Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener dårlig 540. Men denne lønna holder i massevis for meg. Hvor mye penger må man ha i banken/fond for å bare kunne leve av avkastningen? 

Anonymkode: be90f...201

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er et tau? hvor mye vil du ha utbetalt vær måned? Hvor gammel er du?

Svaret på hvor mye du trenger vil nok uansett vær 10mill +++++

Dessverre så har vi en formueskatt i Norge som forsyne seg grovt av pengene dine om du har mye nok.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (3 minutter siden):

Hvor langt er et tau? hvor mye vil du ha utbetalt vær måned? Hvor gammel er du?

Svaret på hvor mye du trenger vil nok uansett vær 10mill +++++

Dessverre så har vi en formueskatt i Norge som forsyne seg grovt av pengene dine om du har mye nok.

Ts 

Jeg tenkte jo 540 eller mindre siden jeg klarer meg med mindre. Har utbetalt 28 nå. 

Har også lurt på det der. Har noen millioner nå men formueskatten tar jo en del og det blir jo bare værre. Samtidig tenker jeg kanskje det er bedre å kjøpe større hus og med utleie. Men etter det jeg har skjønt er det veldig dyrt når man eier hus som har høyere enn 10 mill i markedsverdi. Har nå hus til 7 mill. 

Jeg er i starten av 30 årene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts 

Jeg tenkte jo 540 eller mindre siden jeg klarer meg med mindre. Har utbetalt 28 nå. 

Har også lurt på det der. Har noen millioner nå men formueskatten tar jo en del og det blir jo bare værre. Samtidig tenker jeg kanskje det er bedre å kjøpe større hus og med utleie. Men etter det jeg har skjønt er det veldig dyrt når man eier hus som har høyere enn 10 mill i markedsverdi. Har nå hus til 7 mill. 

Jeg er i starten av 30 årene. 

Det er egentlig bare å regne på det. Du skatter jo en del av de 540 000 du tjener, så la oss si at du har lyst på 400 000 i året for å kunne leve ok. Hvis du har penger i banken med 5 % rente (bare for å gjøre det enkelt), så trenger du 8 millioner for å få utbetalt 400 000 i renter i året. Så må du ta høyde for at rentene er skattepliktige (22 % hvis det er rene bankinnskudd), og eventuell formueskatt.

Anonymkode: 53b04...b2f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta høyde for inflasjon også. Pengene i banken blir mindre verdt for hvert år som går.

Anonymkode: d7351...66d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tosifret antall millioner. Før gikk det med mindre. Fondets storhetstid er forbi, som mange andre goder. F.eks. boligflipping.

Anonymkode: c7a5e...96b

AnonymBruker
Skrevet

Men kjære deg da, ingen andre kan vite det du spør om. Det vet kun du. Jeg kan leve med nedbetalt bolig og 2 millioner utenom, men det kan ikke de aller fleste andre. Kanskje du bør sjekke deg selv litt sånn mentalt, greit å få det i orden før du går videre med prosjektet.

Anonymkode: 73416...9a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men kjære deg da, ingen andre kan vite det du spør om. Det vet kun du. Jeg kan leve med nedbetalt bolig og 2 millioner utenom, men det kan ikke de aller fleste andre. Kanskje du bør sjekke deg selv litt sånn mentalt, greit å få det i orden før du går videre med prosjektet.

Hva er grunnen til at det trengs en mental sjekk her?

Anonymkode: 8444c...bfa

• Liker 1
Skrevet

Greit utgangspunkt med lave utgifter – det gjør regnestykket mye enklere enn for de fleste.

Tommelfingerregelen er 4%-regelen: Du kan ta ut ca 4% av porteføljen din per år uten å tære for mye på kapitalen over tid. Trenger du 400 000 i året etter skatt, trenger du omtrent 12-13 millioner plassert i en miks av aksje- og rentefond.

Men det er noen ting du må huske på. Formueskatt spiser av kapitalen din uavhengig av avkastning – og den er som du sier økende. Du må skatte av uttak fra fond (aksjegevinst). Og du mister pensjonsopptjening ved å slutte å jobbe i starten av 30-årene, noe som kan slå hardt når du blir 67.

Med noen millioner og nedbetalt hus til 7 mill er du godt på vei, men sannsynligvis ikke helt i mål ennå for å leve utelukkende av avkastning. Et alternativ er å jobbe deltid eller med noe du liker, og la kapitalen supplere inntekten. Da trenger du langt mindre, og pengene får lengre tid til å vokse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kjempehyggelig du da. Bra du er såpass smart at du klarer å trykke på Anonym-knappen?

• Nyttig 3
Skrevet

28 000*12 = 336 000 er det du trenger i året

336000*25 = 8.4Mill er det du må ha oppspart
4% regelen tar utgangspunkt i at du ganger ditt månedlig behov med 25

For å leve på 28k trenger du altså 8.4mill i oppspart midler. da skal disse pengene vare i 30år(blir jo påfyll av pensjon ettervært) 

Men dette er uten skatt, så mest sannsynlig trenger du 12-13mill.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skulle ønske man kunne rapportere innlegg for å være "unødvendig uvennlig" her inne. Jeg ser ingen grunn til at du skal trenge å skrive sånn som du gjør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts 

Ja velkommen i den klubben, jeg har ca samme lønn og under 20 000 utbetalt etter all skatt. Så det legges jo egentlig opp til at man heller bør bruke av formuen enn å fortsette i jobb. Vi som har såpass lav lønn får jo veldig lav pensjon også, så den blir fort spist opp hvis man ikke bruker opp en del før pensjonsalder. Jada, luksusproblem før de folkene kommer på banen, men det sies jo at man vil ha folk lengre i jobb. 

Anonymkode: c7546...a54

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en landbrukseiendom/småbruk. Mat må alle ha hver dag, så matjord og matvarer vil garantert følge inflasjonen og vel så det. Du trenger ikke være den som dyrker jorda heller. Sikker investering.

Anonymkode: 8a0b2...f81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er egentlig bare å regne på det. Du skatter jo en del av de 540 000 du tjener, så la oss si at du har lyst på 400 000 i året for å kunne leve ok. Hvis du har penger i banken med 5 % rente (bare for å gjøre det enkelt), så trenger du 8 millioner for å få utbetalt 400 000 i renter i året. Så må du ta høyde for at rentene er skattepliktige (22 % hvis det er rene bankinnskudd), og eventuell formueskatt.

Hvis inflasjonen er 3% så blir dine 5% rente redusert til egentlig bare 2% i reell kjøpekraft.

Så for å regne dette hjem må man vel enten ha 20 mill til å få rente av eller skru opp risikoen i form av å sette alt på fond og kanskje i snitt få 8% pr år. Men 8% er jo ikke gitt slik verden ser ut. Kan bli minus også.

Anonymkode: 628d2...bd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...