Gå til innhold

Så karse til påske!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hadde bare lyst til å tipse om en hyggelig syssel som gagner påskefrokostene! (Det er med vilje jeg legger den på Mat og drikke, med andre ord!)

Jeg husker hvor gøy det var å så karse på bomull, passe spiringen, og tilsist spise brødskive med gulost og karsespirer oppå.

Det tar 4-5 dager å få passe lengde på karsen, så du rekker fint et par porsjoner med karse til påske om du begynner nå!

Du trenger karsefrø (blomsterbutikk, hagesenter, endel matbutikker selger det også nå), bomull eller jord (bomull mest "renslig"), og en beholder. Selv fant jeg en fin 2-pk med avokado pakket i et gjennomsiktig plastbeger på Kiwi, der begeret så ut som to halve, store påskeegg...

:-D

Jeg fylte opp begeret med såjord og la bomull på toppen, vannet litt, drysset karsefrø jevnt utover, og dusjet frøene godt med vann fra spruteflaske. Så satte jeg det i en gjennomsiktig plastpose (m/ noen hull) under lyset på oppvaskbenken.

En gang om dagen gir du litt vann (2-4 ss vann ca + en liten dusj) og lar den stå litt uten plast så den får luftet seg. Snart kommer spirene. Det er viktig at det ikke tørker ut, for da kan du kaste porsjonen og begynne på nytt. Det må også luftes litt så det ikke mugner.

Har også hørt om noen som dyrket karse i påskemalte eggeskall... LYKKE TIL!

Dette er faktisk en ting jeg forbinder med barndommens påske, og gryende vårfornemmelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips! Jeg hadde akkurat tenkt å legge inn spørsmål om hvordan det var dette med karsefrø og bomull. Men må man ha jord under bomullen. Husker ikke at vi hadde det i melkekartongene da vi sådde på skolen. Men så er jo det nesten 30 år siden.... :sjenert:

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Neida, man må ikke ha jord under bomullen, men jeg gjør det etter "man tager hva man haver"-prinsippet, og fordi jeg ikke gidder fylle opp med så mye bomull i mine "eggeformer". Du kan godt så i bare jord også, men da sitter det fast sand og jord på spirene, som er litt brysomt å få av. Derfor bomull på toppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da skal jeg se om jeg finner frø, og så blir det litt spennende om dette fenger jentungen på 1,5 år. Hvis jeg bar husker på å vanne. :sjenert:

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg fylte minikoppen min helt opp med bomull. Det ble sådd for to dager siden og de har bare nesten åpnet seg. Jeg så man bare skulle ha ca 2cm med bomull. Må jeg begynne om igjen nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...