Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Me treng faktisk eit styringsdyktig kongehus. Om regjerande monark ikkje greier å gjera jobben sjølv, må han omgi seg med eit hoff som klarer det, og sist, men ikkje minst, lata dei gjera jobben.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Politikerne er nå enige og samstemte i at kronprinsessen må forklare seg. Norske borgere fortjener å vite sannheten. 
(SP er ikke en del i dette)

https://www.vg.no/nyheter/i/wrgxyd/partilederne-til-kronprinsesse-mette-marit-alle-unntatt-en-stiller-seg-bak-statsministerens-oppfordring-om-aa-fortelle

Monarkiets fremtid er i spill, og tålmodigheten har tatt slutt. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Tid til å besøke voldsmannen i fengsel, men ikke en gang komme med en skriftlig redegjørelse for når man skal forklare seg.

Altså, legg ned PR-avdelingen på slottet, kutt støtte til sekretærer og annet tull. De bruker dem ikke. De haler ut tiden.

Dette betaler vi altså opp mot en milliard i året for. Nok til å drifte mangfoldige gamlehjem og barnehager.

Hva er vitsen med en gallionsfigur når man ikke klarer å oppføre seg?

Endret av 1600
  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Eufemia- skrev (18 minutter siden):

Politikerne er nå enige og samstemte i at kronprinsessen må forklare seg. Norske borgere fortjener å vite sannheten. 

https://www.vg.no/nyheter/i/wrgxyd/partilederne-til-kronprinsesse-mette-marit-alle-unntatt-en-stiller-seg-bak-statsministerens-oppfordring-om-aa-fortelle

Det står vel ikke akkurat at tålmodigheten har tatt slutt. Tvert imot viser flere forståelse for at det tar tid.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Eufemia- skrev (6 minutter siden):

Leste du egentlig artikkelen før du "oppsummerte" den med at "tålmodigheten har tatt slutt"?

Det er virkelig ikke grunnlag for å hevde at partiledernes tålmodighet har tatt slutt. Tvert i mot så presiserer de fleste at de har forståelse for at kronprinsessen trenger tid.

På direkte spørsmål fra VG om det har gått uakseptabelt lang tid er det kun Rødt og Venstre som sier ja, mens Frp unnlater å svare.

Alle de andre presiserer at de har forståelse for at det tar tid:

SV sier: "Nei. Saken er alvorlig, kortene må på bordet, men vi må huske på det enorme presset kronprinsessen har stått i over tid (...) Det er forståelig at hun trenger noe tid akkurat nå. Jeg oppfordrer folk til å huske at det er mennesker bak avisoverskriftene."

SP sier: " Istedenfor å bruke tid på å kritisere Mette-Marit bør regjeringen bruke tid på å rydde opp i det som kan se ut som en ukultur i deler av utenrikseliten. Jeg er utålmodig overfor prosessene mot Jagland, Rød-Larsen, Juul og Brende. "

MDG sier: " Jeg har forståelse for at kronprinsessen står i en vanskelig situasjon, både personlig og helsemessig. "

KRF sier: "Nei, jeg tror alle forstår at situasjonen kronprinsessen og kongefamilien nå står i er veldig krevende."

Høyre sier: "Jeg skjønner at mange blir utålmodige når det går lang tid uten at spørsmål blir besvart, og det viktigste nå er at saken blir opplyst på en ordentlig måte (...)"

Og Støre selv sier : "Jeg har ikke noen timeplan for det.(...)Jeg tror at alle kan forstå at det er helt spesielle uker i den familien nå. Det har jeg respekt for, sier han."

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Eufemia- skrev (26 minutter siden):

Trenering synes å være strategien, for så å tro at vi er et folk som bare glemmer, eller svikter kognitivt. 
Flere signaler er kommunisert, slik som at når kronprinsen sa at han måtte passe på kronprinsessen, så sa han videre at «heldigvis så passer også hun på meg». 
Hva i all verden er det for en logikk. For det første er altså kronprinsen en bedratt mann. Kronprinsesse MM har hatt en tett og intim relasjon til en annen mann, den pedofile og overgrepsdømte Epstein. Hun sviktet sin rolle som Norges kronprinsesse, hun førte landets kronprins, sin ektemann, bak lyset. 
Skulle det vise seg at kronprinsen har vært kjent med denne tette relasjonen, og latt denne pågå i flere år, så er ikke skandalen noe mindre. 
Så repeterer jeg at kronprinsen faktisk sier at kronprinsessen passer på ham, etter at hun har sviktet. Det vil altså si at hun trøster ham, tar vare på ham slik at han skal ha det så bra som mulig. 

Vi registrerer at det i praksis er kronprinsesse MM som styrer det hele - det følelsesmessige. Det er å konstatere at kronprinsen underkaster seg det følelsesstyrte i stedet for å rette fokuset på «hva som er hva» - og rydder opp i sitt hus. 

Det var da voldsomt til synsing. Underkastet seg og gode greier. Ikke spesielt uvanlig med gjensidig støtte i gode og onde dager i ekteskap og samboerskap, også ved utfordringer som utfordrer relasjonen. Men nå vet vi jo ingenting om opplevd svik, heller, så det blir jo bare personlige betraktninger om andre mennesker. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Det står vel ikke akkurat at tålmodigheten har tatt slutt. Tvert imot viser flere forståelse for at det tar tid.

Nemlig. Postet nettopp det samme. Viser at man aldri kan ta for god fisk det folk påstår de har dekning for i en artikkel. 

Endret av MissLucy
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Leste du egentlig artikkelen før du "oppsummerte" den med at "tålmodigheten har tatt slutt"?

Det er virkelig ikke grunnlag for å hevde at partiledernes tålmodighet har tatt slutt. Tvert i mot så presiserer de fleste at de har forståelse for at kronprinsessen trenger tid.

På direkte spørsmål fra VG om det har gått uakseptabelt lang tid er det kun Rødt og Venstre som sier ja, mens Frp unnlater å svare.

SV sier: "Nei. Saken er alvorlig, kortene må på bordet, men vi må huske på det enorme presset kronprinsessen har stått i over tid (...) Det er forståelig at hun trenger noe tid akkurat nå. Jeg oppfordrer folk til å huske at det er mennesker bak avisoverskriftene."

SP sier: " Istedenfor å bruke tid på å kritisere Mette-Marit bør regjeringen bruke tid på å rydde opp i det som kan se ut som en ukultur i deler av utenrikseliten. Jeg er utålmodig overfor prosessene mot Jagland, Rød-Larsen, Juul og Brende. "

MDG sier: " Jeg har forståelse for at kronprinsessen står i en vanskelig situasjon, både personlig og helsemessig. "

KRF sier: "Nei, jeg tror alle forstår at situasjonen kronprinsessen og kongefamilien nå står i er veldig krevende."

Høyre sier: "Jeg skjønner at mange blir utålmodige når det går lang tid uten at spørsmål blir besvart, og det viktigste nå er at saken blir opplyst på en ordentlig måte (...)"

Og Støre selv sier : "Jeg har ikke noen timeplan for det.(...)Jeg tror at alle kan forstå at det er helt spesielle uker i den familien nå. Det har jeg respekt for, sier han."

Har du lest den?

FRP svarer slik:

"Norske borgere fortjener selvsagt å få vite sannheten. Når tiden drar ut slik den gjør nå, gror spekulasjonene." 

Politikere har berøringsangst når det angår å kritisere Kongehuset, så er ikke overrasket over svarene. 

Og SP er vel de som ikke svarer på spørmålene de blir stilt som omhandler Mette Marit og ikke diplomatene.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

Nemlig. Postet nettopp det samme. Viser at man aldri kan ta for god fisk det folk påstår de har dekning for i en artikkel. Det er en uting med slik uredelig debattskikk.

Ja, det er ganske kjipt at man ikke kan stole på gjengivelser, og ved nærmere ettersyn viser seg at budskapet var noe helt annet eller nærmest det motsatte. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Ja, det er ganske kjipt at man ikke kan stole på gjengivelser, og ved nærmere ettersyn viser seg at budskapet var noe helt annet eller nærmest det motsatte. 

Litt sånn som de tidligere svar fra MM angående flyskrekk, ekteskap osv da 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (25 minutter siden):

Helhetsinntrykket er jo at de fleste synes dette drøyer for lenge.

Nå er jo de fleste av våre toppolitikere høflige, så de uttaler seg jo diplomatisk.

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
keops skrev (12 minutter siden):

Helhetsinntrykket er jo at de fleste synes dette drøyer for lenge.

Nå er jo de fleste av våre toppolitikere høflige, så de uttaler seg jo diplomatisk.

Nei, helhetsinntrykket er at de fleste partilederne har forståelse for at MM trenger tid. Det er bare Rødt og Venstre som sier at det tar for lang tid.

• Liker 11
Skrevet
~ Ada ~ skrev (40 minutter siden):

Den siste setningen som du siterer er min kommentar. Den står jeg for. For øvrig antar jeg at du også får med deg spørsmålene som blir stilt til kronprinsen om dette selv om han dd. besøker militærøvelsen Cold Response. 
Det er stadig vekk gjentakende at så lenge kongehuset, i dette tilfellet v/kronprinsesse MM IKKE fremfører den lenge varslede forklaringen, så vil de kongelige bli stilt spørsmål om dette. 
Så, tålmodigheten har tatt slutt. Det har åpenbart kongehuset ikke fått med seg. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (44 minutter siden):

Det var da voldsomt til synsing. Underkastet seg og gode greier. Ikke spesielt uvanlig med gjensidig støtte i gode og onde dager i ekteskap og samboerskap, også ved utfordringer som utfordrer relasjonen. Men nå vet vi jo ingenting om opplevd svik, heller, så det blir jo bare personlige betraktninger om andre mennesker. 

Det er ikke synsing, det er basert på det kronprinsen uttalte. Hvorfor sa kronprinsen at MM også tar vare på ham om det ikke er en bakenforliggende grunn til det? Du fikk vel med deg dette om hva han anså som viktigst da, «å ta vare på flokken», noe Tove Taalesen mener er feil prioritering. 

Les det gjerne en gang til, og legg til hva som foreligger av informasjon som både Norges befolkning og øvrige er opptatt av også i utlandet. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (10 minutter siden):

Nei, helhetsinntrykket er at de fleste partilederne har forståelse for at MM trenger tid. Det er bare Rødt og Venstre som sier at det tar for lang tid.

Her er vi nok en gang uenige. 

Helhetsinntrykket er at alle synes dette drøyer for lenge, noe annet ville jo også være oppsiktsvekkende.

Det er jo lov å være fullstendig ukritisk til alt som kongefamilien måtte finne på, men våre yrkespolitikete har ikke den luksusen.

Men fint at de er diplomatiske.

Sørgelig at vi har en så uegnet ansamling i kongehuset vårt dog. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Det er ikke synsing, det er basert på det kronprinsen uttalte. Hvorfor sa kronprinsen at MM også tar vare på ham om det ikke er en bakenforliggende grunn til det? Du fikk vel med deg dette om hva han anså som viktigst da, «å ta vare på flokken», noe Tove Taalesen mener er feil prioritering. 

Les det gjerne en gang til, og legg til hva som foreligger av informasjon som både Norges befolkning og øvrige er opptatt av også i utlandet. 

HM og MM er tydeligvis to alen av samme stykke.

Snakk om å rasere sitt nøye, fra fødselen av oppbygde image for HM.

Bare trist dette.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (51 minutter siden):

Aldri før har majoriteten av landets partiledere på denne måten uttalt seg om hva de forventer av et medlem av kongehuset. 
De forventer ganske enkelt at hun legger kortene på bordet og forklarer seg. De bruker ord som åpenhet og tillit. 
Dette er verdt å merke seg. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Aldri før har majoriteten av landets partiledere på denne måten uttalt seg om hva de forventer av et medlem av kongehuset. 
De forventer ganske enkelt at hun legger kortene på bordet og forklarer seg. De bruker ord som åpenhet og tillit. 
Dette er verdt å merke seg. 

De er ingenting i den artikkelen du postet som viser at det er slutt på partiledernes tålmodighet. 

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

De er ingenting i den artikkelen du postet som viser at det er slutt på partiledernes tålmodighet. Det er løgn.

I hovedinnlegget mitt la jeg inn min egen oppfatning under linken hvor politikerne uttaler seg. 
Den nederste setningen er min mening. Ellers tør jeg anta at du har fått med deg hvordan journalister senest i dag er pågående ovenfor kronprinsen vedrørende spørsmål i saken - det som vedrører saken om MM og Epstein. 
Så, det er ikke bare jeg som mener noe om at det er gått svært lang tid uten at kronprinsessen har forklart seg. 
Ellers kan du stryke løgn fra din kommentar, for det stemmer ikke. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
RoffeHarry skrev (22 timer siden):

Det skurrer veldig at hun sier hun sluttet kontakten med han fordi han utnyttet henne, ikke fordi han hadde begått overgrep mot et ex antall andre ungjenter. 

Det var vel det som var poenget. Ex antall ungjenter var ikke tema strafferettslig i tiden hun hadde kontakt med han. 

Det var snakk om to, som han bortforklarte bla i daily mail.  Det var kun de to han var straffet for.  Ikke alle de han ble mistenkt for i 2019. Det er jo 5 år senere etter hun har brutt kontakten. 

Hun sa vel noe om at han var en annen enn hun trodde. Og hva hun la i det, vet jeg ikke.  At han utnyttet henne , var hun ikke alene om. Han utnyttet alle, både de han hadde med på øyer og misbruk, og de som ikke var med på det.

Det hadde vært på bordet før han blr dømt ang flere. Men tidligere og delvis nå, blir jo kvinner beskyldt ofte for å beskylde for penger, spesielt i usa. Dette ble jo tatt opp igjen , tiden mm ble kjent med han. Men det var også en dame som ropte ut før han ble dømt. Dette var jo sant. Men forvirrende info en periode, til de fikk hamret det igjennom i 2019. All ære til dem, foresten. 

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...