Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg vet ikke, men jeg tipper at Lånekassen ikke er fullt så dumme som du tror. De ber nok om dokumentasjon på ting. Finner de ut at sykdommen din startet ett år eller to før du tok opp studielånene, og så senere ber om sletting pga du er uføretrygdet pga samme sykdom, så vet jeg ikke helt... kanskje de gjennomskuer svindelen.

Ville ikke tatt det for garantert at Lånekassen sletter et studielån på det grunnlaget.

Anonymkode: b6056...b19

Lånekassen sjekker ligningen, ikke sykdomshistorikk. 

Anonymkode: a78b6...3b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (18 timer siden):

Hvis du er for syk til å jobbe er det vel bare bortkastet å studere?

Man kan jo være for syk til å jobbe i det yrket man var i ? Og studere når man er på aap er ikke uvanlig, men slik ts legger det fram høres litt rart ut. Vanligvis er det i samarbeid med nav. 

Anonymkode: a78b6...3b2

AnonymBruker
Skrevet

Du må som flere sier, avklare dette med NAV. Du må få det godkjent i forhold til AAP. Når det gjelder lånekassa kan du få lån, men du får antagelig ikke stipend. Til det blir inntekten for høy. Når det gjelder å få slettet studielånet, har dette blitt vanskeligere de siste årene. Det er ikke gitt at du får slettet dette, når du velger å ta utdannelse under aap. Siden du søker i etterkant om sletting, kan dette bli en økonomisk belastning på sikt. 

Anonymkode: 08042...c46

AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (20 timer siden):

Hvis du er for syk til å jobbe er det vel bare bortkastet å studere?

Uføretrygdet betyr ikke automatisk at man er syk eller ikke har restarbeidsevne. Man kan ha fått innvilget uføretrygd fordi man ikke har inntekstevne.

For eksempel så har mange med høytfungerende autismespekterforstyrrelser arbeidsevne. De har klart seg utrolig bra på skolen og videre studier, men de håndterer ikke arbeidslivet. Takket være: økt arbeidspress, stress, effektivisering, tid er penger osv. For å sikre inntekt, blir de uføretrygdet. Prosentdelen av mennesker med autisme som har uføretrygd er skyhøy, fordi at vi nettopp ikke har et tilrettelagt arbeidsliv. Mennesker med lett utviklingshemming kan også jobbe, men de har trygd i bunn for å sikre inntekt.

Jeg kunne fint ha jobba jeg, for jeg har jo tatt både bachelor og master på nominert tid uten problemer. Men da trenger jeg et arbeidsliv som er tilpasset - som ikke eksisterer. For å sikre inntekt er jo eneste løsningen uføretrygd. Jeg har restarbeidsevne, men ikke inntekstevne. Som student kunne jeg jo styre dagene mine selv. Forelesninger var heller ikke obligatoriske. Så man kan ikke sammenligne studentlivet og arbeidslivet.

Anonymkode: a853f...b8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uføretrygdet betyr ikke automatisk at man er syk eller ikke har restarbeidsevne. Man kan ha fått innvilget uføretrygd fordi man ikke har inntekstevne.

For eksempel så har mange med høytfungerende autismespekterforstyrrelser arbeidsevne. De har klart seg utrolig bra på skolen og videre studier, men de håndterer ikke arbeidslivet. Takket være: økt arbeidspress, stress, effektivisering, tid er penger osv. For å sikre inntekt, blir de uføretrygdet. Prosentdelen av mennesker med autisme som har uføretrygd er skyhøy, fordi at vi nettopp ikke har et tilrettelagt arbeidsliv. Mennesker med lett utviklingshemming kan også jobbe, men de har trygd i bunn for å sikre inntekt.

Jeg kunne fint ha jobba jeg, for jeg har jo tatt både bachelor og master på nominert tid uten problemer. Men da trenger jeg et arbeidsliv som er tilpasset - som ikke eksisterer. For å sikre inntekt er jo eneste løsningen uføretrygd. Jeg har restarbeidsevne, men ikke inntekstevne. Som student kunne jeg jo styre dagene mine selv. Forelesninger var heller ikke obligatoriske. Så man kan ikke sammenligne studentlivet og arbeidslivet.

Du har ikke vurdert å starte opp noe selv som du kan styre som du vil?

