Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hekken skrev (2 timer siden):

Ja , litt merkelig at hun ikke vil støtte sin mann mer med tanke på at det peset han vil få fra journalister framover. 
Dere er faktisk hun som er moren hans og som har dratt han inn i kongefamilien. 
I tillegg til det så synes jeg også det er rart at hun ikke vil holde seg i nærheten av Rikshospitalet da de kan bli aktuelt at hun kan få nye lunger

Hun er ikke på transplantasjonslisten nå - hvis du gidder å lese deg opp på saken du så aktivt er deltaker rundt, ville du vite at legen har sagt at det neste skrittet ved neste forverring, vil være transplantasjon. Når den tid kommer, vil hun selvsagt ikke være på reiser, men tilgjengelig slik man skal være når man står på denne listen.

• Liker 14
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (3 timer siden):

I et moderne, demokratisk samfunn er det viktig at slottet og kongehuset følger med på opinionen. Et monarki er aldri sterkere enn hvilken oppslutning de har i folket. Det norske kongehus har aldri vært gode på en viss åpenhet og/eller kommunikasjon. Jeg viser da til f. eks. øvrige nordiske kongehus, for dem som måtte ønske å utforske litt omkring disse. 

Et moderne monarki er avhengig av å være transparente så godt det lar seg gjøre. De har egne ansatte til å hjelpe å tilrettelegge for det, ift. rådgivere, presse og kommunikasjon. Jeg håper at disse får mulighet til å komme med kloke råd som så settes ut i livet. 
Vårt samfunn krever aktivitet selv fra en svært gammeldags, og egentlig utdatert, styreform som et monarki representerer. Folk aksepterer ikke et introvert kongehus som påberoper seg å ikke kommunisere når kriser måtte inntreffe. Folk forventer mer av dem enn de muligens tenker selv, og utifra deres egne gamle referanser som ikke hører til dd. 
Å oppdatere, gjøre seg relevante, samt det å være innovative kan sikkert oppleves krevende når de læres opp på gamlemåten i at «de må finne sin egen vei», i tillegg til muligens en noe arrogant opphøydhet som ikke treffer en yngre generasjon Z som omtrent gir blaffen i kongehuset( av dd. )

Jeg håper for deres skyld at de følger med, og de trenger ikke like meningene. Poenget er at intensjonen må/bør være den beste fra begge sider, både kongehus og folk, om det skal stå seg. 

Gjør deg oppmerksom på at som en del av folket, snakker du ikke på mine vegne.

Kritikk av kongehusets kommunikasjon kan være legitimt enkelte ganger, men privatliv og helsetilstand til enkeltpersoner bør aldri blandes inn. Det skaper kun støy.

Endret av Reverend
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (5 timer siden):

Det er svært ofte jeg er uenig i hvordan MM har uttalt seg, og hvordan hun tilsynelatende ikke har gjort ting/ gjort ting. Men akkurat her tror jeg hun gjør lurt i å velge å reise vekk. Har ikke hatt inntrykk av at hun er lagt inn nå i påvente av transplantasjon ASAP - det var vel mer det at hun har tatt prøver osv for å utrede før en eventuell transplantasjon (som sikkert må til, men kanskje litt senere) Jeg tror ikke hun er akutt syk, da hadde hun ligger i respirator. 

Flere med CF og andre lungelidelser har svært godt av å reise til f.eks varmere strøk. Aner ikke om det er det hun skal,  men det kan jo hende. Kulda her hjemme gjør ofte sykdommen mye værre. Har heller ikke hørt at det er noe problem å fly. 

Akkurat nå syns jeg det er lurt at hun er på avstand til det hele. Det vil nok bli svært krevende å være kongehuset, jobbe med kongehuset i de ukene rettssaken pågår, det vil være et ekstremt mediepress. HM ser ut til å takle det på vegne av familien. 

