Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (3 timer siden):

Denne her er ganske talende for alle vedleggene dine.

Her står alt kategorisert hvorfor kronprinsesse Mette Marit ikke kunne ha unngått å se hvem Epstein var. 

Dessuten måtte man ha vært blind om man ikke så hvordan det var rundt seg i alle husene hans. Både i NY og i Palm Beach, FL, samtidig som man hadde alle disse unge "assistentene" rundt seg i tenårene. 

Kjetil Rolness oppsummerte ganske bra: 

https://www.abcnyheter.no/stemmer/skal-vi-la-mette-marit-og-haakon-fa-ha-sitt-prosjekt-i-fred/148069

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/Rjz3v5/trond-noren-isaksen-ved-aa-si-a-men-ikke-b-aapnet-kronprinsessen-for-nye-spekulasjoner

«10. mars 2011 hadde Aftenposten – som leses på Slottet – halvannen side om at Andrew kunne miste jobben som handelsutsending på grunn av sitt «tette vennskap og omgang» med Epstein, som var «dømt for seksuell omgang med mindreårige jenter, og skal […] ha hatt flere unge massører på eiendommen i Florida». 21. juli 2011 måtte Andrew gå av som handelsutsending. Kanskje følger ikke kronprinsparet med på vesentlige hendelser i sin britiske slekt, men det ville være rart om ingen på Slottet fikk med seg dette.

I intervjuet ramset kronprinsen opp hvor mye han visste om konas omgang med Epstein, inkludert oppholdet i Florida. NRK stilte ikke det åpenbare oppfølgingsspørsmålet: om heller ikke kronprinsen hadde fått med seg at Epstein var dømt for barneprostitusjon.» 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Nei, det er jeg enig i. At begge  fikk opp noenlunde det samme mener jeg.

Men husk at den dommen fra 2008 gjaldt to jenter på 17-18 år. Det er ikke bra, det er alle enige om , men det er likevel stor forskjell på det som var kjent (dvs to 17-åringer) vs det som ble begravd (40-ish 13-åringer) , og det er i det lyset Andresen i artikkelen i Minerva peker på 1) at Epstein visste hvordan søket så ut, og 2) (og Rolnes er inne på det samme) at det er høyst plausibelt at han strategisk ville komme dem i forkjøpet/ta tyren ved hornene ved en variant av denne teorien som Andresen legger ut slik:

"La oss se på alternativet: Det kunne for eksempel vært at kronprinsessen visste om dommen fra 2008. Da kunne man sett for seg at både Epstein og andre rundt ham dels bagatelliserte den – at han i et svakt og ulykkelig øyeblikk hadde hatt sex med en prostituert som viste seg å være under 18 år, for eksempel, og at han var dypt ulykkelig og fortvilet over det hele. Og man kunne sett for seg at han forsikret om at straffen var sonet og at han var et nytt og bedre menneske, og at han som andre fortjente en ny sjanse."

Som sagt - Noam Chomsky var inne på det samme, og noen av Epsteins ofre har beskrevet manipulasjonen i miljøet, ved at den dommen ble fremstilt som en svertekampanje/heksejakt på JE.

Uansett - det  at han ber dem google, for å så å bortforklare og bagatellisere den saken om de to 17-åringene, er en teori som står seg både i møte med "your passion is young girls" og "agree, it didn't look good". 

Det som derimot ikke står seg i forhold til de svarene, er at de skulle ha googlet og funnet ut om de 40 andre sakene, om jenter mye yngre enn 17. 

ja, hva er vel bare to ofre liksom. Pytt pytt. Mener du virkelig dette? Det er alvorlig uansett hvordan du vrir og vender på det.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Man skal ha bodd under en stein på den tiden,  for å klare å unngå å få med seg hva Epstein var blitt dømt for. 

https://www.abcnyheter.no/stemmer/skal-vi-la-mette-marit-og-haakon-fa-ha-sitt-prosjekt-i-fred/1480697

«På det tidspunktet Mette-Marit innledet relasjonen – i 2011 – var flere av overgrepene omtalt i Wikipedia-artikkelen om Epstein – den som høyst trolig kom øverst blant treffene da hun googlet. Engelsk presse hadde hatt store oppslag etter avsløringene om Virginia Roberts og prins Andrew. Norsk presse hadde publisert 40 Epstein-relaterte-artikler.» 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Ellie42 skrev (7 minutter siden):

ja, hva er vel bare to ofre liksom. Pytt pytt. Mener du virkelig dette? Det er alvorlig uansett hvordan du vrir og vender på det.

Sa jeg noe annet?

Nei, jeg gjorde jo ikke det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det luktet litt røyk, men ingen sjekket om det var ild. 

Hva var grunnen til at de ikke sjekket? Hva var det hun fant i relasjonen som gjorde at hun ikke vendte ryggen til «kriminaliteten» hun har innrømmet at hun visste om»?

Det har vært nevnt i tråden at hun tross alt hadde penger og posisjon, i motsetning til ofrene, og at det ikke kunne motivere til kontakt, men jeg har tenkt litt på sammenlikningen. Trauste Norge og Skaugum mot den vanvittige luksusen og jetsetlivet Epstein levde. Palm Beach mot Skaugum liksom. 

Evt fremgår det jo den emosjonelle støtten han tilbydde. Hun var «mess», han utnyttet det. Hun misforstod det og la mer i det enn han. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Fra https://kjetilrolness.substack.com/p/teorien-om-at-mette-marit-snakker

"Mette-Marit sendte eposten til Epstein om at hun hadde googlet han 23. oktober 2011. Vi vet hvordan Wikipedia-artikkelen så ut på dette tidspunktet. Den var uendret siden 22. juli. Og gjorde det klart og tydelig fra start at Epstein var en dømt sexforbryter og at han fortsatt var under etterforskning for overgrep mot mindreårige jenter. Den inneholdt også informasjon om påståtte overgrep i Palm Beach-huset som Mette-Marit senere lånte, slik jeg skrev om i en tidligere artikkel på Substack."

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
MissLucy skrev (18 minutter siden):

New York Times, som bygger sin analyse på gjennomgang av "thousands of pages of emails, financial records and other records released by the Justice Department", som viser en årelang jobb for å skjule overgrepene på google og wikipedia, oppsummerer resultatet slik:

"He never fully sanitized his web presence before he was arrested again, in 2019, and charged with sex trafficking. But the effort at times allowed Mr. Epstein to maintain an air of respectability and preserve social contacts he might have lost had his crimes been more prominent online."

og

"Collectively, the loosely organized team managed to downplay records of his criminal past and promote him as a philanthropist and an intellectual. At times those efforts appeared to contribute to the willingness of some people and organizations to engage with him."

og

"That December (dvs desember 2010), Mr. Seckel informed Mr. Epstein in an email that “your wiki entry now is pretty tame, and bad stuff has been muted.” Mr. Seckel called it “a big success.”

Al Seckel var veldig fornøyd med jobben han hadde gjort. 

Epstein synes derimot  arbeidet var dårlig utført, med marginale resultater.

https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 9/EFTA00710799.pdf

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Glrmn skrev (1 minutt siden):

"Mette-Marit sendte eposten til Epstein om at hun hadde googlet han 23. oktober 2011. Vi vet hvordan Wikipedia-artikkelen så ut på dette tidspunktet. Den var uendret siden 22. juli. Og gjorde det klart og tydelig fra start at Epstein var en dømt sexforbryter og at han fortsatt var under etterforskning for overgrep mot mindreårige jenter. Den inneholdt også informasjon om påståtte overgrep i Palm Beach-huset som Mette-Marit senere lånte, slik jeg skrev om i en tidligere artikkel på Substack."

Ja men pytt pytt, nå lærer vi jo at flere her inne ikke synes det var så alvorlig. Nesten tamt.

Tross alt bare dømt til halvannet år for overgrep. Ja også pluss de 40 jentene til da, som han var i prosess med å inngå forlik med.

Nesten ingen det.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
anonymBbruker skrev (1 minutt siden):

Al Seckel var veldig fornøyd med jobben han hadde gjort. 

Epstein synes derimot  arbeidet var dårlig utført, med marginale resultater.

https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 9/EFTA00710799.pdf

Ja, det står jo i artikkelen at det var et kontinuerlig arbeid som pågikk over flere år, med flere personer i sving.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (9 timer siden):

Som at de er gamle og snart skal dø ja. Trivelig å skrive.

Fascinerende at vi har fått dokumentert svart på hvitt hvor uendelig selvsentrert og umoden denne kronprinsessen er.

Skulle tro hun var ti år, slik hun klager på hvor «skjeeeeeeedeleig»  det er å være på arrangementer som de fleste bare kan drømme om å være med på.

Hvis den globale Aids-kobferansen var så kjedelig; så kan vi bare forestille oss hvor ultra-kjedelig det må være å besøke et gamlehjem eller en barnehage, for eksempel.

Tenk om hun heller hadde tenkt på det som en ære å få representere Norge.

Tror du mistolket meg, det var absolutt ikke noe forsvar for MM. Jeg tenkte bare ikke nødvendigvis det dreide seg om alder og at de snart skal dø, «bare» at de var grusomt kjedelige. Hvilket ikke er innafor å dele med noen andre enn veldig nære - eller helst ingen. Spesielt i hennes roll.
Problemet var jo også at MM følte at JE var veldig nær og fortrolig.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ja, det står jo i artikkelen at det var et kontinuerlig arbeid som pågikk over flere år, med flere personer i sving.

Det virket jo ikke som at han ble fornøyd uansett. Spesielt med eksempelet ditt, Mr. Seckel.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Glrmn skrev (5 minutter siden):

Fra artikkelen: 

«He served 13 months in jail of an 18-month sentence as a convicted sex offender in the state of Florida for soliciting an underage girl for prostitution. He is a registered sex offender,[1] and remains under investigation by the FBI over allegations of involvement with underage girls and for money laundering»

Fra intervjuet:

«Kronprinsesse Mette-Marit: Jeg visste ikke at han var en seksualforbryter eller en overgriper, hvis det er det du spør om. «

https://www.vg.no/nyheter/i/5pE5ke/foelg-nrk-intervjuet-med-kronprinsessen-ord-for-ord

• Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Andrea59 skrev (1 minutt siden):

Tror du mistolket meg, det var absolutt ikke noe forsvar for MM. Jeg tenkte bare ikke nødvendigvis det dreide seg om alder og at de snart skal dø, «bare» at de var grusomt kjedelige. Hvilket ikke er innafor å dele med noen andre enn veldig nære - eller helst ingen. Spesielt i hennes roll.
Problemet var jo også at MM følte at JE var veldig nær og fortrolig.

Tolket det ikke som noe forsvar nei. Om hun mente at de var gamle og snart skal dø eller «bare» uhyggelig kjedelige er i grunnen det samme.
Men at hun ikke klarte å motivere seg for de ytterst få oppdragene hun hadde på vegne av Norge sier det meste om denne kvinnen. Hun har hele tiden prioritert shopping, ferier og privat luksusliv og hatt svært liten interesse for kongelige plikter.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Ellie42 skrev (26 minutter siden):

Er så enig. Blir rett ut kvalm av mennesker som sier 'men hun kjente 'bare' til to saker, og de var 17". Jeg håper virkelig dette et mennesker jeg ikke kjenner i det virkelige liv. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Uansett om den belgiske kongen falt for fristelsen til å komme med et lite stikk eller det var en "pun not intended" må jeg si at kontrastene mellom Belgias kongepar og Norges kongelige/Høibys er skrikende og vond. Kong Philippe ble delvis oppdratt av sin onkel kong Baudouin, en populær konge som engasjerte seg enormt for de svake i samfunnet. Deriblant ofre for trafficking og prostitusjon. Faktisk var han så engasjert at i begravelsen hans i 1993 var det en prostituert som holdt tale og takket. Philippes mor, eksdronning Paola har også jobbet mot mishandling av barn og var svært preget av Dutroux-saken. Her i Norge har vi en kronprinsesse som har flørtet med en pedofil og står godt i å ha et særkullsbarn som står tiltalt for vold og seksuelle overgrep. Jeg vet ikke hva jeg skal si lenger, for det er så grovt og absurd. Uvirkelig. 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (5 timer siden):

De kongelige fikk en kort spasertur fra Hermetikkmuseet til Konserthuset.

Helt enig. Det passer seg ikke når det er statsbesøk. Det belgiske kongeparet har gått på noen etikettesmeller de siste par dagene.

Bildet

🤭

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Nei, det er jeg enig i. At begge  fikk opp noenlunde det samme mener jeg.

Men husk at den dommen fra 2008 gjaldt to jenter på 17-18 år. Det er ikke bra, det er alle enige om , men det er likevel stor forskjell på det som var kjent (dvs to 17-åringer) vs det som ble begravd (40-ish 13-åringer) , og det er i det lyset Andresen i artikkelen i Minerva peker på 1) at Epstein visste hvordan søket så ut, og 2) (og Rolnes er inne på det samme) at det er høyst plausibelt at han strategisk ville komme dem i forkjøpet/ta tyren ved hornene ved en variant av denne teorien som Andresen legger ut slik:

"La oss se på alternativet: Det kunne for eksempel vært at kronprinsessen visste om dommen fra 2008. Da kunne man sett for seg at både Epstein og andre rundt ham dels bagatelliserte den – at han i et svakt og ulykkelig øyeblikk hadde hatt sex med en prostituert som viste seg å være under 18 år, for eksempel, og at han var dypt ulykkelig og fortvilet over det hele. Og man kunne sett for seg at han forsikret om at straffen var sonet og at han var et nytt og bedre menneske, og at han som andre fortjente en ny sjanse."

Som sagt - Noam Chomsky var inne på det samme, og noen av Epsteins ofre har beskrevet manipulasjonen i miljøet, ved at den dommen ble fremstilt som en svertekampanje/heksejakt på JE.

Uansett - det  at han ber dem google, for å så å bortforklare og bagatellisere den saken om de to 17-åringene, er en teori som står seg både i møte med "your passion is young girls" og "agree, it didn't look good". 

Det som derimot ikke står seg i forhold til de svarene, er at de skulle ha googlet og funnet ut om de 40 andre sakene, om jenter mye yngre enn 17. 

Altså. Altså, ja altså bare nei nei og nei. Bare SLUTT med den derre googlinga og at hun ikke kunne ha visst omfanget. Selvsagt visste hun at det var alvorlige ugler i mosen, og det visste mange men gjorde ingenting for de ville ha en bit av makt, velstand og glamour. Bare slutt med denne latterlige trollingen om denne jæ..  googlingen og at ' buhuu hun kunne jo aldri ha visst, stakkars'. Patetisk. Sitter der omgitt av sikkerhetsfolk og whatnot og visste ikke om omfanget?  Haha, liksom

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Når man introduseres til venners venner av mennesker man mener man kjenner og stoler på er det jo ikke så rart om man ikke først setter seg ned og undersøker om vennen til vennene skulle være straffedømt.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389

Sitat

– Epstein var en nær venn av en god venn av meg. Så jeg ble introdusert for ham gjennom felles kjente – gjennom flere, egentlig. Og alle de jobbet innenfor global helse og organisasjonsliv. Det var folk jeg stolte på og stolte på vurderingsevnen til, sier kronprinsessen nå.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (59 minutter siden):

Jeg regner nesten med at du ikke tror på dette du skriver selv. Kronprinsessen og kronprinsen av Norge skal i følge denne nye fascinerende teorien ha lest på nett  at Epstein  var en overgriper, men tenkt at «ja ja, man kan ikke stole på Wikipedia»? Og ikke på the Guardian  eller Aftenposten eller noen andre aviser heller? Og det med Andrew var bare en misforståelse?
Så vi har et kronprinspar uten minimum av IQ med andre ord? Skremmende.

Men det forklarer jo hvordan de kan påstå at de ikke visste. De leste det mange steder, men de valgte å ikke tro på det, er det det som er storyen nå altså. 

Så alt snakket om sex og Lolita og Fifty Shades, det var bare et sammentreff.

Kanskje de bare leser Donald Duck på Skaugum.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...