Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
keops skrev (På 16.3.2026 den 11.17):

Jeg er motstander av monarki, men har tenkt tidligere at det går greit pga menneskene som har vært i kongefamilien har vært dyktige.

Når kronprinsen ikke står for det samme som sine forgjengere så synes jeg ikke han skal bli monark nei.

Jeg har skjønt at du er motstander av monarkiet! 😅 Er liksom ingen tvil!

Jeg synes kronprinsen gjør en veldig god jobb, og absolutt på høyde med sin far. Han jobber jo mer enn noen gang! 

Mener du at en president, som kommer til å ha en høy lønn, vil gjøre en bedre jobb? Greit nok at den kan velges, men det er flertallet som bestemmer og er ikke alle som er enige da. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (48 minutter siden):

Pluss at belgierne er enda nærmere i slekt med storhertugfamilien i Luxemburg enn den norske kongefamilien er med de to familiene. I tillegg er de naboer. Da tar det seg dårlig ut å sitte og skåle med henne.

Enig - det ville vært pinlig. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Den siste setningen som du siterer er min kommentar. Den står jeg for. For øvrig antar jeg at du også får med deg spørsmålene som blir stilt til kronprinsen om dette selv om han dd. besøker militærøvelsen Cold Response. 
Det er stadig vekk gjentakende at så lenge kongehuset, i dette tilfellet v/kronprinsesse MM IKKE fremfører den lenge varslede forklaringen, så vil de kongelige bli stilt spørsmål om dette. 
Så, tålmodigheten har tatt slutt. Det har åpenbart kongehuset ikke fått med seg. 

Ok, din mening. Slik det var oppstilt, fremstod det som en oppsummering av lenkens innhold med dine ord.

Eufemia- skrev (2 timer siden):

Det er ikke synsing, det er basert på det kronprinsen uttalte. Hvorfor sa kronprinsen at MM også tar vare på ham om det ikke er en bakenforliggende grunn til det? Du fikk vel med deg dette om hva han anså som viktigst da, «å ta vare på flokken», noe Tove Taalesen mener er feil prioritering. 

Les det gjerne en gang til, og legg til hva som foreligger av informasjon som både Norges befolkning og øvrige er opptatt av også i utlandet. 

Det han uttaler, er selvsagt ikke synsing. Tolkningen er. Ja, hva kan være bakenforliggende grunn til at også han setter pris på støtte når det er mye ekstra? Er ikke det ganske menneskelig og helt normalt? Jeg skjønner ikke at dette er noe å kommentere overhodet. En helt vanlig kommentar om å støtte hverandre. 

• Liker 5
Skrevet
Susanne skrev (18 minutter siden):

Flere som har gått lei av tullet.. 

Norsk Bibliotekforening avslutter nå beskytterskapet med MM

Ny forening avslutter samarbeid med kronprinsesse Mette-Marit

Norsk bibliotekforening opplyser at de avslutter beskytterskapet med kronprinsesse Mette-Marit. Det skjer samme dag som slottet varsler at kronprinsessen uteblir fra statsbesøk fordi hun har blitt dårligere.

Skjønner dem godt. 

27. februar siteres Slottet på at en av organisasjonene har fått beskjed om at hun vil svare «ganske snart». 18 dager senere har de fortsatt ikke fått svar. I mens er MM avbildet der hun viser seg i stand til smilende å besøke sin sønn i fengselet. Det kan meget vel være dråpen. 

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Susanne skrev (32 minutter siden):

Enig. Det å bruke sykdommen sånn de har vist seg å gjøre gang på gang gjør meg sint, spesielt på vegne av andre som lider av kroniske og usynlige sykdommer. Dette er ofte sykdommer med mye stigma og hvor folk har utfordringer med å bli trodd. Når ei som er såpass synlig som MM, bruker sykdommen som en unnskyldning der det passer seg, så er hun med på å gjøre folk skeptiske. Ikke bare på hennes egen sykdom, men også på andre i lignende situasjoner. Jeg har ingen tvil om at MM er alvorlig syk, men det at sykdommen dras frem der det virker å være fordelaktig for henne gjør meg provosert. 

