Gå til innhold

Tilbakeholding av samvær.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn. Far er alkoholiker. Har hatt periodisk samvær. BV har vært inne i mange år i forhold til peth-prøver og rus-prøver. 

Har vært mange episoder. Før jul når jeg måtte hente barna midt på natta, for at bf var borte så valgte jeg å holde tilbake samvær. Jeg ringte bv-vakta når jeg hentet dem. Tok kontakt med BV-leder over helgen som var. Ble støttet i å stoppe alt samvær. 

Vi har inne helsesøster og psykososialt team i kommunen, for støtte-samtaler til både meg og barna i forhold til hva dem har blitt utsatt for. Dem har hele veien vært på at vi må tenke stabilitet, å støtter meg også i å holde tilbake samvær. 

Rett over jul var jeg i møte med BV, har fått en ny saksbehandler. Hun sier at det kan være mer skadelig for barna at jeg stopper alt samvær, å at dette kan bli brukt i mot meg. 

Jeg er helt fortvilt. Det er ikke noe annet jeg vil en at barna skal være hos faren sin, så lenge han er edru og rus-fri. Men for hver periode han går på en smell, så får barna heftigere og heftigere reaksjoner. Dem blir mer og mer skjøre og sårbare. Vi har opplevd så mange ganger at bf har vært ruset, ikke har hatt mat til dem, ikke følge opp rutiner. Når barna har vært hos ham har jeg hatt fullstendig angst, høy puls, klarer ikke å slappe av. Panikk for hva som vil skje. 
Jeg har lagt frem at jeg vil han skal gå i behandling, at jeg kan få dokumentert fra lege/annet hjelpe-apperat at han er i stand til å ta vare på barna og at han er rus/alkohol-fri. 

Noen som har erfaring med slike saker? 

Anonymkode: 0edef...d55

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del erfaring med lignende saker. Det finnes jo ingen fasit og jeg vet ikke nok om deres situasjon til å si noe bastant, men som oftest stiller man sterkt ved semi-dokumentert rusbruk.

Det er veldig relevant hvor gamle barna er, hva de selv klarer å si om egne ønsker og hvordan far stiller seg til det hele. 

Anonymkode: eaf5f...015

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har en del erfaring med lignende saker. Det finnes jo ingen fasit og jeg vet ikke nok om deres situasjon til å si noe bastant, men som oftest stiller man sterkt ved semi-dokumentert rusbruk.

Det er veldig relevant hvor gamle barna er, hva de selv klarer å si om egne ønsker og hvordan far stiller seg til det hele. 

Vi har mye dokumentasjon. Skyhøye resultater på peth-prøver. Mange rus-prøver med utslag, å mange rus-prøver som det ikke har blitt møtt opp på. 

Avtalt samvær som han ikke har møtt opp på, han kan gå i dagesvis uten å høre fra seg. 

Barna er 7 og 10 år gamle. Barna vil være hos far, dem savner jo han. Dem er jo så enkle at dem sier at om pappa drikker, så kan dem bare ringe meg eller stikke bort til en nabo 🙃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rett over jul var jeg i møte med BV, har fått en ny saksbehandler. Hun sier at det kan være mer skadelig for barna at jeg stopper alt samvær, å at dette kan bli brukt i mot meg.

Jaha. Er vel bedre at de skjermes fra han, han drar jo fra de så de er alene hjemme, for å drikke??

Hva med samvær hvor du er med da ts? 

Anonymkode: 260e7...88a

Skrevet

Jeg ville ha utfordret saksbehandleren og spurt hva hun/han mener er bra med at barna ikke får mat, omsorgsperson som drikker og drikker av mens de er der og ikke følger opp rutiner og behov de har. Kan være at det var en mistanke. For isolert sett kan det nok være mindre bra å miste all kontakt med far - men totalt sett høres det bedre ut.

Få alt dokumentet og. Så du har noe å vise til dersom det blir uenigheter med BV senere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er retten som bestemmer samvær ikke barnevernet. Barnevernet kan kun gjøre tiltak ovenfor den foreldre som har hovedomsorgen. Det er deg. De har null makt ovenfor samværsforeldre eller ovenfor samvær.

Du kan ta saken for retten og be om samvær under tilsyn det er eneste lovlig måte du kan stoppe samværet på. Du bør snakke med en advokat og om de juridiske mulighetene du faktisk har. Dette er vanskelig, tungt, tidkrevende og dyrt.

I noen tilfeller kan en person med russmisbruk gå med på en samværsavtale hvor de møter barna sammen med et trygt familiemedlem og uten overnatting så lenge de er edru. Da slipper dere belastningen med en rettsak.

Du kan ikke la dette skure og gå og du kan ikke fortsette og regulere samvær gjennom barnevernet da de ikke har mandat til dette.

Anonymkode: 7d369...936

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har mye dokumentasjon. Skyhøye resultater på peth-prøver. Mange rus-prøver med utslag, å mange rus-prøver som det ikke har blitt møtt opp på. 

Avtalt samvær som han ikke har møtt opp på, han kan gå i dagesvis uten å høre fra seg. 

