AnonymBruker Skrevet 3. februar #1 Skrevet 3. februar Jeg skal gjennom et lite inngrep (som kan gjøres alvorlig ut) om noen uker, og må jo melde fra til leder. Jeg har tenkt å si hva slags inngrep det er. Det er vel det beste, selv om jeg ikke har plikt til det? Ellers sier det bare at dette kommer til å være sykmeldt da og da uten å si hvorfor? Anonymkode: b41ab...367
AnonymBruker Skrevet 3. februar #2 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skal gjennom et lite inngrep (som kan gjøres alvorlig ut) om noen uker, og må jo melde fra til leder. Jeg har tenkt å si hva slags inngrep det er. Det er vel det beste, selv om jeg ikke har plikt til det? Ellers sier det bare at dette kommer til å være sykmeldt da og da uten å si hvorfor? Anonymkode: b41ab...367 Det skulle stå at det kan HØRES alvorlig ut Anonymkode: b41ab...367
AnonymBruker Skrevet 3. februar #3 Skrevet 3. februar Ville bare sagt at jeg skal ha et lite inngrep, og forventer å være sykemeldt sånn og sånn. Evt. sagt at det ikke er noe farlig/alvorlig (hvis det stemmer), men ikke gått noe mer i detalj. Det kan jo være en annen gang at det er noe du ikke har lyst til å dele mer om, og at det blir en slags forventning om åpenhet fra deg. Anonymkode: 89b76...ad3 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar #4 Skrevet 3. februar Nei, hvorfor skal du det? Det er jo greit å si at du skal opereres og derfor blir sykmeldt. men ut over det er det jo ikke noe å utdype. Hvis leder er smart så spør han/hun ikke mer heller. Anonymkode: 0945f...702 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #5 Skrevet 3. februar Det leder evt trenger å vite i tillegg er om du har pågående sykdom eller skade som du trenger tilrettelegging for, eller om det er sannsynlig at du vil bli lengre borte så det trengs vikar eller at andre tar over dine arbeidsoppgaver. Anonymkode: 022f3...3a2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar #6 Skrevet 3. februar Det er jo ikke noe jeg syns det er viktig å holde hemmelig, men er usikker på om det er uvanlig å informere om hva det gjelder Anonymkode: b41ab...367
AnonymBruker Skrevet 3. februar #7 Skrevet 3. februar Bare si fra tidligst mulig at du skal operere slik at sjefen har mulighet til å tilpasse arbeidet til at du blir fraværende. Anonymkode: abf96...665
AnonymBruker Skrevet 3. februar #8 Skrevet 3. februar Jeg som leder føler ikke jeg må vite noe årsak, men veldig greit å vite at det er en planlagt operasjon.. for ellers ville jeg stusset på at «jeg blir sykemeldt om to uker». Men det mest interessante for en leder er jo hvor lang tid før den ansatte er klar for å jobbe igjen. jeg har satt pris på det når de har fortalt hvorfor.. feks en med ryggoperasjon, da visste jeg at han er ikke 100% da han er tilbake igjen, og at vi burde ta det litt med ro, rolig opptrapping og samtaler om hvordan det gikk veldig ofte, for å passe på at han ikke ble verre av det å jobbe.. og så hadde jeg mulighet å lese litt om det og sette meg inn i det før jeg ga han arbeidsoppgaver. Så hadde jeg ei som skulle ta en kosmetisk operasjon, der hun skulle fjerne en del hud fra magen etter fødsler. Og det skulle gjøres i utlandet. Her var jeg skeptisk og tenkte at vi ser det litt an, for jeg forventa at hun kunne få en del plager og smerter etterpå. Hun fikk noe blodansamlinger og smerter som tok seg opp, og ble bekymret. Da fikk jeg satt henne i kontakt med en god lege for å følge henne opp videre her i Norge, hun ble sykemeldt igjen , og fikk ordnet med arbeid der hun kunne sitte en periode da hun var tilbake. jo mer vi vet, jo mer kan vi hjelpe til og planlegge godt. hadde jeg forventa at de var tilbake 100% da de sa de skulle være tilbake, kunne det blitt litt stress, de kunne følt mer på det osv. istedet hadde jeg klar en tilkallingsvikar. Anonymkode: 055bf...df7
AnonymBruker Skrevet 3. februar #9 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg som leder føler ikke jeg må vite noe årsak, men veldig greit å vite at det er en planlagt operasjon.. for ellers ville jeg stusset på at «jeg blir sykemeldt om to uker». Men det mest interessante for en leder er jo hvor lang tid før den ansatte er klar for å jobbe igjen. jeg har satt pris på det når de har fortalt hvorfor.. feks en med ryggoperasjon, da visste jeg at han er ikke 100% da han er tilbake igjen, og at vi burde ta det litt med ro, rolig opptrapping og samtaler om hvordan det gikk veldig ofte, for å passe på at han ikke ble verre av det å jobbe.. og så hadde jeg mulighet å lese litt om det og sette meg inn i det før jeg ga han arbeidsoppgaver. Så hadde jeg ei som skulle ta en kosmetisk operasjon, der hun skulle fjerne en del hud fra magen etter fødsler. Og det skulle gjøres i utlandet. Her var jeg skeptisk og tenkte at vi ser det litt an, for jeg forventa at hun kunne få en del plager og smerter etterpå. Hun fikk noe blodansamlinger og smerter som tok seg opp, og ble bekymret. Da fikk jeg satt henne i kontakt med en god lege for å følge henne opp videre her i Norge, hun ble sykemeldt igjen , og fikk ordnet med arbeid der hun kunne sitte en periode da hun var tilbake. jo mer vi vet, jo mer kan vi hjelpe til og planlegge godt. hadde jeg forventa at de var tilbake 100% da de sa de skulle være tilbake, kunne det blitt litt stress, de kunne følt mer på det osv. istedet hadde jeg klar en tilkallingsvikar. Anonymkode: 055bf...df7 Ja, det er litt det jeg tenker, at man som sjef kan syns det er greit å vite grunnen, selv om det ikke er noe som kreves. I mitt tilfelle er det snakk om noe med hjertet, men man er raskt tilbake i normal funksjon igjen og sykmelding er normalt bare en uke, med mindre man har en fysisk krevende jobb (hvilket jeg ikke har). Anonymkode: b41ab...367
AnonymBruker Skrevet 3. februar #10 Skrevet 3. februar Jeg hadde sagt hva til sjefen min. Kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være hemmelig. Er jo greit å si i fra sÅ fort man vet dato for operasjon, og hvor lenge man blir sykemeldt. Anonymkode: 7d51f...dbe 1
monican94 Skrevet 3. februar #11 Skrevet 3. februar Melde fra så fort du er henvist til operasjon, si noe om antatt ventetid og antatt sykemeldingsperiode og evt behov for tilrettelegging før/etter. Så sier du fra med engang du vet dato. Ingen plikt å si hva slags operasjon, men åpenhet er jo ofte positivt og også lettere med tilrettelegging osv.
AnonymBruker Skrevet 3. februar #12 Skrevet 3. februar Min mann har hatt mange operasjoner de siste ti årene. Det har vert brudd som ikke gror, en fot som har vert smertefull som skulle fikses-2 ganger, operasjon i hjernen samt hjerte. Alt har vert planlagte operasjoner og han har informert på jobb hver gang og fått mye tilrettelegging og velvilje pga åpenheten. Han er slik at han helst vil gå rett fra sykesenga til jobb. Anonymkode: 48af2...124
AnonymBruker Skrevet 3. februar #13 Skrevet 3. februar Spør på relasjonen til lederen din tenker jeg på min gamle arbeidsplass fortalte jeg sånt da jeg hadde god relasjon med de og andre kolleger. Pluss at vi var ikke så store at det også var litt rart(?). men ved en annen anledning tok jeg abort og fikk faktisk sykemelding den dagen + dagen etter. Det fortalte jeg ikke. Bare sa jeg skulle noe den dagen og fikk sykemelding påfølgende dag. Og ikke mer prat om det ellers. Anonymkode: f6f19...40c 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #14 Skrevet 3. februar Som nevnt spredt i tidligere innlegg: for arbeidsgiver er det funksjonsnivå, tilretteleggingsbehov og sånn noenlunde tidshorisont som er viktig. Når det gjelder om du skal nevne akkurat hva slags operasjon du skal ha, så tenker jeg at det kommer veldig an på operasjonen. Jeg ville for eksempel ikke fortalt det hvis jeg skulle ha en abort, mens jeg ikke ville hatt det minste problem med å fortelle om fjerning av mandlene. Hvis det er en operasjon som kan høres ut som en dramatisk tilstand, ville jeg faktisk ikke fortalt nøyaktig hva det er. Dette fordi man fort kan nærmest identifiseres med diagnosen sin, og at det i noen tilfeller kan ha konsekvenser på arbeidsplassen. Jeg sier ikke at det er slik med alle slags diagnoser og på alle arbeidsplasser, men jeg har både første- og annenhåndserfaringer med akkurat det. Anonymkode: 8d2a4...15f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå