Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gode refleksjoner på Dax18 i dag, men ikke fra krf som bruker denne saken til å forkynne. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Gode refleksjoner på Dax18 i dag, men ikke fra krf som bruker denne saken til å forkynne. 

hva forkynner de? tilgivelse? jeg går ut i fra det ikke er fordømmelse, mtp at Mm og HM er kristne, i hvert fall utad...?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

hva forkynner de? tilgivelse? jeg går ut i fra det ikke er fordømmelse, mtp at Mm og HM er kristne, i hvert fall utad...?

Klart det er tilgivelse. Mange av de som forsvarer sakskomplekset hos MBH og MM er religiøse eller av den eldre garde, eller begge deler. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
Hanne67 skrev (12 minutter siden):

Altså på en måte står de som trenger lungetransplantasjon i kø, men de får lunger som passer til seg uavhengig hvor lenge de har ventet.

En ting er kritikk, men her inne er det hets. Det er stor forskjell. 

Det er jo ikke noe tvil om at det som skrives her dras alt for langt innimellom. Men utfordringen til MM og kongehuset nå er at de har mistet mange sin tillit og troverdighet og da begynner man å stille spørsmål man ikke engang hadde tenkt på å stille for kort tid siden. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Klart det er tilgivelse. Mange av de som forsvarer sakskomplekset hos MBH og MM er religiøse eller av den eldre garde, eller begge deler. 

Ser på det nå. Han i studio har fullstendig rett i at "alle andre" hadde måttet svare på seg med en gang. Hvorfor gjelder ikke det samme for kronprinsessen? Og Krf er nu seg selv lik...

Endret av -Pusheen-
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg mener dere forlanger noe vagt, ullent og samtidig noe helt revolusjonerende nytt fra kronprinsessen. Men, jeg er nokså sikker på at ingen som roper på et svar vil si seg fornøyd med noen uttalelse når den kommer. Kronprinsessen har fått lekket høyst private e-poster som aldri var ment for offentligheten. Alle offentlige figurer som bekler et høyt embete er selvfølgelig litt andre personer når de er i private settinger. Jeg undrer meg virkelig på hva slags konkret uttalelse dere ønsker dere og som kan stilne dette enorme vitebegjæret etter hvilke beveggrunner Kronprinsessen hadde for sin private kontakt med Epstein. Hvilke uttalelser vil gjøre dere tilfredse?  Hva er det mer vi som norsk offentlighet egentlig har "krav" på å få vite? 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Tulsa skrev (1 minutt siden):

Jeg mener dere forlanger noe vagt, ullent og samtidig noe helt revolusjonerende nytt fra kronprinsessen. Men, jeg er nokså sikker på at ingen som roper på et svar vil si seg fornøyd med noen uttalelse når den kommer. Kronprinsessen har fått lekket høyst private e-poster som aldri var ment for offentligheten. Alle offentlige figurer som bekler et høyt embete er selvfølgelig litt andre personer når de er i private settinger. Jeg undrer meg virkelig på hva slags konkret uttalelse dere ønsker dere og som kan stilne dette enorme vitebegjæret etter hvilke beveggrunner Kronprinsessen hadde for sin private kontakt med Epstein. Hvilke uttalelser vil gjøre dere tilfredse?  Hva er det mer vi som norsk offentlighet egentlig har "krav" på å få vite? 

Tja, kanskje hva det var hun googlet som ikke så så bra ut, det er jo et spørsmål mange stiller seg. Noen lurer på om det er snakk om en forfatter som ikke så så bra ut. Er det det, så er det jo ikke noe farlig å si det? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (41 minutter siden):

Ok, kanskje hun faktisk har blitt dårligere. Det er bare sånn det er. Har hele tiden sagt at  MM er den som må svare for seg, men hvis det faktisk er sånn at hun ikke kan pga sykdom, må jo HM gjøre det. Er beskytterskapene så uviktige for dem at begge to holder kjeft? Beskytterskapene går jo virkelig direkte på jobben de gjør, og det må jo være viktig nok til å klare å presse ut et eller annet?

Jeg tenker også at det er mulig at hun er skikkelig dårlig. Men det burde i så fall være nok en grunn til å rive av plasteret og trekke seg fra alle beskytterskapene først som sist. Både fordi hun er for syk til å jobbe, men og for å slippe denne seigpiningen hvor hun får en ny avvisning med noen ukers mellomrom og det blir skrevet om det i media. Og det må jo føles bedre å si dem fra seg selv også, i stedet for å bli valgt bort.

