Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dersom noen i vår familie hadde sagt slikt om andre medlemmer av den, så ville det være krevende å tilgi. Vi er tette og tar vare på hverandre, men vi ville ikke tålt noe sånt.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (Akkurat nå):

Og selvsagt vil alle andre kongelige oppføre seg høflig mot henne, men de passer nok veldig godt på hva de sier til henne i fremtiden.
Å baksnakke andre kongelige slik hun holder på regnes nok som et gigantisk tillitsbrudd og ikke noe som kan unnskyldes.

Ja, de er godt oppdratt og kan rollene sine. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (21 minutter siden):

Det er et underlig skue. Jeg skjønner ikke poenget. Utvekslingen av gaver og ordener, hvorfor? Hva skal det bidra til? Belgierne får en vase (??) av Norge. Har de ikke vaser? Hva skal de med den? Hvor blir den av? Kronprinsen får en bok (heldigvis ikke Lolita), Den belgiske kongen sier den ikke er boring. Kommer kronprinsen til å lese boken? Kong Harald kommer best ut; han får belgisk sjokolade. 

Denne gaveutvekslingen forstod jeg ikke hensikten med. Er det offentlig smøring?

Dette er akkurat slik alle statsbesøk forløper. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Dersom noen i vår familie hadde sagt slikt om andre medlemmer av den, så ville det være krevende å tilgi. Vi er tette og tar vare på hverandre, men vi ville ikke tålt noe sånt.

Og dessuten så sier det jo så mye om hennes holdninger og meninger. Tenk på alt som er sagt til Epstein (og andre) som vi IKKE vet om. 

• Liker 5
  • Nyttig 15
Skrevet
2 minutter siden, Natttåke said:

Ja, de er godt oppdratt og kan rollene sine. 

De har klasse, noe MM totalt mangler. Tror ikke hun vet hva det er engang. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Natttåke skrev (2 minutter siden):

Det du sier her er er ganske selvmotsigende. Hvordan tar dere vare på hverandre hvis dere ikke kan tilgi noen som kommer med en uheldig kommentar?

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Kvinne31 skrev (Akkurat nå):

Og dessuten så sier det jo så mye om hennes holdninger og meninger. Tenk på alt som er sagt til Epstein (og andre) som vi IKKE vet om. 

Ja, og dermed er jo det også en sikkerhetsfare, og hvilke andre har hun delt med?

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Ja. Det er en bagatell. 

Kan du spesifisere hva du mener er bagatell i dette? 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Karnanna skrev (1 minutt siden):

De har klasse, noe MM totalt mangler. Tror ikke hun vet hva det er engang. 

Nettopp! 

Hun bør trekke seg tilbake nå.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Folk som ikke kan akseptere en unnskyldning fra noen som har trampet i klaveret er kjipe folk. 

Det har kanskje noe med formen på det du kaller en unnskyldning, da. Eller mener du bare 'unnskyld' holder i seg selv? Handlingen står ikke i stil til ordene.

3-åringer blir ofte fortalt at man faktisk må mene det man sier, det bør vel også gjelde MM, eller? 

Endret av 1600
  • Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Kan du spesifisere hva du mener er bagatell i dette? 

Du vet godt hva vi diskuterer.

• Liker 4
Skrevet
Aricia skrev (3 timer siden):

Jeg er også enig i at apparatet rundt har sviktet, og synes som tidligere nevnt at Inger Merete Hobbelstad er en av dem som har skrevet godt om dette, dvs om at også kongelige har og må ha rett til privatliv, og ansvar for valg av relasjoner de inngår i der, men at de alltid står i større fare enn alle andre for å møte mennesker som utnytter relasjonen til dem til forhold som går utover det private, og rammer institusjonen.

https://www.nrk.no/ytring/helt-flat-la-hun-seg-ikke-1.17817370

Institusjonen og apparatet rundt kronprinsparet burde vært en del av dette intervjuet, og tatt sin del av ansvaret, i det minste for håndtering og endrede rutiner i tiden framover.

Slottet og kongefamilien fremstår ikke så samlet eller samlende nå, så jeg lurer på om støtten er blitt tilbudt, men avslått, eller om apparatet faktisk ikke er tilstrekkelig. Litt som å foreslå at noen prater med psykolog, hvorpå de svarer «jeg trenger ikke hjelp», fremfor å se at det eksisterer støtte og råd. 

Jeg mener at dersom det innad var enighet om - forutsatt at det er den åpenheten internt som MM og HM fremstilte i intervjuet - at MM ikke er å klandre overhodet, så er det rart at stillheten er så øredøvende som den er. Er de en flokk eller er de ikke?

Solstråle1 skrev (1 time siden):

Nå er det altså også galt at hun representerer/jobber. Hun kan virkelig ikke pusse nesen uten negative kommentarer. 

Å lese at oksygen og besøk på legevakten er spill for galleriet… jeg har ikke ord! Jeg kan ikke forestille meg hvilke type mennesker det er som skriver slikt! 

Se&Hørs overskrift om «pustemaskin og parterapeut» var usmakelig. Skjønner ikke hvorfor jeg lar meg sjokkere, det er tabloidenes natur, men likevel.

CeXNS skrev (15 minutter siden):

Det er et underlig skue. Jeg skjønner ikke poenget. Utvekslingen av gaver og ordener, hvorfor? Hva skal det bidra til? Belgierne får en vase (??) av Norge. Har de ikke vaser? Hva skal de med den? Hvor blir den av? Kronprinsen får en bok (heldigvis ikke Lolita), Den belgiske kongen sier den ikke er boring. Kommer kronprinsen til å lese boken? Kong Harald kommer best ut; han får belgisk sjokolade. 

Denne gaveutvekslingen forstod jeg ikke hensikten med. Er det offentlig smøring?

Hvaffornoe - SA den belgiske kongen om boken at den ikke var boring?! Tidenes burn til MM i bryllupet i så fall :ler: 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Karnanna skrev (23 minutter siden):

Mette Marits oppførsel er pinlig til de grader.  

Kjekt at hun sørger for slike overskrifter med oppførselen sin, det er bare puteflaut. 

Hva med å lære seg litt alminnelig folkeskikk MM? 

Ja, det er direkte flaut at noe sånt skal representere Norge. Leste at hun gikk i "prinsesse-skole" hos dronning Sonja før bryllupet - så det er nok det at hun rett og slett ikke klarer å innordne seg og å forstå sin rolle. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Det du sier her er er ganske selvmotsigende. Hvordan tar dere vare på hverandre hvis dere ikke kan tilgi noen som kommer med en uheldig kommentar?

Nå har vel MM kommet med mer enn "en uheldig kommentar" eller?

Hva er det med bagatelliseringen?

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

En uheldig kommentar? Også til Epstein av alle mennesker på denne jord. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

En uheldig kommentar? Også til Epstein av alle mennesker på denne jord. 

Ja herre gud, noen bare vil ikke forstå. Vi snakker ikke om en sleivete bemerkning til søsteren hennes, men en mail til vår tids desidert verste pedofile overgriper, nettverksbyggingmester og mulig Mossad-agent. 
Da passer det seg litt dårlig å skriftlig drite ut et brudepar og alle eldre slektninger. Tenk å ikke forstå såpass som at en mail kan lekkes!

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Hun var på jobb i mindre enn en time innendørs på slottet.

(kilde: Kongehuset.no)

Det viser vel ikke så mye mer enn det vi hørte i forrige uke, da det ble opplyst at intervjuet måtte ha en ytre ramme på 20 minutter pga helse.

Og det sa Slottet forrige uke at hun ikke ville klare. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
O Rakel skrev (1 minutt siden):

Det er helt vanlig at kronikere har svingende dagsform. 

Og det å kombinere kronisk sykdom med jobb er jammen meg tøft nok i seg selv, om man ikke skal måtte mistenkeliggjøres og tillegges de verste motiver enten man er borte pga dårlig dag/periode ELLER stiller på jobb og leverer når man har gode dager. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
O Rakel skrev (Akkurat nå):

Ja, men de sa også at hun foreløpig ikke var med i programmet, så det var jo ikke helt utelukket.

Nå er det  jo ganske stor forskjell på denne korte innendørsseansen, kontra fullt statsbesøkprogram med bedriftsbesøk og lunsjer og gallamiddager, så jeg ser virkelig ikke at det er noen motsetning mellom det de sa i forrige uke og det vi ser idag.

Tvert i mot.

Det er jo ikke mye hun er med på her, men det har høy synlighet. Audiensen er beregnet til en time mellom velkomstseremonien og lunsjen, og det er det eneste hun er satt opp på.  Og så er det selvfølgelig gode hvilemuligheter for henne på slottet, både før og etter audiensen, så det er jo en nøye utplukket liten del av programmet hun er med på.

• Liker 7
Skrevet
pøbelsara skrev (14 minutter siden):

Dette er akkurat slik alle statsbesøk forløper. 

Ja, det er jo problemet. Spørsmålet er hva hva som er hensikten med denne gaveutvekslingen og å gi hverandre ordener, eller hva det er. Disse über-privilegerte og rike folkene på toppen av næringskjeden, hva skal de med mer ting? Mer metall å sette på brystkassa. For hva? Hvorfor? Det er som du sier, det er tradisjonelt. Men den siste tidens hendelser har fått i alle fall meg til å stille spørsmålet ved det vi «alltid» har gjort. Det var liksom poenget med innlegget mitt. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...