på hytten vår. Bursdager lagt til ukedager prøvde vi å prioritere dersom det ikke var noe spesielt, og dersom det ødela planer om hytte eller f.eks stevner for barna så har jo barna selvsagt gått. Det betyr jo at barna har fått med seg de fleste bursdager, men det betyr ikke at vi har latt det spolere helseplanene for resten av familien. Dersom vi ikke har kunnet har vi gitt beskjed i god tid, og det har alltid vært vi foreldre som har tatt valget. 
 

 

Anonymkode: 62a8c...cd0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har tre barn. I den travleste «bursdagsperioden» kunne det bety at barna ble invitert i 15 bursdager i året hver, det betyr 45 bursdager for oss. Dersom folk legger de i helgen (som til tider veldig mange gjorde) så ville det bety at vi nesten aldri kunne reist på hytten vår. Bursdager lagt til ukedager prøvde vi å prioritere dersom det ikke var noe spesielt, og dersom det ødela planer om hytte eller f.eks stevner for barna så har jo barna selvsagt gått. Det betyr jo at barna har fått med seg de fleste bursdager, men det betyr ikke at vi har latt det spolere helseplanene for resten av familien. Dersom vi ikke har kunnet har vi gitt beskjed i god tid, og det har alltid vært vi foreldre som har tatt valget. 
 

 

Anonymkode: 62a8c...cd0

Og vi som har idrettsutøvere må ofte reise på konkurranser i helgene. 

Anonymkode: 3b3e1...120

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine barn har gått i klasse med 25-30 elever. Det er helt vanlig her vi bor. Jeg har tre barn og da blir det mange bursdager. Det er ingen tradisjon for å dele gutter/jenter før etter 4.klasse. Ofte feirer 3-4 bursdag sammen i ulike lokaler. 

Anonymkode: 7dfbc...996

Ja men som du skriver så feirer ofte 3-4 barn sammen - ergo det blir jo ikke 70 bursdager i året slik som den over skisserte. Det er en overdrivelse. 

Anonymkode: 9c9a6...e12

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...