Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
parmanoia skrev (Akkurat nå):

Sier ikke det er bra, men det er vel ikke uvanlig at kongelige er mye borte fra barna og at andre tar seg av dem. Men det er nok mer vanlig at de er borte på normale jobboppdrag og representerer landet sitt, ikke henger med en pedo i NY. 

Tenker du har rett i at de fleste (småbarns)foreldre prioriterer litt annerledes enn å tilbringe store deler av fritiden i sus og rus sammen med en pedofil slimål. 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Og det er jo tydelig annen kommunikasjon når man leser filene, for mye er usammenhengende eller refererer til ting man ikke finner der. 

Det skal visst komme mer også. Bare å glede/grue seg.

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

"- Hvordan kongehuset håndterer denne situasjonen de neste dagene, vil ha stor betydning for om Mette-Marit kan gå inn i rollen som dronning, og hvilken bagasje hun i så fall går inn i den rollen med, mener han."

Jau. 

Hun reiser vel på en LANG ( og dyr ) ferie for å slippe høre  om  rettssaken til sønnen  , så passet jo egentlig bra dette ble lekket nå. Så den allerede  ikke over-arbeidete Haakon må stå i enda en / mange presse-stormer,  å forsvare og forklare . Han må jo bli helt ødelagt . 

• Liker 16
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg undres om HM var klar over dette omfanget? Eller om han også fikk sjokk nå som det var uunngåelig å skjule lenger? Og om han visste det, hvorfor satt han ikke foten ned? Så mange spørsmål..

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Tenk HM har sittet og nilest på filene i hele natt. Stakkars faen

• Liker 10
  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Hun reiser vel på en LANG ( og dyr ) ferie for å slippe høre  om  rettssaken til sønnen  , så passet jo egentlig bra dette ble lekket nå. Så den allerede  ikke over-arbeidete Haakon må stå i enda en / mange presse-stormer,  å forsvare og forklare . Han må jo bli helt ødelagt . 

For et umenneskelig press. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pilaff skrev (1 minutt siden):

😬 Skulle til å spørre om det kan bli verre, men det har jo vist seg at det alltid kan det.

NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Var jo en "nydelig" timing på det hele. Hadde faktisk nesten glemt rettssaken.

• Liker 12
Skrevet
parmanoia skrev (Akkurat nå):

For et umenneskelig press. 

Ja. 

• Liker 5
Skrevet

Det hele er veldig tragisk! Bildet utad for Norge er helt ødelagt, og jeg synes faktisk nå at Martha og Durek ikke er så kokko allikevel! :engel: 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Pilaff skrev (Akkurat nå):

Dette er jo blitt sagt i over halvannet år nå og jammen har det ikke stemt hver gang. Når man tror det ikke kan bli verre… Også blir det akkurat det…

Jeg har ikke lest mange av mailene, men jeg føler et skikkelig ubehag ifht de jeg har lest. Både fordi det er så personlig, men også intimt…Det er virkelig absurd dette her. 

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Pust skrev (23 minutter siden):

I 2011 hadde MM to små barn, 6 og 5 år. Måtte bare si det.

Det er jo en del av kjernen i det her. Hun hadde lest hva JE har gjort og allikevel omgikk hun han! Og hun hadde små barn! Jeg har ikke barn selv, men tenker jeg hadde holdt meg laaaaangt unna en med en slik dom! Mulig har barna aldri vært alene med han og hun ikke ville hatt de nær han. Men uansett helt feil å omgås en som har gjort slike ting som han ble dømt for. Men hun har jo snakket mye om dem til han..

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Minner om at skjermdump av innlegg fra Facebook er brudd på opphavsrett. Disse må det lenkes direkte til, om ikke blir de fjernet i henhold til retningslinjene. 

Siterer man fra en artikkel skal det legges ved lenke. 

Det er også nok å ta av når det gjelder disse filene og MM sin korrespondanse. Spekulasjoner om andre personer, andre mailer o.l. er MM eller andre i Kongehuset vil bli slettet da det ikke kan bekreftes. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (8 timer siden):

Bør Norge fortsatt være et monarki?

Ja

27%2434

Nei

61%5435

Vet ikke

11%1012

Tallene ligger nærmest likt i andre lignende avstemninger. Det er dypt graverende for Harald og Sonja at MM og MBH har dratt kongehuset fra 72% til nærmere 27% ene og alene på ett år. Håper Harald, Sonja og HM setter skapet på plass så det holder, ellers er dette over og ut.