Det at beskjeden ikke kommer tyder for meg på fullstendig handlingslammelse og ønsketenking.

Endret av Nymerïa
  • Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
Tulsa skrev (4 minutter siden):

Det som er godt nok er alle kort på bordet, den hele og fulle sannhet. I en slik rolle har man større ansvar og det gjelder også privat.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker også at det er mulig at hun er skikkelig dårlig. Men det burde i så fall være nok en grunn til å rive av plasteret og trekke seg fra alle beskytterskapene først som sist. Både fordi hun er for syk til å jobbe, men og for å slippe denne seigpiningen hvor hun får en ny avvisning med noen ukers mellomrom og det blir skrevet om det i media. Og det må jo føles bedre å si dem fra seg selv også, i stedet for å bli valgt bort.

Det at beskjeden ikke kommer tyder for meg på fullstendig handlingslammelse og ønsketenking.

Ja, hvorfor skal beskytterskapene måtte gjøre dette? Hvis det uansett ender i at de ikke ønsker hennes beskytterskap, kan hun gjøre dem en tjeneste og si dem fra seg selv.

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (2 timer siden):

Vet du hvor mange ansatte det er på hoffet?  (mellom 140-150 ansatte fordelt på forskjellige avdelinger).

Det er ikke alltid media får svar på det de spør om en gang, og det at de sannsynligvis, som @Ellie42skriver, bruker KI eller ChatGPT når de svarer, sier bare sitt. Vi har et endeløst møl av et pengesluk hvor vi får servert èn setning, eller to, om vi er heldige, som svar fra Guri Varpe eller Svanemyr når det er kriser.  Og, det er ofte gjentagende svar. 

(Kanskje et vid.g. kurs i krisekommunikasjon hadde vært noe for alle, både komm.avd og HM/MM osv osv)

Haha takk, da gir kommentaren mening for meg òg😅 

Er jo helt krise om de faktisk bruker chatgpt til å gjøre jobben!

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Ja, hvorfor skal beskytterskapene måtte gjøre dette? Hvis det uansett ender i at de ikke ønsker hennes beskytterskap, kan hun gjøre dem en tjeneste og si dem fra seg selv.

God løsning. Da kan man nulle alle beskytterskap, de kan omstarte og de står fri fra hennes. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Tja, kanskje hva det var hun googlet som ikke så så bra ut, det er jo et spørsmål mange stiller seg. Noen lurer på om det er snakk om en forfatter som ikke så så bra ut. Er det det, så er det jo ikke noe farlig å si det? 

Jeg tolker det som om at hun googlet Jeffrey Epstein og leste at han var dømt og hadde sonet for å ha tuklet med mindreårige, og at det var det hun mente ikke så så bra ut.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke si at det må tas for gitt at verken foreldre, familie eller søsken vil besøke et familiemedlem som sitter fengslet for alvorlige forhold. 

Jeg tillater meg å mene at det er problematisk at kronprins Haakon velger å besøke stesønnen sin i fengsel. Jeg mener også at det er problematisk for kongehuset at dets kronprins velger å prioritere den voksne stesønnen som nå står foran en dom for alvorlige overgrep og grenseoverskridende adferd og vold som har rammet kvinner, i flertall. 
Hvilke signaler sender det til det norske folk, tenker jeg. 

Et kongehus skal løfte idealer på en forbilledlig måte, og opptre både samlende og som forbilder. Vi, som folk, skal kunne se opp til dem, og finne viktige felles verdier som er verdt å kjempe for, samtidig som nye utfordringer håndteres klokt og med gode løsninger. De skal reflektere holdninger på en måte som inspirerer til å følge disse, og samtidig med sin tilstedeværelse bidra til å skape trygge rammer for alle grupper i samfunnet uansett politisk eller religiøst ståsted. 
For å kunne løfte etikk og moral på en troverdig og konstruktiv måte, så fordrer det også at det samtidig settes klare grenser, og tålegrenser. 

Med ovenstående som bakteppe har jeg virkelig problemer med at kongehuset støtter en voksen mann som har forgrepet seg - en mann som har mishandlet kvinner. At hans mor velger å besøke ham får så være. 

At Norges kronprins, og fremtidige konge, kjører til fengselet for besøk og det å støtte opp om ham er så upassende det er mulig å være.  

Det er noe dysfunksjonelt over det hele. 

Forumansvarlig; Innholdet i innlegget er med fokus på kongehuset, og hører til denne tråden. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

God løsning. Da kan man nulle alle beskytterskap, de kan omstarte og de står fri fra hennes. 

