Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

KONGEHUSET HAR SITT OPPHAV I SKANDALER
(kommentar i Aftenposten)

«Ikke før var Marius Borg Høiby blitt tiltalt, så kom filmen om Durek og Märtha, som nå avløses av Mette-Marits vennskap med en overgrepsdømt riking.
Noen rikssynsere mener kongehuset ikke vil overleve dette.
De har fullstendig misforstått: Det er dette som erkongehuset.»

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Bx3pL9/hvorfor-gjoer-kongelige-saa-mye-rart?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQPMTczODQ3NjQyNjcwMzcwAAEeP1Ie4Ctx59voU9B1d-db8Hz5dsH_dA3qj6QZWsqSZzWa3TrmL7GgIRTcY3Q_aem_zdyu1fVHl7X95HPQEHJfVQ

Endret av enkefru
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Annus horribilis skrev (Akkurat nå):

Oi. Nå ble jeg virkelig bekymret her. Jeg fikk ikke tak i teksten. Et eneste stort rør. 
22 år til å forberede seg til rollen som kommende tronarving. Og så langt er hun kommet på den veien?
Jaja, det verste er egentlig..hvem har kontrollen i kongehuset på hva som kommer ut? 
Det her får meg til å tenke på spørsmål Mette Marit fikk i starten av gjerningen sin. Hva hun tenker omkring rollen sin.
Hun sa de (kronprinsparet) må finne sin egen vei. Definere sin egen rolle selv. 

Er stygt redd for at MM sin tilnærming til rollen har kjørt monarkiet i Norge i grøfta. Selvfølgelig er det stor sjans for at barna hennes tar etter henne. 
For her finnes faktisk ingen kongelig standard? Noe opphøyet og forbilledlig. Det slår meg at de nye generasjonene vil bare leve som meg og deg, men de vil ha all luksus og komfort. 
Så hva er igrunn vitsen med å ha et monarki i Norge da?

Nei, da er det kjørt, og de klarer det helt selv. Hvordan i all verden skal disse kunne representere landet vårt! 

• Liker 24
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Ganske vanskelig når landets Storting akkurat stemte som de gjorde. 

Stortinget kommer til å stemme for å avskaffe monarkiet om kongefamilien sier at de ønsker at monarkiet skal avsluttes etter kong Harald. 

Det er ingen som ønsker å tvinge noen til å bli konge. Det tar litt tid å endre Grunnloven. Om man ikke får endret den tidsnok til før Harald dør så ordner det seg da også. Man finner en løsning både Haakon og Stortinget kan leve med i overgangsperioden til Grunnloven er ferdig endret. 

• Liker 19
Skrevet

For et kaos. Jeg var av dem som tenkte at det var bra prinsessen kom seg ut av landet nå. Men jeg håper naturligvis det er med oppfølging og støtte. Jeg tror farmor Sonja er en fornuftig støtte i så måte.

Til innlegget: jeg kan skjønne frustrasionen. Hun skal ikke lastes for det, men det er mange følgere på den kontoen og det er dessverrre slik at noen stastitisk sett vil lekke blant dem.

Jeg har lest og selv om det ikke er så godt formulert eller lett å forstå, så er det naturlig at man trenger å få utløp på et eller annet vis. Da kan det være helbred i å skrive. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Ganske vanskelig når landets Storting akkurat stemte som de gjorde. 

Vel, det vil komme nye representanter inn, og den yngre generasjon setter en nødvendig standard ved kommende valg. I den perioden dette vil ta, så vil de likevel ikke kunne klare å fungere slik et monarki er ment. Deres troverdighet har fått seg en alvorlig knekk, og kronprinsesse MM sin sviktende dømmekraft og moral er ikke forbilledlig. Når så prinsesse IA hiver seg på i affekt så er ikke det verken klokt eller viser evne til refleksjon omkring hvilke verdier et kongehus skal representere. 

Reality knocks. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (22 minutter siden):

Kan det vera ho har høyrt rykta om seg sjølv - dei som like gjerne kan vera planta og som har versert i mange år utanom redaktørstyrte medie? Kan henda dei har nådd studiestaden hennar? Eg let med vilje vera å konkretisera dei her.

Det kan godt være at det er sånn ja 

• Liker 4
Skrevet

Ser dere Debatten? Er for en gangs skyld enig med Sylvi Listhaug. Skjønner ikke hvorfor det ikke opprettes et granskingsutvalg av disse filene...

• Liker 20
Skrevet
Eufemia- skrev (5 minutter siden):

Vel, det vil komme nye representanter inn, og den yngre generasjon setter en nødvendig standard ved kommende valg. I den perioden dette vil ta, så vil de likevel ikke kunne klare å fungere slik et monarki er ment. Deres troverdighet har fått seg en alvorlig knekk, og kronprinsesse MM sin sviktende dømmekraft og moral er ikke forbilledlig. Når så prinsesse IA hiver seg på i affekt så er ikke det verken klokt eller viser evne til refleksjon omkring hvilke verdier et kongehus skal representere. 

Reality knocks. 

De yngre er mer for republikk? Ikke i følge de siste undersøkelsene, som mange her tidligere for øvrig ikke hadde tillit til, men nå har det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

For et kaos. Jeg var av dem som tenkte at det var bra prinsessen kom seg ut av landet nå. Men jeg håper naturligvis det er med oppfølging og støtte. Jeg tror farmor Sonja er en fornuftig støtte i så måte.

Til innlegget: jeg kan skjønne frustrasionen. Hun skal ikke lastes for det, men det er mange følgere på den kontoen og det er dessverrre slik at noen stastitisk sett vil lekke blant dem.

Jeg har lest og selv om det ikke er så godt formulert eller lett å forstå, så er det naturlig at man trenger å få utløp på et eller annet vis. Da kan det være helbred i å skrive. 

Enig. Ubetenksomt? Dumt og uklokt? Rotete? Upassende? Ja. Samtidig er dette en ung dame i en uvanlig rolle i en situasjon som er alt annet enn normalt, fra en familie som framstår mer og mer dysfunksjonell jo mer som kommer fram, og med store familiekriser som kommer ganske sammenfallende og som ikke blir håndtert av de voksne og profesjonelle, i alle fall ikke utad. Nei, en kommende monark bør ikke ha et sånt utbrudd i SoMe, på en profil som teknisk sett er offentlig pga størrelsen. Og vi kan godt være enige om at dette bare støtter å avvikle monarkiet fordi det ikke fungerer slik samfunnet har utviklet seg. Men å forstå at en 22-åring har en sånn reaksjon, gitt det vi vet om familieforholdene+pressedekning (uansett hvor legitim den er så oppleves det jo overveldende), det er mulig. Det finnes grenser for hva vi greier å håndtere. Og mtp at hun hittil har greid å holde seg på matta, selv med pressekorpset på offisielt oppdrag, og aldri har hatt sånne utspill i SoMe som vi vet om, så sier vel dette alt om at det er en tålegrense som er nådd her. Og kanskje også om at familie og Slottet ikke greier å ivareta henne godt nok oppi alt. Hun vet godt at dette egentlig ikke er greit, ref «ikke bestå VG-testen», og likevel kommer det ut der.
Passende for en kommende dronning? Nei. Forståelig fra et menneskelig perspektiv? Ja. 
Nå må Slottet og de voksne på jobb også utad, før dette krasjer fullstendig. Nå ser vi jo at det går utover deres egne også, at de ikke greier å håndtere dette skikkelig 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Jaimatadi skrev (49 minutter siden):

Tror de fleste skjønner at en lukket bruker på Instagram er i praksis åpen. Spesielt når det er henne. 

Hun har ikke lært noe av det som skjer med mora??

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

IA er så heldig at hun har blitt gitt anledning til å bli skrevet inn i en historie som vil bli husket tusener av år. Hun er gitt evig liv. Som dronning av Norge. Resten av oss blir glemt etter to tre generasjoner. 

Hun kan ta den utdannelsen hun ønsker. Hun kan oppleve verden. Hun kan tjenere for alle formål, så mange hun ønsker. 

Det eneste hun har å gjøre er å være samlende og holde hodet iskaldt i en krise. 

Hun mistet hodet. Hun er uegna. 

Jeg har lastet ned Virginia Roberts Giuffry sin bok Nobody's girl og skal lese den i natt. 

• Liker 34
  • Nyttig 4
Skrevet

Synes den IG-posten til IA var vanskelig å lese, merkelig skrevet....

Men det første jeg tenkte når jeg leste den, var: Tror hun MBH er uskyldig?? Og i ALT han er tiltalt for? Virker nesten som om hun mener det. 

• Liker 30
  • Nyttig 5
Skrevet
Cookie123 skrev (1 minutt siden):

Synes den IG-posten til IA var vanskelig å lese, merkelig skrevet....

Men det første jeg tenkte når jeg leste den, var: Tror hun MBH er uskyldig?? Og i ALT han er tiltalt for? Virker nesten som om hun mener det. 

Nemlig. Det kan absolutt tolkes som at vårt kommende statsoverhode prøver å påvirke en pågående rettssak.

Er det virkelig ingen voksne hjemme i dette kongehuset?

• Liker 33
  • Nyttig 5
Skrevet

Personangrep er det IA gir uttrykk for at hennes nærmeste familie blir utsatt for. Og som hennes offentlige utblåsning synes å dreie seg om

Håper virkelig ikke det er storebroren (som hun i hvert fall tidligere så opp til) hun føler for å forsvare mot anklagene han nå må svare for i retten.

Om det er rykter som omfatter henne selv, kan jeg forstå det. Stygge rykter forekommer,  særlig på mer tvilsomme diskusjonsfora. Ikke lett for henne å verge seg mot slikt. Den norske pressen holder seg vel for god til å gjengi slike rykter. Kanskje hun erfarer at utenlandsk presse sprer slikt?

Unner henne veldig god, fornuftig, voksen støtte nå.

• Liker 10
Skrevet
Villroses hage skrev (2 minutter siden):

Personangrep er det IA gir uttrykk for at hennes nærmeste familie blir utsatt for. Og som hennes offentlige utblåsning synes å dreie seg om

Håper virkelig ikke det er storebroren (som hun i hvert fall tidligere så opp til) hun føler for å forsvare mot anklagene han nå må svare for i retten.

Om det er rykter som omfatter henne selv, kan jeg forstå det. Stygge rykter forekommer,  særlig på mer tvilsomme diskusjonsfora. Ikke lett for henne å verge seg mot slikt. Den norske pressen holder seg vel for god til å gjengi slike rykter. Kanskje hun erfarer at utenlandsk presse sprer slikt?

Som KG. Lest voldsomme rykter her. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Som KG. Lest voldsomme rykter her. 

Jo, men IA sitter da ikke på KG og leser slarv om seg selv og familien?! Seriøst?! 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
SVK skrev (23 minutter siden):

Jeg håper Harald har fortalt og i denne perioden igjen forteller  Haakon  og Ingrid Alexandra at han ikke forventer at de overtar tronen. At det er helt greit å si nei. Da blir det lettere for dem å si nei til å arve tronen. Det beste hadde vært om Harald fortalte at de ikke bør overta tronen. Så kan de fortelle at de ønsker at monarkiet avskaffes. 

Harald trenger ikke engang å begrunne det med adferden til Haakon. Harald kan si at verden i dag er annerledes. Mediepresset er uendelig mye hardere enn det var da han ble konge og at han selv aldri ville klart jobben om han skulle overta i dag.  At han ønsker at de skal få slippe å ha det mediepresset livet ut. 

Jeg tror kong Harald er mer prinsippfast (og sta) enn hva allmenheten liker å tro.  Hvor mye har skjedd vedrørende Marthas rolle og tittel? Jeg har mange ganger tenkt at nå blir det møter i salongene, at nå blir det oppvask. Men så var det ikke slik likevel, i hvert fall ikke helt slik. Jeg synes det er vanskelig å vite hvordan familien tenker, men titler og posisjoner henger fremdeles høyt, selv der innehaver av disse kan tillate seg både det ene og det andre.

• Liker 20
Skrevet

Jeg er også redd at IA i gullburet sitt har lært fra hun var liten at pressen alltid lyver og at de har rett hele veien. De beskytter jo seg selv og dersom du er tror noe sterkt, så vil du forsvare det også.

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet

Ser at enkelte tror at de kongelige skal "tjene folket" og være til nytte for samfunnet. I virkeligheten er de pr. definisjon over oss andre, og vi er undersåtter. De KAN gjøre som de vil, og de vet det. Derfor forventer jeg absolutt ingenting av disse menneskene.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Villroses hage skrev (2 minutter siden):

Timingen tilsier at det handler om mer enn henne selv. Hennes storebror har nylig sittet i retten og kritisert pressen og hennes mor blir presset for å redegjøre kontakten med Epstein. 

Rykter i forum er ikke pressen.

Selv synes jeg det var et rotete skriv.

• Liker 19
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...