Lungesykdom og lengre flyreiser er ingen god kombinasjon grunnet kabinens lufttrykk. Det kan svært ofte bli behov for oksygenhjelp selv med svak lungefunksjon på kortere flyveturer, og økt svekkelse i lungefunksjon medfører økt risiko for å måtte trenge surstoffmaske, så lungesykdom kan bety komplikasjoner på flyturer.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Reverend skrev (4 timer siden):

Nekter å tro at dette er et stort tema andre steder enn akkurat her. Er man på jobb fokuserer man på jobben, ikke privatlivet. Akkurat slik du beskrev barnehagen og trillebåra.

Kronprinsen har uttalt seg på vegne av kongehus og familie, det er godt nok.

Dette er jo litt av problemet - "er man på jobb fokuserer man på jobben, ikke privatlivet", skriver du. Men MM fokuserer jo ikke på jobben hun skal gjøre og gjennom apanasjen får betalt for å gjøre, hun tar seg jo en 7-ukers for å ivareta privatlivet. For hun er ikke sykemeldt og nei, det passer seg ikke og være sykemeldt når det er beleilig for en selv og situasjonen. Det er blitt oppgitt at hennes arbeidskapasitet er redusert, hun ønsker å jobbe mest mulig (ble det opplyst, men det gjelder kanskje bare når hun har lyst) og hun skulle jobbe når helsen tillot det. Siden hun ikke er sykemeldt, skjønner jeg det sli, at helsen da egentlig tillater å jobbe. Andre hadde måttet jobbe selv om både sønn, datter, ektefelle eller nær pårørende skulle stille i retten som anklaget. Da burde man forventet at MM ikler seg den rollen hun har giftet seg til og gjennomfører arbeidsinnsatsen som står til den utbetalingen som blir henne til del og som helsesituasjonen tilsier. 

Hjelper ikke å rømme unna situasjonen og tro den forsvinner, hun har forsøkt lenge nok å holde dørene lukket på skjellettskapene. Hun burde tatt hånd om uttalelser til pressen som biologisk mor, så kunne hun holdt HM i hånden som støtte. Hun har greid det før og da var hun helt uerfaren med pressen (jf. pressekonferansen på forlovelsesdagen). Nå burde hun hatt trening nok til å håndtert utfordrende situasjoner og kunne svart pressen på de spørsmålene noe ala hva HM svarte pressen i går.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (1 time siden):

Lungesykdom og lengre flyreiser er ingen god kombinasjon grunnet kabinens lufttrykk. Det kan svært ofte bli behov for oksygenhjelp selv med svak lungefunksjon på kortere flyveturer, og økt svekkelse i lungefunksjon medfører økt risiko for å måtte trenge surstoffmaske, så lungesykdom kan bety komplikasjoner på flyturer.

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår dette helt ; er det ikke en mulighet for at hun etterhvert kan få en lungetransplantasjon? 
Og er det da ikke smart å være i nærheten av sykehuset? 
i stedet for å reise langt avgårde? 
Og hva med å stå sammen med sin ektefelle i det kaoset som nå vil komme? 
i stedet lar hun HAN stå alene for å svare for alt , slik det også har vært ved flere tidligere anledninger. 
Han er ikke en gang Marius’ biologiske far , HUN er derimot hans biologiske mor !

Sorry , men jeg syns dette er feigt og ansvarsløst…,

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet
Istapp skrev (1 time siden):

Dette er jo litt av problemet - "er man på jobb fokuserer man på jobben, ikke privatlivet", skriver du. Men MM fokuserer jo ikke på jobben hun skal gjøre og gjennom apanasjen får betalt for å gjøre, hun tar seg jo en 7-ukers for å ivareta privatlivet. For hun er ikke sykemeldt og nei, det passer seg ikke og være sykemeldt når det er beleilig for en selv og situasjonen. Det er blitt oppgitt at hennes arbeidskapasitet er redusert, hun ønsker å jobbe mest mulig (ble det opplyst, men det gjelder kanskje bare når hun har lyst) og hun skulle jobbe når helsen tillot det. Siden hun ikke er sykemeldt, skjønner jeg det sli, at helsen da egentlig tillater å jobbe. Andre hadde måttet jobbe selv om både sønn, datter, ektefelle eller nær pårørende skulle stille i retten som anklaget. Da burde man forventet at MM ikler seg den rollen hun har giftet seg til og gjennomfører arbeidsinnsatsen som står til den utbetalingen som blir henne til del og som helsesituasjonen tilsier. 

Hjelper ikke å rømme unna situasjonen og tro den forsvinner, hun har forsøkt lenge nok å holde dørene lukket på skjellettskapene. Hun burde tatt hånd om uttalelser til pressen som biologisk mor, så kunne hun holdt HM i hånden som støtte. Hun har greid det før og da var hun helt uerfaren med pressen (jf. pressekonferansen på forlovelsesdagen). Nå burde hun hatt trening nok til å håndtert utfordrende situasjoner og kunne svart pressen på de spørsmålene noe ala hva HM svarte pressen i går.

🎯

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
pøbelsara skrev (9 timer siden):

Når kongehuset gjør offisielle besøk rundt om, forbereder vertskapet seg i måneder. Det er ikke greit at fokuset flyttes fra hensikten med besøkene til massive presseoppbud hvor fokuset er et helt annet. Så da tenker jeg at det er greit at MM er på reise og ikke tilgjengelig mens dette pågår.

Helt enig.

Det vil være så og si umulig for MM å gjennomføre representasjonsoppdrag de kommende ukene uten at fokuset til journalistene ikke er hensikten med besøkene, men rettssaken i Oslo Tingrett. Da klokt å vente til senere, når situasjonen forhåpentligvis har roet seg, av hensyn til de som skal få besøk. Det er jo de som skal skinne og være i fokus tenker jeg.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Hekken skrev (13 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår dette helt ; er det ikke en mulighet for at hun etterhvert kan få en lungetransplantasjon? 
Og er det da ikke smart å være i nærheten av sykehuset? 
i stedet for å reise langt avgårde? 

Som @pøbelsara svarte deg for noen timer siden: Legen har sagt at neste gang sykdommen til MM forverrer seg vil transplantasjon være neste skritt. Hun står ikke på transplantasjonslista per i dag, så hun står fritt til å reise om helsa tillater det.

Er vel ingen som vet hvor hun skal reise? Kronprinsen har uttalt at hun skal på en privat reise, utover det har ikke jeg hørt noen detaljer. Er vel pressen som spekulerer i om hun skal være med IA til Australia?

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Kongehuset er mer enn denne saken... Ser at Kongen har invitert til middag for diplomater i aften. Begynner å bli mer og mer slitsomt se han går med krykkker...  Det er vel kanskje ikke så lenge til det er bedre med rullestol, så vi undersåtter slipper å være bekymret for at han skal falle. Prinsesse Astrid har jo brukt et sånt hjelpemiddel en stund. Hun henger med, til tros for sine 93 år. Har et godt inntrykk av henne - fornuftig dame som stiller opp. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
Istapp skrev (2 timer siden):

Hun trenger jo ikke fly for å dra på en reise

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Reverend skrev (På 28.1.2026 den 13.21):

Fint med lenke, takk.

Forklar gjerne hva en typisk elite privatskole er, og hvor man finner disse?

Når det gjelder ungdomsskoler kommer reisetiden helt an på hvor i landet man bor. Vil man sende ungen på privatskole, kan reisetiden bli lengre. Men det skjer.

Det du mener i det uthevede må du gjerne vise til at "dere" gjør, ellers er det du skriver usant.

