Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er bra og helt på sin plass at det kommer frem mye av det kritikkverdige Mette Marit har foretatt seg. Og jeg håper det kommer mer , da jeg ikke ønsker å ha denne kvinnen som dronning. 
Men, siden denne tråden handler om kongehuset og ikke spesielt om Mette-Marit , så etterlyser jeg littegranne informasjon om Sverre Magnus da jeg mener at han kan være med på å avlaste Kongen og HM litt . 
Hva vet vi egentlig om han? 
Ikke stort . Han har kommet hjem nå , står det. 
Hjem fra hvor? Og hva har han i så fall foretatt seg der? Vet han hadde noe foto-greier på gang en periode , men hva mer ? 
Virker som han stadig er på ferie rundt omkring i verden. Synes det er trist at apanasjen blir brukt på alt sirkuset rundt kronprinsparet og barna deres . Mener faktisk at vi har krav på få vite mer om hva de foretar seg og hva de bruker pengene våre på !!

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/Rjz3v5/trond-noren-isaksen-ved-aa-si-a-men-ikke-b-aapnet-kronprinsessen-for-nye-spekulasjoner

Sitat;- det var ikke vanskelig å finne ut at Epstein var dømt for barneprostitusjon. 20. februar 2011 var han og daværende prins Andrew avbildet sammen på News of the Worlds førsteside med overskriften «Prince Andy & The Paedo». «Just what is the 4th in line to the throne doing meeting a convicted sex-child pervert ... even if he is a billionaire?» To uker senere sto Virginia Giuffre frem som Epstein-offer i The Mail on Sunday.»

«Det må skje endringer hvis tilliten skal gjenreises», skriver Trond Noren Isaksen i denne skarpe og treffende kronikken. 

Pr.dd. fremstår kongehuset mer som en barnehage på ville veier, dog under forsøk på voksenopplæring. Jeg er redd at denne såkalte opplæringen møter motstand fra en inngiftet kvinne som ikke har forstått hva hun valgte i sin tid. Det privilegiet har hun ikke. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
anno19 skrev (18 minutter siden):

Hun fremstiller seg som et offer, men det er ikke hun som er offer i epstein saken. Når hun ikke vil oppgi navn, så viser hun bare hvordan hun bidrar til å beskytte den rike makteliten og deres overgrep i denne saken. Når folk tier så beskytter de overgripere, det burde hun ha tenkt på…..

Det gjør hun jo faktisk slett ikke da - tvert i mot. Hun sier i intervjuet at hun IKKE er offeret her, det er det de unge jentene som Epstein faktisk misbrukte som er.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389

Sitat

– Men det er viktig for meg å presisere at det ikke er noe synd på meg i denne situasjonen. Det er jo alle de ofrene som er blitt utsatt for de grove overgrepene som fortjener rettferdighet.

Stemmen hennes brister. Hun trekker pusten.

– Og det kjenner jeg et så stort sinne for at de ikke har fått.

Det utelukker jo imidlertid ikke at hun på sin side kan ha blitt utsatt for manipulasjon fra Epsteins side. Selvfølgelig har hun det, akkurat som alle andre personer i nettverket hans som han ville pynte seg med og oppnå ting ved å kunne flashe som kontakter. Manipulasjon var Epsteins MO. 

Minner igjen om refleksjonene i debattinnlegget i Aftenposten: 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/xrrAgX/medier-boer-bruke-anledningen-til-folkeopplysning-om-manipulasjon?fbclid=IwZnRzaAQul4RleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEe1QSd2Ytc1Po_L97Vhj8APQZxjo3AO-vscWX1laQvmYT4JJeKAbBU8-Ll8iE_aem_KgDScfMhah6IWPnnTlbSaA

Sitat

[Kronprinsessen] fremstår som en person som har gjort noe som hun i dag ikke helt kan forstå at hun var med på. Hverken vi eller kronprinsessen lærer noe av denne erfaringen ved å klandre henne for valgene som ble tatt. Vi lærer nok mest ved å lytte til historien hennes.

Hennes handlinger når hun var utsatt for manipulasjon, er jo ganske like dem som ofrene for Marius Borg Høiby har beskrevet. Disse ofrene klandrer vi ikke for noe.

Endret av Aricia
la til sitat fra NRK-intervju med MM
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Molly65 skrev (1 time siden):

Man kan vri og vrenge på det som man vil, men man reiser ikke som en kvinne alene til en mann og bor hjemme hos han. Mens prinsen er med barna på en eller annen øy. 

Nå var det ikke det som skjedde heller, så da trenger du ikke være sjokkert over det.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Vi hørte denne i dag, og vi snakket om hvor lite mening den gir i dag. Hvor ekte kan man si MMs ord er. Hva kan man stole på?

Endret av Natttåke
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
JustAsking skrev (1 time siden):

Absolutt relevant, og plausibelt for noen i hennes posisjon. Jeg vil tro det kan oppleves kvalifiserende i seg selv at man lever på toppen av «næringskjeden» og går ut fra at alle man møter er solide folk. En logisk brist, men ok, plausibelt og høyst menneskelig.

Jeg synes nivået av kritikk har vært overraskende. Ikke nødvendigvis mengden, for det er ikke slik at kritikken bare gror her på en KG-tråd. Det har fått massiv internasjonal oppmerksomhet også fra anerkjente medier. Men nivået folk legger seg på i kommentarfelt er ganske voldsomt - helt åpent, med fullt navn og profil, fyrer de løs i aviser og sosiale medier, på et nivå som tidvis overgår den mest rabiate KG-bruker. Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med før nå, men er det virkelig realiteten i dag, at det er akseptert å holde på slik? Da blir det mer forståelig at folk i profilerte roller slutter å ta noe seriøst.

Når det er sagt, jeg synes fortsatt at det mangler mye på Slottets håndtering av denne saken. Etter hvert som det blir så tydelig hvor syk MM er, blir det bare enda rarere at ikke hun får forsvinne i bakgrunnen så hun kan fokusere på helse og morsrolle. 

Om noe, burde hun med sin bakgrunn kjent lusa på gangen, men når ingen andre reagerer heller så blir man med på moroa så lenge det varer. Det fremhever iallfall viktigheten av å si fra - det var mange som varslet. Det er helt irrasjonelt å tro at HM og kretsen rundt ikke hadde informasjon. Det er og forblir problematisk at våre kongelige mingler såpass ukritisk, de har makt og innflytelse til å dra i noen tråder hvis de ser kritikkverdige ting. Jeg kan til dels kjøpe forklaringen om å bli sjarmert inn i noe, men jeg aksepterer ikke ansvarsfraskrivelsen rundt det hele - integritet er faktisk ikke uvesentlig i de rollene kronprinsparet skal stå i.

Ja, enig. Kommentarfeltene er sjokkerende. Samtidig ser jeg mange gode innlegg, f.eks på face, om at det er over i mobbeterritorium.

Det manglet mye i det intervjuet, det er jeg enig i, men samtidig så var jo de ytre rammene - dvs maks 20 minutter pga helsen - sterkt begrensende. Det jeg stusset veldig over var det valget, som jeg tviler på hun har gjort alene, om at hun personlig tok på seg absolutt alt ansvar for svikten, og fullstendig avviste at noen i systemet rundt dem skulle ha noen informasjon om hvem de omgås privat. Det er mulig det er deres egen absolutte insistering på å holde privatlivet privat, eller det kan være at de har tenkt at det ikke ser bra ut å skylde på andre. Eller så kan det jo selvfølgelig være at hun faktisk føler at det er hennes ansvar alene. Det er mange som mener at apparatet rundt har sviktet her, så det viser jo integritet at hun ikke tar i mot den hjelpen hun kunne fått der i form av litt ansvarsdeling.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Ja, enig. Kommentarfeltene er sjokkerende. Samtidig ser jeg mange gode innlegg, f.eks på face, om at det er over i mobbeterritorium.