Anonymkode: 3ebfa...12d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du må som flere sier, avklare dette med NAV. Du må få det godkjent i forhold til AAP. Når det gjelder lånekassa kan du få lån, men du får antagelig ikke stipend. Til det blir inntekten for høy. Når det gjelder å få slettet studielånet, har dette blitt vanskeligere de siste årene. Det er ikke gitt at du får slettet dette, når du velger å ta utdannelse under aap. Siden du søker i etterkant om sletting, kan dette bli en økonomisk belastning på sikt. 

Anonymkode: 08042...c46

Dette er bare tull. Som sagt, så eksisterer to forskjellige trygdesatser i Lånekassen når det gjelder å kunne få stipend og det skjer ved å låne for et semester per kalenderår. 

Resten av det du sier er enda mer tull og bare synsing da alle har rett til å få slette studielån ut fra inntektstabellen. Lånekassen har ganske enkle lover å forholde seg til og det er å se på inntektstabellen. 

Det har ingenting med å nekte noen sletting av studiegjeld som ufør hvis man har tatt opp studielån under AAP og annet piss du finner på. 

Se innlegget mitt på første side og slutt å legge på tullete kommentarer. Det eneste av det du har sagt som stemmer er å gjenta det andre har sagt, som er å "putte inn utdanning" under AAP etter å ha snakker med veileder. Resten er bare tullete synsing fra din side.

https://www.ung.no/oss/iZG5xEIB9NdBQzDMtCOR5l

Anonymkode: 376af...0f1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har ikke vurdert å starte opp noe selv som du kan styre som du vil?

Jo, absolutt! Det har jeg vurdert flere ganger, og har hatt flere ideer på blokka.  Jeg har en pedagogisk utdannelse (ikke lærerutdanning), og den er allsidig og kan brukes til mye. Tok utdanningen fordi jeg er interessert i selve faget - men tenkte ikke over hvor krevende det kan være å praktisere det i arbeidslivet. Jeg drømte og drømmer fortsatt om å jobbe i PPT. 

Takk uansett! 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2026 den 18.20):

Nei.

Du må først få godkjent studier som aktivitet på AAP, i utgangspunktet vil du regnes som for frisk for AAP om du kan studere på heltid.

Melder du ikke fra til NAV og melder deg opp som student kan du bli tiltalt for trygdesvindel, fengsel og tilbakebetaling.

Anonymkode: 1929b...c17

Det er knapt vært rettssaker rundt AAP og studier. Det har vært noen rundt dagpenger og studier men der er kravene strengere.  Om lag 9 av 10 saker rundt trygdesvindel dreier seg om at man har jobbet uten å oppgi det på meldekort. 

Anonymkode: 0b2f3...9cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2026 den 18.07):

Går på aap nå, men ha lyst til å begynne å studere, stemmer det da at jeg kan få 16.000 utbetalt i aap og i tilegg 14.000 i lån og stipend? Hvis jeg blir ufør så vil jo lånet bli slettet sånn sett er det veldig bra utbetalt. 

Anonymkode: 84dd4...7de

Du må søke NAV om du kan studere, også må de vurdere hva de tenker - det tas blant annet hensyn til om du kan komme ut i jobb eller ikke. Det betyr at dersom du går mot uføretrygd, så blir det blankt nei til studier og der er de beinharde. 

Videre på AAP så får du ikke lån og stipend. Selv med minstesatsen på AAP, så er satsene for høye til at man får stipend. Du vil få lån, som da må betales tilbake. Også er det noe med grensene på uføretrygd, som gjør at du får slettet hele eller deler av lånet. Du har ingen garanti for du får slettet hele lånet. Jeg satt selv igjen med rundt 70.000 kroner. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Blått skrev (14 minutter siden):

Du må søke NAV om du kan studere, også må de vurdere hva de tenker - det tas blant annet hensyn til om du kan komme ut i jobb eller ikke. Det betyr at dersom du går mot uføretrygd, så blir det blankt nei til studier og der er de beinharde. 

Videre på AAP så får du ikke lån og stipend. Selv med minstesatsen på AAP, så er satsene for høye til at man får stipend. Du vil få lån, som da må betales tilbake. Også er det noe med grensene på uføretrygd, som gjør at du får slettet hele eller deler av lånet. Du har ingen garanti for du får slettet hele lånet. Jeg satt selv igjen med rundt 70.000 kroner. :) 

Igjen så tar du feil som flere andre her når dere uttaler dere på de måtene dere helst ville likt at "ting skulle være", i stedet for å se på hvordan ting faktisk er. 

Jeg gjentar igjen, som jeg har gjentatt allerede, det eksisterer to trygdesatser i Lånekassen.

Så lenge man låner for et semester PER KALENDERÅR, så er trygdesats grensa for stipend på Kr 352.231 for dette året og denne kategorien heter formelt sett: "NÅR DU FÅR STØTTE I SJU MÅNEDER ELLER MINDRE I 2026".

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

2) Lånet slettes når man er ufør, og igjen, det at du mener at "NAV er beinharde på å godkjenne studier hvis det går mot uføretrygd" er noe du drar ut av der sola aldri skinner, og er uansett irrelevant ALL DEN TID DU KAN STUDERE HELT FRITT SOM UFØR, UTEN RESTRIKSJONER HVIS DET ER UFØR DET GÅR MOT.

Det ene UTELUKKER IKKE DET ANDRE. STUDIER ER FRITT FREM FOR UFØRE og man har rett til å få slettet studielån.

Beklager store bokstaver, men faen heller hvor mye feil enkelte skal skrive. 

Ingen bryr seg om de har kun 70.000 igjen i studielån etter at de har fått slettet hundretusener. 

For å skylde Kr 83.531 i studielån etter at mesteparten er blitt slettet, så må man havne i inntektsgrensa når det gjelder ufør som er mellom Kr 413.314 - 458.838. 

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Alt under Kr 413.314 i uføretrygd for året 2026 gjør at hele studielånet på 100% blir slettet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Igjen så tar du feil som flere andre her når dere uttaler dere på de måtene dere helst ville likt at "ting skulle være", i stedet for å se på hvordan ting faktisk er. 

Jeg gjentar igjen, som jeg har gjentatt allerede, det eksisterer to trygdesatser i Lånekassen.

Så lenge man låner for et semester PER KALENDERÅR, så er trygdesats grensa for stipend på Kr 352.231 for dette året og denne kategorien heter formelt sett: "NÅR DU FÅR STØTTE I SJU MÅNEDER ELLER MINDRE I 2026".

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

2) Lånet slettes når man er ufør, og igjen, det at du mener at "NAV er beinharde på å godkjenne studier hvis det går mot uføretrygd" er noe du drar ut av der sola aldri skinner, og er uansett irrelevant ALL DEN TID DU KAN STUDERE HELT FRITT SOM UFØR, UTEN RESTRIKSJONER HVIS DET ER UFØR DET GÅR MOT.

Det ene UTELUKKER IKKE DET ANDRE. STUDIER ER FRITT FREM FOR UFØRE og man har rett til å få slettet studielån.

Beklager store bokstaver, men faen heller hvor mye feil enkelte skal skrive. 

Ingen bryr seg om de har kun 70.000 igjen i studielån etter at de har fått slettet hundretusener. 

For å skylde Kr 83.531 i studielån etter at mesteparten er blitt slettet, så må man havne i inntektsgrensa når det gjelder ufør som er mellom Kr 413.314 - 458.838. 

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Alt under Kr 413.314 i uføretrygd for året 2026 gjør at hele studielånet på 100% blir slettet.

For uføre ja, ikke for de som er på AAP.

Nå har jeg lånt for et og et semester på lånekassen - og blir beregnet for hele kalenderåret i etterkant. Men selvfølgelig - du har rett og ikke de som jobber i lånekassen. :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blått skrev (Akkurat nå):

For uføre ja, ikke for de som er på AAP.

Nå har jeg lånt for et og et semester på lånekassen - og blir beregnet for hele kalenderåret i etterkant. Men selvfølgelig - du har rett og ikke de som jobber i lånekassen. :) 

De på AAP kan få stipend de også, det er poenget mitt, når de låner for et semester per kalenderår. Jeg har oppgitt inntektsgrensa. Den er høyere, over Kr 352.000. Så det er ikke noe å diskutere.

Så lenge man har AAP som er UNDER Kr 352.000 for dette året (2026), så kan man få stipend når man låner for et semester per kalenderår. Sliter du med å forstå dette?

Jeg har linker til Lånekassen sin nettside, ingen bryr seg om hva "de du angivelig kjenner måtte mene". Typisk for debattanter som ikke har noe å komme med er at de "kjenner noen". Aldri ordentlig link til den kilden direkte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De på AAP kan få stipend de også, det er poenget mitt, når de låner for et semester per kalenderår. Jeg har oppgitt inntektsgrensa. Den er høyere, over Kr 352.000. Så det er ikke noe å diskutere.

