AnonymBruker Skrevet 2. februar #1 Skrevet 2. februar Hei For å gjøre det kort: Jeg selger endel ting hos en butikk der jeg leier stativ,betaler for stativet per mnd + provisjon 20% av det jeg selger. Har solgt en del i februar,mars og april (2025)før jeg tok en pause og avsluttet der. I denne perioden solgte jeg en vintage veske luksusmerke til 4000kr. Denne har jeg kjøpt brukt og har gått gjennom autentisering på nett, og la den til salgs i denne butikken. Autentiseringen fulgte med varen. I september startet jeg å selge der igjen etter en stor opprydning i skapet. Og har hittil solgt der en del. Nå kom en kunde som kjøpte den luksusvaren fra meg i april og vil ha igjen pengene fordi den varen er ikke ekte og den har mye bruksmerker (jeg har ikke sett varen, da jeg ikke har vært i butikken enda). Altså kjøperen tok varen til butikken og butikken tilbakeførte pengene til kjøperen og trekte fra min konto. Jeg fikk beskjed om dette i etterkant. Hva ville dere ha gjort i denne situasjonen? Jeg har jo betalt for denne varen. Sendt den til autentisering og betalte for dette. Solgte gjennom butikken. Nå har de trekt tilbake salgsbeløpet fra meg og varen har mye bruksmerker. Kjøperen kom altså tilbake 9mnd senere. Jeg er ganske frustrert, er det så lett for kjøperen å heve et kjøp? Hvorfor har ikke butikken kontaktet meg da hendelsen skjedde? Autentiseringen er legit, da dette er en stor seriøs selskap som har drevet lenge. Anonymkode: 11284...fe6 Tittel endret i henhold til ønske fra TS. _popcorn_, adm
Hololo Skrevet 2. februar #2 Skrevet 2. februar Regne med butikken har en return policy? og den må du da nesten følge. 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar #3 Skrevet 3. februar Da må vi nesten se kontrakten/avtalen du har inngått med forretningen for å mene noe helt konkret. I utgangspunktet så er butikken her et mellomledd mellom selger (deg) og kjøper. Kjøpsloven gjelder i disse tilfellene, men ikke forbrukerkjøpsloven. Kunden kan selvsagt reklamere, men ikke på like vilkår som hvis vesken er kjøpt av forretningen. MEN: Forretningen kan avtale med den private selgeren – deg – (i kommisjonskontrakten) at forretningen håndterer og avgjør reklamasjoner overfor kunden. Likevel synes jeg dette er svært dårlig håndtert av forretningen – på grensen til svært useriøst, mange måneder etterpå – uten å konferere med deg først. Kunden kan reklamere i forretningen, men for at de skal kunne ta avgjørelsen må de også være i stand til å ta en kompetent avgjørelse basert på noe konkret. Hvis ikke kunden har kunnet fremlegge f.eks et skikkelig autentiseringsdokument eller noe fornuftig som underbygger påstanden om at den ikke er genuin. Det holder liksom ikke å si at "venninnene mine mener den er fake" eller "jeg har sett bilder på nettet av en lik". Butikken driver da ikke med åpent kjøp i ni måneder... Hvis jeg hadde mitt på det tørre ville jeg blitt rasende, og krevd en løsning fra butikkens side. Hvilken forretning/kommisjonskjede er dette? Anonymkode: 7c2bc...768 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar #4 Skrevet 3. februar Hvis du kan bevise at vesken er ekte, da har ikke kunden noen lovfestet rett til retur av produktet etter 9 måneder. Det kompliserer saken at det ikke er du som har tatt i mot varen fordi du er bare "leilending" i denne butikken. Jeg ville sjekket hva som står i avtalen du har med butikken og hva som er reglene for å selge varer der. Hvis du har gjort alt riktig slik du sier, tenker jeg det er de andre i butikken som tok varen i retur som har gjort feil og som bør ta det tapet. Anonymkode: 47839...743 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar #5 Skrevet 3. februar I min erfaring er disse bruktbutikkene der du kan leie stand er svært godt beskyttet av sine selvskrevne lov og regler. Men å returnere en vare 9!!! måneder etter kjøpet er jo hinsides all fornuft! Dersom du har papirer i orden så bør det ikke være en hard nøtt å knekke, stå på ditt og evt ta det videre med forbrukerrådet, det er helt uhørt at noen kan bare bruke plagget i nesten 1 år for så å ombestemme seg. Hun hadde tross alt god tid til å finne ut om veska var ekte eller ikke trengte liksom ikke å bruke 9 måneder på det. For ei svin av ei kjerring! Anonymkode: 12a1c...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #6 Skrevet 3. februar Ts her. Jeg tenker å dra dit og ta tilbake varen og få den autentisert gjennom en norsk forretning. Hvis den også viser at den er ekte vil jeg da kunne kreve erstatning fra butikken? De har godtatt retur av varen og tilbakeført penger på det grunnlag at den er fake. Enda det fulgte med autentiseringsbevis. Som jeg har enda på nettsiden til denne agenten. Anonymkode: 11284...fe6
AnonymBruker Skrevet 3. februar #7 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her. Jeg tenker å dra dit og ta tilbake varen og få den autentisert gjennom en norsk forretning. Hvis den også viser at den er ekte vil jeg da kunne kreve erstatning fra butikken? De har godtatt retur av varen og tilbakeført penger på det grunnlag at den er fake. Enda det fulgte med autentiseringsbevis. Som jeg har enda på nettsiden til denne agenten. Anonymkode: 11284...fe6 Men sa de at det ikke var bra nok? Hvilken selskap som sto for autentisering? Har du sett veska etter at den ble returnert? Det er samme veska som du solgte? Anonymkode: 12a1c...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #8 Skrevet 3. februar Jeg har ikke vært der og hentet vesken enda. Butikken mener denne vintage vesken: "Den har sprukket opp flere steder, og det samsvarer ikke med kvaliteten på en original XXX veske " Den var ikke sprukket da jeg hadde den i butikken for salg, kunden hadde ikke kjøpt den til den prisen heller. Autentiseringsbeviset som fulgte med er fra en amerikansk aktør, de er seriøse og har eksistert lenge. Beviset var fra april og den ble solgt i april. Noen mnd senere kom butikken med en ny regel der man måtte bruke en norsk agent. Nå, mener de at siden beviset ikke kom fra en norsk agent, var den ikke ekte. Dermed tenkte jeg å sende den inn til denne norske agenten som butikken har samarbeid med. Viser det seg at den er ekte vil jeg ha pengene tilbake. jeg kan ikke ta imot en sprukket veske 9mnd etter. Anonymkode: 11284...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #9 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I min erfaring er disse bruktbutikkene der du kan leie stand er svært godt beskyttet av sine selvskrevne lov og regler. Men å returnere en vare 9!!! måneder etter kjøpet er jo hinsides all fornuft! Dersom du har papirer i orden så bør det ikke være en hard nøtt å knekke, stå på ditt og evt ta det videre med forbrukerrådet, det er helt uhørt at noen kan bare bruke plagget i nesten 1 år for så å ombestemme seg. Hun hadde tross alt god tid til å finne ut om veska var ekte eller ikke trengte liksom ikke å bruke 9 måneder på det. For ei svin av ei kjerring! Anonymkode: 12a1c...ee7 Jeg er irritert på denne kjøperen ja. Men mest er jeg skuffet og sint over butikken sin måte å håndtere dette på. Nå handler det mer om prinsipp enn penger. Anonymkode: 11284...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #10 Skrevet 3. februar Kunden kjøpte vesken i april, og ville bytte den nå? Er dette krippis? Selvsagt skal ikke du ta i mot en ødelagt veske. Anonymkode: d16af...408 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar #11 Skrevet 3. februar Kan de ta imot retur 9 mnd etterpå? Anonymkode: 6f2ee...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #12 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kunden kjøpte vesken i april, og ville bytte den nå? Er dette krippis? Selvsagt skal ikke du ta i mot en ødelagt veske. Anonymkode: d16af...408 Det er mer luksus bruktbutikk enn kirppis, men noe liknende ja. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kan de ta imot retur 9 mnd etterpå? Anonymkode: 6f2ee...2f5 Tydeligvis. Selv om det står at det er ikke returrett ved kjøp av brukte varer. Men her tar de tilbake pga at den er falsk. Enda det følger med autentiseringsbevis Anonymkode: 11284...fe6
