AnonymBruker Skrevet 3. februar #41 Skrevet 3. februar sykepleierstudent1 skrev (6 timer siden): vil jo ikke omplassere han, iallefall ikk før vi har forsøkt alt vi kan for at han skal bli trygg igjen. La den slippe buret. Du skaffer ikke hund for at den må ligge i et bur en hel arbeidsdag. Anonymkode: de96b...f99 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar #42 Skrevet 3. februar Lauv skrev (7 minutter siden): Hvor tar du det fra? Hun har da ikke sagt at hun ikke VIL finne en løsning. Og hvorfor later du som om jeg mener det er greit å ha hunden i bur? Dette er jo bare tull. Hun sier jo at de ikke kan ta seg fri for å trene hunden, og den "må" jo uansett være i bur 7-8 t hver dag. Da er man ikke løsningsorientert, da ønsker man en quick fix for å få bikkja til å slutte å stresse. For all del, det kan hende hunden gir opp når den skjønner at det ikke nytter å gjøre noe, men hjelpes. Anonymkode: 3ac1d...989 3 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar #43 Skrevet 3. februar Dere driver med dyreplageri og lurer på hvorfor dyret er stressa??? Anonymkode: 0d930...1f0 8 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar #44 Skrevet 3. februar Prøve en dag uten bur en mulighet? Har større rase og han er uten bur men med leker i samme rom. God tur før jeg går på jobb og rett på tur når jeg kommer hjem. Fryse en kong med leverpostei, gi han den når dere går. Han bruker litt energi på den så kanskje roer han seg etterpå ? Når dere går og kommer hjem, lat som ingenting. Ikke masse HEIIIIIII du, klapp, klapp når dere kommer hjem. Gå inn, ikke snakk med han før dere har tatt av klær og sko, så bare åpne buret og ignorere han i et par minutter om han er stresset. Er det en tispe i nabolaget på løpetid så kan de bli umulige en stund 🤷 Anonymkode: 8d3c1...c06 3 1
Dolce Skrevet 3. februar #45 Skrevet 3. februar sykepleierstudent1 skrev (6 timer siden): Hei, Vi har en 11 mnd gammel Alaska husky som tidligere har ligget helt greit i buret når vi har vært på jobb og skole. Nå i det siste har han begynt med uling, pesing, piper, gjesper og graver i buret. I dag er det helt intenst, før har han roet seg ned når vi har snakket i kameraet, men ikke i dag. Skjønner jo at det er en form for separasjonsangst eller begynnende, men aner ikke hva vi kan gjøre. Ingen av oss (2) kan ta fri for å trene det opp på nytt, og burtilvenning kan man vell ikke gjøre når man uansett må ha han i buret i rundt 7-8 timer i hverdagene. Vi er så rådville. Sendte en mail til en hundetrener og venter på svar der. henvender meg her for tips, vil jo ikke omplassere han, iallefall ikk før vi har forsøkt alt vi kan for at han skal bli trygg igjen. "burtilvenning"?? Hunder skal ikke være i bur. Enkelt og greit. 5
Flammen12 Skrevet 3. februar #46 Skrevet 3. februar Sykepleierstudent som sikkert er mye i farta og kjøpt seg husky? Uffda 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #47 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er ingen lov i Norge som forbyr burbruk. Eksisterer kun en veiledning. Anonymkode: f3b0d...6e9 Nei, men det betyr ikke at bruk av bur er ok! Ingen dyr bør være innestengt i bur fordi det passer eier best!!!! Handler så jævlig lite om lover og regler! Anonymkode: ae4b7...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #48 Skrevet 3. februar 26 minutter siden, Flammen12 said: Sykepleierstudent som sikkert er mye i farta og kjøpt seg husky? Uffda La ikke merke til brukernavnet før du nevnte det. Da er det også grunn til å tro at ts er ung. Mange av de jobber jo turnus også. Anonymkode: 0e187...163 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar #49 Skrevet 3. februar https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/hund/tilsynsveileder-for-hund/dyrs-levemiljo/oppholdsrom-sted-og-bruk-av-bur Det er ikke lov. Punktum! Det er gammeldags å tro at dette er greit hundehold. Anonymkode: bdac9...7b8 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #50 Skrevet 3. februar Det er ikke noe "vil ikke". Du er student og har ikke tid. Da må du kvitte deg med den. Anonymkode: 0e187...163 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar #51 Skrevet 4. februar Har en venninne som fikk en jaktgolden på 6-7 mnd. Hun kunne ligge i bur hele dagen mens venninne var på jobb. Ble det sagt. Hunden stresset mer og mer, og min venninne trodde hun hadde seprasjonsangst. Fikk tips om å slutte å bruke bur. Og da roet hunden seg. Hun kunne være alene, men absolutt ikke i et bur! Det er vel det samme for din hund. Det er rett å slett slemt å sperre en hund inne på et så lite område, så lenge. (og kunnskapsløst) Anonymkode: 247cd...95d 5 2
Gjest Gliffy Skrevet 4. februar #52 Skrevet 4. februar Mattilsynet er tydelig på at det ikke er tillatt å ha hunden i bur mens man er på jobb eller når den sover. Men det er nok ikke noen vits i å slå ned så hardt på ts her, det er så mange hundefolk som gir valpekjøpere sånne dårlige råd om at de må venne til hunden bur og den må være i bur og sånt. Jeg ser ofte snille og pliktoppfyllende hundeeiere som bare har fått veldig dårlige råd fra "gamle" hundefolk som ikke er oppdatert på hva som gjelder i dag. Min anbefaling i denne situasjonen er: - lang tur og mye aktivisering op morgenen så hunden er sliten - finn et trygt sted i huset der hunden kan være, prøv litt forskjellign. Noen hunder blir stresset av å ha tilgang til vinduet, da står de der og vokter og klarer ikke å slappe av. Andre hunder har det kjempefint med å ha mulighet til å se ut vinduet. Noen blir stresset av å ha tilgang til hele huset (mye å passe på) og trives best med å være på ett rom eller kun i andre etasje mens man er ute. Andre liker å ha hele huset til disposisjon. Prøv litt forskjellig og finn ut hva din hund liker best. Oppholdsrom/-sted og bruk av bur Området hvor hunden oppholder seg skal være minst så stort at hunden med god klaring kan stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder. Det skal også være plass til vannskål. Dette vil for mange raser utelukke bruk av "standard kjøpebur". Bruk av lukkede bur legger store begrensninger på hundens bevegelsesmuligheter og er dermed ikke egnet som primæroppholdssted. Minimumsstørrelser for innendørs oppholdssted: Skulderhøyde hund Gulvflate minimum Ingen side kortere enn Høyde minimum <40 cm 2 m2 1 m 0,8 m 40-65 cm 3 m2 1,2 m 1,2 m >65 cm 5 m2 1,5 m 1,5 m For hver hund ekstra økes gulvarealet med 50 prosent (2 hunder <40 cm skulderhøyde skal ha 3 m2 gulvareal) Hunden må gjerne ha tilgang til mindre bur i oppholdsrommet, men da må den ha anledning til selv å velge om den vil ligge inni buret eller utenfor. Det betyr at døren ikke skal være stengt.
Myrmica Skrevet 4. februar #53 Skrevet 4. februar Om du løper med hunden et par timer før jobb, og lar være å ha den i bur, så tenker jeg mye av problemet vil løse seg jeg... 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar #54 Skrevet 4. februar sykepleierstudent1 skrev (På 3.2.2026 den 11.41): Hei, Vi har en 11 mnd gammel Alaska husky som tidligere har ligget helt greit i buret når vi har vært på jobb og skole. Nå i det siste har han begynt med uling, pesing, piper, gjesper og graver i buret. I dag er det helt intenst, før har han roet seg ned når vi har snakket i kameraet, men ikke i dag. Skjønner jo at det er en form for separasjonsangst eller begynnende, men aner ikke hva vi kan gjøre. Ingen av oss (2) kan ta fri for å trene det opp på nytt, og burtilvenning kan man vell ikke gjøre når man uansett må ha han i buret i rundt 7-8 timer i hverdagene. Vi er så rådville. Sendte en mail til en hundetrener og venter på svar der. henvender meg her for tips, vil jo ikke omplassere han, iallefall ikk før vi har forsøkt alt vi kan for at han skal bli trygg igjen. Om dere ikke kan ha en hund uten å sperre den inne i et bur hele arbeidsdagen så burde dere ikke ha en hund! https://www.nrk.no/norge/vil-ha-tydeligere-regler-for-bruk-av-hundebur-1.14988110 Anonymkode: dc502...4d3 3 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar #55 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er ingen lov i Norge som forbyr burbruk. Eksisterer kun en veiledning. Anonymkode: f3b0d...6e9 Det stemmer at Norge henger bak sine naboland når det kommer til dette, men enhver oppegående person som faktisk bryr seg om dyrene sine burde ikke skulle trenge et absolutt lovverk for å forstå at dette ikke er greit. Anonymkode: dc502...4d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar #56 Skrevet 5. februar Million skrev (På 3.2.2026 den 16.49): Hadde jeg visst hvem du var hadde jeg meldt dere til Dyrebeskyttelsen tvert. En hund, langt mindre en Husky (!) skal ikke sitte i bur hele dagene. Det er rett og slett dyreplageri. Ja, dyreplageri! La den få gå fritt i huset hjemme, i det minste. Kan hende det heller ikke er et liv for en flokkhund og langdistanseløper som en husky, men det er verdt å prøve om det gjør en forskjell på klynking, uling og piping. Dyrebeskyttelsen har 0 myndighet Anonymkode: f3b0d...6e9
AnonymBruker Skrevet 5. februar #57 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dyrebeskyttelsen har 0 myndighet Anonymkode: f3b0d...6e9 Riktig. Mattilsynet er rett instans. Anonymkode: 5672f...73c
AnonymBruker Skrevet 6. februar #58 Skrevet 6. februar Alivamale skrev (På 3.2.2026 den 15.17): Skulle ønske Norge kunne få strengere regler vedrørende bruk av bur. I Finland og Sverige er det forbudt å ha hunden i bur annet enn for transport, ved sykdom/skade, eller under utstilling/konkurranse. Der regnes det som dyremishandling å ha hunden i bur hele natten eller når man er på jobb. Ja, hva er dette burgreiene? Før var det synd på en del hunder som sto ute i bånd hele tida på gårder og sånn, men vanlige kjæledyr hadde man jo inne. Det virker som om enten skal hunden være i bur, eller så skal den være i sofaen/senga. Før var hunder rundt om i huset fritt, i alle hjem jeg kjente, men det var ingen som lot dem gå i sofa og senger…. Anonymkode: f63d6...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #59 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 12.01): Hvorfor i alle dager har dere skaffet en HUSKY og putter den i bur 7-8 timer hver dag?? Jeg er sjokkert. Hva faen. Håper noen melder dere til mattilsynet, stakkars hund. Dere valgte en høyaktivitetshund, og lurer på hvorfor den friker ut i et bur. Noen ganger må man bare si ting rett ut uten filter, men jeg håper for bikkjas skyld at dere omplasserer den til noen som kan noe om hund. Anonymkode: 3ac1d...989 Helt enig.Går det virkelig an å være SÅ lite opplyst i valg av rase? Anonymkode: de8be...6a7 3
sykepleierstudent1 Skrevet 13. februar Forfatter #60 Skrevet 13. februar (endret) Hei alle og takk for svarene som var kontruktive og de som kom med faktiske tips og råd. Noen nevnte at man gjerne har fått dårlige råd fra «gamle hundeeiere» og må ærlig innrømme at vi fulgte disse blindt, forstår jo at dette var feil råd å følge så det slutter vi med. Vi skal forsøke å la han være i hele boligen, eventuelt deler av den, men iallfall mer enn buret som vi nå slutter med. Grunnen til at buret ble tatt i bruk var fordi han tygget inventaret tidligere, dette er litt siden så da forsøker vi nå. For å svare på litt annet, hunden får minimum 60 min tur på morgenen pluss ofte mental trening. Man går ofte i hundepark og leker der gjerne opp til 1-2 timer avhengig av hunden. Han får også flere timer tur/joggetur/fjelltur per dag. Driver mye med søk ute og inne, samt terper på kommandoer og lærer nye. Han er verdens roligste og snilleste hund ellers og får mye skryt for lynnet. Han har ikke vært i buret ellers i døgnet, men er da sammen med oss. Vi skal gjøre alt vi kan for hunden vår, og bakgrunnen for posten var å få faktiske hjelpsomme råd. Så til dere som kaller oss navn og annet, for et trist menneske dere er, håper dere finner bedre lykke i livet enn å spre slikt på nett. Kom heller med hjelp og fomuler dere bedre dersom dere vet hva som må endres, ikke anta ting heller. Takk igjen for hjelpen til de som faktisk hjalp oss, her blir endring i hus💕 Endret 13. februar av sykepleierstudent1 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå