AnonymBruker Skrevet 4. februar #1 Skrevet 4. februar Det virker som om det er mer sosialt akseptert at man er ung som førstegangsfødende, la oss si fra 20 - 25 årsalderen, mens jeg oppfatter det som litt mindre akseptert at man er mellom 35 og 40 som førstegangsfødende. Er ikke dette opp til hver enkelt kvinne? Hvorfor skal " alle " ha en mening om dette? Jeg ville blitt fullstendig knust av kommentarer om min alder som førstegangsfødende dersom noen gikk hardt ut mot meg, man er hormonell og ekstra følsom i tillegg. Skal man virkelig slenge så mye hat og stygge kommentarer mot andre? Og av og til noen man faktisk ikke kjenner i tillegg. Det er for meg uforståelig. Har du erfaringer/meninger rundt dette? Hvor gammel var du som førstegangsfødende? Opplevde du mange uønskede kommentarer? Hvordan opplevde du svangerskapet? Hvordan var fødselen? Jeg ønsker ikke tilbakemeldinger om at jeg skriver dumt, tenker for mye osv. Dette er bare en utluftning fra min side, fordi jeg virkelig lurer på dette. Hvis noen vil svare saklig og hyggelig, så blir jeg glad for det. Anonymkode: 8d86f...5b3 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar #2 Skrevet 4. februar Det finnes nok av kritikk mot de som får barn tidlig men det hører kanskje ikke de som får barn sent. Jeg har fått slengt kritikk etter meg mange ganger. Som 28 åring var jeg skilt mor til tre, nå er jeg 50 og kan si at kritikken stoppet ikke før jeg var passert 40. Anonymkode: 3c1d0...efb
AnonymBruker Skrevet 4. februar #3 Skrevet 4. februar Min mor var 26 da hun fikk min storesøster. Hun havnet på en egen avdeling for eldre førstegangsfødende. Hun og de andre på avdelingen ble ekstra fulgt opp, fordi man tenkte at det utgjorde en risiko at man var så gammel. Dette var i 1982. Tror jordmødrene hadde fått sjokk av å høre om kvinner som fødte sine aller første barn i en alder av 42. Anonymkode: 991f5...fdf
Mandagsunge Skrevet 4. februar #4 Skrevet 4. februar Var 39. Fekk aldri kommentarar frå folk om det; når eg nemnte det til det medisinske apparatet, så fekk eg berre til svar at eg var langt frå den eldste gravide dei fulgte opp. Problemfritt svangerskap heilt til det endte med hastesnitt pga. galopperande svangerskapsforgiftning (som ligg til familien; eg veit av kanskje EI kvinne i familien som ikkje hadde det, sjølv om alle dei andre var langt yngre enn meg)
AnonymBruker Skrevet 4. februar #5 Skrevet 4. februar Det er ikke sosialt akseptert å få barn tidlig heller nei.. Jeg tror at for å bli akseptert må man være mellom 28 og 31 år - noe annet er alt for tidlig eller alt for sent.. Jeg fikk første da jeg var 23 år, og kommentarene haglet. Jeg hadde ødelagt livet mitt, jeg gikk glipp av alt ved å være ung, jeg kom til å bli alenemor, hadde jeg penger til dette??? Dette er bare få eksempler. Skulle trodd jeg var 16 år, slik folk snakka.. Jeg var samboer, hadde bachelorgrad og full, fast stilling. Eide rekkehus. Aldri vært en festløve og liker ikke å reise. Likevel var heeeeeele livet mitt ødelagt 🙄 Jeg må innrømme at jeg ikke føler jeg har gått glipp av noen ting. Jeg forstår at noen vil bruke 20-åra på festing og reising, men det var aldri av min interesse og slett ikke noe jeg føler jeg har gått glipp av. Fikk andremann da jeg var 29 år, det var tydeligvis riktig alder for da var alle kommentarene bare positive. Foruten om aldersforskjellen på ungene da, den var jo aaaaalt for stor. Men foruten om det så var jeg hverken for ung eller for gammel den gangen 😅 Begge svangerskapene var greie og fødslene var enkle og raske helt til utdrivingsfasen, de trengte hjelp til å komme ut begge to. Men jeg har vært veldig sprek og rask etter fødslene - spesielt etter den andre fødselen var jeg på beina med én gang. Fikk middels-alvorlige fødselsskader begge gangene, men de leget raskt og problemfritt begge gangene også. Jeg har egentlig ingen meninger om når folk får barn. Man aner ikke hva folk går igjennom. Kanskje de sliter med å få det til? Kanskje forholdet skranter uten at noen vet det? Mange grunner til at årene går. Jeg forstår ikke i det hele tatt de som har fast partner og bevisst venter til de er 40 før de prøver bare fordi liksom - det hadde jeg ikke turt. Har en venninne som er 37 år nå og sier hun bare venter litt til fordi hun vil "leve" litt til først. Det skjønner jeg ikke at en tør. MEN det er ikke noe jeg kommenterer eller legger meg opp i i det hele tatt! Det er ikke sikkert det er sant en gang, kanskje de har prøvd i ti år uten at hun vil si det. Kanskje hun egentlig ikke vil ha barn. Not my buisness. Folk får feie for sin egen dør tenker jeg. Anonymkode: 5dfdd...345 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar #6 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det virker som om det er mer sosialt akseptert at man er ung som førstegangsfødende, la oss si fra 20 - 25 årsalderen, mens jeg oppfatter det som litt mindre akseptert at man er mellom 35 og 40 som førstegangsfødende. Er ikke dette opp til hver enkelt kvinne? Hvorfor skal " alle " ha en mening om dette? Jeg ville blitt fullstendig knust av kommentarer om min alder som førstegangsfødende dersom noen gikk hardt ut mot meg, man er hormonell og ekstra følsom i tillegg. Skal man virkelig slenge så mye hat og stygge kommentarer mot andre? Og av og til noen man faktisk ikke kjenner i tillegg. Det er for meg uforståelig. Har du erfaringer/meninger rundt dette? Hvor gammel var du som førstegangsfødende? Opplevde du mange uønskede kommentarer? Hvordan opplevde du svangerskapet? Hvordan var fødselen? Jeg ønsker ikke tilbakemeldinger om at jeg skriver dumt, tenker for mye osv. Dette er bare en utluftning fra min side, fordi jeg virkelig lurer på dette. Hvis noen vil svare saklig og hyggelig, så blir jeg glad for det. Anonymkode: 8d86f...5b3 Her inne spesielt er det ekstra synlig hvor mye hat «unge mødre» får. I den aldersgruppen du beskriver. Typisk kvinner fra 35-45 år som kommer med alle mulige kommentarer om hvor dumt det er å få barn så «tidlig». Så dette går begge veier. Anonymkode: e0045...2ad 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar #7 Skrevet 4. februar Jeg fikk barn som 22 og 33 åring. Begge aldre var helt supre for min del, men var gull å ha småbarn som student vil jeg si. Alltid sagt at jeg ikke skal ha barn etter 35, det er for gammelt for MIN del. Anonymkode: 3ac3b...a31 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar #8 Skrevet 4. februar Jeg var 25 år og fikk høres jeg var for ung. Anonymkode: 2a855...5b6
AnonymBruker Skrevet 4. februar #9 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her inne spesielt er det ekstra synlig hvor mye hat «unge mødre» får. I den aldersgruppen du beskriver. Typisk kvinner fra 35-45 år som kommer med alle mulige kommentarer om hvor dumt det er å få barn så «tidlig». Så dette går begge veier. Anonymkode: e0045...2ad Å sette unge mødre opp mot eldre mødre er et typisk kunstig skille. Folk er veldig forskjellige! Anonymkode: 08722...9f6 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #10 Skrevet 4. februar Jeg syns det er veldig avslørende at 25 år regnes som ung førstegangsfødende.. Anonymkode: 5b3e0...f94 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #11 Skrevet 4. februar Synes førstegangsfødende egentlig ikke bør være eldre enn 33 år. Men har forståelse for at man ikke treffer partneren sin før den alderen, eller har utfordringer med infertilitet. Var 30 år som førstegangsfødende, heldigvis ikke eldre! Opplevde ingen uønskede kommentarer. Jeg var jo ikke gammel. Svangerskap og fødsel var fint. Ingen komplikasjoner. Anonymkode: 338e8...742
AnonymBruker Skrevet 4. februar #12 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var 25 år og fikk høres jeg var for ung. Anonymkode: 2a855...5b6 Du var ikke for ung! Perfekt alder. Flere burde få barn i samme alder som deg. Vær stolt. Du får mange år og masse tid med barnet ditt. Anonymkode: 338e8...742 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar #13 Skrevet 4. februar Jeg var 29 da jeg fikk første og 31 da jeg fikk min andre. Fikk ingen kommentarer på alder noen av gangene og har eller aldri kommentert andre alder ved svangerskap og fødsel. Det er rett og slett ikke min sak. Første fødsel var krevende og jeg var i elendig form etterpå. Andre fødsel var en drøm. Nå er jeg 40 og føler meg for gammel til å få barn. Men det handler ikke om fysiologi, men fordi barna mine har blitt store og jeg føler meg ferdig med den delen av livet. Hadde jeg vært barnløs nå hadde jeg ikke at kvaler med å bli gravid. Anonymkode: aac32...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #14 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke sosialt akseptert å få barn tidlig heller nei.. Jeg tror at for å bli akseptert må man være mellom 28 og 31 år - noe annet er alt for tidlig eller alt for sent.. Jeg fikk første da jeg var 23 år, og kommentarene haglet. Jeg hadde ødelagt livet mitt, jeg gikk glipp av alt ved å være ung, jeg kom til å bli alenemor, hadde jeg penger til dette??? Dette er bare få eksempler. Skulle trodd jeg var 16 år, slik folk snakka.. Jeg var samboer, hadde bachelorgrad og full, fast stilling. Eide rekkehus. Aldri vært en festløve og liker ikke å reise. Likevel var heeeeeele livet mitt ødelagt 🙄 Jeg må innrømme at jeg ikke føler jeg har gått glipp av noen ting. Jeg forstår at noen vil bruke 20-åra på festing og reising, men det var aldri av min interesse og slett ikke noe jeg føler jeg har gått glipp av. Fikk andremann da jeg var 29 år, det var tydeligvis riktig alder for da var alle kommentarene bare positive. Foruten om aldersforskjellen på ungene da, den var jo aaaaalt for stor. Men foruten om det så var jeg hverken for ung eller for gammel den gangen 😅 Begge svangerskapene var greie og fødslene var enkle og raske helt til utdrivingsfasen, de trengte hjelp til å komme ut begge to. Men jeg har vært veldig sprek og rask etter fødslene - spesielt etter den andre fødselen var jeg på beina med én gang. Fikk middels-alvorlige fødselsskader begge gangene, men de leget raskt og problemfritt begge gangene også. Jeg har egentlig ingen meninger om når folk får barn. Man aner ikke hva folk går igjennom. Kanskje de sliter med å få det til? Kanskje forholdet skranter uten at noen vet det? Mange grunner til at årene går. Jeg forstår ikke i det hele tatt de som har fast partner og bevisst venter til de er 40 før de prøver bare fordi liksom - det hadde jeg ikke turt. Har en venninne som er 37 år nå og sier hun bare venter litt til fordi hun vil "leve" litt til først. Det skjønner jeg ikke at en tør. MEN det er ikke noe jeg kommenterer eller legger meg opp i i det hele tatt! Det er ikke sikkert det er sant en gang, kanskje de har prøvd i ti år uten at hun vil si det. Kanskje hun egentlig ikke vil ha barn. Not my buisness. Folk får feie for sin egen dør tenker jeg. Anonymkode: 5dfdd...345 Skulle ønske jeg var 23 år da jeg fikk første sånn som deg! Håper folk begynner å få barn mer i 20 årene fremover. Perfekt alder. Leve kan man fint gjøre etter man for barn også. Anonymkode: 338e8...742 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar #15 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min mor var 26 da hun fikk min storesøster. Hun havnet på en egen avdeling for eldre førstegangsfødende. Hun og de andre på avdelingen ble ekstra fulgt opp, fordi man tenkte at det utgjorde en risiko at man var så gammel. Dette var i 1982. Tror jordmødrene hadde fått sjokk av å høre om kvinner som fødte sine aller første barn i en alder av 42. Anonymkode: 991f5...fdf På den tiden ja. Tabu, sexisme og mindre prevensjon. Takk til verden for at vi nå har flere valg i denne verden. Anonymkode: 3c0b5...a91 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #16 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skulle ønske jeg var 23 år da jeg fikk første sånn som deg! Håper folk begynner å få barn mer i 20 årene fremover. Perfekt alder. Leve kan man fint gjøre etter man for barn også. Anonymkode: 338e8...742 Vi bestemmer selv, gjør hva du vil, så gjør vi hva vi vil. Jeg skal aldri engang ha barn. Anonymkode: 3c0b5...a91 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #17 Skrevet 4. februar Jeg var 38 da jeg fikk første. Perfekt alder for meg, hadde aldri giddet da jeg var yngre. Da var det fest, studier/jobb og moro som gjaldt. Fant min mann da jeg var 36, så da ble det sånn😊 Anonymkode: a1218...8a6 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #18 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi bestemmer selv, gjør hva du vil, så gjør vi hva vi vil. Jeg skal aldri engang ha barn. Anonymkode: 3c0b5...a91 Flott! Jeg støtter også de som velger å ikke få barn og håper de er fornøyd med valget sitt resten av livet Ingen skal kritisere dem for å aldri ville ha barn. Anonymkode: 338e8...742 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #19 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det virker som om det er mer sosialt akseptert at man er ung som førstegangsfødende, la oss si fra 20 - 25 årsalderen, mens jeg oppfatter det som litt mindre akseptert at man er mellom 35 og 40 som førstegangsfødende. Er ikke dette opp til hver enkelt kvinne? Hvorfor skal " alle " ha en mening om dette? Jeg ville blitt fullstendig knust av kommentarer om min alder som førstegangsfødende dersom noen gikk hardt ut mot meg, man er hormonell og ekstra følsom i tillegg. Skal man virkelig slenge så mye hat og stygge kommentarer mot andre? Og av og til noen man faktisk ikke kjenner i tillegg. Det er for meg uforståelig. Har du erfaringer/meninger rundt dette? Hvor gammel var du som førstegangsfødende? Opplevde du mange uønskede kommentarer? Hvordan opplevde du svangerskapet? Hvordan var fødselen? Jeg ønsker ikke tilbakemeldinger om at jeg skriver dumt, tenker for mye osv. Dette er bare en utluftning fra min side, fordi jeg virkelig lurer på dette. Hvis noen vil svare saklig og hyggelig, så blir jeg glad for det. Anonymkode: 8d86f...5b3 Personlig tenker jeg ikke at 20-25 er tidlig å få første barn. Under 20, tenker jeg er tidlig. Gjennomsnittet for førstegangsfødende er 30.4 år i Norge. Det syns jeg er helt ok. Nå er det en gang sånn at biologisk alder for barn og samfunnet henger ikke sammen. Kravene til utdannelse er høyere nå enn før, arbeidsmarkedet er mer presset, det koster mer å etablere seg i boligmarkedet, hvor mange barn man har påvirker låneevne etc. Mange faktorer som spiller inn på at kvinner velger å vente lengre med å få barn. Flere er også frivillig barnløs. Personlig syns jeg det er 100% opp til hver enkelt når de ønsker å få barn. Vil de ha barn før de er ferdig med utdannelse, så gjør det. Vil de vente, så gjør det.. I dont care... Fikk selv første barn når jeg var 23. Ferdig utdannet året etter. Fikk ikke høre at jeg var ung da, og ville ikke tenkt det om andre heller. Fikk siste barn når jeg var 35 år. Eneste forskjellen fra første og siste var soleklar mer energi og bedre form første svangerskap. Men igjen så hadde jeg ikke hus, barn, hund og full jobb med første, som jeg hadde med de 2 neste. Så det kan egentlig ikke sammenlignes fordi omstendighetene ikke er de samme. For min del teller nok omstendigheter og stabilitet mer enn alder. Man bør være økonomisk stabil til å ta seg av et barn og klar for det ansvaret det innebærer. Men personlig ville jeg ikke fått første barn når man nærmer seg 40 heller. For barnet sin del. Vi tenker at vi er ferdig med barn nå. Ikke fordi vi ikke vil ha barn nr4, men fordi vi personlig syns alderen vår er så høy at vi ikke ønsker å få flere nå. Så da velger vi å si stopp. Min mor var 41 når hun fikk siste barn. Jeg syns hun var for gammel da.. Men hennes valg, ikke noe jeg velger selv. Anonymkode: 83730...f92 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #20 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): På den tiden ja. Tabu, sexisme og mindre prevensjon. Takk til verden for at vi nå har flere valg i denne verden. Anonymkode: 3c0b5...a91 Niks, det er tyngre fødsler jo eldre mor blir, rent faktisk. At du blander medisinske fakta med sosiale normer forandrer ikke fakta. Det er ikke sexisme eller fordommer å påpeke at kroppen er bedre tilpasset fødsel tidligere i tyveårene. Anonymkode: 151a7...05b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå