Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Solstråle1 skrev (2 timer siden):

Man skal ikke prøve å holde seg litt sakleg da? Jeg påpeker at Jagland ikke opplever samme mengde hets som MM - at du får vridd det til at jeg krever mer hets av han…det er det faktisk vanskelig å svare på. 

Så for å ta det helt fra grunnen til de tungnemme: jeg krever ikke mer (eller noen!) hets av Jagland, eller andre mennesker. Jeg tror ikke på å hetse, historien viser at det svært sjelden ender bra! 

Om du ikke har fulgt med: Jagland sitter på sykesengen og oppdaterer FB-profilen sin at han skal skrive bok "Krigens idioti". 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (49 minutter siden):

Nå bor vi i Norge, med et demokrati. Ikke bland islam oppi dette. Start en egen tråd. 

Moralpoliti og nedsettende kommentarer om folk som ikke matcher noen moralske regler handler ikke om demokrati, kristendom og Islam, selv om våre kristne verdier påvirker mye av det uskrevne regelverket vi bruker til å opptre som moralpoliti. Moralpoliti er ofte farligere enn de som blir tatt av dem. 

Hebbe-lille skrev (13 minutter siden):

Et rettsvesen som unntar medlemmer av kongehuset for kriminelle handlinger? 

Prins Marius ser ut til å få tidenes strengeste dom sammenlignet med lignende saker.  Rettsvesenet ser ut til å forskjellsbehandle, men ikke til fordel for de kongelige. Mette Marit er ikke  tatt for noe lovbrudd.

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Moralpoliti og nedsettende kommentarer om folk som ikke matcher noen moralske regler handler ikke om demokrati, kristendom og Islam, selv om våre kristne verdier påvirker mye av det uskrevne regelverket vi bruker til å opptre som moralpoliti. Moralpoliti er ofte farligere enn de som blir tatt av dem. 

Prins Marius ser ut til å få tidenes strengeste dom sammenlignet med lignende saker.  Rettsvesenet ser ut til å forskjellsbehandle, men ikke til fordel for de kongelige. Mette Marit er ikke  tatt for noe lovbrudd.

Hvem er prins Marius ?

Hvis du tenker på Marius Borg Høiby, så er han verken prins eller har noe med kongehuset å gjøre.

Og hvordan ser du hvordan dommen blir? 

Vent til juni, så slipper man å fantasere om den faktiske domsutmålingen.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
I Grosny skrev (6 minutter siden):

Marius er ikke en prins eller et medlem av kongehuset. Kongehuset og kongefamiliens medlemmer er til en viss grad beskyttet mot straffeforfølgelse i følge grunnloven. Kongen har full immunitet.

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
keops skrev (41 minutter siden):

Hva synes du om etiketten til MM under denne seansen? Tenker spesielt på at hun tar på den belgiske dronningen, ikke bare et klaps heller men langvarig gnukking.

Tror du dette blir oppfattet høflig av de som bryr seg om de kongelige i Belgia?

Jeg vet ikke om hun skal provosere for å vise hvor blaffen hun gir , eller om hun rett og slett er litt «enkel» 

Jeg tror kanskje begge deler….

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
Kollontaj skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle det blitt gjort noen tiltak som rammer MM? For en kontakt som ble avsluttet for 12 år siden, faktisk lenge før de fleste andre gjorde det? Jeg har etterlyst mer sikkerhet, det bør gjelde alle i slike posisjoner. 

Stilt spørsmål til hennes forståelse for hennes nåværende rolle og ikke minst: den kommende rollen som dronning! Vi, folket, må få svar på om hun og gemalen faktisk forstår hva denne rollen innebærer og om de er motiverte for denne? Ikke at de selv kan lage rammer for et "eget prosjekt". Og hva menes med "prosjekt"? Hva innebærer dette "prosjektet"? Samtidig ville jeg også hatt et svar på når de mener de er private og ikke. De må ikke glemme hvem de egentlig jobber for, for det er jo folket sitt. (Det er vi skattebetalere som betaler deres apanasje og bidrar via skattepengene til alle de andre utgiftene de har som ikke inngår i selve apanasjen).

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
keops skrev (5 minutter siden):

Usikker på hvilke situasjoner du mener MM blir utsatt for, som skiller seg vesentlig fra det andre kvinner opplever. Sett bort fra de økonomiske rammene rundt det hele.

Alle gifte kvinner har vel fått tilbud av varierende interesse fra andre enn ektemannen. Så er det noen som fenger mer enn andre, og omstendigheter jan gjøre at ting utarter.

Men at det skulle være normalt for en middelaldrende, gift flerbarnsmor med meget ryddige rammer rundt livet sitt å falle for en eldre type med dette moduset som JE har hatt, neppe.

Du bryr deg ikke om at statsministeren drar på ferie med en forbryter?  Du skiller ikke mellom hvilke type forbryter altså ? Voldtekt og gange på rødt lys sidestilles?

Interessant at du kaller JE for en påvirkningsagent, og ikke forbryter.

Heldigvis har vi en statdminister med hodet skrudd riktig på, det bekymrer meg nok langt mer hva slags informasjon eller goder en person som MM kan tilgodese en påvirkningsagent med.

Jeg tror Epstein var en agent som jobbet for å påvirke statsledere til fordel for politiske eller økonomiske fordeler. Og vi kan ha tapt milliarder pga han. Han var også en forbryter, men mye av forbrytelsene kan ha vært en del av agentjobben hans. Og hvor godt skrudd på er statsministerens hode? Hvorfor ga han en millliard til Clinton Foundation, og nøyaktig hva har Norge fått tilbake for denne milliarden. Har Epstein bidratt til å fremme Clinton Foundation for Støre?

• Liker 3
Skrevet
malifika skrev (5 timer siden):

Hun er bedre enn de som kritiserer å mobber henne??? Kødder du??? Hun har pleiet vennskap med en pedofil!!! Vet du hva pedofile gjør mot ofrene sine egentlig??? Du mener altså at personer som er venner med pedofile er bedre og har finere holdninger enn de/dem som kritiserer vedkommende??? Den er notert!

malifika skrev (3 timer siden):

Å, nei 😧😧😧, en random person på kg mener at jeg har dårligere moral en enn pedo-suporter, what to do 😲😲😲

Cry me a fucking river 😭😭😭

Et digert LOL av både deg og innleggene dine 🤣🤣🤣

Tro hva du vil. Bryr meg nada om dine meninger og kritikk av meg personlig. Men, bryr meg dypt og inderlig om offere for overgrep. At det finnes så mange folk der ute og her inne som sympatiserer med overgripere blir for trist for meg å forholde meg til. Min emoji overdose kommer av at jeg blir nødt til å prøve å le bort det grusomme faktumet av at jeg er nødt til å dele luft med slike under mennesker.

Absolutt alle som syntes synd på Monster Marit gjør det! Og hvis du klarer å legge sammen to pluss to så skjønner du hvorfor helt av deg selv, uten å måtte kreve dokumentasjon fra andre brukere!

Når man trodde det ikke var mulig å synke lengre ned i hets og usakligheter. Dette kallenavnet du slenger rundt deg med er så lavmål at jeg har ikke ord. 

At MM etikk og moral blir kritisert av enkelte i denne tråden er ganske så absurd når man ser nivået på innleggene som blir pøst ut i rasende tempo. Der er etikk og moral fullstendig fraværende.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (36 minutter siden):

SPOT ON!

Det er derfor ingenting av dette make sense for meg. I tillegg til alle de innrammede bildene og den rare kunsten som var oppstilt overalt. Når du da hører om Andrew...og leser (googler) at han har en dom på seg..og det går unge jenter som knapt er kommet i puberteten der som er hans "assistenter" så må man skjønne at noe er galt fatt. Hvis ikke skorter det veldig på IQn. 

Jamen det gjør det nok , men det kan man jo ikke si høyt …. ifølge den svært tilgivende mannen hennes så er hun MEGET klok ….

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Du har erfaring med at monarker på diplomatisk oppdrag for sitt land driter i etiketten og fornærmer vertskapet av personlige årsaker?

Do tell.

Eg vil heller kalla det eit sleivspark enn vaksenkjeft, og eg tviler på at han har tenkt det ut heilt på eiga hand. Du kan ikkje tolka dette ut i frå ein vanleg norsk kontekst. Dette er å fylgja diplomatisk etikette, og det er ikkje personleg.

• Liker 6
Skrevet
I Grosny skrev (28 minutter siden):

Hun mangler kanskje noe  på å utøve den beste moral, men hun er definitivt bedre enn statsministeren, og jeg kan ikke love at du og jeg er noe som helst bedre enn henne. Vi gjør bare andre typer feil og blir utsatt for andre situasjoner.

