Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har prolaps: Gikk det utover jobben? 

Har mye kontorjobbene og lurer på om det er bra eller dårlig…(?) 

Har hatt det i noen pr men ble ikke et problem før nå. 

Anonymkode: da534...55b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper det ikke med kortisonsprøyter eller tramadol?

Anonymkode: d85f9...2a0

Skrevet

Jeg hadde en skikkelig prolaps ifjor, har kontorjobb. Unngikk sykemelding med tilrettelegging; hjemmekontor så jeg kunne variere arbeidsstilling og legge meg ned når jeg måtte. Så på jobb med rom for pauser til å bevege meg, og var der deler av dagen sånn at jeg slapp å pendle i rush. Og så fulle dager, men med ekstra pause for å få strekt ut ryggen. Brukte lunsjen til å gå meg en tur de første 4mnd.

Det gikk jo utover jobben min, men var enig med arbeidsgiver at jeg fikk styre etter smertene og ikke måtte ta sykemelding. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hjelper det ikke med kortisonsprøyter eller tramadol?

Har ikke forsøkt ennå. Er det bivirkninger? 

Pleier prolaps å fungere bra med 100% jobb frem til pensjonsalder om en er 49? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, varig delvis ufør. Jobber 60 %

Anonymkode: 6fcda...852

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har ikke forsøkt ennå. Er det bivirkninger? 

Pleier prolaps å fungere bra med 100% jobb frem til pensjonsalder om en er 49? 

Bivirkninger,ja masse. Men du klarer nok å stå i jobb en 10 års tid til. Men skaden blir mye værre og du må vel nesten gå på heroin om du i det heletatt noen gang blir pensjonist.

Om du har prolaps så er det rart du ikke er kraftig medisinert eller har fått operasjon. 

Skrevet

Prolaps kan jo være så mangt. De fleste trenger ikke operasjon eller langvarig medisinering men må "stå han av". Så hva som gjelder meg trenger ikke gjelde deg. 

Jeg sliter periodevis med prolaps. Har ikke trengt sykemelding ennå, operasjon er ikke aktuelt, men de mest smertefulle periodene håndteres med smertestillende og tidvis egenmelding. Hos meg går det over av seg selv, noe som er det vanligste. I dårlige perioder er det først og fremst trening og fritid det påvirker negativt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bivirkninger,ja masse. Men du klarer nok å stå i jobb en 10 års tid til. Men skaden blir mye værre og du må vel nesten gå på heroin om du i det heletatt noen gang blir pensjonist.

Om du har prolaps så er det rart du ikke er kraftig medisinert eller har fått operasjon. 

Gjelder dette de fleste men en prolaps, eller kannen være heldig å ha en «god» prolaps? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gjelder dette de fleste men en prolaps, eller kannen være heldig å ha en «god» prolaps? 

Det gjelder de færreste

https://www.helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/skiveprolaps/#prognose

Sitat

9 av 10 med skiveprolaps uten isjas blir bedre uten behandling i løpet av seks uker. Skiveprolaps som årsak til isjassmerter tar ofte lenger tid. Omtrent 8 av 10 av isjaspasientene er betydelig bedre innen 3 måneder.

Les linken, der står det mye. 

Anonymkode: 3cf3b...935

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en stor prolaps i ryggen som var på nippet til operasjon. Var innlagt, men siden smertene roet seg litt ble jeg sendt hjem med beskjed om å komme tilbake øyeblikkelig om det forverret seg. Var sykemeldt i 3 1/2 måneder. Begynte da med svært rolig trening. Brukte sykeperioden til å gå og hvile om hverandre. Ble gradvis bedre. Da jeg kunne gå en rolig tur på en time uten at det ble smertefullt startet jeg med veldig rolig styrketrening etter veiledning fra fysio. Nå er det slik at dersom jeg ikke trener nesten hver dag, så får jeg vondt igjen. Om jeg trener nesten hver dag, så holdes det i sjakk. Jeg har kontorjobb, så for min del gir det mening at jeg må trene oftere enn de som har jobb der de er mye i bevegelse. 

Anonymkode: 79765...0a0

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på prolapsen. Enkelte prolaps gjør at du ikke kan kjøre bil, sitte eller overhode funke i hverdagen. Da må du selvfølgelig sykmeldes. 

Anonymkode: b03d3...8e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...