"Vanlige folk" kunne jo prøvd å bruke de samme forklaringene ovenfor nav. Da hadde de blitt pushet ut i all slags arbeid og avklaringer. Vi er alle mennesker, og bør ha de samme kravene og rettighetene. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Hanne67 skrev (1 minutt siden):

Jeg har skjønt at du er motstander av monarkiet! 😅 Er liksom ingen tvil!

Jeg synes kronprinsen gjør en veldig god jobb, og absolutt på høyde med sin far. Han jobber jo mer enn noen gang! 

Mener du at en president, som kommer til å ha en høy lønn, vil gjøre en bedre jobb? Greit nok at den kan velges, men det er flertallet som bestemmer og er ikke alle som er enige da. 

😄

Jeg syntes tidligere at det virket som at kronprinsen gjorde en god jobb og var egnet til rollen. Nå synes jeg ikke det lenger, det må skorte en god del på flere ting der etter hva som har fremkommet. 

Jeg mener det er selvsagt at det vil være bedre med president. Alle ledere bør være valgte, for en viss periode. Vi ser jo hvordan det går når makt arves, rett vest.

Flertallet bestemmer,ikke alltid det er positivt, se bare på USA😱men da er jo løsningen at vedkommende ikke bør bli gjenvalgt 

Argumentene for kongehus er jo at det skal være så samlende, det skal liksom borge for god oppdragelse og rolleforståelse når man vokser opp i kongefamilien. Disse teoriene bør vel revurderes sterkt nå, de fleste ser vel at det er ikke alle individer som egner seg uavhengig av hvilke slekter de er født inn i.

Jeg trodde tidligere at MM ville greie å ta seg sammen og omskolere seg til en helt grei kronprinsesse. Nå ser jeg at det dessverre er to like personer som har funnet hverandre, dette ender ikke bra.

Vi kan jo puste lettet ut med tanke på det belgiske statsbesøket, MM er "sendt på rommet". Men det kommer en dag da de gamle ikke er her lenger. Bare tanken på HM og MM i førersetet er jo nok til å bli republikaner.

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Velger å sitere Norsk bibliotekforening da de oppsummerer det greit:

«Styret mener at det er problematiske forhold knyttet til tillitsbrudd og usannheter. 

– Rolleforståelsen har vært svak, og de verdiene som har kommet til syne, er ikke forenlige med de verdiene Norsk bibliotekforening står for»

https://www.aftenposten.no/norge/i/gkwGjB/norsk-bibliotekforening-avslutter-beskytterskapet-med-kronprinsesse-mette-marit

La det synke inn: tillitsbrudd, usannheter, svak rolleforståelse.

• Liker 30
  • Hjerte 5
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
heppernkax skrev (1 time siden):

Var hos min gamle mor i helgen. 

Hun er gammel monarkist og heiet på Mette Marit og nekter å tro at sønnen hennes har gjort noe galt. 'De er ute etter pengæne hans skjønneruvell' sier hun (sånn cirka).

Tror det er mange med illusjoner om kronprinsfamilien altså.

Samme her. Mange godt voksne og eldre som tror saken er «overdrevet i media» og at disse influencerne nærmest har bedt om det. Kvalmende holdninger. 

Kvinne31 skrev (1 time siden):

Hadde vært mye mer respekt hvis de sa sannheten. At det er helt unaturlig at MM kunne deltatt på ett slik besøk nå. 

Jeg tror hun er syk. Det vil si at jeg har tillit til at hennes alvorlige diagnose og uttalelser fra legen er troverdig, og at helse må komme først. 

Jeg tenker at det også kan være noe som gjør at hun kan trekke seg tilbake, med en god nok begrunnelse for selv den mest kritiske, og spare kongehuset for alt det vil medføre å ha henne som dronning, fordi ingen medier, norske eller utenlandske, kommer til å la dette ligge noen gang. Så, for å være helt klar på det; jeg unner henne ikke sykdom, men dersom det stemmer at sykdommen forverres raskt nå, så håper jeg faktisk det kan «brukes» som noen sier, til å stilne støyen, og «fjerne» henne fra likningen altogether. (Men - hvis det er tilfellet, hvorfor går ikke Slottet bare ut med det med det samme?)

Hvis MM plutselig blir sengeliggende (eller verre) nå, så vil iallfall denne tråden se ganske ille ut i bakspeilet.

Endret av JustAsking
Presisering
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (7 minutter siden):

«Styret mener at det er problematiske forhold knyttet til tillitsbrudd og usannheter. 

– Rolleforståelsen har vært svak, og de verdiene som har kommet til syne, er ikke forenlige med de verdiene Norsk bibliotekforening står for»

https://www.aftenposten.no/norge/i/gkwGjB/norsk-bibliotekforening-avslutter-beskytterskapet-med-kronprinsesse-mette-marit

Usannheter, faktisk.

Tar hatten av for styret i bibliotekforeningen. DET var reine ord for penga. 

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

:leselusa:Norsk bibliotekforening klapper igjen boka :leselusa: 

:duskedame: "bra!" :duskedame:

Endret av Tradegy
  • Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
MissLucy skrev (44 minutter siden):

Tja.

Kong Harald er fetter til kong Philippes far, så da er vel kronprinsen tremenning med Philippe. Kong Philippe er fetter til storhertug Guillaumes far, så kronprinsessen i Belgia er tremenning med storhertugen.

Nokså likt vil jeg si.

Storhertuginne Stéphanie er også fra den belgiske adelen, i likhet med dronning Mathilde. Så det sendes bok litt ekstra støtte over landegrensen til Luxembourg fra Belgia. ☺️

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Ny forening bryter med Mette-Marit; Norsk bibliotekforening avslutter beskytterskapet med Kronprinsesse Mette-Marit. Når selv bibliotekarer (som vel må være blant landets fredeligste og mest fornuftige arbeidstakere), ikke er interessert i noe samarbeid med kronprinsessen, da er vel bunnen nådd?

https://www.nrk.no/nyheter/norsk-bibliotekforening-avslutter-beskytterskapet-med-kronprinsesse-mette-marit-1.17813487

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Både Mette Marit og moren hennes er voldsoffere for partnervold. Begge har også sønner som banker partnerne sine.

De er ikke ansvarlige for sønnenes forbrytelser, men det sier noe om voldens lange syklus og hvor vanskelig den er å bryte. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
heppernkax skrev (1 minutt siden):

Usannheter, faktisk.

Tipper den er litt ekstra sår for henne da hun har lagt ned mye tid og energi i litteratur.  

Hvis hun ønsker å fortsette som beskytter, men ikke klarer å ha god dialog med dem pga egen helse er det rart hun ikke har fått hjelp fra Kongehusets rådgivere til dette. Det vil være ufint av dem. Og ikke slik jeg tror det funker der. Så betyr det at hun ikke har svart eller at hun/Kongehuset har fortsatt med svadasvar og forventet lojalitet fra organisasjoner o.l? Eller bryr hun/de seg ikke? 

Dersom hun ikke ønsker/klarer å være beskytter lenger er det strategisk bedre å offisielt trekke seg pga helse nå, fremfor å bli "dumpet". 

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
heppernkax skrev (7 minutter siden):

Usannheter, faktisk.

Da har boktoget nådd endestasjonen. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden blir midlertidig stengt for moderering

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for bilder med opphavsrett og svar til dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (58 minutter siden):

JJammen, hun har da ikke gjort noe kriminelt 🙄 Hva med Rød-Larsen, og hans likemenn? Det er mye verre det de har gjort, så det formidlende den kontakten MM har hatt med Epstein (ironisk ment). 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Susanne skrev (1 time siden):

Flere som har gått lei av tullet.. 

Norsk Bibliotekforening avslutter nå beskytterskapet med MM

Ny forening avslutter samarbeid med kronprinsesse Mette-Marit

Norsk bibliotekforening opplyser at de avslutter beskytterskapet med kronprinsesse Mette-Marit. Det skjer samme dag som slottet varsler at kronprinsessen uteblir fra statsbesøk fordi hun har blitt dårligere.

Ok, kanskje hun faktisk har blitt dårligere. Det er bare sånn det er. Har hele tiden sagt at  MM er den som må svare for seg, men hvis det faktisk er sånn at hun ikke kan pga sykdom, må jo HM gjøre det. Er beskytterskapene så uviktige for dem at begge to holder kjeft? Beskytterskapene går jo virkelig direkte på jobben de gjør, og det må jo være viktig nok til å klare å presse ut et eller annet?

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
JustAsking skrev (49 minutter siden):

Samme her. Mange godt voksne og eldre som tror saken er «overdrevet i media» og at disse influencerne nærmest har bedt om det. Kvalmende holdninger. 

Jeg tror hun er syk. Det vil si at jeg har tillit til at hennes alvorlige diagnose og uttalelser fra legen er troverdig, og at helse må komme først. 

Jeg tenker at det også kan være noe som gjør at hun kan trekke seg tilbake, med en god nok begrunnelse for selv den mest kritiske, og spare kongehuset for alt det vil medføre å ha henne som dronning, fordi ingen medier, norske eller utenlandske, kommer til å la dette ligge noen gang. Så, for å være helt klar på det; jeg unner henne ikke sykdom, men dersom det stemmer at sykdommen forverres raskt nå, så håper jeg faktisk det kan «brukes» som noen sier, til å stilne støyen, og «fjerne» henne fra likningen altogether. (Men - hvis det er tilfellet, hvorfor går ikke Slottet bare ut med det med det samme?)

Hvis MM plutselig blir sengeliggende (eller verre) nå, så vil iallfall denne tråden se ganske ille ut i bakspeilet.

Slottets uttalelse er at MM sin helse har blitt verre. Dette trenger altså ikke å ha noe som helst med lungesykdommen hennes å gjøre. Bildene fra bilen viser at hun f eks ikke bruker langtidsoksygen ennå.

Det kan også være psykisk helsetilstand. Det har garantert kommet opp mange store og små detaljer i sønnens rettssak som de ikke har visst om fra før av. Hvilken mor ligger ikke i fosterstilling når de får høre i retten at en lang rekke av sønnens kvinner forteller om at de har blitt slått, kvalt, sparket, voldtatt eller dratt etter håret. Flere episoder har i tillegg involvert kniv. 

Hørte dagens Giæver og gjengen-episode. 100 % kleint å se for seg kronprinsens flakkende dådyrblikk når avisene spurte ham om hva han tenker om e-posten fra MM til Epstein hvor hun skriver at "you tickle my brain".

https://radioh.no/kronprinsen-besokte-nato-ovelse-ville-ikke-kommentere-epstein-saken/

Jeg er spent på om det vil komme noe svar fra MM i det hele tatt når rettssaken er over. Eller om de skal vente til dommen avsies i juni, eller eventuelt til ankesaken er ferdig neste sommer. Disse skandalene kommer hvert fall til å henge som et tungt teppe over samtlige representasjonsoppdrag, helt til det faktisk gjøres noe. Og da tenker jeg ikke på nok et ihjelarbeidet og velredigert svadainnlegg fra slottet.

Stillheten blir bare mer og mer klein og tyngende.

Endret av Rastebenk
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...