Om statsministeren hadde dratt på ferie med en dømt forbryter hadde ikke brydd meg, men en statsminister bør ikke feriere med en påvirkningsagent (f.eks. Epstein) som påvirker han til slenge enorme beløp fra vår statskasse i den retningen agenten vil. 

Hadde Statsministeren skrevet slike e-poster til Giselle Maxwell (kjæresten eller hva vi skal kalle henne), lånt luksushus med mer. Så hadde han ikke vært statsminister og under etterforskning av Økokrim.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (3 timer siden):

Hvem her inne sympatiserer med overgripere? Fint om du i så fall dokumenterer det, jeg har ikke sett NOEN som har gjort det, og jeg har fulgt denne tråden (alt for) tett og (alt for ) lenge. 

Det er ikke lov med brukerdebatt, så det kan vi dessverre ikke skrive. 

Gulline skrev (3 timer siden):

Det norske monarkiet må vel være landets dårligste reklame for tiden. 

Med mindre man er interessert å kokain og overgrep da, de som liker sånt vil kanskje fatte interesse for Norge fremover?

Solstråle1 skrev (2 timer siden):

Man skal ikke prøve å holde seg litt sakleg da? Jeg påpeker at Jagland ikke opplever samme mengde hets som MM - at du får vridd det til at jeg krever mer hets av han…det er det faktisk vanskelig å svare på. 

Så for å ta det helt fra grunnen til de tungnemme: jeg krever ikke mer (eller noen!) hets av Jagland, eller andre mennesker. Jeg tror ikke på å hetse, historien viser at det svært sjelden ender bra! 

Hva mener du med ender bra? Hvis den massive kritikken fører til at enten hele monarkiet avvikles eller MM ikke blir dronning så ender jo dette veldig bra.

MissLucy skrev (1 time siden):

Du har erfaring med at monarker på diplomatisk oppdrag for sitt land driter i etiketten og fornærmer vertskapet av personlige årsaker?

Do tell.

Nei, hele poenget er at det er så elegant levert at ingen kan ta ham for det 🙌 

Perine skrev (59 minutter siden):

Men dere ønsker åpenbart at de samme virkemidlene skal brukes i vårt demokratiske land. Hva med å benytte rettsvesenet slik det er ment?  Ingen skal straffes uten lov og dom, trodde jeg.  

MM kan ikke straffes i det hele tatt så lenge svigerfamilien beskytter henne, så udemokratisk er monarkiet.

• Liker 4
  • Hjerte 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Hadde Statsministeren skrevet slike e-poster til Giselle Maxwell (kjæresten eller hva vi skal kalle henne), lånt luksushus med mer. Så hadde han ikke vært statsminister og under etterforskning av Økokrim.

Ja, selv om det er 10-15 år siden det var kontakt. Tid og sykdom er ikke formidlende omstendigheter for hverken Jagland eller R-L. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Du får heller se på det danske da, hvis du synes det lugger litt med det britiske. Det er jo et sammenlignbart land, som vi til og med har delt kongehus med historisk:

Ekspert anslår: Danmark tjener opp mot 30 milliarder på kongehuset – E24

Når jeg googler får jeg opp noe partiet Høyre har kommet opp med, samt Stortinget. Det er jo ikke særlig objektivt.  

Men, ellers får jeg ikke opp noen steder påstander om at det er fordelaktig økonomisk for et land å ha monarki kontra republikk. Det står at det er kostnadseffektivt å ha et monarki kontra republikk i Norge. Hvilke land de har sammenlignet med vet jeg ikke. Men, det er jo uhyre store kostnader utenom apanasjen som går til utgifter til kongehuset og dets medlemmer. Tar man med alt dette er vi jo oppi en milliard og ikke en halv milliard årlig. Det må være lov å stille krav til monarkiet i stedet for å ta på seg skylappene. Vi ser jo nå, de siste månedene hvor mye grums som er kommet frem og jeg tenker i mitt stille "hvor stor forskjell er det på de på Skaugum og en annen wealthy familie i Norge som lever akkurat slik de vil, bortsett fra at den private familien ikke har immunitet. I mine øyne er det ikke de store forskjellene). Stiller vi ingen krav lengre? Skal vi bare neie og bukke og godta alt? Er vi for kravstore når vi skriver at de har tatt seg til rette, moralen er lav og tilliten vår synker? Er skattebetalerne da ufordragelige?  

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

Ja, det meiner eg - dette er diplomatisk handtverk på øverste nivå. Ingen kan ta han på noko, og han har fått overlevert bodskapen med glimt i auga. Ingenting er tilfeldig i dei krinsane.  Eg snakkar av erfaring. Dette er profesjonelt.

Jeg mener det var bevisst, men ikke som en streng irettesettelse, det er ikke hans jobb og det vet han, mer for å få bort elefanten i rommet på en elegant og avvæpnende måte vha humor. «Vi kan jo alle kjede oss»-type kommentar, «men ikke med denne boken». 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Miominoen skrev (12 minutter siden):

Når man trodde det ikke var mulig å synke lengre ned i hets og usakligheter. Dette kallenavnet du slenger rundt deg med er så lavmål at jeg har ikke ord. 

At MM etikk og moral blir kritisert av enkelte i denne tråden er ganske så absurd når man ser nivået på innleggene som blir pøst ut i rasende tempo. Der er etikk og moral fullstendig fraværende.

Folk som henne fortjener ikke respekt!

Hun lyver, hun skjuler forbrytelser, hun bryter brød med overgripere, hun snakker negativt om andre folk sitt bryllup, hun bruker skattepenger til å finansiere dopbruket til sin sønn, hun bruker sin egen selvpåførte livsstilssykdom til å komme unna å svare på spørsmål, hun gråter krokodille tårer når hun blir avslørt. 

Du må gjerne kalle det usakligheter hvis du sover bedre om natta av det, men alle disse tingene ER fakta!

I mine øyne så fortjener hun ikke annet enn hets og kritikk, man høster som man sår.

At du er skrudd sammen på en slik måte at du syntes hun fortjener å bli behandlet etisk og moralsk får stå for din regning. 

Heldigvis tilhører både du og dine meningsfeller mindretallet!

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (22 minutter siden):

Om statsministeren låner  luksushus og skriver e-post til Giselle Maxwell så koster det ikke Norge ei krone. Men hvis statsministeren har gitt en milliard til Clinton Foundation , da snakker vi om en høy alvorlighetsgrad.

• Liker 3
Skrevet
Hekken skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke om hun skal provosere for å vise hvor blaffen hun gir , eller om hun rett og slett er litt «enkel» 

Jeg tror kanskje begge deler….

Eg la og merke til at då bare dei to kongane stod igjen til fotografering og dronning Sonja hadde trekt seg tilbake og stilt seg ved sida av MM i hjørnet av rommet, snudde MM seg brått mot henne og begynte å snakka. Det var tydelegvis ikkje greit, for dronninga peikte med heile armen mot dei som blei fotograferte, som for å seia at nå teier me stille og fokuserer på det som skjer. 

Eg hadde hatt sympati med MM om dette hadde hendt mens ho var under opplæring, men dette burde ho kunna på autopilot nå. Eg la i tillegg merke til at ho litt seinare plutseleg trengde seg fram forbi kronprinsen for å komma nærare gjestane. I det heile tykkjer eg det er påfallande at ho ser ut til å streva med protokollen etter så mange år i gamet.

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

Takk.

I oppramsinga mi glemte jeg (det er så mye å ta av) at denne 60-årige mannen skrev til MM og foreslo noe hun skulle gjøre noe med en 17-åring som gjorde henne ukomfortabel. Dette noe er sensurert. Link for de som trenger det

https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 10/EFTA01908703.pdf

Men vi kan godt late som om det overhodet ikke var noen indikasjoner på at denne fyren var langt utenfor det man ønsker å ha med å gjøre.

Eg har faktisk lurt på om dette kan ha noko å gjera med den såkalla ubehagelege episoden med Epstein då han kom til huset siste dagen - skjedde ikkje dette samstundes?

Skrevet (endret)

Kongens tale til kongen og dronningen av Belgia: 

In uncertain times like these, it is a comfort to me – and to all Norwegians – to have close friends like the Belgians.

https://www.kongehuset.no/taler-og-budskap/kong-harald-v/statsbesok-fra-belgia-hans-majestet-kongens-tale

Nei? Egentlig ikke. "All Norwegians" føler ikke nødvendigvis det. For meg er dette typisk kongelig pompøst unødvendig pjatt, og sier noe om hvor utdatert monarki er. Det  hele er bare til pynt. Svindyr pynt, og nå om dagen  er vår egen "pynt" ganske glorete og. 

Endret av Isild
  • Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...