Den google-mailen er det verste. 'Jeg har sett deg på google, enig at det er ille - tihi : )'

Det gir så enormt dårlige vibber at det knyter seg i magen for hva denne dama har dratt barna sine igjennom. Hvorfor har Marius vært med henne til dette udyret?

Endret av Ellie42
  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Det som er bra da, er at flere begynner å våkne opp for absurditeten i å ha et monarki, hvor man fødes eller gifter seg inn i rollen. Hvor man vasser i enorme privilegier og makt, og bygger voldsomme formuer. Dette går jo «bra» det så lenge skjelettene holder seg i skapet, folket synes det er såååå koseeeliii med konge og dronning, og bare man møter opp blir man bukka og neia for og sett på med stjerner i øynene. 🤩 

Nå har det premisset jeg, og de aller fleste andre kritikere i tråden, hele tiden har predikert blitt mer dagsaktuelt enn noen skulle tro; nemlig at alle kan ikke være kongelig. Det er vondt å tenke på familien MM har gifta seg inn i, barn og ektemann. Svigerforeldre som gjennom et langt liv har jobba utrettelig bare for at et sånt nek av en svigerdatter potensielt river ned hele greia. 
HM som har vokst opp i en beskyttet boble omringet av rikfolk og tjenere, og som ender opp med å falle pladask for denne ville, gale og rebelske dama.

Stakkars alle de.

At man som kongelig skal få gifte seg med hvem man vil, bør jo være en selvfølge. (Man får ikke stemme eller ha politiske meninger da, men det er nå så). Men når ønsket om valg av livsledsager krasjer så diametralt med intensjonen med et kongedømme, da står vi igjen med ett åpenbart valg;

Ned med monarkiet. Slipp de løs. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Snurrevippen skrev (10 timer siden):

Poenget mitt er ikke at hun ikke kan engelsk, men at e-posten hennes er språklig svake og lite presise. Språkferdigheter er noe som gjerne må vedlikeholdes over tid. I tillegg er juridiske tekster og dommer på engelsk ofte vanskelig å forstå, selv for folk med gode språkkunnskaper. Det ser vi jo bare i denne tråden, hvor mange sliter med å tolke e-postene korrekt og gjengi det som faktisk står der. 

I tillegg var det helt andre algoritmer når man søkte etter noen i 2011 enn det er i dag. Selv Wikipedia artikkelen av Epstein har blitt endret siden den gang. 

Jeg tviler derfor ikke på at hun, og andre i det norske miljøet rundt han ikke forstod omfanget eller hvilken type kriminalitet det dreide seg om.

Ifølge Aftenposten var det allerede i 2011 publisert mange artikler - på norsk - om Epstein, hvor han blant annet ble omtalt som en pedofilidømt milliardær.

https://www.aftenposten.no/norge/i/L41Q01/kronprinsessens-google-soek-av-epstein-saa-ikke-bra-ut-fortsatte-likevel-kontakten-i-tre-aar

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Sh999 skrev (8 timer siden):

Jeg undres om HM var klar over dette omfanget? Eller om han også fikk sjokk nå som det var uunngåelig å skjule lenger? Og om han visste det, hvorfor satt han ikke foten ned? Så mange spørsmål..

Jeg tror aldri vi får vite hva han visste og ikke visste. Og å vite, vil ikke avhjelpe situasjonen.

Visste han - er det en forverrelse av fortielsen overfor det offentlige.

Visste han ikke - er det en blottlegging av et svik innad i et ekteskap som de fleste ikke ville akseptert og endt i skilsmisse. Men setter han rollen og kongehuset først, blir det ingen skilsmisse. Sånn som med Erna Solberg og Sindre Finnes. Hun står der og blottlegger sin uvitenhet i full offentlighet, og folk blir bare enda mer oppgitt.

Så uansett hvilket av de to de måtte velge, vil det skape enda mer hoderisting. Jeg tror de holder dette innenfor egne vegger, og konsentrerer seg om å håndtere det som allerede er kjent. Og det er egentlig det mest fornuftige . Det er tross alt mer enn nok å ta av allerede.

Endret av MorTil2
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg fikk en uggen følelse av at det fortsatt er mye i vente da jeg leste Hanne Skartveit sin kommentar i VG 

https://www.vg.no/nyheter/i/y57JqE/kan-monarkiet-overleve-dette

«Det vil trolig komme enda mer informasjon om kronprinsesse Mette-Marit og hennes nære forhold til Jeffrey Epstein de neste dagene og ukene»

Så her er det bare å holde seg fast. Innlegget over her peker vel i en viss retning. Journalistene og redaktørene sitter nok på mer info mens de vurderer etikk. 

Endret av CeXNS
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...