Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tulsa skrev (Akkurat nå):

Hvem stiller opp på en pressekonferanse for å forklare seg om høyst private lekkede meldinger her i verden? Ingen. Slottet og kronprinsessen kan skrive en ny, vel gjennomtenkt uttalelse og det holder i massevis for oss alle. 

Jeg er ikke enig i at det er mer enn nok, for med en sånn uttalelse er det ingen mulighet til å stille kritiske spørsmål. Men det hadde likevel vært en god start. 
Men de klarer ikke komme med det en gang. Null og niks. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tulsa skrev (3 minutter siden):

Hvem stiller opp på en pressekonferanse for å forklare seg om høyst private lekkede meldinger her i verden? Ingen. Slottet og kronprinsessen kan skrive en ny, vel gjennomtenkt uttalelse og det holder i massevis for oss alle. 

Det blir neppe en full pressekonferanse, men enkelte journalister. Det jeg håper, er at spørsmålene ikke må være godkjent av kongehuset på forhånd. Og at de ikke sender den mest konfliktsky «kongehuseksperten» NRK kan finne. 

• Liker 6
Skrevet
Hanne67 skrev (45 minutter siden):

Altså på en måte står de som trenger lungetransplantasjon i kø, men de får lunger som passer til seg uavhengig hvor lenge de har ventet.

En ting er kritikk, men her inne er det hets. Det er stor forskjell. 

Ser ikke noe hets, men legitim kritikk som er helt på sin plass. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Har man det? Aktuelle spørsmål er hvorfor hun valgte å bo i huset til Epstein, hvem betalte for shoppingen i New York? Og hvorfor tenkte hun at å pleie vennskap med en fyr som omgikk seg med unge jenter, også når hun var på besøk var passende for Norges kronprinsesse? 

https://www.tv2.no/nyheter/la-igjen-mange-tusen-pa-denne-butikken/18529895/

Løpet er kjørt for hennes del, jeg har ikke behov for å høre mer fra henne. Men hvis HM har tenkt å fortsette, så synes jeg det er på sin plass at han sier hva han har visst og hvordan han stiller seg til å bruke statusen til å rehabilitere ryktet til farlige overgripere. Også om han fremdeles tenker det var lurt å ta i mot den yachtferien.

• Liker 25
  • Nyttig 5
Skrevet
Natttåke skrev (17 minutter siden):

Det som er godt nok er alle kort på bordet, den hele og fulle sannhet. I en slik rolle har man større ansvar og det gjelder også privat.

Hvilke kort? Hva vil dere vite som vi nå ikke vet? Jeg mistenker at det som ønskes er en kanossagang av selvutslettelse. Prøv på noen varianter selv. Hva ville du ha forklart dersom du var i denne situasjonen? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Mmmwhatever skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at det er mer enn nok, for med en sånn uttalelse er det ingen mulighet til å stille kritiske spørsmål. Men det hadde likevel vært en god start. 
Men de klarer ikke komme med det en gang. Null og niks. 

Vi har absolutt ikke fått vite nok, så enig med deg. 

Vi vet bare det vi har lest. Nå må hun bekjenne for oss, og stå for det hun har gjort. 

Hadde hun hatt skam hadde hun gått fra stillingen sin.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Tulsa skrev (1 minutt siden):

Hvilke kort? Hva vil dere vite som vi nå ikke vet? Jeg mistenker at det som ønskes er en kanossagang av selvutslettelse. Prøv på noen varianter selv. Hva ville du ha forklart dersom du var i denne situasjonen? 

Jeg ville sagt alt jeg hadde gjort, bedt om unnskyldning, så forlatt rollen min. Jeg skjønner at alt ikke kan tilgis alltid.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Tulsa skrev (3 minutter siden):

Du kan selvsagt ikke snakke for hele Norges befolkning. For svært mange er en skriftlig ny uttalelse overhodet ikke nok. Om hun ikke stiller opp på et pressemøte og svarer for seg på alle spørsmål som måtte komme, kan hun bare la være å uttale seg i det hele tatt. Da får kongehuset ganske raskt finne ut hvordan hun skal fases ut, for denne dama kan ikke presentere Norge, og ingen skal måtte bukke og neie for henne - det er direkte avskyelig. 

• Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (22 minutter siden):

Men når en person trenger flere måneder på å tenke ut et svar på dette enkle spørsmålet er det vel lite grunn til å tenke at det svaret vil være sannferdig? Så hva skulle poenget være? Om sannheten er at hun googlet ham, fant ut at han var pedofil og syntes det var lættis er jo ikke det noe hun hverken kan eller bør innrømme. Og siden slottet ikke fikk kokt sammen en plausibel "alternativ sannhet" med en gang, er nok løpet kjørt for enhver bortforklaring de nå skulle finne på.

Det er jo en del av problemet hun har skapt for seg selv. Hadde hun vært på banen med én gang, hadde det virket ærlig og sannferdig. Har også undret  meg over reaksjonen til Haakon dagen før slippet, der han virker så opprørt. Jeg er overbevist om at de, med sine folk som jobber for dem, var helt klar over at filene skulle slippes. Da burde de jo allerede begynt å tenke over hva Mette skulle si. I hvert fall sette en dato/frist for det, og ikke la beskytterskapene, statsministeren, øvrige partiledere minus Vedum, og folk ellers vente i det uvisse.

Tulsa skrev (18 minutter siden):

Det vet vi allerede. Ingen lurer på det. VG og andre aviser har gjengitt hva som kom opp dersom man googlet Epstein i 2011. Dere venter på et fullstendig lammende sammenbrudd av skam og nedverdigelse antar jeg. Vi har egentlig fått vite nok. Vi har jo til og med kunnet grafse i private meldinger. Jeg har virkelig ikke behov for å se et menneske rives i fillebiter slik jeg av og til får inntrykk av at andre venter på.

Joda, noen lurer på det. Til og med i tråden har noen lurt på det. Jeg har også uttrykt at jeg ikke er interessert i at hun skal knuses, bare sånn at det er sagt. Men da må noen andre uttale seg på hennes vegner. Er det sånn at hun skal slippe å få kritiske spørsmål, konfronteres?

Endret av -Pusheen-
Korrigering og retting av skrivefeil
  • Liker 9
Skrevet (endret)

Det er flaut for kongen og dronningen å bli satt i den situasjonen de er i nå på grunn av Kronprinsessen. Tygg litt på den, dere som forsvarer Mette-Marit, det er snakk om en konstitusjonell krise hvis ikke Mette snakker ut snart ref samfunnsvitere. Det er livsverket og deres ettermæle som står på spill. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Jeg tror ingen ønsker å knuse MM, men jeg tror alle vil ha sannheten frem.

Endret av Natttåke
  • Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ingen ønsker å knuse MM, men jeg tror alle vil ha sannheten frem.

Ja, dette. At hun bør være ærlig er ikke det samme som at man mener hun bør rives i fillebiter. Er hun lagd av porselen og dermed må beskyttes for at det er verdt? Hvorfor skal hun slippe unna? Om hun ikke har gjort noe ulovlig, men kun flaut, så er det ikke det verste utgangspunktet å si noe fra.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ingen ønsker å knuse MM

Den ordbruken der er bare en hersketeknikk. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Oi, håper det var kameravinklingen, eller så har MM fått mye medisiner i det siste….fikk nesten sympati for henne. 

Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Det er flaut for kongen og dronningen å bli satt i den situasjonen de er i nå på grunn av Kronprinsessen. Tygg litt på den, dere som forsvarer Mette-Marit, det er snakk om en konstitusjonell krise hvis ikke Mette snakker ut snart ref samfunnsvitere. Det er livsverket og deres ettermæle som står på spill. 

Jeg har ikke forsvart MM, men jeg plages ikke særlig av kongeparet heller. De er ikke hjelpesløse i dette, de kan når som helst gå ut og snakke for seg selv. Kongen kan til og med ta fra henne tittelen. De velger konfliktskyhet til tross for at omdømmet til hele kongehuset rammes.

Da synes jeg mer synd på de yngste barna som tross alt ikke har hatt noen påvirkningsmulighet. Det er også mye mer å forlange at unge voksne skal kritisere moren sin enn at noen godt opp i årene skal kritisere svigerdatteren. I tillegg var kongeparet med i bryllupet i Luxemburg og kjenner sannsynligvis familien der mye bedre enn IA og SM gjør. De kunne ha sagt offentlig at de syntes det var et hyggelig bryllup og at brudeparet var flott og at de ikke skjønner hva MM snakket om.

Hvis man ikke kan kritisere noen som har gjort det MM har gjort så står man til slutt ikke for noe som helst.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (2 timer siden):

HVis hun står der tror jeg skal be barna mine om å hverken se opp eller vinke. Folk som heier på pedofile sexforbrytere har ikke noe rundt barnetoget å gjøre. Det er rett og slett forkastelig å tvinge tusenvis av unger til å ha respekt for slike som Mette Marit. Og det er ikke over med unnskyldninger eller tid. Jeg er i tvil om jeg vil at de skal hilse på de andre i familien også - Haakon tror jeg ikke er uskyldig og Harald har også visst. Så klart har han det, men han har jo lenge ikke akkurat vært en handlingens mann.

Da blir det ingen bytur med nystrøket skjorte og bunad for oss i hvert fall. Og absolutt ikke tv titting heller. Ønsker egentlig bare Harald og Sonja på balkongen, at de får sin kanskje siste hyllest. Og hva med Jansløkka skole hvor barna toger innom Skaugum for å hylle sine overhoder mens kronprinsfamilien står der med sine stive smil. Tipper det blir endringer i år, hvilke askerforeldre vil at barna skal være med på noe så hult nå?

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke forsvart MM, men jeg plages ikke særlig av kongeparet heller. De er ikke hjelpesløse i dette, de kan når som helst gå ut og snakke for seg selv. Kongen kan til og med ta fra henne tittelen. De velger konfliktskyhet til tross for at omdømmet til hele kongehuset rammes.

Da synes jeg mer synd på de yngste barna som tross alt ikke har hatt noen påvirkningsmulighet. Det er også mye mer å forlange at unge voksne skal kritisere moren sin enn at noen godt opp i årene skal kritisere svigerdatteren. I tillegg var kongeparet med i bryllupet i Luxemburg og kjenner sannsynligvis familien der mye bedre enn IA og SM gjør. De kunne ha sagt offentlig at de syntes det var et hyggelig bryllup og at brudeparet var flott og at de ikke skjønner hva MM snakket om.

Hvis man ikke kan kritisere noen som har gjort det MM har gjort så står man til slutt ikke for noe som helst.

I følge Se og Hør så er kongeparet i samtaler med resten av familien. Så hvis dette stemmer, så anses det som et familieanliggende? 

https://www.seher.no/kongelig/slottet-svarer-behov-for-hvile/84374063

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

I følge Se og Hør så er kongeparet i samtaler med resten av familien. Så hvis dette stemmer, så anses det som et familieanliggende? 

https://www.seher.no/kongelig/slottet-svarer-behov-for-hvile/84374063

Hele sakskomplekset handler om kronprinsessens privatliv. Hun har ikke pleid omgang med Epstein i embets medfør. Hvorfor skal kongen da uttale seg? Det blir meningsløst. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Tough cookie skrev (2 timer siden):

Jeg tolker det som om at hun googlet Jeffrey Epstein og leste at han var dømt og hadde sonet for å ha tuklet med mindreårige, og at det var det hun mente ikke så så bra ut.

Det er vel det de aller fleste tenker ; altså de som ikke hyller de «kongelige» opp i skyene-  uansett hva de måtte foreta seg , eller ikke foreta seg….

Endret av Hekken
  • Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...