Gå til innhold

Symaskin eller overlock? Tips og råd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har lenge tenkt på å begynne å sy litt. Det jeg tenker i første omgang er å sy inn bukser/jeans, sy inn midjen på topper, samt å lage gensere av pledd, sy om ullgensere...

Hva trenger jeg da? Har lest om både overlock og vanlig symaskin men skjønner ikke helt... 

Har godt budsjett og vil heller kjøpe en skikkelig bra/ordentlig maskin med mange funksjoner enn en billig en som blir ødelagt eller ikke er kraftig nok til å sy ull ++.

Noen med tips/råd?

Anonymkode: 77e2c...e36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha vanlig symaskin først. Du kan gjøre alt på den, men det finnes andre maskiner som gjør enkeltoppgaver mye bedre og de kan være fine å investere i hvis du får litt mer dilla. Overlock er en sånn tileggsmaskin. Den skjærer kanten og kaster tråd rundt slik at det blir mye jevnere og penere enn om du klipper og syr sikksakk på symaskin. Hvis du ser inni jersey-plagg, så er de så å si alltid sydd sammen på en overlock. Du kan ikke ha bare overlock.

Enig i at det er fint å kjøpe en skikkelig maskin når du først gjør det. En maskin av god kvalitet trenger ikke koste mer enn 5-6000. Over det betaler du for tilleggsfunksjoner stort sett. Nålitreder, trådkutter, flere sømmer (som de færreste trenger) osv. Gå til en symaskinforhandler og få hjelp til å finne en som passer deg. Er du i Oslo kan jeg anbefale Symaskinhuset i sentrum. 

Anonymkode: 3ae50...c40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at du fint kan få en maskin som syr ull og denim uten at den trenger være veldig dyr. Mekaniske maskiner med mindre elektronikk (skjerm og sånt) er billigere, men kan være like kraftige.

Anonymkode: 3ae50...c40

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en vanlig symaskin, dra innom nærmeste fagforhandler og få råd og hjelp der. I Tromsø har du Stofflykke, i Trondheim har du Klar,ferdig Sy (de er på Smøla også), i Kristiansand har du Stoffdronning, i Bergen har du Tonjes, i Oslo og omegn har du flere steder.

Anonymkode: 64809...532

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger en vanlig symaskin, dra innom nærmeste fagforhandler og få råd og hjelp der. I Tromsø har du Stofflykke, i Trondheim har du Klar,ferdig Sy (de er på Smøla også), i Kristiansand har du Stoffdronning, i Bergen har du Tonjes, i Oslo og omegn har du flere steder.

I Trondheim har du også Abbys tekstiler

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode og raske svar!

Bor i Oslo så da tar jeg turen innom symaskinhuset ☺️

Anonymkode: 77e2c...e36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...