Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke at jeg bryr meg. Det toget er gått for lenge siden.
Men hvordan tenker folk her i hvilken form MM skal komme med en forklaring?En skriftlig pressemelding? En pressekonferanse med en forklaring, hvor pressen kan stille spørsmål etterpå? 
Eller en pressekonferanse med hennes forklaring hvor pressen ikke har anledning til å følge opp med spørsmål?

Personlig tror jeg MM er fullt istand fysisk å komme med en forklaring. Men at her er det mer alvorlige ting som ikke er kommet ut ennå. Som blir vanskelig å legge frem, fordi hun ikke kan gjenta flere usannheter som skal bli avslørt på et senere tidspunkt. 

Er rimelig sikker på når MM ikke deltar på statsbesøket så blir hun heller ikke å finne på slottsbalkongen 17. mai. 
Jeg tror det siste lille halmstrået til MM og HM var å vente med en forklaring for å høste sympati for MM sin helsetilstand. 

• Liker 17
  • Nyttig 11
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Nå finnes det overhodet ikke noe som helst dokumentasjon på at MM har tatt del i overgrepene Epstein har utført. Heller ikke at hun har visst noe som helst om dette. SÅ hvorfor de skal be ofrene om unnskyldning, skjønner jeg ikke.

MM har hele veien uttrykt sin uforbeholdne støtte til ofrene. 

Ærlig talt. Hun visste. Det har hun selv skrevet i 2019. Hun bare visste ikke «alvorlighetsgraden». Nei, for da var det bare kjent at det var ca 40 ofre. Siden har det vist seg at det var over 1000. Så ja, Mette-Marit: det stemmer at ingen visste alvorlighetsgraden i 2011-14. Men for de aller fleste med hjerte og hjerne var 40 overgrep mer enn nok.

Hvorfor ønsker  du ikke å ta sannheten inn over deg? Det stod om Epstein i alle større norske nettaviser også (for de som tror MM ikke forstod engelsk). Andrew og Virginia G var godt kjent. MM omgikkes i tillegg andre av Epsteins nære venner som Terje RL, som også godt visste. I husene hans både i NY og Florida var «kunsten» på veggene av det svært forstyrrende slaget, i tillegg til alle de lettkledde unge jentene som vanket der.

(Hvis MM virkelig ikke visste noe, så ville vi fått høre det. Da ville hun jo ikke trengt å be om unnskyldning for å være et menneske hun ikke ønsket å være). 

I alle internasjonale aviser og tidsskrifter og kommentarer som omtaler denne saken så er det ingen jeg har sett som i det hele tatt vurderer muligheten for at de som hadde nær kontakt med Epstein «ikke visste». Er det på grunn av prinsesse- glansen folk fortsatt klamrer seg til denne fornektelsen?

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Nemlig. Og derfor velger jeg å ikke sparke folk som ligger nede. 

De som ligger nede er jo ofre for menneskehandel og overgrep. Alt for lenge har verden godtatt at maktmennesker kan oppføre seg akkurat som de vil mens ofrene ligger skadde igjen.

En gretten og forvent kronprinsesse er ikke et offer i denne saken. 

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
RoffeHarry skrev (2 minutter siden):

Men hvordan tenker folk her i hvilken form MM skal komme med en forklaring?En skriftlig pressemelding? En pressekonferanse med en forklaring, hvor pressen kan stille spørsmål etterpå? 
Eller en pressekonferanse med hennes forklaring hvor pressen ikke har anledning til å følge opp med spørsmål?

Personlig tror jeg MM er fullt istand fysisk å komme med en forklaring. Men at her er det mer alvorlige ting som ikke er kommet ut ennå. Som blir vanskelig å legge frem, fordi hun ikke kan gjenta flere usannheter som skal bli avslørt på et senere tidspunkt. 

Er rimelig sikker på når MM ikke deltar på statsbesøket så blir hun heller ikke å finne på slottsbalkongen 17. mai. 
Jeg tror det siste lille halmstrået til MM og HM var å vente med en forklaring for å høste sympati for MM sin helsetilstand. 

Det ser jo dessverre ut til å ha fungert sånn noenlunde.

Kanskje de venter på at hun skal bli syk nok til transplantasjon, så de får kneblet all kritikk?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
RoffeHarry skrev (3 minutter siden):

Nemlig.  Det vi har sett er toppen av isfjellet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
keops skrev (2 minutter siden):

De som ligger nede er jo ofre for menneskehandel og overgrep. Alt for lenge har verden godtatt at maktmennesker kan oppføre seg akkurat som de vil mens ofrene ligger skadde igjen.

Og det er nettopp perspektivet som underkjennes av mange som skal forsvare Mette Marit. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

På hvilken måte hjelper det Epsteins ofre med massiv folkegapestokk for MM? Hun har ved flere anledninger, også i 2019, uttalt at hun tar sterk avstand fra det han har gjort.  

Jeg nekter å gå med på at det på noen måte gjør saken bedre, eller lettere for ofrene med den massive kritikken og trøkket MM utsettes for. 

Man kan helt fint ha brukt et helt arbeidsliv på å ivareta folk som har vært utsatt for traumer, samtidig som man kan mene at MM straffes helt vilt hardt av folkedomstolen og mediene - før fakta er på plass. At de bør komme på banen snart med en hel rekke svar, er jeg enig i. Men at man ikke klarer å se at hun står i en gigantisk shitstorm som kan være av en slik grad at hun kanskje aldri kan reise seg igjen, forundrer meg og skremmer meg.

Hvem er egentlig dere som fordømmer så massivt - og hva mener dere å oppnå med det? Ofrene blir ikke kvitt traumene sine av en gjeng illsinte folk som spekulere, dikter, overdriver, fordømmer og er nådeløse.  Jeg mener det (og dermed noen av dere!)  er med på å gjøre verden til et verre sted, og det har jeg akkurat like mye rett til å mene som dere som spekulerer i at hun visste og ga faen, på tross av at hun gjentatte ganger har sagt det motsatte.  Jeg tror ikke noe hun sier vil overbevise noen av dere ivrigste fordømmende i denne tråden - uansett hva hun forteller eller hva hun sier eller hvor mange ganger hun legger seg flat og unnskylder.

Jeg mener ikke vi skal tåle urett, men jeg mener også at vi skal være siviliserte og ikke dømme folk eller utsette dem for åpenbar forakt - særlig ikke i det omfanget vi ser nå. Så shoot me! Det handler om et minimum av empati og medfølelse.  MM er ikke ansvarlig for det Epstein har gjort. Hun er ansvarlig for egne valg, og må ta ansvaret for det. Ikke hans overveldende mange ofre. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
1600 skrev (49 minutter siden):

Ja, hvor står det i denne uttalelsen at dette gjelder lungesykdommen?

Det står helse, ikke noe spesifikt. Helse kan innefatte alt.

Når man påstår at MM er dødssyk bør man faktisk komme med kilder. Alt annet er bare spekulasjon. Og når man gjør dette for å forsvare hennes stillhet er det noe teatralsk desperat over det.

Litt som å slippe en ikke-nyhet om at hun i fremtiden kanskje kan måtte bli forberedt for transplantasjon samme dag som kongressen i USA gir endelig dato for slipp av hennes flørte-mailer til en av verdens verste overgripere.

Om man skal kalle alle som har en sykdom som kan ende i død om 10-20 år dødssyke, er det jammen meg mange dødssyke mennesker i dette landet. Meg inkludert.

Hvorfor skal MMs "helse" veie tyngre enn alle andre som er innefattet i denne sakens helse? Får alle de andre lov til å forklare seg når de selv vil?

Det står ingen verdens ting at slottet sier det er lungene. Bare en faktaboks under om at hun har sykdommen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

På hvilken måte hjelper det Epsteins ofre med massiv folkegapestokk for MM? Hun har ved flere anledninger, også i 2019, uttalt at hun tar sterk avstand fra det han har gjort.  

Jeg nekter å gå med på at det på noen måte gjør saken bedre, eller lettere for ofrene med den massive kritikken og trøkket MM utsettes for. 

Man kan helt fint ha brukt et helt arbeidsliv på å ivareta folk som har vært utsatt for traumer, samtidig som man kan mene at MM straffes helt vilt hardt av folkedomstolen og mediene - før fakta er på plass. At de bør komme på banen snart med en hel rekke save, er jeg enig i. Men at man ikke klarer å se at hun står i en gigantisk shitstorm som kan være av en slik grad at hun kanskje aldri kan reise seg igjen, forundrer meg og skremmer meg.

Hvem er egentlig dere som fordømmer så massivt - og hva mener dere å oppnå med det? Ofrene blir ikke kvitt traumene sine av en gjeng illsinte folk som spekulere, dikter, overdriver, fordømmer og er nådeløse.  Jeg mener det er med på å gjøre verden til et verre sted, og det har jeg akkurat like mye rett til å mene som dere som spekulerer i at hun visste og ga faen, på tross av at hun gjentatte ganger har sagt det motsatte.  Jeg tror ikke noe hun sier vil overbevise noen av dere ivrigste fordømmende i denne tråden - uansett hva hun forteller eller hva hun sier. 

Jeg mener ikke vi skal tåle urett, men jeg mener også at vi skal være siviliserte og ikke dømme folk eller utsette dem for åpenbar forakt - særlig ikke i det omfanget vi ser nå. Så shoot me! Det handler om et minimum av empati og medfølelse.  MM er ikke ansvarlig for det Epstein har gjort. Hun er ansvarlig for egne valg, og må ta ansvaret for det. Ikke hans overveldende mange ofre. 

Ja, det burde hun gjort i 2019. Da løy hun og hoffet.

Når tenker du hun bør ta ansvar? I dag? neste år? 2028?

Problemet er at den hun later som hun er og den hun virkelig er - ikke matcher. Hule ord holder ikke, her må man faktisk innrømme sakens alvorlighet og ikke komme med floskler og ansvarsløshet på Skaugum.

At man holder maktmennesker til ansvar, bidrar til at slike ting forhåpentligvis ikke skjer igjen. Det er virkningen av fordømmelsen. Om MM og MBH hadde kjent litt på normene i samfunnet før de oppførte seg som idioter ville de kanskje sluppet fordømmelsen.

Endret av 1600
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
keops skrev (10 minutter siden):

Jeg er uenig. Og min overbevisning i denne saken, gjør ikke min empati med- og ønske om å bidra til å hjelpe ofre, og unngå overgrep, mindre. Den er ikke i motsetning til min mening om at MM straffes vilt hardt av folkedomstolen. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Man kan helt fint ha brukt et helt arbeidsliv på å ivareta folk som har vært utsatt for traumer, samtidig som man kan mene at MM straffes helt vilt hardt av folkedomstolen og mediene - før fakta er på plass. At de bør komme på banen snart med en hel rekke svar, er jeg enig i. Men at man ikke klarer å se at hun står i en gigantisk shitstorm som kan være av en slik grad at hun kanskje aldri kan reise seg igjen, forundrer meg og skremmer meg.

Hvem er egentlig dere som fordømmer så massivt - og hva mener dere å oppnå med det? Ofrene blir ikke kvitt traumene sine av en gjeng illsinte folk som spekulere, dikter, overdriver, fordømmer og er nådeløse.  Jeg mener det (og dermed noen av dere!)  er med på å gjøre verden til et verre sted, og det har jeg akkurat like mye rett til å mene som dere som spekulerer i at hun visste og ga faen, på tross av at hun gjentatte ganger har sagt det motsatte.  Jeg tror ikke noe hun sier vil overbevise noen av dere ivrigste fordømmende i denne tråden - uansett hva hun forteller eller hva hun sier eller hvor mange ganger hun legger seg flat og unnskylder.

Er sånne som Mette, som ser den andre veien, som er med på å gjøre det til et verre sted. Hun sa ikke opp kontakten pga at han var peddo. Fin forsvarer.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
1600 skrev (Akkurat nå):

Ja, det burde hun gjort i 2019. Da løy hun og hoffet.

Når tenker du hun bør ta ansvar? I dag? neste år? 2028?

Problemet er at den hun later som hun er og den hun virkelig er - ikke matcher. Hule ord holder ikke, her må man faktisk innrømme sakens alvorlighet og ikke komme med floskler og ansvarsløshet på Skaugum.

hvordan vet du at hun ikke mener det hun sier? hvilket belegg har du for å hevde at det du spekulerer i om hennes hensikter, er sant? 

Du vet ingen ting om hun later som eller ikke. Noe blir ikke sant bare fordi du tenker det i ditt eget hode. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Margit777 skrev (Akkurat nå):

Er sånne som Mette, som ser den andre veien, som er med på å gjøre det til et verre sted. Hun sa ikke opp kontakten pga at han var peddo. Fin forsvarer.

Jeg er uenig med deg

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
1600 skrev (3 minutter siden):

Igjen, hun sier det selv.

Jeg skjønner ikke denne enorme trangen til å dikte opp formildende omstendigheter når hovedpersonen selv innrømmer at det hun har gjort er alvorlig. 

Jeg er helt enig i at hun har gjort dumme/idiotiske valg i sin omgang og kommunikasjon med E. Jeg er uenig i at hun visste at han drev overgrep og ga faen i det.

Endret av pøbelsara
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Man kan helt fint ha brukt et helt arbeidsliv på å ivareta folk som har vært utsatt for traumer, samtidig som man kan mene at MM straffes helt vilt hardt av folkedomstolen og mediene - før fakta er på plass. At de bør komme på banen snart med en hel rekke save, er jeg enig i. Men at man ikke klarer å se at hun står i en gigantisk shitstorm som kan være av en slik grad at hun kanskje aldri kan reise seg igjen, forundrer meg og skremmer meg.

Hvem er egentlig dere som fordømmer så massivt - og hva mener dere å oppnå med det? Ofrene blir ikke kvitt traumene sine av en gjeng illsinte folk som spekulere, dikter, overdriver, fordømmer og er nådeløse.  Jeg mener det er med på å gjøre verden til et verre sted, og det har jeg akkurat like mye rett til å mene som dere som spekulerer i at hun visste og ga faen, på tross av at hun gjentatte ganger har sagt det motsatte.  Jeg tror ikke noe hun sier vil overbevise noen av dere ivrigste fordømmende i denne tråden - uansett hva hun forteller eller hva hun sier. 

Men hun TAR ikke ansvar for egne valg. Ingenting vil skje med henne, hun kan ikke etterforskes eller straffes.

Og jo, de som var med på å bygge JE’s nettverk og kaste glans over ham har selvsagt et medansvar også for overgrepene. Jeg synes du argumenterer barnslig ved å si at «ofrene blir ikke kvitt traumene sine ved at MM fordømmes». Blir de kvitt traumene sine ved at Epstein selv fordømmes da? Nei, men det er ikke poenget. Det handler om at det ikke skal feies under teppet,  og at maktnettverket som muliggjorde disse forferdelige forbrytelsene må tåle en spotlight.

Selv er jeg ikke «illsint» slik du påstår. Jeg er mer nysgjerrig på om det i det hele tatt er mulig at en i  Epsteins innerste krets gjennom flere år i det hele tatt kan være en offisiell representant for Norge.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)

Jeg er helt enig i at hun har gjort dumme valg i sin omgang og kommunikasjon med E. Jeg er uenig i at hun visste at han drev overgrep og ga faen i det.

Ok. Det får du fortsette å blindt tro på. Vi andre tar henne på hennes ord når hun sier hun visste han var dømt, bare ikke "omfanget" i 2019, da var det 40+ kjente ofre. Er ikke 2 ofre nok? Eller går grensen ved 10?

Hvor mange overgrep tenker du en kronprinsesse skal mene er for mange? Kanskje 4-5, sånn at hun kan fortsette å sy puter under sin sønns armer, og ikke må fordømme han?

Endret av 1600
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke å tro på noe av det som kommer fra slottet/kronprinsparet lenger, jeg. 

Det har blitt avdekket så mange løgner/bortforklaringer både ifm Marius-saken og Epstein-kontakten.

Resultatet er at folk tror de nå lyver om alt. Hvem sin skyld er det? Deres egen. 

Ulv, ulv .. 

Fool me once...

Keiserens nye klær...

Legg til de moralske vurderingene rundt leieinntekter på Skaugum, (fravær av) krav til egne barn, hetsingen av pressen, offerrollen i media osv. For noen rollemodeller! 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet (endret)

Offentligheten og mediene har en rett og plikt til å dekke saker om offentlige personer. Når Mette-Marit ikke gir en utfyllende forklaring på kontakten med Jeffrey Epstein, oppstår det et informasjonsvakuum som gjør at journalister må stille spørsmål og spekulere. Dette kan føles som et press, men det springer ut av offentlighetens rett til å forstå og vurdere handlingene hennes.

Organisasjoner og institusjoner har et ansvar for å ivareta egne etiske prinsipper og medlemmenes tillit. Når Mette-Marit ikke redegjør for sine handlinger, må organisasjonene reagere, og det skaper også et press. Dette handler ikke om personlig mobbing, men om at organisasjonene må kunne stole på at personer i roller som beskytter eller ambassadør følger grunnleggende etiske prinsipper.

Enkelte kan oppleve at kritikk virker hard, og bruke retorikk om at man ikke skal «sparke folk som ligger nede». Men å stille kritiske spørsmål til en offentlig, ressurssterk og privilegert person som har alle muligheter til å redegjøre for sine handlinger, er ikke mobbing. Retorikken kan virke som en hersketeknikk for å stoppe legitime spørsmål med skyld og sympati, men den endrer ikke organisasjonenes eller offentlighetens rett til å kreve ansvar.

Til slutt må man også se på Mette-Marits egen rolle. Hun har hatt lang tid og alle ressurser til å svare, og når hun uteblir med forklaring, skapes kritikk og press som en direkte konsekvens av manglende handling, ikke fordi noen ønsker å skade henne.

Alt i alt er presset på Mette-Marit et resultat av samspillet mellom media, organisasjoner, offentlig debatt og hennes egen stilling og handlinger. Situasjonen oppstår når forventningene til hennes rolle møter manglende redegjørelse. Hun kunne kanskje unngått mye av dette presset ved å komme med hele historien i 2019, og hun kan også selv velge å trekke seg fra beskytterskapene dersom hun ikke ønsker å stå til ansvar.

Endret av Glrmn
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Bare en rask generell korigering:

MM skaffa ikke Murakami til festivalen på Lillehammer, men det stemmer at hun intervjua ham.  Det er fint om vi ikke lager fortellinger om MMs bragder som ikke stemmer. 

https://www.nrk.no/innlandet/mette-marit-moter-haruki-murakami-pa-norsk-litteraturfestival-1.17439847

– "Det var en stor ære at festivalen spurte om jeg ville intervjue Murakami."

• Liker 15
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...