Så lenge man har AAP som er UNDER Kr 352.000 for dette året (2026), så kan man få stipend når man låner for et semester per kalenderår. Sliter du med å forstå dette?

Jeg har linker til Lånekassen sin nettside, ingen bryr seg om hva "de du angivelig kjenner måtte mene". Typisk for debattanter som ikke har noe å komme med er at de "kjenner noen". Aldri ordentlig link til den kilden direkte.

Kan du vise meg hvor jeg har skrevet det?😊

AnonymBruker
Skrevet
Blått skrev (9 minutter siden):

Kan du vise meg hvor jeg har skrevet det?😊

Om du hadde lest tråden, så ser du at jeg har postet flere ganger, med linker og forklarer i detalj. Du henviste i alle fall til "de som jobber i Lånekassen" underforstått med at du angivelig enten kjenner de eller har hentet denne falske informasjonen fra et sted som du ikke greier å vise til.

Igjen, her, offentlig formelt svar fra folk som jobber i Lånekassen:

https://www.ung.no/oss/505464

Så ja, man får stipend under AAP så lenge man holder seg innen gitt AAP-inntektsgrense som er på 352.000 kr. Det er ikke noe å diskutere og "synse", Lånekassen er enkel og rett frem. De forholder seg til inntektstabellen og ellers så får man slettet studielånet når man er ufør. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om du hadde lest tråden, så ser du at jeg har postet flere ganger, med linker og forklarer i detalj. Du henviste i alle fall til "de som jobber i Lånekassen" underforstått med at du angivelig enten kjenner de eller har hentet denne falske informasjonen fra et sted som du ikke greier å vise til.

Igjen, her, offentlig formelt svar fra folk som jobber i Lånekassen:

https://www.ung.no/oss/505464

Så ja, man får stipend under AAP så lenge man holder seg innen gitt AAP-inntektsgrense som er på 352.000 kr. Det er ikke noe å diskutere og "synse", Lånekassen er enkel og rett frem. De forholder seg til inntektstabellen og ellers så får man slettet studielånet når man er ufør. 

Jeg skrev at Lånekassen beregner meg for kalenderåret, selv om jeg søker et og et semester. :) Men jeg tror at misforståelsen kom av at - jeg trodde du mente at man blir beregnet for den grensen hvis man søker for et og et semester, selv om studerer begge. På AAP er det naturlig at man har en aktivitetsplan og mange av dem studerer jo på fulltid, men det er absolutt fornuftig å gjøre det - dersom man har en aktivitetsplan som tillater det.

Det jeg har lurt på selv - bare for å vri det inn på et litt annet tema er.. dersom man tar opp studielån og studerer, på uføretrygd, kan man søke om å få lånet slettet da eller er det annerledes da? Det er noe jeg har tenkt på lenge at jeg må undersøke, men jeg har bare ikke helt hatt tid eller ork til å ta i det. :fnise:

Endret av Blått
AnonymBruker
Skrevet

Går på aap nå, men ha lyst til å begynne å studere, stemmer det da at jeg kan få 16.000 utbetalt i aap og i tilegg 14.000 i lån og stipend? Hvis jeg blir ufør så vil jo lånet bli slettet sånn sett er det veldig bra utbetalt. 

Nei, du må få studiet som godkjent tiltak via NAV. Begynner du å studere uten denne godkjenningen stopper AAP. Studier innvilges når omskolering er nødvendig.

Anonymkode: 75a09...235

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er knapt vært rettssaker rundt AAP og studier. Det har vært noen rundt dagpenger og studier men der er kravene strengere.  Om lag 9 av 10 saker rundt trygdesvindel dreier seg om at man har jobbet uten å oppgi det på meldekort. 

Anonymkode: 0b2f3...9cd

Jeg har alltid stusset på hvor dumme folk er som ikke forstår at dette blir oppdaget. Nav samkjører jo med ansattregistrene...

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke slettet studielån du tar opp etter du fikk aap/uføretrygd. Så enkelt er det heldigvis ikke

Anonymkode: 78c2a...f02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du får ikke slettet studielån du tar opp etter du fikk aap/uføretrygd. Så enkelt er det heldigvis ikke

Ville dette vært for godt for dem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke blande aap og uføretrygd. Hvis man studerer på aap kan man søke studielån. Hvis man senere blir ufør kan man søke om å få lånet slettet. Er man allerede ufør og har fått slettet lånet kan man ikke søke nytt lån før det er gått minst 10 år siden slettingen. 

Anonymkode: f1cdd...1ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...