Ja. Jeg tror det bare er spørsmål om tid før denne øredøvende stillheten resulterer i null beskytterskap uansett. Må vel føles mer verdig å si dem fra seg på eget initiativ, enn flauheten det må være at de sier henne opp...

• Liker 16
Skrevet
Tough cookie skrev (1 minutt siden):

Jeg tolker det som om at hun googlet Jeffrey Epstein og leste at han var dømt og hadde sonet for å ha tuklet med mindreårige, og at det var det hun mente ikke så så bra ut.

Og jeg tolker det samme som deg. "I googled u"

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Men når en person trenger flere måneder på å tenke ut et svar på dette enkle spørsmålet er det vel lite grunn til å tenke at det svaret vil være sannferdig? Så hva skulle poenget være? Om sannheten er at hun googlet ham, fant ut at han var pedofil og syntes det var lættis er jo ikke det noe hun hverken kan eller bør innrømme. Og siden slottet ikke fikk kokt sammen en plausibel "alternativ sannhet" med en gang, er nok løpet kjørt for enhver bortforklaring de nå skulle finne på.

Natttåke skrev (2 minutter siden):

Det som er godt nok er alle kort på bordet, den hele og fulle sannhet. I en slik rolle har man større ansvar og det gjelder også privat.

Men det er jo sannsynligvis ikke godt nok. Det gir ingen mening for henne å komme med den hele og fulle sannheten. Det eneste hun kan komme med er floksler og oppdiktede bortforklaringer som kan fremstå noenlunde plausible, og jeg har null tro på at det vil hjelpe henne ut over at politikerne og muligens se og hør  vil si seg fornøyde. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Sgirl skrev (24 minutter siden):

Jeg er etterhvert blitt mer og mer sikker på at mm ikke vil snakke ut eller komme med en nærmere redegjørelse. Hun har tatt seg faen på at hun nok en gang skal stå skolerett foran det norske folk. Hm støtter henne, mens kongen og dronningen mener at dette er noe hun simpelthen bare må gjøre, jmf krav fra våre politikere. Kongehuset kan faktisk ikke gå imot det en statsminister mener. Da får vi en konstitusjonell krise. Og der er vi iferd med å komme. For mm og hm veier individuelle hensyn tyngst. Tror rett og slett de heller sier ifra seg tronen, før vi ser mm krype til korset. 

Jeg håper du har rett i dette. Men jeg frykter at HM er så selvrettferdig og arrogant at han ikke klarer å begripe at folk ikke vil ha han, og dermed utsetter oss som nasjon for veldig mye mer ydmykelse enn det vi allerede har fått.

Jeg tar det som en smålig trøst om han etterhvert forstår at han blir sett ned på.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Det vet vi allerede. Ingen lurer på det. VG og andre aviser har gjengitt hva som kom opp dersom man googlet Epstein i 2011. Dere venter på et fullstendig lammende sammenbrudd av skam og nedverdigelse antar jeg. Vi har egentlig fått vite nok. Vi har jo til og med kunnet grafse i private meldinger. Jeg har virkelig ikke behov for å se et menneske rives i fillebiter slik jeg av og til får inntrykk av at andre venter på.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Hanne67 skrev (45 minutter siden):

Altså på en måte står de som trenger lungetransplantasjon i kø, men de får lunger som passer til seg uavhengig hvor lenge de har ventet.

En ting er kritikk, men her inne er det hets. Det er stor forskjell. 

MM er ikke så syk ennå, at hun er vurdert til å stå i kø for lungetransplantasjon. Hun står altså ikke i kø for å få nye lunger for tiden.

Når sykdommen utvikler seg videre, kan hun bli vurdert for dette.

En fryktelig kjip sykdom å få, men den kan utvikle seg sakte over en del år. (Har selv vokst opp med en far som hadde en lignende lungesykdom som ble gradvis verre over 15 år).

Både å hetse noen for sykdom, og å bruke sykdom som unnskyldning er egentlig ugreit. Mange kan jobbe ganske mye og lenge med en slik sykdom.

Akkurat nå står jo kronprinsessen i en ytterst deprimerende situasjon i tillegg til lungesykdommen. Tror nok det er forståelse fra både det kongelige besøket og andre, at hun uteblir til den representasjonen. Hoffet måtte jo finne på en  unnskyldning, og tydde til generell "helsetilstand". Til de som misliker uteblivelsen eller unnskyldningen, mener dere at MM burde representere? Eller hva?

Endret av Villroses hage
Rettet opp feil
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...