AnonymBruker Skrevet 1. februar #1 Skrevet 1. februar Jeg er 36 år og skal begynne å ta lappen nå i Oslo. Jeg har aldri kjørt bil før, og kan svært lite om bil generelt. Men jeg har god retningsans og kan en del trafikkregler. Har syklet masse i sentrum av Oslo, så har et forhold til mye blandet trafikk sånn sett. Nå lurer jeg litt på hva som er realistisk plan. Vi har bil i husstanden, men har også et lite barn, så øvelseskjøring privat må bli helgene. Jeg har tenkt å ta litt fri fra jobb for å kunne øvelseskjøre med kjørelærer og tenker dobbeltime hver gang. Hvis jeg klarer 2 dobbeltimer i uka, og øvelseskjører privat lørdag og søndag, hvor lang tid tror dere det kan ta meg? Skal ta med automatgir. Anonymkode: c9997...f09
AnonymBruker Skrevet 1. februar #2 Skrevet 1. februar Øvelseskjør litt først. De fleste her i bygda har som regel en kjøretime kanskje to. Har man tre eller flere er det som regel noe rart. Anonymkode: 2c1bc...d15 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #3 Skrevet 1. februar Jeg ville øvelseskjørt en del privat/hjemme først før du begynner på kjøreskole. Det sparer du mye penger på, og trenger færre kjøretimer (og tid) på kjøreskole. Så ville jeg kjøpt meg teoriboka og lest litt i den, for å få lært litt om ulike regler etc du trenger i trafikken, og få lært det riktig. Lykke til!! Hilsen en som tok lappen som 29 🙂 Anonymkode: 27873...b38
AnonymBruker Skrevet 1. februar #5 Skrevet 1. februar Flammen12 skrev (2 minutter siden): 5-6 måneder. 5-6 måneder med 2 dobbelttimer i uka??? Jeg tok lappen i voksen alder nå i desember, begynte å øvelseskjøre i april. Men jeg hadde bare én dobbeltime ca annenhver uke, så det kunne definitivt tatt kortere tid. Øvelseskjørte en tur eller to i uka privat. Anonymkode: 00f9e...576
AnonymBruker Skrevet 1. februar #6 Skrevet 1. februar Jeg har hørt flere anbefale å ha noen timer med kjørelærer FØR man begynner å øvelseskjøre privat. Tanken er at man lærer inn basisen korrekt med en gang, i stedet for å risikere å adoptere andres "feil" og måtte avlære dem igjen. Anonymkode: 47ebf...dec 2 1
Flammen12 Skrevet 1. februar #7 Skrevet 1. februar Just now, AnonymBruker said: 5-6 måneder med 2 dobbelttimer i uka??? Jeg tok lappen i voksen alder nå i desember, begynte å øvelseskjøre i april. Men jeg hadde bare én dobbeltime ca annenhver uke, så det kunne definitivt tatt kortere tid. Øvelseskjørte en tur eller to i uka privat. Anonymkode: 00f9e...576 Ts har ikke tatt teori enda også er sikkert litt venting når han skal melde seg opp til oppkjøring.
Rotehodet Skrevet 1. februar #8 Skrevet 1. februar Løsningen er mengdetrening = øvelseskjøre så mye du kan 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #9 Skrevet 1. februar Tok lappen dom voksen selv. Jeg hadde én dobbeltime i uka + øvelseskjørte (masse) privat. Slutten på trinn 3 og trinn 4 var intensivt med mye opplegg, men varte bare et 2-3 uker. Du må uansett ta litt fri fra jobb når du skal ha landevei, glattkjøring og planlegging og kjøring i variert miljø. Begynte på kjøreskole i juli og hadde to doble kjøretimer før ferie, så var det var oppstart for fullt i midten av september. Hadde oppkjøring i midten av november. Intensivt, men oppnåelig. Anonymkode: 972c1...6a1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #10 Skrevet 1. februar 23 minutter siden, AnonymBruker said: 5-6 måneder med 2 dobbelttimer i uka??? Jeg tok lappen i voksen alder nå i desember, begynte å øvelseskjøre i april. Men jeg hadde bare én dobbeltime ca annenhver uke, så det kunne definitivt tatt kortere tid. Øvelseskjørte en tur eller to i uka privat. Anonymkode: 00f9e...576 Glattkjøring, langkjøring, teori, oppkjøring. Sånne tin tar tid. Også vet vi ikke hvor god ts er. Er ikke sikkert han står alt på første forsøk. Er enig med Flammen. Anonymkode: bb571...7c2
Tidsklemmen Skrevet 1. februar #11 Skrevet 1. februar Jeg brukte 3 måneder totalt og besto både teoriprøven og oppkjøringen på første forsøk. Hadde ingen å øvelseskjøre med. Jeg kjørte kun med kjørelærer.
AnonymBruker Skrevet 2. februar #12 Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har hørt flere anbefale å ha noen timer med kjørelærer FØR man begynner å øvelseskjøre privat. Tanken er at man lærer inn basisen korrekt med en gang, i stedet for å risikere å adoptere andres "feil" og måtte avlære dem igjen. Anonymkode: 47ebf...dec TS her. Jeg har også hørt at det er lurt. Tenkte kanskje 2-3 timer privat så jeg vet hvordan jeg skal starte bilen og det helt grunnleggende, og deretter noen timer med kjørelærer. Jeg kan øvelseskjøre mer privat hvis jeg får faren min til å kjøre med meg, så får forsøke det. Dyrt blir det vel uansett! Anonymkode: c9997...f09
AnonymBruker Skrevet 4. februar #13 Skrevet 4. februar Jeg skjønner ikke hvordan folk bruker så kort tid. Jeg skulle prøve å ta lappen i 2024. Begynte i januar, men da vi kom til juni hadde jeg fortsatt mye igjen av trinn 2. Mistet motivasjonen og har ikke prøvd å kjøre igjen siden. Anonymkode: ff65f...c4d
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:19 #14 Skrevet søndag kl. 19:19 Jeg tok lappen for 12 år siden. Jeg kjørte med mannen i nesten et år før jeg startet med kjøreskole. Jeg hadde vel en eller to kjøretimer, også hadde jeg det obligatoriske. Strøyk ikke på oppkjøring eller teori. Brukte ikke så veldig lang tid med skole. Anonymkode: 7d29a...5c3
Mardina Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 1.2.2026 den 20.15): Jeg er 36 år og skal begynne å ta lappen nå i Oslo. Jeg har aldri kjørt bil før, og kan svært lite om bil generelt. Men jeg har god retningsans og kan en del trafikkregler. Har syklet masse i sentrum av Oslo, så har et forhold til mye blandet trafikk sånn sett. Nå lurer jeg litt på hva som er realistisk plan. Vi har bil i husstanden, men har også et lite barn, så øvelseskjøring privat må bli helgene. Jeg har tenkt å ta litt fri fra jobb for å kunne øvelseskjøre med kjørelærer og tenker dobbeltime hver gang. Hvis jeg klarer 2 dobbeltimer i uka, og øvelseskjører privat lørdag og søndag, hvor lang tid tror dere det kan ta meg? Skal ta med automatgir. Anonymkode: c9997...f09 Som andre skriver, øvelseskjøre privat så mye du kan. Da vil jeg tro at du kommer unna med mindre kjøretimer på kjøreskolen. Jeg hadde ikke den muligheten når jeg kjørte opp i 2003 og derfor ble også lappen dyrere å ta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå