Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Til dere som er kun 2 voksne i husholdningen - hva er deres månedlige matbudsjett? Sitter å skal lage budsjett, men synes det er vanskelig fordi matprisene er så sinnsykt høye. Og basert på matbudsjettet deres - lager dere da i så fall maten fra bunnen av selv, eller går det i mye "ferdigmat" eller lettere løsninger? 

Her er det kun snakk om dagligvarer, ikke det å spise ute osv.

På forhånd takk :)

Anonymkode: a5704...e63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du være veldig sparsom 5000. Litt mer. Ok 6000

Anonymkode: a2cbd...f81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skal du være veldig sparsom 5000. Litt mer. Ok 6000

Anonymkode: a2cbd...f81

Sånn ca. der tenker jeg også for normalforbruk. Jeg bruker ca. 4000 på to voksne i matbudsjett normalt sett, men nå i januar ser jeg at jeg har brukt ca. 2500 på oss begge to. 

Anonymkode: e632e...698

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker mellom 4 og 5 tusen på meg alene.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker 10 - 14 000 kroner på to voksne på alt som handles i dagligvarebutikker.

Lager all mat fra bunnen selv, og bruker gode råvarer. Spiser middag hjemme stort sett hver dag, og lager gode brunsjer i helgene. Spiser mye fisk og skalldyr, frukt og grønt. 

Anonymkode: e7e89...81c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

6500, men merker at det er for lite. Når han får seg jobb må vi nok øke til 8000-8500.

Anonymkode: 0249a...ece

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sånn ca. der tenker jeg også for normalforbruk. Jeg bruker ca. 4000 på to voksne i matbudsjett normalt sett, men nå i januar ser jeg at jeg har brukt ca. 2500 på oss begge to. 

Anonymkode: e632e...698

Det er ikke normalforbruk. 

Realistisk budsjett for et par som ikke skal leve ekstremt sparsommelig, er 10.000-12.000.

Anonymkode: 71e88...1b6

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke normalforbruk. 

Realistisk budsjett for et par som ikke skal leve ekstremt sparsommelig, er 10.000-12.000.

Ifølge Sifo så er normalt matbudsjett for 1 kvinne mellom 31-50år 4040, og er du 2 så blir det ofte billigere per person, så vil anta for et par ca 6-7k. 10-12k så nærme du deg delvis luksus.

Men folk er forskjellige så normal vil variere en del etter hvem du spør.

• Nyttig 2
Skrevet
Hololo skrev (4 minutter siden):

Ifølge Sifo så er normalt matbudsjett for 1 kvinne mellom 31-50år 4040, og er du 2 så blir det ofte billigere per person, så vil anta for et par ca 6-7k. 10-12k så nærme du deg delvis luksus.

Sifos budsjett for en mann og en dame mellom 31 år og 50 år er 8820,-. Så å bruke en tusenlapp mer i måneden er ikke luksus.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden):

Sifos budsjett for en mann og en dame mellom 31 år og 50 år er 8820,-. Så å bruke en tusenlapp mer i måneden er ikke luksus.

det koster faktisk mer om et par bor sammen, enn 1 kvinne og 1 mann totalt betale for vær seg iflg Sifo.

Det synes jeg er merkelig, men kanskje de beregne om du er alene at du tar lettere og billige varianter enn om du er 2 som spiser sammen.

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (8 minutter siden):

For mann og kvinne 31-50 år sier SIFO 8 820 for mat og 500 for andre dagligvarer, så tilsammen 9 320 kroner i dagligvaren.

• Liker 1
Skrevet
Hololo skrev (Akkurat nå):

det koster faktisk mer om et par bor sammen, enn 1 kvinne og 1 mann totalt betale for vær seg iflg Sifo.

Det synes jeg er merkelig, men kanskje de beregne om du er alene at du tar lettere og billige varianter enn om du er 2 som spiser sammen.

En mann spiser normal mer enn ei dame.

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (2 minutter siden):

En mann spiser normal mer enn ei dame.

ja men budsjettet er ennå høyere om de er sammen eller vær for seg.

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (2 minutter siden):

Ja, bor man alene er det enklere å droppe middag en gang i mellom. Min erfaring er at om man er to, så legges det ned mer arbeid, tid og penger i mat, spesielt i helgene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor storspiste er dere??

hvor kresne er dere.

To brød til dagen og hvitost. Så klarer dere det med 2k/mnd

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (1 minutt siden):

ja men budsjettet er ennå høyere om de er sammen eller vær for seg.

Du må ha blingsa, jeg får 4 040 kr for kvinne alene og 4 780 kr for mann alene, tilsammen 8 820. Det samme som man får om man angir at de bor sammen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (Akkurat nå):

Hvor storspiste er dere??

hvor kresne er dere.

To brød til dagen og hvitost. Så klarer dere det med 2k/mnd

Det er et kosthold de færreste ønsker seg 😄 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

7000. Da har jeg ikke tatt med drikke i form av Pepsi og iskaffe.

Anonymkode: 86b5e...930

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et kosthold de færreste ønsker seg 😄 

Det stemmer. Men har en det trangt en mnd eller to, så funker dette.

NB eg er alene og spiser bare ett brød til dagen.

kunne nok ha laget havregrøt noen dager, da det er billiger, men magen tåler. Det dårlig over flere dager

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 5000-6000 en plass. Handler en del på holdbart. Lager litt fra bunnen, men ikke hver dag. 

Anonymkode: cbd01...8b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...