Gå til innhold

Kjøpt for lange ski?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er 179 og har stått på slalåm 3 sesonger. Jeg kjøpte meg carvingski på 156 cm fordi jeg tenkte de var lette å svinge med. Men har funnet ut at de blir litt ustabile og «flapper» i høyere fart. Liker å kjøre fort og at skiene er lette å svinge. 

Nå har jeg kjøpt meg nye ski (all mountain ski 94 cm brede) på 180 cm. Hadde hørt de skal være like lange som en selv, men så leser jeg andre steder at de skal være noe kortere.. 

Før jeg monterer bindingene lurer jeg på om noen har meninger om dette kommer til å gå bra? Eller burde jeg bare levere de tilbake og kjøpe kortere? Leste om mange forskjellige type ski først og landet på Salomon Qst da de skal være veldig allsidige og lette å svinge.. 

Er redd dette skal ende med at jeg ikke klarer å kontrollere skiene. Er det veldig stor forskjell? 

Anonymkode: 82a2a...8ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slalåmski skal være litt kortere enn høyden din (5-15 cm) . Men du sier jo at de korte skien føltes for ustabile i høy fart, og det vil jo slalåmski gjøre, så da er lengre ski eneste løsning. Jeg vil si du har kjøpt rett lengde for ditt bruk! 

Skrevet

Slalåmski skal rekke til nesetuppen. Pudderski/løssnø ski skal derimot være litt lengre enn deg.

Carvingski har innsving og derfor lette å svinge med men blir da lett vinglete i høy fart. 

Anonymkode: f1cff...676

Skrevet

Det er ingen fasit på lengde som gjelder alle. Kommer helt an på ferdighetsnivå, kjørestil osv hva som er optimalt.
Lengre ski er mer stabile i høyere fart som du har funnet ut. 
Det burde ikke være noe stort problem å bruke disse skiene, men små kjappe svinger kan vel føles litt tungt.
Men 25 cm lengre ski blir jo en overgang da.... Hva med å leie/låne et par i samme lengde en gang for å prøve og se om du er komfortabel med lengden før du bestemmer deg for om du skal beholde skiene?

Skrevet

Er det bua eller noe liknende der du bor? Isåfall anbefaler jeg å gjøre som brukeren over meg skriver, lån ski et par ganger og test de ut. Både bredde, lengde og flex i skiene påvirker hvordan de føles. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...