Gå til innhold

Mannen har brutt med sin mor men barna vil dit

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.
Jeg trenger litt råd i en vanskelig situasjon.

Mannen min har valgt å bryte kontakten med sin mor etter mange år med dårlig behandling, og tydelig forskjellsbehandling mellom ham og broren. Dette har vært veldig sårt for mannen min, og jeg støtter ham i valget fullt ut. Jeg ønsker heller ikke selv å ha noe kontakt med henne.

Samtidig har vi barn sammen, og det er her jeg blir usikker. Barna trives hos svigermor, hun er snill med dem og de liker å være der. Derfor kjenner jeg på et dilemma.

I tillegg har jeg en datter fra et tidligere forhold, og svigermor har aldri vist interesse for henne. Det gjør at jeg også kjenner på om det er riktig med besteforeldrekontakt bare for noen av barna.

Hva gjør man egentlig i en sånn situasjon?
Er det greit at barna har kontakt med en bestemor som har behandlet faren deres dårlig, og som forskjellsbehandler barna? Eller bør man bryte helt, også for barnas del, selv om de trives der?

Jeg er veldig delt og ønsker gjerne å høre erfaringer eller tanker fra andre.

Anonymkode: 20ee3...a4d

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen erfaring med barn. Men hvis du tenker det beste for barna er å ha kontakt med henne, så er kanskje det den beste løsningen. Så holder du/mannen kun minimal kontakt med henne utover det nødvendigste. 

Må samtidig innrømme at jeg ville være skeptisk til å la mine barn omgås en giftig voksenperson, så du har absolutt rett i at dette er et dilemma. 

Anonymkode: dcfde...204

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så uvanlig at besteforeldre ikke føler det samme for et bonus barnebarn, det skjønner jeg faktisk godt. I den situasjonen du beskriver synes jeg mannen bør avgjøre om barna deres bør fortsette møte henne.

Anonymkode: 1a406...7b2

• Liker 30
  • Nyttig 3
Skrevet

Har din datter kontakt med sin andre del av familie? Det har jo noe å si. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Din datter er jo ikke svigermors barnebarn. Din datter har sin egen bestemor som dine barn med mannen ikke har samme relasjon til regner jeg med. Så akkurat det poenget er jo litt irrelevant.

Anonymkode: 36498...9ca

• Liker 26
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok valgt å kutte all kontakt, er barna gamle nok til å få vite hvorfor så fortell de årsaken. Foreldre som forskjellsbehandler søsken er ondskapsfulle, kanskje du utsetter barna dine for samme forskjellsbehandling av henne etterhvert som de blir større.

Anonymkode: 61fc2...4dd

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig bør ikke voksnes konflikter gå utover barna. Det er kjipt å frata dem kontakt med dem, om de ønsker det selv.

Det er selvsagt synd at moren til mannen din aldri har vist noe interesse for ditt barn, men om hun forskjellsbehandler egne barn er det heller ikke noe rart at hun iallfall forskjellsbehandler barnebarna og barn av svigerbarn. Men jeg skjønner at det kan være sårt om hun aldri har vist noe som helst interesse for ditt barn. Jeg har selv et barn med meg inn i forholdet mitt, og jeg har selvsagt full forståelse for at svigermor har andre og nærere følelser ovenfor sine barnebarn, men hun viser jo interesse for mitt barn fordi. Spør hvordan det går, kommer i bursdagsselskaper osv. 

Anonymkode: c61aa...8e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke forvente at en bonusbestemor skal ha de samme følelsene for barn som ikke er hennes kjøtt&blod-slik er det dessverre.

Har din datter kontakt med dine foreldre og foreldrene til sin far?

Anonymkode: b2671...179

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke forvente at en bonusbestemor skal ha de samme følelsene for barn som ikke er hennes kjøtt&blod-slik er det dessverre.

Hun har mye kontakt med min familie. Men hun har ingen kontakt med faren sin og hans familie dessverre. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Går ikke an å mene noe om dette uten alder på barna.

Anonymkode: 6bf8b...979

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med denne generasjonen som bryter kontakt for «bare livet»..

Egoister.

Anonymkode: 027dc...842

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Går ikke an å mene noe om dette uten alder på barna.

Anonymkode: 6bf8b...979

De går på barneskolen.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge bestemoren er snill mot barnebarna så hadde jeg latt de hatt kontakt og besøkt bestemoren sin.

Anonymkode: 222ce...e35

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Denne er vanskelig. Far ønsker ikke kontakt, og sannsynligvis ikke at moren vet noe om livet hans, noe hun jo indirekte vil få informasjon om via barna. En del av meg sier at barna er uskyldige her, og bør holdes utenom. En annen del av meg sier at det er jo ikke praktisk mulig å få til både at far kutter henne ut og at barna har kontakt.

Hva hun gjør og ikke gjør med din særkullsdatter synes jeg ikke skal spille inn her. Hun har pr definisjon ikke noen forpliktelser overfor henne annet enn å være høflig hvis de møtes. At man kan ØNSKE seg en bonusbestemor som stiller opp 100% er én ting, men man kan ikke forvente det! Akkurat der er jeg helt på svigermor sin side.

Hvor mye vet barna om hvordan farmor har behandlet faren deres da? Barneskolen er jo ikke så store barn, men går de i 5. og 7. trinn er det noe annet en 1. og 3. liksom.... Og hvor mye vil pappa fortelle om dette til dem? Hvis dere skal nekte dem å omgås, så må dere fortelle alt tenker jeg, sånn at de i det minste vet ordentlig hvorfor.

Anonymkode: b396e...750

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jo, det kan og må man faktisk forvente. Til og med min bestemor, som var en ihuga rasist og all-over dømmende person likte sitt bonus-barnebarn som hun ble kjent med da han var 12 like godt som noen av de andre barnebarna sine.

Har du besteforeldre som ikke evner oppføre seg et lavmål av anstendig? Forvent mer av dem. For å bry seg like mye om alle ungene er faktisk et absolutt minimum av anstendighet. Kjærlighet blir ikke utvannet. Du har like stor kapasitet til å elske 24 barnebarn som 2.

Ts: Jeg tenker at dette, gitt at damen ikke potensielt er voldelig (psykisk som fysisk) faktisk er et valg unger over 5-6 er gamle nok til å ta. De står jo uansett helt åpenbart fritt til å gjenoppta kontakt med henne etter at de er 18. Eller droppe den. Eller droppe kontakt med ethvert annet medlem av slekta. Men - og det er viktig - man forklarer barn hva problemet er, og hvilken del av andre voksne sin valgte adferd som er problematisk. Slik tjener mange voksne slektninger mer som et eksempel til skrekk og advarsel enn som forbilder på annet vis. Men skrekk og advarsel er også godt å ha. 

Anonymkode: 0a773...bd8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så lenge bestemoren er snill mot barnebarna så hadde jeg latt de hatt kontakt og besøkt bestemoren sin.

Anonymkode: 222ce...e35

+ 1 på denne

Anonymkode: baf3c...dd5

• Liker 1
Skrevet

Å nekte barnebarn kontakt med besteforeldre bør sitte rimelig langt inne, mer enn litt opplevd forskjellsbehandling mellom brødre i hvert fall. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

+ 1 på denne

Anonymkode: baf3c...dd5

Herfra og

Anonymkode: 56dcb...94b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I tillegg har jeg en datter fra et tidligere forhold, og svigermor har aldri vist interesse for henne. Det gjør at jeg også kjenner på om det er riktig med besteforeldrekontakt bare for noen av barna.

Uansett hva du gjør, ikke bland inn følelser rundt din datter i dette.

Anonymkode: 3365e...b29

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge bestemor behandler barnet hun faktisk er bestemor til bra så ser jeg ikke problemet,

Når det kommer til ditt barn fra tidligere forhold så er ikke det barnet bestemor sitt ansvar. Jeg skjønner at det er vanskelig for deg men det er nå slik ståa er, sånn blir det når man har barn med forskjellige menn. 

Er ikke alltid lett for oss rundt heller når våre søsken roter seg inn i forhold der det er barn fra før av, vi knytter oss til barna og så tar forholdet slutt og barna forsvinner ut av livet vårt like raskt som de kom inn i det. Det synes jeg man skal ha respekt for, noen av oss tar i mot disse barna og andre velger å ikke ta en slik risiko det må være greit.

Anonymkode: 64a71...8c5

• Liker 4
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...