Her gjekk IA på privatskule:

https://www.oslointernationalschool.no/admissions/school-fees

Reknar med at vanlege nordmenn ikkje har råd til å betala 277 100 kr i året i skulepengar. Her er det mange born av expatar som går, der arbeidsplassen gjerne betaler skulepengane, men elles må ein ha veldig god råd.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Når stoda er slik som ho er, dvs. at MM i mine auge ikkje har makta å skilja mellom rolla som mor og kronprinsesse, då synest eg faktisk at det mest ryddige for alle partar er at ho held seg vekke og overlet handteringa til kronprinsen. Kan henda blir det lettare for han også å opptre meir profesjonelt då? Sjølvsagt hadde eg ønskt meg ei meir profesjonell kronprinsesse, som prinsesse Kate av Storbritannia eller prinsesse Mary av Danmark, men nå må kongehuset gjera det beste ut av situasjonen slik som han er, og då synest eg det er klokt å lata henne dra / senda henne bort (stryk det som ikkje passar). Det skånar både henne sjølv, ofra og kongefamilien. Ingen vinn på at ho går i frø.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ella-2 skrev (40 minutter siden):

Hun trenger jo ikke fly for å dra på en reise

Enig med deg i det, men hvor realistisk tror du det er at MM drar med bilen borti høgget? 

Vent å se, det dukker opp bilder av MM fra det store utlandet. Noe skurrer om dette dukker opp fra Australia, tenker jeg, i og med fokuset kongehuset dreiet mot forverringen av helsesituasjonen i høst og før jul. Det stemmer ikke helt overens med en lang Australiareise og heller ikke sett ift ivaretakelse om noe skulle skje helsemessig. Det var dumdristig av kongen å dra på Malaisiaturen etter flere forutgående infeksjoner og sykdomsperioder, som resulterte i hjemtransport med med.oppfølging av både den ene og andre spesialisten i eget med.fly. Klok av disse erfaringene burde kongehuset derfor visst at man ikke tar risker slik helsesituasjonen ble signalisert med noen Australiatur. Men nå har vi ikke de klokeste avgjørelsene fra representantene i kongehuset, det viser vel situasjonen kongefamilien - nei, ikke kongehuset, men kongefamilien (noe som ikke akkurat gjør det så mye mindre oppsiktsvekkende egentlig) står med samtlige føtter i hengemyra i.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (48 minutter siden):

Reknar med at vanlege nordmenn ikkje har råd til å betala 277 100 kr i året i skulepengar. Her er det mange born av expatar som går, der arbeidsplassen gjerne betaler skulepengane, men elles må ein ha veldig god råd.

Vi har internasjonal skole i min kommune, hvor det går elever fra mange kommuner. Det er en del elever i gruppa du beskriver, men det er også mange elever fra nærmiljøet og nabokommunene, med helt vanlige foreldre, hvor man har valgt dette av ulike årsaker. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har vært, og er fremdeles kritisk til kronprinsparets håndtering av MBH. Helt fra brevet på 20-årsdagen, og til lenge etter saken sprakk. 

Vet mange er uenig, men jeg forventer bedre krisehåntering av landets neste statsoverhoder.

Kronprinsens pressekonferanse syns jeg likevel var god. Den framstod ektefølt. Beslutningen om ikke å følge saken fysisk i retten mener jeg er den eneste riktige. Både med tanke på medieoppbudet, samt hva slags signaler kongelig tilstedeværelse vil kunne tolkes som.

Jeg ser at det isolert sett kan stilles prinsipielle spørsmål ved at Mette-Marit "stikker av". Kongen sa jo at de skulle kjøre "business as usual" under rettssaken... Og Mette-Marit har selv sagt at hun ønsker å jobbe så mye helsa tillater. Vi betaler jo kongehuset raust for at de skal gjøre jobben sin. At de har et familiemedlem som skal i retssak er strengt tatt ikke grunn for å jobbe mindre.

Samtidig tenker jeg dette er en situasjon med mange motstridende hensyn, som det antakelig er umulig å løse perfekt. Særlig er det store innrykket av utenlandsk presse en god grunn for at Mette-Marit med fordel kan holde seg inkognito mens saken pågår. En del av disse mediene (les tyske Bild) er vel kjent for å være langt mer opptatt av Mette-Marit enn av Haakon. Og disse mediene bryr seg ikke nødvendigvis om den norske vær varsom plakaten. Det at disse mediene nå vet at de har mindre mulighet til å spinne saker på MM kan bidra til å dempe det totale medietrykket.

