AnonymBruker Skrevet 3. februar #1 Skrevet 3. februar Jeg har en fast 70 prosent stilling, men det er ei som nettopp har slutta og siden jeg har jobbet 100 prosent siden jeg startet i jobben, så har jeg vel egentlig rett på en 100 prosent stilling. Men i går la de ut ny turnus og den turnusen var tydeligvis for resten av året. Og om de allerede har laget turnusen, så skjønner jeg ikke helt hvordan de skal gjøre det dersom jeg skal få høyere stilling. For da må de plutselig gjøre om på alle vaktene (ikke bare mine). Ihvertfall om det skal bli rettferdig vaktfordeling. Og jeg regna litt ut hvor mange timer jeg har i måneden fremover med min 70 prosent stilling og i den ene måneden jeg regnet ut kom jeg bare frem til 89 timer og det blir vel for lite? Når de setter opp ny turnus skal de vel sette opp for de prosentene jeg har? Jeg har så lite peiling på regler og sånn i arbeidslivet og får litt angst av hele greia. Anonymkode: 5aaaf...d98
AnonymBruker Skrevet 3. februar #2 Skrevet 3. februar Du skal ha timer tilsvarende stillingsprosenten din (eventuelt lønn for det uansett). Du har ikke noe automatisk krav på større stilling. Anonymkode: 0942a...974
AnonymBruker Skrevet 3. februar #3 Skrevet 3. februar Har du fått hennes stilling? Da går du inn i hennes turnus, så du kan se på den hvordan du skal jobbe fremover. Men det høres ikke ut till at du faktisk har fått den? Siden du skriver at du har vel rett til den...? Anonymkode: 3d66b...49a
AnonymBruker Skrevet 3. februar #4 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du fått hennes stilling? Da går du inn i hennes turnus, så du kan se på den hvordan du skal jobbe fremover. Men det høres ikke ut till at du faktisk har fått den? Siden du skriver at du har vel rett til den...? Anonymkode: 3d66b...49a Nei, jeg har ikke fått den, men hun har nettopp slutta. Jeg har jobbet i en 100 prosent stilling siden jeg startet i jobben for 1,5 år siden, men har bare hatt 70 prosent fast på papiret. Siden de tydeligvis har behov for folk i en større stillkng så har jeg jo rett på det. Med mindre de kan vise til at det ikke er behov eller økonomi til det. Anonymkode: 5aaaf...d98 1
Moppeguri Skrevet 3. februar #5 Skrevet 3. februar Men er hennes stilling i turnusen da ? At alle vaktene hennes er vakante så er de ikke delt ut enda f.eks ? Da vil du kanskje ha mulighet til å få noen av vaktene som ikke krasjer med de du allerede har. Og du får vel ikke automatisk høyere stilling, du må nok kreve det 😊
AnonymBruker Skrevet 3. februar #6 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg har ikke fått den, men hun har nettopp slutta. Jeg har jobbet i en 100 prosent stilling siden jeg startet i jobben for 1,5 år siden, men har bare hatt 70 prosent fast på papiret. Siden de tydeligvis har behov for folk i en større stillkng så har jeg jo rett på det. Med mindre de kan vise til at det ikke er behov eller økonomi til det. Anonymkode: 5aaaf...d98 Du har krav på høyere stilling som tilsvarer faktisk timer du har jobbet et år tilbake. Men du må framsette krav til arbeidsgiveren. Du må vise fram timeliste 12 mnd tilbake. Terskelen for at arbeidsgiveren nekter er lav hvis de ikke har bevis på at det var midlertidig merarbeid, eller du har jobbet som vikariat. Arbeidsgiveren må kunne dokumentere at det ikke er mer behov for de samme oppgavene i framtiden, og det må være konkrete og saklige begrunnelser for det. Søk på Google "krav på økt stilling". Historien din er typisk. Nesten ingen arbeidsgiver kartlegger om ansatte har rett til økt stilling når de jobber mer enn stillingprosenten. Og nå sitter du og får angst om usikker inntekt. Det er rettigheten din! Anonymkode: af693...d8a 1
Laraa Skrevet 3. februar #7 Skrevet 3. februar Søstrene mine var i en lik situasjon og fikk god hjelp av fagforeningen. Mitt råd er å snakke med fagforeningen. De kan se på sm stemmer og hva som stemmer i forhold til dine rettigheter 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #8 Skrevet 3. februar Dersom du krever høyere stilling basert på hva du har jobbet tidligere så har ikke «rettferdig fordeling av vaktene» noe å si. Dersom årsaken til at du har jobbet en høyere stillingsprosent enn du er ansatt i f. eks. er at du har jobbet flere kvelds-eller helgevakter så er det nettopp disse vaktene du kan fremsette krav om å få tre inn i fast. Anonymkode: c449e...2b0 1
Gudrund Skrevet 3. februar #9 Skrevet 3. februar Hei Her blander du sammen to ulike rettigheter du har som arbeider. Om du har jobbet 100% i halvannet år har du (som andre her har skrevet) rett på å få utvidet stillingen din, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at det ikke lenger er behov for ekstraarbeidet. Dette er uavhengig av om en annen ansatt har sluttet – du har krav på de arbeidsoppgavene du allerede utfører, ikke de en annen ansatt har utført. MEN Siden du jobber fast kan du også ha fortrinnsrett på 30 prosent av stillingen som nå er ledig. Anbefaler deg å lese disse to sidene: https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/ansettelse/rett-til-stilling-som-tilsvarer-faktisk-arbeidstid/ https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/ansettelse/fortrinnsrett-til-utvidet-stilling-for-deltidsansatte/ Har du pratet med lederen din om at du ønsker større stilling? Du kan ikke forvente at hen bare skal tilby deg noe. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #10 Skrevet 4. februar Gudrund skrev (11 timer siden): Hei Her blander du sammen to ulike rettigheter du har som arbeider. Om du har jobbet 100% i halvannet år har du (som andre her har skrevet) rett på å få utvidet stillingen din, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at det ikke lenger er behov for ekstraarbeidet. Dette er uavhengig av om en annen ansatt har sluttet – du har krav på de arbeidsoppgavene du allerede utfører, ikke de en annen ansatt har utført. MEN Siden du jobber fast kan du også ha fortrinnsrett på 30 prosent av stillingen som nå er ledig. Anbefaler deg å lese disse to sidene: https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/ansettelse/rett-til-stilling-som-tilsvarer-faktisk-arbeidstid/ https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/ansettelse/fortrinnsrett-til-utvidet-stilling-for-deltidsansatte/ Har du pratet med lederen din om at du ønsker større stilling? Du kan ikke forvente at hen bare skal tilby deg noe. Men altså, dette var hovedsaklig ikke det jeg lurte på. Hovedtillitsvalgt på jobb har sagt at han kommer til å kreve at jeg får 100 %. Så om jeg tar feil i det ene eller andre er ikke viktig i den forstand. Og jeg har jobbet 100 % uavhengig av hennes stilling. Det jeg egentlig lurte mest på var dette med turnusen. For alle andre i 100 % stilling har mange flere kveldsvakter. Og jeg er jo også interessert i å ha flere kveldsvakter fordi de er bedre betalt. Men når turnusen for resten av året er klar, så skjønner jeg ikke helt hvordan de skal løse dette. Anonymkode: 5aaaf...d98
Gudrund Skrevet 4. februar #11 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men altså, dette var hovedsaklig ikke det jeg lurte på. Hovedtillitsvalgt på jobb har sagt at han kommer til å kreve at jeg får 100 %. Så om jeg tar feil i det ene eller andre er ikke viktig i den forstand. Og jeg har jobbet 100 % uavhengig av hennes stilling. Det jeg egentlig lurte mest på var dette med turnusen. For alle andre i 100 % stilling har mange flere kveldsvakter. Og jeg er jo også interessert i å ha flere kveldsvakter fordi de er bedre betalt. Men når turnusen for resten av året er klar, så skjønner jeg ikke helt hvordan de skal løse dette. Anonymkode: 5aaaf...d98 Men altså, Om turnusen for resten av året er klar (som i godkjent av ansatte og fagforeningene) så kommer de ikke til å endre den. Som jeg skrev har du krav på de arbeidsoppgavene du allerede utfører. Siden du jobber turnus går jeg ut ifra at du har jobbet ekstravakter? Da kan leder (slik jeg leser regelverket) gå inn å sette deg opp på ledige vakter fremover i året slik det passer for hen (selvfølgelig innenfor begrensingene AML gir). Du har ikke krav på X antall kveldsvakter eller «rettferdig fordeling» slik du skriver i originalinnlegget ditt. Men sannsynligvis kan du jo prate med sjefen/turnusansvarlig og komme med ønsker blant ledige vakter. Om du allerede er i dialog med hovedtillitsvalgt, hvorfor spør du ikke bare hen om dette i stedet for Kvinneguiden?
AnonymBruker Skrevet 4. februar #12 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men altså, dette var hovedsaklig ikke det jeg lurte på. Hovedtillitsvalgt på jobb har sagt at han kommer til å kreve at jeg får 100 %. Så om jeg tar feil i det ene eller andre er ikke viktig i den forstand. Og jeg har jobbet 100 % uavhengig av hennes stilling. Det jeg egentlig lurte mest på var dette med turnusen. For alle andre i 100 % stilling har mange flere kveldsvakter. Og jeg er jo også interessert i å ha flere kveldsvakter fordi de er bedre betalt. Men når turnusen for resten av året er klar, så skjønner jeg ikke helt hvordan de skal løse dette. Anonymkode: 5aaaf...d98 Du har vel ikke fått 100% stilling enda? Ingenting som tyder på det hvert fall. Så de har vel laget en turnus basert på folk og prosenter slik situasjonen er nå, og der har du 70% stilling. Det er to stk du kan snakke med om dette - tillitsvalgt og lederen din. Anonymkode: 9cf84...77c
AnonymBruker Skrevet 4. februar #13 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nei, jeg har ikke fått den, men hun har nettopp slutta. Jeg har jobbet i en 100 prosent stilling siden jeg startet i jobben for 1,5 år siden, men har bare hatt 70 prosent fast på papiret. Siden de tydeligvis har behov for folk i en større stillkng så har jeg jo rett på det. Med mindre de kan vise til at det ikke er behov eller økonomi til det. Anonymkode: 5aaaf...d98 Hadde dette vært hos oss, og vi hadde gitt en med 70 % stilling en 100 % turnus, hadde vi flyttet den ansatte inn i den 100 % turnusen, slik at han/hun fulgte den i stedet for turnusen i 70 % stilling. Det er vanskelig å kombinere 2 turnuser. Anonymkode: 05f95...20d
AnonymBruker Skrevet 4. februar #14 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde dette vært hos oss, og vi hadde gitt en med 70 % stilling en 100 % turnus, hadde vi flyttet den ansatte inn i den 100 % turnusen, slik at han/hun fulgte den i stedet for turnusen i 70 % stilling. Det er vanskelig å kombinere 2 turnuser. Anonymkode: 05f95...20d Det er nok dette som kommer til å skje. Hvis den andre stillingen krever lik kompetanse som den du har, vel og merke. Anonymkode: adf99...873
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå