AnonymBruker Skrevet 3. februar #1 Skrevet 3. februar Ønsker innspill på hva slags erfaringer folk har med faste leietakere og Airbnb til turister... Vi har en kårbolig på tunet vi nå har pusset opp, som også har sokkelleilighet, to godkjente separate boenheter med god lydisolasjon. Det er relativt skjermet fra vårt bolighus, men likevel inn på tunet, så vil vil jo merke trafikk og folk - som er helt greit så lenge det er ordentlige folk med normal folkeskikk og som tar hensyn til sine medmennesker. Vi er litt i tvil på om vi skal leie ut én eller begge til fastboende leietakere. Det er stor pågang og ikke vanskelig å få leid ut, da med ca 20-25 000 i leieinntekter brutto hver måned. Men vi ser også på Airbnb som gjør at vi da i hvert fall ikke vil ha problemer med å få folk ut derifra om det skulle skjære seg... Og vi trenger ikke ha leietakere der året rundt. Virker som det er gode ordninger gjennom Airbnb mtp skader og betaling osv? Vi kan nok få 1000-2000 pr natt i begge boenhetene. Men vi har ikke tilbud til turister på tunet, hvert fall ikke enda. Tar gjerne imot tips og innspill. Anonymkode: becdc...791
Jdz Skrevet 3. februar #2 Skrevet 3. februar Ikke undervurder hvor mye arbeid det er med AirBnB, og hvis du skal sette bort noe av dette arbeidet så spiser det raskt av inntektene dine. Korttidsutleie er også mindre gunstig med tanke på skatt og du mister forutsigbarheten det gir å ha en fast leietaker. Det er også høyere risiko med utleie gjennom AirBnB, selv om min erfaring er at 99% av AirBnB-kundene mine var bra folk, var det også noen jeg helst skulle vært foruten. Jeg har prøvd begge deler og synes ikke AirBnB er verdt det. 3
aksase Skrevet 3. februar #3 Skrevet 3. februar Jeg har ikke erfaring med utleie, kun som leietaker, men det jeg ser for meg er at det er mye mer jobb med å leie ut til ABNB. Administrasjon, booking, renhold, skift og vask av sengetøy og håndklær og vedlikehold. Vanskeligere å stikke av på ferier og turer også, dersom det er bytte av leietakere mens dere er borte. Da må dere eventuelt leie inn hjelp. Hvis dere har kapasitet til å følge opp dette og dere får høyt nok belegg, kan det være god butikk, men det vil nok være mer lettjente penger i langtidsutleie.
AnonymBruker Skrevet 3. februar #4 Skrevet 3. februar Leie ut langtidsleie, med plan om oppussing hvis du ønsker å hive ut leietakeren. Da kan du skru opp leien ekstra mye på samme tid. Mange sleipe gode utleie triks som gjør at du kan leke katt og mus med leietakerne. Anonymkode: 6f4f5...1dc
AnonymBruker Skrevet 3. februar #5 Skrevet 3. februar Leier ut til fastboende. Jeg liker at det bor fastboende i bygda, ikke bare turister. Synes det er trist når de som ønsker bo i bygda ikke har råd fordi folk heller vil tjene penger på turister. Hadde heller aldri stolt på airbnb sine forsikringer, sånhusk å ha en skikkelig utleieforsikring i tillegg. Anonymkode: 168a9...3fb 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #6 Skrevet 3. februar Jeg har gjort begge deler, og har bedre og dårlige erfaringer med begge deler også. Da du har to boenheter kan du også gjøre begge deler samtidig for å teste ut. Vær bevisst på at om du leier ut to enheter til Airbnb så er veien kort til at det blir næringsvirksomhet og du må skatte mer. Det er også selvsagt mye mer arbeid, og uforutsigbar inntekt. Per nå har jeg langtidsleie og veldig gode leietakere. Som er det beste alternativet, og det er verdt å prioritere å få veldig gode leietakere. Anonymkode: 773c9...a07
AnonymBruker Skrevet 4. februar #7 Skrevet 4. februar Takk for fine innspill 😊 Ts Anonymkode: becdc...791
AnonymBruker Skrevet 4. februar #8 Skrevet 4. februar Med såpass høye fastleieinntekter, hadde jeg gått for det. Vi eier et gammelt hus i en turistkommune på bygda, og leier ut på Airbnb to måneder på sommeren. Det finansierer at vi har det som hytte selv resten av året. Men det er ganske mye jobb med utvask, oppfølging av bookinger etc. (Og så er dette et sted der forventet fastleieinntekt ville være 6-7000/mnd, mens vi kan ta rundt 3000 i døgnet i høysesong). Anonymkode: 0f6a9...722
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå