Gå til innhold

Vi prioriterer ikke barnebursdag

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller hadde du ikke tenkt at barnet skulle få venner på skolen? 

Anonymkode: 9f665...2ce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om barnet er populært vil det neppe fortsette på skolen om det ikke deltar i skolebursdagene. For det forventes. 

Anonymkode: 9f665...2ce

Haha! Jeg skal love deg at det virkelig har null betydning!

Anonymkode: 9c285...c83

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte i utgangspunktet at bursdager har høy prioritet når barna går på skolen. Da jeg var 1.-7.klassing selv var det en selvfølge at jeg inviterte alle jentene i klassen og var på deres bursdag. Alle møtte opp.  

Men på neste foreldremøte vil jeg høre med folk hva de tenker nå. For alle var enige i at man helst skulle gå sammen og feire flere fra samme bursdagsmåned samtidig, invitere hele trinnet (🤯😅) osv for å unngå bursdager i hytt og pine så skulle det være 12 pr.år.. Dette var før noen hadde sjekka når barna er født, og ingen tenkte på at antall gutter og jenter i hver klasse gjør at noen hadde kunnet forholde seg til kun 9 bursager i året. Ved å kun invitere samme kjønn i egen klasse.

Det var det noe misnøye om at noen hadde feira alene og invitert noen få. Mens andre slo sammen 4 bursdager og inviterte alle jentene på trinnet f.eks.

Barnet mitt er eneste barn født i sin måned. Ingen naturlige å slå det sammen med, så vi inviterte alle guttene i klassen. De er 9 stk. En sendte mld med en gang om at gutten deres kom, fire svarte i grei tid at deres kom, to svarte sent og kom, en hørte vi ikke fra i det heletatt.

En dukka opp på døra, leverte gave og sa at han måtte dra igjen, en ringte et par timer før feiringa starta og sa at ikke kom, en sendte mld da selskapet snart var over om at de hadde glemt. En unge dukka opp uten gave og hadde ikke pynta seg.

Så jeg tenker at bursdager har veldig lav prioritet for mange. Å feire felles i januar når man ikke har bursdag på mars er liksom toppers for noen foreldre, det var snakk om å droppe gaver også.

Jeg så at barnet mitt ble litt skuffa og lei seg, vi gjorde det beste ut av det. Men neste gang så gjør vi nok ting annerledes. Skal man gnåle om at noen få inviterte ikke er bra, så er det jaggu viktig at man møter opp når man er invitert ihvertfall!

Det er også en liten skare av barn som inviteres overalt, og endel som ikke inviteres av mange.

Funka utmerket sånn som det var da jeg var barn. Man pynta seg, hadde med gave og koste seg i bursdagen til noen man kanskje knapt snakka med på skolen, men tross alt gikk i klasse med i 10 år. På selve bursdagen, eller noen dager før/etter. Nå er det jo helt kaos

Anonymkode: 52663...e72

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dro ikke i bursdager i barnehagen,  men skolen har de vært i flere bursdager😊  

Anonymkode: f3523...d7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenkte i utgangspunktet at bursdager har høy prioritet når barna går på skolen. Da jeg var 1.-7.klassing selv var det en selvfølge at jeg inviterte alle jentene i klassen og var på deres bursdag. Alle møtte opp.  

Men på neste foreldremøte vil jeg høre med folk hva de tenker nå. For alle var enige i at man helst skulle gå sammen og feire flere fra samme bursdagsmåned samtidig, invitere hele trinnet (🤯😅) osv for å unngå bursdager i hytt og pine så skulle det være 12 pr.år.. Dette var før noen hadde sjekka når barna er født, og ingen tenkte på at antall gutter og jenter i hver klasse gjør at noen hadde kunnet forholde seg til kun 9 bursager i året. Ved å kun invitere samme kjønn i egen klasse.

Det var det noe misnøye om at noen hadde feira alene og invitert noen få. Mens andre slo sammen 4 bursdager og inviterte alle jentene på trinnet f.eks.

Barnet mitt er eneste barn født i sin måned. Ingen naturlige å slå det sammen med, så vi inviterte alle guttene i klassen. De er 9 stk. En sendte mld med en gang om at gutten deres kom, fire svarte i grei tid at deres kom, to svarte sent og kom, en hørte vi ikke fra i det heletatt.

En dukka opp på døra, leverte gave og sa at han måtte dra igjen, en ringte et par timer før feiringa starta og sa at ikke kom, en sendte mld da selskapet snart var over om at de hadde glemt. En unge dukka opp uten gave og hadde ikke pynta seg.

Så jeg tenker at bursdager har veldig lav prioritet for mange. Å feire felles i januar når man ikke har bursdag på mars er liksom toppers for noen foreldre, det var snakk om å droppe gaver også.

Jeg så at barnet mitt ble litt skuffa og lei seg, vi gjorde det beste ut av det. Men neste gang så gjør vi nok ting annerledes. Skal man gnåle om at noen få inviterte ikke er bra, så er det jaggu viktig at man møter opp når man er invitert ihvertfall!

Det er også en liten skare av barn som inviteres overalt, og endel som ikke inviteres av mange.

Funka utmerket sånn som det var da jeg var barn. Man pynta seg, hadde med gave og koste seg i bursdagen til noen man kanskje knapt snakka med på skolen, men tross alt gikk i klasse med i 10 år. På selve bursdagen, eller noen dager før/etter. Nå er det jo helt kaos

Anonymkode: 52663...e72

Felles bursdag er noe vi skal prøve å få til innenfor samme mnd. For et år siden feiret januar og februar barna sammen. Da var det 5 bursdagsbarn. Helt ærlig, så syns jeg det blir for mange. I november ble det ny bursdag med 5 barn. Da var det desember og januar barna. Januarbarna fikk da to feiringer i fjor, men er da ikke med i år. I år feirer sønnen alene med alle guttene fra klassen. Og et annet barn skal feire på lekeland. Så da var jo den saken grei. 

Anonymkode: aaa23...0ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble overrasket da min 2,5-åring ble invitert i bursdag første høsten på storebarn. Han ble 3 år i desember. Vi sa nei til den første, synes det var litt tidlig. Men da neste invitasjon kom et halvt år seinere, så ble vi med. Bestekompisen hans på samme alder var også med. De inviterte alle gutta på storebarn, 9 stk. Han hadde det fint, lekte mest med kompisen på samme alder. De andre var litt større. Vi kommer til å fortsette å delta, men dropper ikke avtalte familieaktiviteter eller hytteturer for barnebursdag enda. Unntaket er selvfølgelig bestekompis. Jeg vil helst drøye til siste år i barnehagen med å arrangere sjøl, men mannen har litt lyst å feire neste bursdag med selskap. Vi får se hvem som «vinner» den diskusjonen. 

Anonymkode: 808e7...89c

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange ekle, egoistiske og selvsentrerte mennesker. Tenk om ditt barn hadde invitert i bursdag og ingen gadd å komme. Man trenger på ingen måte å være bestevenn med bursdagsbarnet for å ha det gøy i bursdag. Det er jo alle de andre barna å leke med. Ser ikke problemet med å møte i en bursdag! 

Anonymkode: 4a9e7...d8d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her var det mange ekle, egoistiske og selvsentrerte mennesker. Tenk om ditt barn hadde invitert i bursdag og ingen gadd å komme. Man trenger på ingen måte å være bestevenn med bursdagsbarnet for å ha det gøy i bursdag. Det er jo alle de andre barna å leke med. Ser ikke problemet med å møte i en bursdag! 

Anonymkode: 4a9e7...d8d

Ekle, deg om det.

Vi har bedre ting å ta oss til i helgene. For det er jo typisk at disse invitasjonene gjelder lørdag 12-14, det er ikke aktuelt å ødelegge helgen pga to timer på Leos lekeland en lørdag.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan man falle utenfor sosialt? Barna ser hverandre 5 dager i uken, alt fra 6 til 9 timer i ca 20 år. Barnehagen + skole.

Som voksen er jeg ikke i nærheten av å henge med mine venner i gjennomsnitt 6 timer til dagen, fem dager i uka. 

Anonymkode: 914db...64d

Det er vel ganske åpenbart. Det er forskjell på å sitte sammen på en skolebenk med noen få minutter ute i skolegården sammen, enn en felles opplevelse som et bursdagsselskap. En kul bursdag er gjerne noe man prater om i flere dager etterpå. Man knytter nærere vennskap gjennom felles opplevelser. Spesielt opplevelser som skiller seg ut fra hverdagen. Dette synes jeg er så åpenbart og en elementær ingrediens i det å være et menneske, at jeg synes det er rart at man i det hele tatt kan stille spørsmål ved dette.

Anonymkode: 2c332...768

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan man falle utenfor sosialt? Barna ser hverandre 5 dager i uken, alt fra 6 til 9 timer i ca 20 år. Barnehagen + skole.

Som voksen er jeg ikke i nærheten av å henge med mine venner i gjennomsnitt 6 timer til dagen, fem dager i uka. 

Anonymkode: 914db...64d

For å kunne delta i samtalen om det "alle andre" snakker om? Spesielt jenter er jo kjent for å ha tilbøyelighet til å lage klikker, så da kan sånt lett utgjøre en årsak til å bli utestengt. 

Jeg hang heller ikke med venner hele tiden da jeg var barn/ung, men verden er en annen i dag enn da vi var unge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ekle, deg om det.

Vi har bedre ting å ta oss til i helgene. For det er jo typisk at disse invitasjonene gjelder lørdag 12-14, det er ikke aktuelt å ødelegge helgen pga to timer på Leos lekeland en lørdag.

Er helgen ødelagt pga av to timer med bursdag? 🤔 Barnet kunne vel likegodt vært hos naboen i to timer? Hadde det vært like krise?

Å ha helgene fullpakket med planer er vel og bra, men av og til kommer barnas "planer" foran de voksnes, uten at helgen bør ses på som "ødelagt" av den grunn... enten det gjelder bursdag, turneringer eller andre ting.

Anonymkode: 11ee4...62f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mitt barn elsker å gå i barnebursdag og det er en fin anledning for oss å møte de andre foreldrene, så hos oss er det er prioritering :)

Anonymkode: ab884...4e2

På begynnelsen a 2000 var aldri foreldrene der dem bare slapp av alke barna på alle bursdager.

Anonymkode: efaca...b1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ekle, deg om det.

Wow! 😳 jeg er faktisk sjokkert genuint sjokkert over denne kommentaren.... ødelegge helgen....hva?! 

• Liker 4
Skrevet

Du spør hvorfor:

Fordi jeg vet barn blir glade for å få gjester i bursdag og bli sett.

Derfor sier vi ja til invitasjoner. Også nå i skolealder. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Selis skrev (3 minutter siden):

Wow! 😳 jeg er faktisk sjokkert genuint sjokkert over denne kommentaren.... ødelegge helgen....hva?! 

Jeg antar at du har småbarn og ingen hytte.

Vi har mange barn, store og små, hytter og er totalt uinteresserte i å låse en helg pga to timer en lørdag formiddag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg det barnet som har invitert andre i bursdag og gledet seg også gidder ikke foreldrene til vennene å prioritere det. Det er mange historier om barn som sitter alene på bursdagen sin, jeg vil gi ihvertfall gi gode verdier til mitt barn. Vi tenker på andre oss enn selv og viser omtanke for andre.

Anonymkode: 58c25...29f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har mange barn, store og små, hytter og er totalt uinteresserte i å låse en helg pga to timer en lørdag formiddag.

Så bra for deg da at du har hytte...  😂  mangen barn synes det er gøy med barnebursdag bare så du vet det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da kan du ikke si noe om andre foreldre tenker det samme og ingen dukker opp i dine barns bursdager heller. Dette er faktisk en del av pakka når man får barn, og du kan være på egotripp på hytta hver helg når barna blir større. 

Anonymkode: bac4f...f6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis jeg skal dømme deg ut ifra dette virker du litt narsissistisk. Du ofrer jo hyttekosen din for å skape gode minner for barna er dem sin dag ikke DIN! Andre barna skal få ha barnebursdag men dibe barn får ikke fordi DU vil være på hytta heller som alle andre helger. Skjerp deg. 

Anonymkode: efaca...b1b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser flere skriver at barnebursdag prioriteres høyt? Hvorfor egentlig? Nå går vår datter siste året i barnehagen, og vi nedprioriterer virkelig invitasjoner fra barnehagen og har vel kun vært i et besøk på de fem årene hun har vært i barnehagen. 

Mulig det blir annerledes på skole?

Anonymkode: 57578...f94

Har vært i bare ett besøk? Har hun flere søsken, eller dere har masse barn i vennekrets/storfamilie? Høres da veldig trist ut om hun aldri treffer andre barn utenom barnehagen.

Anonymkode: 5a4a8...1ff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...