For å sette det på spissen. 6. februar skal kronprinsen delta på samenes nasjonaldag i Oslos samiske barnehage. Normalt sett et besøk jeg har inntrykk av ville vært midt i blinken for Mette-Marit. Hvordan ville et slik besøk arte seg med utenlandske mediehus luskende rundt? Selvfølgelig en tenkt situasjon, men enkelte av disse mediehusene har få skrupler.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Imponerende medisinske kunnskaper om lungesykdommer er som vurderer hvor bra eller ikke det vil være for en person å reise med fly over lengre avstander... Om MM reiser til Australia, tenker jeg vel at det merkeligste vil være at moren drar sammen med datteren til et studiested - for noe av begrunnelsen ved at IA skulle reise bort, var vel at hun skulle bli mer selvstendig. Men men - har jo skjønt at mødre våre dager gjerne duller med "barna" langt opp i 20-årene... 

• Liker 1
Skrevet

Gitt at MM reiser til IA i Australia: IA er halvsøster til en mann som har forgrepet seg på minst fire kvinner. Kvinner i samme aldersgruppe som IA. Jevnaldrene - sånn omtrent. Som kvinne er IA istand til å følsesmessig forestille seg hva de fire andre kvinnene opplevde. Jeg tror ikke denne saken er lett for henne. Man kan jo tenke seg selv hvordan man ville ha følt seg hvis ens far/bror/sønn stod tiltalt for å ha voldtatt fire kvinner.

I tillegg kommer medietrykket i forbindelse med rettssaken. Det kan de færreste av oss forestille seg. 

I en slik livssituasjon kan det være godt å få ha mamma helt for seg selv. Den selvsamme mammaen som er alvorlig syk, Norges kommende dronning, og mamma til den voldtektstiltalte halvbroren din. 

Hvis dette er tilfelle, så forstår jeg det veldig godt. For det er så menneskelig, og samtidig et subtilt, men lynkvasst nikk til MBH om hvem sin side mamma MM stiller seg på - nemlig kvinnen IAs side

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Ninaen skrev (1 time siden):

Vi har internasjonal skole i min kommune, hvor det går elever fra mange kommuner. Det er en del elever i gruppa du beskriver, men det er også mange elever fra nærmiljøet og nabokommunene, med helt vanlige foreldre, hvor man har valgt dette av ulike årsaker. 

Vi har nok ikke samme syn på hva som er "helt vanlige foreldre" hvis du mener helt vanlige foreldre har nesten 300 000 netto til overs hvert år 😵

Vi har forøvrig også en internasjonal skole i vår kommune, men den koster ca 35 000 i året, ca ti ganger mindre.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 timer siden):

Fra 5. og ut 9.klasse. 10.kl på vanlig offentlig skole, det samme med videregående. Synes ikke det er merkverdig og noe å kritisere, selv om jeg synes så mange som mulig bør gå på offentlig skole. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 timer siden):

Har du satt deg inn i hvorfor kronprinsparet valgte Oslo International School for IA?  Jeg vil anta selv de mest surmaga kritikere ser det positive i at tronarvingen ikke snakker "Stoltenberg engelsk".

Kronprinsparet har bedyret at det ikke var misnøye med den offentlige skolen som var årsaken til skolevalget. Å styrke Ingrid Alexandras grunnleggende kompetanse i å tenke og snakke engelsk ble gitt som én årsak til skolebyttet, samtidig som kronprinsparet understreket at valgene er tatt ut fra hva de som foreldre mener er best for akkurat deres barn.

– Jeg forstår at folk har meninger om valget vårt. Dette har vært en vanskelig avveining for oss, uttalte kronprins Haakon til VG dagen etter at skolebyttet ble kjent.

https://www.vg.no/rampelys/i/B8o80/se-prinsesse-ingrid-alexandra-ankomme-sin-foerste-privatskoledag

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...