AnonymBruker Skrevet 3. februar #13 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har ikke vært der og hentet vesken enda. Butikken mener denne vintage vesken: "Den har sprukket opp flere steder, og det samsvarer ikke med kvaliteten på en original XXX veske " Den var ikke sprukket da jeg hadde den i butikken for salg, kunden hadde ikke kjøpt den til den prisen heller. Autentiseringsbeviset som fulgte med er fra en amerikansk aktør, de er seriøse og har eksistert lenge. Beviset var fra april og den ble solgt i april. Noen mnd senere kom butikken med en ny regel der man måtte bruke en norsk agent. Nå, mener de at siden beviset ikke kom fra en norsk agent, var den ikke ekte. Dermed tenkte jeg å sende den inn til denne norske agenten som butikken har samarbeid med. Viser det seg at den er ekte vil jeg ha pengene tilbake. jeg kan ikke ta imot en sprukket veske 9mnd etter. Anonymkode: 11284...fe6 Logisk sett så skal jo daværende regler gjelde og ikke de som trer i kraft ETTER salget. Du MÅ få sendt den til norsk aktør og få den autentisert. For noen drittsekker! At de tar imot en vare så enkelt etter SÅ lang tid er rett og slett useriøst! Det jeg er litt bekymret for at de kommer med "du skulle ha autentisert den tidligere og det er ikke noe vi kan gjøre" men det burde vel finnes andre instanser der man kan ta dette videre? Helt uhørt oppførsel! Anonymkode: 12a1c...ee7
Tonjemor74 Skrevet 3. februar #14 Skrevet 3. februar Dette hadde jeg ikke akseptert! Det har gått NI måneder, du har ikke fått se vesken for å bekrefte at det er din orginale som er returnert, og du har solgt i god tro med riktige papirer. At de senere endrer reglene kan ikke ha tilbakevirkende kraft. Her hadde jeg tatt saken videre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #15 Skrevet 3. februar Tonjemor74 skrev (3 minutter siden): Dette hadde jeg ikke akseptert! Det har gått NI måneder, du har ikke fått se vesken for å bekrefte at det er din orginale som er returnert, og du har solgt i god tro med riktige papirer. At de senere endrer reglene kan ikke ha tilbakevirkende kraft. Her hadde jeg tatt saken videre. Hvem kunne jeg tatt det videre med? (Gitt at den nye autentiseringen viser ekte). Anonymkode: 11284...fe6
AnonymBruker Skrevet 7. februar #16 Skrevet 7. februar Ts her Heisann, nå er tråden gjenåpnet (stengt pga dårlig overskrift) Jeg har da hentet vesken. Fått den autentisert via butikkens samarbeidspartner (en norsk bedrift). Den viser at det er ekte. Så nå har jeg betalt 200kr for første bevis i april 2025 og nå 1 bevis til i februar 2026, for 370kr. Jeg skal til butikken og kreve å få pengene tilbake. Wish me luck! Anonymkode: 11284...fe6 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar #17 Skrevet 7. februar Har solgt mye i lignende butikker og likt for alle er at det ikke er noe retur. 9 mnd senere er det ingen butikker som praktiserer. I løpet av så lang tid kan kjøper påføre mye bruktmarked og slitasje. Her må butikken kjøpe den tilbake, jeg hadde lager et lite rabalder ellers Anonymkode: 312fa...a96 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar #18 Skrevet 8. februar Skjønner godt at slike tilbydere ikke tar på seg noe risiko for retur og mistanke om feil på vare. Selg den på finn. Anonymkode: 88414...bfe
AnonymBruker Skrevet 8. februar #19 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ts her Heisann, nå er tråden gjenåpnet (stengt pga dårlig overskrift) Jeg har da hentet vesken. Fått den autentisert via butikkens samarbeidspartner (en norsk bedrift). Den viser at det er ekte. Så nå har jeg betalt 200kr for første bevis i april 2025 og nå 1 bevis til i februar 2026, for 370kr. Jeg skal til butikken og kreve å få pengene tilbake. Wish me luck! Anonymkode: 11284...fe6 Håper det ordner seg. Det er jo helt vilt at du skal ta i mot en ødelagt veske, og det så mange måneder etter salg! At de har endret regler i løpet av disse 9 månedene er heller ikke ditt problem. Forbrukerrådet er en instans du kan kontakte om de nekter å betale deg tilbake. De burde egentlig betalt for den siste autentiseringsbeviset også, i og med at det er en ny regel de har kommet på etter salget. Anonymkode: d16af...408
AnonymBruker Skrevet 8. februar #20 Skrevet 8. februar Altså du skal kreve både salgsprisen + utgifter for autensering og for alt ekstra jobb dette har blitt for deg. Og jeg skulle likt å vite hvilken butikk dette er - er jo mange bruktbutikker med utleie av stands. Men om de behandler sine kunder slik - bare trekker penger fra konto pga en retur av et salg for NI mnd siden - uten at selger har fått verifisert at det er samme veske - de vil i hvertfall ikke jeg bruke.. Anonymkode: c75ef...db5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå