Gå til innhold

Vi prioriterer ikke barnebursdag


Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenkte i utgangspunktet at bursdager har høy prioritet når barna går på skolen. Da jeg var 1.-7.klassing selv var det en selvfølge at jeg inviterte alle jentene i klassen og var på deres bursdag. Alle møtte opp.  

Men på neste foreldremøte vil jeg høre med folk hva de tenker nå. For alle var enige i at man helst skulle gå sammen og feire flere fra samme bursdagsmåned samtidig, invitere hele trinnet (🤯😅) osv for å unngå bursdager i hytt og pine så skulle det være 12 pr.år.. Dette var før noen hadde sjekka når barna er født, og ingen tenkte på at antall gutter og jenter i hver klasse gjør at noen hadde kunnet forholde seg til kun 9 bursager i året. Ved å kun invitere samme kjønn i egen klasse.

Det var det noe misnøye om at noen hadde feira alene og invitert noen få. Mens andre slo sammen 4 bursdager og inviterte alle jentene på trinnet f.eks.

Barnet mitt er eneste barn født i sin måned. Ingen naturlige å slå det sammen med, så vi inviterte alle guttene i klassen. De er 9 stk. En sendte mld med en gang om at gutten deres kom, fire svarte i grei tid at deres kom, to svarte sent og kom, en hørte vi ikke fra i det heletatt.

En dukka opp på døra, leverte gave og sa at han måtte dra igjen, en ringte et par timer før feiringa starta og sa at ikke kom, en sendte mld da selskapet snart var over om at de hadde glemt. En unge dukka opp uten gave og hadde ikke pynta seg.

Så jeg tenker at bursdager har veldig lav prioritet for mange. Å feire felles i januar når man ikke har bursdag på mars er liksom toppers for noen foreldre, det var snakk om å droppe gaver også.

Jeg så at barnet mitt ble litt skuffa og lei seg, vi gjorde det beste ut av det. Men neste gang så gjør vi nok ting annerledes. Skal man gnåle om at noen få inviterte ikke er bra, så er det jaggu viktig at man møter opp når man er invitert ihvertfall!

Det er også en liten skare av barn som inviteres overalt, og endel som ikke inviteres av mange.

Funka utmerket sånn som det var da jeg var barn. Man pynta seg, hadde med gave og koste seg i bursdagen til noen man kanskje knapt snakka med på skolen, men tross alt gikk i klasse med i 10 år. På selve bursdagen, eller noen dager før/etter. Nå er det jo helt kaos

Anonymkode: 52663...e72

Det er jo nettopp det. Det blir så mange retningslinjer, styr, politisk korrekthet (ingen gaver, mat som ikke inneholder ditten og datten), slår bursdager sammen ut fra hvilken måned barna er født, ikke hvem som helst VIL feire sammen og går bra overens med hverandre. Så blir det som du sier flere bursdager, da man gjerne inviterer hele klassen og ikke bare samme kjønn. Det er kaos, derfor prioriteres det ikke. Ingen koser seg med slik ordning annet enn hjemmeværende tradwife-mammaer som må ha noe å gjøre på og føle seg viktig.

Anonymkode: 3b3e1...120

  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tenk deg det barnet som har invitert andre i bursdag og gledet seg også gidder ikke foreldrene til vennene å prioritere det. Det er mange historier om barn som sitter alene på bursdagen sin, jeg vil gi ihvertfall gi gode verdier til mitt barn. Vi tenker på andre oss enn selv og viser omtanke for andre.

Anonymkode: 58c25...29f

Men grunnen til at barnet sitter alene er fordi ingen i klassen liker barnet. Jeg har vært et slik barn, og tvungent besøk i bursdag var bare pinefullt og fælt. Jeg visste jo at ingen likte meg, fikk blikk, ble frosset ut på min egen bursdag og mobbet dagen etterpå for hvor stusselig det så ut hjemme hos meg. 

Anonymkode: 3b3e1...120

  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her var det mange ekle, egoistiske og selvsentrerte mennesker. Tenk om ditt barn hadde invitert i bursdag og ingen gadd å komme. Man trenger på ingen måte å være bestevenn med bursdagsbarnet for å ha det gøy i bursdag. Det er jo alle de andre barna å leke med. Ser ikke problemet med å møte i en bursdag! 

Anonymkode: 4a9e7...d8d

Ja, det er jo nettopp det lite populære barn opplever - det kommer barn i bursdagen deres som leker med hverandre, mens man sitter der alene på egen bursdag. Da er det bedre å sitte alene uten andre til stede. Min mening.

Anonymkode: 3b3e1...120

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, har aldri tenkt på at barnet ikke skulle komme når de blir invitert i barnebursdag.

-det er forhåpentligvis en hyggelig opplevelse for barnet

-det er en fin gest for bursdagsbarnet, som fsktisk inviterer, at gjestene har lyst til å komme

-det er bygging av vennskap til senere - det er veldig annerledes å leke sammen i barnehagen kontra det å være hjemme hos noen, leke på rommet der, se hvor folk bor, lettere å møtes hjemme hos andre etterpå, når man har vært i barnebursdag og hilset på foreldrene når man henter og leverer (eller er tilstede).

-det er læring i det å være et annet sted, spise annen mat, leke sammen i gruppe uten barnehagelærernes veiledning. 

Det er noe vi prioriterer, selv om jeg aldri har tenkt på det i de baner før - det er bare en naturlig greie for oss å si ja når man blir invitert i bursdag, uansett hvor gammel eller ung man er :)

Anonymkode: 92e9b...992

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke å lese hele tråden, men det er det særeste og mest negative jeg har hørt. Stakkars barn. 

I vår barnehage prioriterer alle bursdager, og besøk hjemme hos hverandre ukentlig. Fra og med året de blir 3. Det er ingen som ikke er engasjert i det.

Sosialt blant både barn og voksne verdsettes høyt. Samme om man skal gå på skole med de barna eller ei. Og det lønner seg så mye når barna begynner på skolen. 

Ungene dine kommer til å bli noen særinger.

Anonymkode: ee7ac...e16

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men grunnen til at barnet sitter alene er fordi ingen i klassen liker barnet. Jeg har vært et slik barn, og tvungent besøk i bursdag var bare pinefullt og fælt. Jeg visste jo at ingen likte meg, fikk blikk, ble frosset ut på min egen bursdag og mobbet dagen etterpå for hvor stusselig det så ut hjemme hos meg. 

Anonymkode: 3b3e1...120

Det er selvsagt trist at du har opplevd dette. Det er dog ingen god grunn til å holde sitt eget barn hjemme fra barnebursdager når "alle" andre skal. Man kan ikke ta høyde for absolutt alle eventualiteter. Det er grenser for hvor mye foreldre kan regulere dynamikken blant barn. Det viktigste man kan lære barna er at alle er forskjellige, men alle skal/bør inkluderes i fellesskapet. Man lærer ikke det ved å avlyse barnebursdager eller andre aktiviteter der noen potensielt faller utenfor. 

Anonymkode: 2c332...768

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Oi, har aldri tenkt på at barnet ikke skulle komme når de blir invitert i barnebursdag.

-det er forhåpentligvis en hyggelig opplevelse for barnet

-det er en fin gest for bursdagsbarnet, som fsktisk inviterer, at gjestene har lyst til å komme

-det er bygging av vennskap til senere - det er veldig annerledes å leke sammen i barnehagen kontra det å være hjemme hos noen, leke på rommet der, se hvor folk bor, lettere å møtes hjemme hos andre etterpå, når man har vært i barnebursdag og hilset på foreldrene når man henter og leverer (eller er tilstede).

-det er læring i det å være et annet sted, spise annen mat, leke sammen i gruppe uten barnehagelærernes veiledning. 

Det er noe vi prioriterer, selv om jeg aldri har tenkt på det i de baner før - det er bare en naturlig greie for oss å si ja når man blir invitert i bursdag, uansett hvor gammel eller ung man er :)

Anonymkode: 92e9b...992

Man spiser jo ikke annen mat, det går som regel i billige pølser i brød eller pizza. 

Anonymkode: 3b3e1...120

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er selvsagt trist at du har opplevd dette. Det er dog ingen god grunn til å holde sitt eget barn hjemme fra barnebursdager når "alle" andre skal. Man kan ikke ta høyde for absolutt alle eventualiteter. Det er grenser for hvor mye foreldre kan regulere dynamikken blant barn. Det viktigste man kan lære barna er at alle er forskjellige, men alle skal/bør inkluderes i fellesskapet. Man lærer ikke det ved å avlyse barnebursdager eller andre aktiviteter der noen potensielt faller utenfor. 

Anonymkode: 2c332...768

Men foreldregruppa regulerer jo nettopp dynamikken ved å innføre diverse regler for barnebursdager?

Anonymkode: 3b3e1...120

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan du ikke si noe om andre foreldre tenker det samme og ingen dukker opp i dine barns bursdager heller. Dette er faktisk en del av pakka når man får barn, og du kan være på egotripp på hytta hver helg når barna blir større. 

Anonymkode: bac4f...f6b

Nå kan det nesten høres ut som du har barnehagebarn, og i barnehagen er barnebursdager det aller siste vi prioriterer. Dersom selskapene ikke legges midt i helgen på småskolen ser vi en viss verdi av dem, og får det noen ganger til, men det som er helt sikkert er at større barn definitivt ikke betyr mer tid på hytter, for da har jo ungdommene planer som faktisk betyr noe. Det er helt uaktuelt for oss å la være og stå på ski, kjøre båt osv fordi Theo, Noah og Mio skal feire sammen på Leos lekeland midt på lørdag formiddag. Men dersom du kun har ett barn, evt to små, så har jeg forståelse for at du rett og slett ikke forstår dette.

Anonymkode: 9c285...c83

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Orker ikke å lese hele tråden, men det er det særeste og mest negative jeg har hørt. Stakkars barn. 

I vår barnehage prioriterer alle bursdager, og besøk hjemme hos hverandre ukentlig. Fra og med året de blir 3. Det er ingen som ikke er engasjert i det.

Sosialt blant både barn og voksne verdsettes høyt. Samme om man skal gå på skole med de barna eller ei. Og det lønner seg så mye når barna begynner på skolen. 

Ungene dine kommer til å bli noen særinger.

Anonymkode: ee7ac...e16

Dette er typisk førstegangsforeldre med barnehagebarn. Da vi fikk nummer tre forsto vi at å pleie vennskap utenfor barnehagen med barn som tilhørte en annen skolekrets var helt meningsløst, så det droppet vi konsekvent.

Anonymkode: 9c285...c83

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her var det mange ekle, egoistiske og selvsentrerte mennesker. Tenk om ditt barn hadde invitert i bursdag og ingen gadd å komme. Man trenger på ingen måte å være bestevenn med bursdagsbarnet for å ha det gøy i bursdag. Det er jo alle de andre barna å leke med. Ser ikke problemet med å møte i en bursdag! 

Anonymkode: 4a9e7...d8d

En trenger ikke å være ekkel, eller selvsentrert for å mene at 70-90 bursdager i året er for mye. En har av og til annet å gjøre også. 

Anonymkode: 7dfbc...996

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ekle, deg om det.

Vi har bedre ting å ta oss til i helgene. For det er jo typisk at disse invitasjonene gjelder lørdag 12-14, det er ikke aktuelt å ødelegge helgen pga to timer på Leos lekeland en lørdag.

Anonymkode: 9c285...c83

Haha😂

Anonymkode: 39f35...401

  • Liker 2
Skrevet

Hvem skal komme i bursdagen til ditt barn da TS?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har som sagt et veldig stort nettverk bestående av mange barn. Min datter er nok den i barnehagen som er mest sosial og godt likt. At vi står over barnebursdag, ser jeg absolutt ingen problem med.

Vår datter har hatt store bursdagsselskap med venner utenfor barnehagen, og vi har deltatt i flere bursdager til venner av oss. Vi er sosiale, men ser ikke noe behov for å sosialiseres med de fra barnehagen, utover to barn vi liker godt.