Barna er 7 og 10 år gamle. Barna vil være hos far, dem savner jo han. Dem er jo så enkle at dem sier at om pappa drikker, så kan dem bare ringe meg eller stikke bort til en nabo 🙃

Høres ut som en kurantsak å tilbakeholde så fremt du er på tilbudssiden. Tilby samvær ved negative rusprøver over tid og med tilsyn. Finnes det familie av ham du kan alliere deg med? At barna besøker bestemor/onkel e.l og de har ansvaret, men pappa kan være der så mye han vil? 

Lite trolig at en rettsprosess vil føre til nullsamvær, veldig trolig med krav om rusprøver og støttet tilsyn. Det er i så fall maks 32 timer i året.

Om far forholder seg til samværsstansen, ville jeg avventet rettslige grep og latt ham ta eventuelt initiativ til det. Hvis du ikke har en advokatforsikring, kan det være noe å kikke på.

Dokumentér alt du kan. La andre snakke med barna slik at det er flere kilder enn deg på at de bekrefter hendelser og lager strategier for hvis pappa blir full.

Det ny saksbehandler sier, er ikke direkte feil - men kan er nøkkelordet. Det er vel trolig at du kjenner barna bedre enn hun gjør. Alt kan bli brukt mot en om det skulle komme til en rettslig prosess, det betyr ikke at det vil gi gehør hos retten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er retten som bestemmer samvær ikke barnevernet. Barnevernet kan kun gjøre tiltak ovenfor den foreldre som har hovedomsorgen. Det er deg. De har null makt ovenfor samværsforeldre eller ovenfor samvær.

Du kan ta saken for retten og be om samvær under tilsyn det er eneste lovlig måte du kan stoppe samværet på. Du bør snakke med en advokat og om de juridiske mulighetene du faktisk har. Dette er vanskelig, tungt, tidkrevende og dyrt.

I noen tilfeller kan en person med russmisbruk gå med på en samværsavtale hvor de møter barna sammen med et trygt familiemedlem og uten overnatting så lenge de er edru. Da slipper dere belastningen med en rettsak.

Du kan ikke la dette skure og gå og du kan ikke fortsette og regulere samvær gjennom barnevernet da de ikke har mandat til dette.

Anonymkode: 7d369...936

Hvor står det at barnevernet har null makt og ikke kan gjøre noe tiltak når det gjelder samværsforelderen? Hvis begge har foreldreansvar så har vel begge foreldrene ansvar for omsorgssituasjonen? Vis gjerne til lovverk der dette står, for jeg er oppriktig nysgjerrig på dette.

Anonymkode: ef566...a7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor står det at barnevernet har null makt og ikke kan gjøre noe tiltak når det gjelder samværsforelderen? Hvis begge har foreldreansvar så har vel begge foreldrene ansvar for omsorgssituasjonen? Vis gjerne til lovverk der dette står, for jeg er oppriktig nysgjerrig på dette.

Det er langt på vei riktig. 

Barneverntjenesten kan ved betydelig svikt hos samværsforelder, bare råde den andre til å tilbakeholde samvær. Det er teknisk mulig å overta omsorgen for barnet akutt og plassere det i beredskapshjem hos forelderen som virker - dette gjøres bare ekstremt unntaksvis og i påvente av at vedkommende skal rekke å fremme sak etter barneloven.

Det handler kort fortalt om at barneverntjenesten forvalter barnevernsloven, mens samvær og daglig omsorg reguleres av barneloven. 

Det er selvsagt mulig å sette inn tiltak også overfor samværsforeldre, men dette betinger frivillighet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Få advokat inn i bildet du TS. 

Anonymkode: 43554...431

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er langt på vei riktig. 

Barneverntjenesten kan ved betydelig svikt hos samværsforelder, bare råde den andre til å tilbakeholde samvær. Det er teknisk mulig å overta omsorgen for barnet akutt og plassere det i beredskapshjem hos forelderen som virker - dette gjøres bare ekstremt unntaksvis og i påvente av at vedkommende skal rekke å fremme sak etter barneloven.

Det handler kort fortalt om at barneverntjenesten forvalter barnevernsloven, mens samvær og daglig omsorg reguleres av barneloven. 

Det er selvsagt mulig å sette inn tiltak også overfor samværsforeldre, men dette betinger frivillighet. 

Er ikke helt sikker på hva du prøver å få frem her. Jeg ser ingen plass i barnevernsloven om at barnevernet ikke har noe myndighet ovenfor samværsforelderen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke helt sikker på hva du prøver å få frem her. Jeg ser ingen plass i barnevernsloven om at barnevernet ikke har noe myndighet ovenfor samværsforelderen. 

Nei vel. Jeg vet ikke hvordan du trenger å få det forklart.

Det er nå i hvert fall som jeg sier: barneverntjenesten kan ikke regulere samvær på noe annet vis en ovennevnte akutthjemmel for en svært begrenset periode.

Skrevet

Denne tjenesten er for voksne (+18) som vil ha rask og diskret tilgang til sexpartnere med samme intensjoner.
Ingen mas, ingen venting — bare ekte interesse og kjemi.

✔️ Verifiserte profiler
✔️ Anonym og trygg tilgang
✔️ Aktiv nå over hele Norge

Vi holder det lukket og ryddig for å slippe tull og tidskastere.
Tilgangen er begrenset - https://ngnbrand.com/badgirl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...