Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (7 timer siden):

Han var nok en master manipulator, men nå har vi alle lest disse emailene og noen iMessages; der fremstår ikke Mette Marit så innmari "manipulert". Det er jo hun som pusher på med kontakt med Epstein i mange tilfeller. 

På generelt grunnlag er det å "pushe på" ikke et argument for at man ikke er i en manipulerende relasjon, tvert imot. Slike relasjoner er ofte preget av vekslingen varm/kald og har i tillegg andre mekanismer i sving for å skape hekt og kontroll, som f.eks virkelighetsfordreining (gaslighting). Noen benytter avvisning og taushetskurer nettopp for å utløse mest mulig forvirring, kontaktforsøk og desperasjon hos den andre. Dette er utbredt i alle former for manipulative relasjoner om det gjelder partnervold, grooming av mindreårige eller voksne, en forelder, sjefen på jobben eller andre.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
K_mb skrev (23 minutter siden):

Så du tenker at kongehusets medlemmer er untatt kritikk fordi de ikke har politisk makt?  De har ingen normer, regler, etikk eller moral som å forholde seg til? Du er klar over at de er Norges ansikt utad og at de innehar både sosial og kapital makt og har viktige samfunnsroller? Jeg har skrevet hva jeg mener om usaklig kritikk så ikke gidd å bruk den og heller slutt å kalle dine motdebattanter for uempatisk hver gang det brenner.

Vil også gjerne legge til at politikere er gitt tillit og makt gjennom valg av folket, mens kongehuset er påtvunget og kan ikke byttes ut og da er man helt avhengig av å ha et kongehus som viser seg makten og tilliten verdig.

Som jeg skrev; maktpersoner. Jeg nevnte ikke politisk makt. Å være etterrettelig når man svarer, er bedre enn å svare på noe helt annet. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Som jeg skrev; maktpersoner. Jeg nevnte ikke politisk makt. Å være etterrettelig når man svarer, er bedre enn å svare på noe helt annet. 

Og poenget mitt står. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1600 skrev (17 minutter siden):

Hvordan føler du ettergåingen på MM gikk, når hun sier hun skal forklare seg, og så ikke gjør noe, men heller åpner saken for flere spørsmål?

MM er immun mot kritikk, hun får selv sette betingelsene for intervjuer, har et eget PR-team og så videre, alikevel presterer man på stryk-nivå når det kommer til det hun sa hun skulle gjøre: redegjøre for hennes relasjon og forklare seg.

Jeg synes man er en smule naiv hvis man syntes det intervjuet gjorde det de lovet at det skulle gjøre.

Min mening om intervjuet har jeg skrevet om før, ser ingen grunn til å repetere. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kongen er på jobb for Norge i kveld! Flott tale - flott levert🇧🇻🇧🇻🇧🇻

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
K_mb skrev (Akkurat nå):

Og poenget mitt står. 

Ja, hvis du ønsker å diskutere noe annet enn jeg skrev, selvsagt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

På generelt grunnlag er det å "pushe på" ikke et argument for at man ikke er i en manipulerende relasjon, tvert imot. Slike relasjoner er ofte preget av vekslingen varm/kald og har i tillegg andre mekanismer i sving for å skape hekt og kontroll, som f.eks virkelighetsfordreining (gaslighting). Noen benytter avvisning og taushetskurer nettopp for å utløse mest mulig forvirring, kontaktforsøk og desperasjon hos den andre. Dette er utbredt i alle former for manipulative relasjoner om det gjelder partnervold, grooming av mindreårige eller voksne, en forelder, sjefen på jobben eller andre.

Helt ærlig spørsmål; kan du gi en plausibel hypotese på hvordan han kan ha manipulert henne, med utgangspunkt i hennes forklaring om vennskap. Jeg har ikke fantasi nok til det.  Hvordan fikk han en posisjon til å manipulere henne? Du nevner sjefen på jobben eller partnervold og det står klart for meg hvordan det kan se ut. Men en kronprinsesse? 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (31 minutter siden):

Nå må du være litt etterrettelig her - det var snakk om kronikere i JOBB denne gangen. :) :hjerte:

Like respektløst og virkelighetsfjernt å sammenligne ordinære ikke-kongelige kronikere med noen som har tjenere på hver finger, og kun trenger å stå opp om morgen for å komme seg til noen dagers jobb i løpet av et år. 

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 12
Skrevet
Sitat

- Nå har kronprinsessen forklart seg, og om man mener forklaringen var god eller ikke, er mindre relevant. Nå må hun tilbake til å representere når det er mulig.

https://www.seher.no/kjendis/peker-pa-timingen/84415124

Jeg er ikke så sikker på at det kommer til å bli like enkelt som denne kongehuseksperten skal ha det til. Jeg tror ikke nødvendigvis at omverdenen er like enig i at nå har hun forklart seg så nå setter vi strek. Og hvis hun skal representere så er det jo ganske relevant hva hun møter. Hun skal vel ikke representere i et vakum. Da er poenget borte.

Det hadde vært interessant om noen spurte kongehusekspertene hvordan de tror hun vil reagere om hun møter på et Epsteinoffer som stiller kritiske spørsmål. For ut fra NRK-intervjuet så virker det ikke som om hun takler det så godt. Eller at det kommer en gjeng aktivister som roper pedo-venn.

Epstein-saken er langt i fra over. Og da er den neppe over for MM heller hvis hun har lyst til å bevege seg i offentligheten.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Det er helt sant. Stemningen i denne tråden er neppe et uttrykk for stemningen blant folk flest.

Det tenker jeg også. De fleste menneske der i utgangspunktet ganske fornuftige og lar ikke nødvendigvis noe som skjedde for 10-15 år siden alene definere et helt menneske. Kronprinsessen har forklart seg, sagt at hun opplevde det hele som pinlig og at hun burde undersøkt Epsteins bakgrunn bedre. I tillegg har hun følt seg manipulert av han. Det i seg selv er en erkjennelse av dårlig dømmekraft, og noe de fleste mennesker har opplevd i ulike sammenheng. 

I tillegg stor hun i en situasjon med alvorlig sykdom og et stort offentlig press knyttet til sin sønn. Det er ikke vanskelig overhodet å forstå at det kan oppleves belastende.

Psykologisk ser man ofte at nettdebatter blir mer polarisert enn holdningene i befolkningen generelt. Forskning på nettadferd viser at en liten gruppe svært aktive brukere ofte dominerer diskusjonene, mens andre enten forholder seg mer nyansert eller velger å ikke delta i det hele tatt. Derfor gir kommentarfelt sjelden et godt bilde av hva folk flest faktisk mener.

Man får kanskje en bedre pekepinn på stemningen i befolkningen når man ser hvordan folk møter kongefamilien i virkeligheten. For eksempel på 17. mai. De fleste nordmenn er i utgangspunktet ganske tilgivende, og vet også at mennesker kan gjøre feil uten at det betyr at de er dårlige mennesker. 

Hun har tross alt ikke gjort noe straffbart eller ulovlig. Og normalt sett er det heller ikke de mest balanserte mennesker som sitter og hetser andre på nettet.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Ja, hvis du ønsker å diskutere noe annet enn jeg skrev, selvsagt. 

Jeg svarer deg på siteringen din av mitt innlegg og det poenget står. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snurrevippen skrev (3 minutter siden):

Hun har tross alt ikke gjort noe straffbart eller ulovlig

Det vet du vel strengt tatt lite om.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Kronprinsessen sier at kronprinsen var klar over hennes relasjon med Epstein, hvorfor stoppet ikke han denne mangeårige relasjonen? Det må ha vært vanskelig å se på at ektefellen bli manipulert av en dømt seksualforbryter, så manipulert at hun dro fra både han og barna sine flere ganger og over lengre perioder. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Jeg svarer deg på siteringen din av mitt innlegg og det poenget står. 

Nei, du svarte med spørsmål om politisk makt. Jeg nevnte overhode ikke at makt handler kun om politisk makt. Fint om jeg ikke tillegges meninger eller tanker jeg ikke har. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Kronprinsessen sier at kronprinsen var klar over hennes relasjon med Epstein, hvorfor stoppet ikke han denne mangeårige relasjonen? Det må ha vært vanskelig å se på at ektefellen bli manipulert av en dømt seksualforbryter, så manipulert at hun dro fra både han og barna sine flere ganger og over lengre perioder. 

For å treffe han, mener du? Hvor har du det fra? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

I den berømmelige kronikken om manipulasjon som @Aricia lenket til tidligere så står det mot slutten: 

«Til syvende og sist er det fellesskap, som en familie, en arbeidsplass eller ekte vennskap, som er kryptonitten som fratar manipulatoren all makt»

Akkurat dette skal jo tilsi at kronprinsessen var omgitt av kryptonitt. Hun har jo et fellesskap, før Epstein hadde hun det norske folk i ryggen. Hun har støttende svigerforeldre, en ektefelle som ser på henne med stjerner i blikket og en mor som stiller opp. 

I samme kronikk stod det at man blir i relasjonen og ser bort fra det som ikke er bra fordi man tenker på det som kan bli bra i fremtiden. Hvilket leder til spørsmålet som ikke er besvart; Hva var det Epstein kunne gi som var nok til at hun så bort fra utryggheten hun også følte? 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/xrrAgX/medier-boer-bruke-anledningen-til-folkeopplysning-om-manipulasjon?fbclid=IwZnRzaAQul4RleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEe1QSd2Ytc1Po_L97Vhj8APQZxjo3AO-vscWX1laQvmYT4JJeKAbBU8-Ll8iE_aem_KgDScfMhah6IWPnnTlbSaA

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg leser i KK at kronprinsessen i dag (sannsynligvis) hadde på seg en brosje tidligere brukt av prinsesse Ragnhild. Kanskje et lite nikk til Ragnhilds berømte utsagn om at hun (Ragnhild) håpet hun var død før Haakon og Mette Marit ble kongepar 🤔

"På jakkeslaget ser det ut til at kronprinsesse Mette-Marit bærer den samme brosjen som hun gjorde på slottsbalkongen på nasjonaldagen i fjor."

Kronprinsesse Mette-Marit deltar på statsbesøk i Dior-jakke

Endret av Miss Meilir
Rettet opp en skrivefeil
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

Han må nok ha vært lurt og manipulert han og ... kanskje hun meditasjonslæreren og var det? 

Det lover i såfall veldig bra for Norge når de to en overtar tronen :ironi:

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...