Det manglet mye i det intervjuet, det er jeg enig i, men samtidig så var jo de ytre rammene - dvs maks 20 minutter pga helsen - sterkt begrensende. Det jeg stusset veldig over var det valget, som jeg tviler på hun har gjort alene, om at hun personlig tok på seg absolutt alt ansvar for svikten, og fullstendig avviste at noen i systemet rundt dem skulle ha noen informasjon om hvem de omgås privat. Det er mulig det er deres egen absolutte insistering på å holde privatlivet privat, eller det kan være at de har tenkt at det ikke ser bra ut å skylde på andre. Eller så kan det jo selvfølgelig være at hun faktisk føler at det er hennes ansvar alene. Det er mange som mener at apparatet rundt har sviktet her, så det viser jo integritet at hun ikke tar i mot den hjelpen hun kunne fått der i form av litt ansvarsdeling.

Hvis det er sånn at systemet har prøvd å veilede men blitt avvist med at dette er privat så er det jo helt riktig å ta på seg skylden alene. Hun sier jo også rett ut at hun ikke anser det som noen andres sak å sjekke ut hvem hun omgås, og st hun ikke opplyser noen om det, så hva i all verden mener du at PST/livvakter/hoffet skal gjøre? Overvåke henne mot hennes vilje? Fysisk hindre henne i å bevege seg fritt rundt? Avlytte telefonen og smuglese mailene hennes? 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (10 minutter siden):

Jeg er også enig i at apparatet rundt har sviktet, og synes som tidligere nevnt at Inger Merete Hobbelstad er en av dem som har skrevet godt om dette, dvs om at også kongelige har og må ha rett til privatliv, og ansvar for valg av relasjoner de inngår i der, men at de alltid står i større fare enn alle andre for å møte mennesker som utnytter relasjonen til dem til forhold som går utover det private, og rammer institusjonen.

https://www.nrk.no/ytring/helt-flat-la-hun-seg-ikke-1.17817370

Sitat

Behovet for fristeder, for arenaer der du ikke trenger å opptre, ikke trenger å holde igjen, er naturlig. [...]

Det betyr ikke at alle som er greie mot deg, er gribber, men det betyr at noen garantert vil være det. Kongelige er sosiale trofeer. De kan brukes til å opphøye enhver forsamling, til imagemessig hvitvasking. Og det må man kunne forvente at de kongelige, og Slottet, er på vakt mot.

Institusjonen og apparatet rundt kronprinsparet burde vært en del av dette intervjuet, og tatt sin del av ansvaret, i det minste for håndtering og endrede rutiner i tiden framover.

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva ville skjedd om kongen og dronningen i nær framtid måtte legge inn årene av helsemessige årsaker? Skulle da Haakon dekke alle plikter? Måtte Ingrid komme hjem og tre inn i offisielle oppgaver? 

Slik det ser ut nå, er dette en reell risiko. MM er ute på ubestemt tid av helsemessige årsaker, men og av hensyn til de to andre sakene. Hun kan stikke hodet i sanden og velge å være privat, men realiteten er at tilliten til henne og integriteten hennes daler. Tillit tar lang tid å bygge opp, og helsemessige utfordringer har etter min mening ikke noe med integritet og tillit å gjøre. 

Lurer på hvem fra Kongefamilien som kommer til å vinke til folket 17.mai 2026…

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Ikke lest alle innlegg i tråden her, men føler meg trygg på at noen vil korrigere meg om jeg tar opp et utdebattert emne.

Noen som har kunnskap om hvor lenge MM har vært venninne med Eva Dubin?

Hun har angivelig vært sammen med JE i ELLEVE år. Hvis MM er god venninne med henne kan noen forklare meg hvorfor det stadig er folk som hevder at MM "ikke visste noe" om JE i "kamerat"-perioden? 

Og ettersom Dubin og mannen har forsvart JE mange ganger og ikke har noe problem med å la ham være sammen med barna deres, er det da naturlig å tenke at ikke MM har hørt noe om dette?

Endret av keops
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Friluftsdame skrev (2 minutter siden):

Hva ville skjedd om kongen og dronningen i nær framtid måtte legge inn årene av helsemessige årsaker? Skulle da Haakon dekke alle plikter? Måtte Ingrid komme hjem og tre inn i offisielle oppgaver? 

Slik det ser ut nå, er dette en reell risiko. MM er ute på ubestemt tid av helsemessige årsaker, men og av hensyn til de to andre sakene. Hun kan stikke hodet i sanden og velge å være privat, men realiteten er at tilliten til henne og integriteten hennes daler. Tillit tar lang tid å bygge opp, og helsemessige utfordringer har etter min mening ikke noe med integritet og tillit å gjøre. 

Lurer på hvem fra Kongefamilien som kommer til å vinke til folket 17.mai 2026…

Tja, det blir vel ikke så ulikt situasjonen på 50-tallet, da Olav først ble enkemann i 1954, og så konge uten en dronning ved sin side i 1957? Han fortsatte slik til sin død.

Da Olav ble konge var kronprins Harald bare 20 år gammel, hadde mistet sin mor tre år tidligere, og giftet seg med Sonja først elleve år senere. Så sånn sett var det enda tynnere i rekkene da.

• Liker 6
Skrevet
krikelikken skrev (Akkurat nå):

https://www.dagbladet.no/studio/72720-nyhetsstudio/11393694-kronprinsesse-mette-marit-dukker-likevel-opp-på-statsbesøk

Mette Marit drar på statsbesøk er nå rehabilitert. 

Ren fantasi å lese at mange her tror at hun ikke blir dronning og at Haakon og Mette Marit skal ha enordning der han er konge, men hun "ikke er god nok" til å være dronning. 

Hallo.

Hjalp med oksygen gitt. 

Er det ikke rart de møter opp sånn på stående fot på akutten? Forverret helsetilstanden seg så mye under intervjuet at det ikke kunne vente til en hverdag? 🧐

Blir ikke klok på dette jeg altså. Spill for galleriet?

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
krikelikken skrev (2 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/studio/72720-nyhetsstudio/11393694-kronprinsesse-mette-marit-dukker-likevel-opp-på-statsbesøk

Ren fantasi å lese at mange her tror at hun ikke blir dronning og at Haakon og Mette Marit skal ha enordning der han er konge, men hun "ikke er god nok" til å være dronning. 

Hallo.

Men mer enn 20 minutters intervju orket hun altså ikke. Og måtte ha pustemaskin for å gå noen få skritt på søndag.

Utrolig som den sykdommen svinger.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 22
Skrevet
krikelikken skrev (1 minutt siden):

Hallo.

Det er ikke mye fantasi som skal til for å vite hva overskriftene vil bli, og det meste av innholdet i mediene. 
Dessverre så vil nok fokuset ligge på skandalene som hun, MM, omgir seg med. Det tjener ikke landet vårt. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
makkapakka skrev (1 minutt siden):

Har nok litt angst for at vi skal finne ut mer om henne, da trenger man pustemaskin...

Får ikke kongehuset hjemmebesøk av lege om det er behov? Har vi sett Kongen eller dronningen på akutten? 
En forunderlig måte gitt at det er kronprinsparet, på akuttmottaket. Nye tider, eller hva er dette? 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Uklokt å la henne være til stede på et slikt arrangement nå.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Uklokt å la henne være til stede på et slikt arrangement nå.

Jeg hadde vært rimelig irritert hvis jeg var det belgiske kongeparet. Jeg tror ikke de har lyst til å bli assosiert med MM nå og så kom de under formodningen om at hun ikke kom til å være med.

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde vært rimelig irritert hvis jeg var det belgiske kongeparet. Jeg tror ikke de har lyst til å bli assosiert med MM nå og så kom de under formodningen om at hun ikke kom til å være med.

Ja, jeg hadde faktisk anmodet om at hun uteble. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...