Anonymkode: 57578...f94

Wow, du høres hyggelig ut 😄

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bedre enn falske foreldre med falsk, tvungen omgangskrets. Det verste jeg ser er tvungen sosialisering, der du ser tydelig at folk ikke liker hverandre, men MÅÅÅÅ omgås på grunn av en regel/tradisjon. 

Anonymkode: 3b3e1...120

Om det er sånn du tenker om foreldre som tar med barna sine i bursdager de blir invitert i er det kanskje like greit at du blir hjemme, for en holdning :forferdet:

 

Jeg tror ikke du egentlig er interessert i svar TS, tror du bare ville fortelle om hvor kule dere er som ikke gidder bursdager, men her er uannsett mine grunner til å prioritere det i barnehagen:

- Det er normalt å tenke litt på andre enn seg selv og det er hyggelig for den som inviterer at det kommer barn i bursdagen sin. Hos oss er det ikke snakk om 50 stykker invitert på lekeland, i forrige bursdag vi var i var i var det vel 9 inviterte da er det trist for bursdagsbarnet om 6 av dem "ikke gidder prioritere det". 

- Barna mine synes det er gøy. 

- Dette gjelder ikke oss fordi vi 95% sikkert flytter neste år, men for mange så er de barna i nabolaget, de man skal gå på skole med og de man går i barnehage med de samme. Vi tenker uannsett at det er viktig å ha gode relasjoner i barnehagen akkurat nå selv om jeg vet at de ikke vil vare evig. 

Anonymkode: d479d...263

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men grunnen til at barnet sitter alene er fordi ingen i klassen liker barnet. Jeg har vært et slik barn, og tvungent besøk i bursdag var bare pinefullt og fælt. Jeg visste jo at ingen likte meg, fikk blikk, ble frosset ut på min egen bursdag og mobbet dagen etterpå for hvor stusselig det så ut hjemme hos meg. 

Anonymkode: 3b3e1...120

Trist å lese at du opplevde det og synd at du ikke hadde en god opplevelse at bursdagene dine. Men her er det foreldrene som velger å droppe det fordi de ikke gidder og det er en annen sak.

Anonymkode: 58c25...29f

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En trenger ikke å være ekkel, eller selvsentrert for å mene at 70-90 bursdager i året er for mye. En har av og til annet å gjøre også. 

Anonymkode: 7dfbc...996

70-90 bursdager..? Blir dere invitert så mange bursdager, skjønner jeg det røyner på😅

Anonymkode: 11ee4...62f

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er typisk førstegangsforeldre med barnehagebarn. Da vi fikk nummer tre forsto vi at å pleie vennskap utenfor barnehagen med barn som tilhørte en annen skolekrets var helt meningsløst, så det droppet vi konsekvent.

Anonymkode: 9c285...c83

Er vel ikke helt utopisk å ha en venn du ikke går på skole med...?

Mine barn har fortsatt venner fra bhg som de ikke går på skole med. De har også venner fra kulturskolen og håndballaget, og ingen går på samme skole. 9 og 11 år.

Anonymkode: 11ee4...62f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

70-90 bursdager..? Blir dere invitert så mange bursdager, skjønner jeg det røyner på😅

Anonymkode: 11ee4...62f

Det har heldigvis gitt seg nå, da barna begynner å bli store. Men ja, i 1-4 klasse var det 70-90 bursdager i året. I tillegg har vi stor familie som også skal pleies med ca 30 bursdager i året. Jeg syns ikke vi gjorde annet, enn å fly i bursdager, vi var nødt til å takke nei til noen av dem. 

Anonymkode: 7dfbc...996

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Eller hadde du ikke tenkt at barnet skulle få venner på skolen? 

Anonymkode: 9f665...2ce

Ingen fare. Barnet er alt svært populært

Anonymkode: debc8...737

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen fare. Barnet er alt svært populært

Anonymkode: debc8...737

😄

Anonymkode: 92e9b...992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...