AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Skrevet 30. januar Hei, jeg jobber i kommunen som lærer men har bare 40% fast stilling på kontrakten. Jeg jobber også 40% midlertidig, men denne delen går ut i sommer. Jeg er helt sikker på at jeg får fortsette i de 40% jeg har, men tror kanskje jeg vil få samme type kontrakt etter sommeren igjen. 40% fast 40% midlertidig …. hva skjer med meg om jeg og kjæresten ønsker å få barn? Hvis jeg bare har fast jobb 40%? Vil dette ha økonomiske konsekvenser for meg når jeg evt er borte pga graviditeten? Har litt lyst å bli den innen et års tid. Men det at jeg ikke har fast jobb hindrer meg…. men burde jeg vente til jeg evt får mer fast stilling, eller har jeg samme rettigheter som andre? Anonymkode: fa007...d9c 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #2 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei, jeg jobber i kommunen som lærer men har bare 40% fast stilling på kontrakten. Jeg jobber også 40% midlertidig, men denne delen går ut i sommer. Jeg er helt sikker på at jeg får fortsette i de 40% jeg har, men tror kanskje jeg vil få samme type kontrakt etter sommeren igjen. 40% fast 40% midlertidig …. hva skjer med meg om jeg og kjæresten ønsker å få barn? Hvis jeg bare har fast jobb 40%? Vil dette ha økonomiske konsekvenser for meg når jeg evt er borte pga graviditeten? Har litt lyst å bli den innen et års tid. Men det at jeg ikke har fast jobb hindrer meg…. men burde jeg vente til jeg evt får mer fast stilling, eller har jeg samme rettigheter som andre? Anonymkode: fa007...d9c Du kan jo risikere å ikke få mer vikariat videre om du er gravid og ikke i form. Men om du feks venter til du har fått skrevet under på ny kontrakt og blur gravid så vil du få foreldrepenger fra både den faste og vikariatet. Om du også blir gravid mens du er i vikariatet og blir sykemeldt pga plager vil du få sykepenger ut fra lønnen du har hatt og det beregnes permisjonspenger ut fra det igjen Anonymkode: c412a...278
AnonymBruker Skrevet 30. januar #3 Skrevet 30. januar Hvis du blir gravid kort tid før det er snakk om å forlenge virkariatet så hadde jeg ventet med å annonsere graviditeten til ny kontrakt forelå. Foreldrepenger beregnes ut fra Hvor lenge må du ha hatt inntekt? For å ha rett til foreldrepenger må du ha jobbet med inntekt, eller fått utbetalinger fra Nav i minst 6 av de 10 siste månedene før du starter foreldrepenger. Dette kalles opptjening av rett til foreldrepenger. https://www.nav.no/foreldrepenger kalkulator https://www.nav.no/foreldrepenger/hvor-mye/ Anonymkode: da9f2...aef
Mann3030 Skrevet 30. januar #4 Skrevet 30. januar Det er alltid lurt å vente til du har livet på stell.
AnonymBruker Skrevet 30. januar #5 Skrevet 30. januar Alt etter hvor gammel du er hadde jeg forsøkt å sikre noe 100% fast først. Men ordner det seg ikke innen rimelig tid er det bare å bli gravid og få barn. Det går seg til. Anonymkode: e0cb9...6a2 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du kan jo risikere å ikke få mer vikariat videre om du er gravid og ikke i form. Men om du feks venter til du har fått skrevet under på ny kontrakt og blur gravid så vil du få foreldrepenger fra både den faste og vikariatet. Om du også blir gravid mens du er i vikariatet og blir sykemeldt pga plager vil du få sykepenger ut fra lønnen du har hatt og det beregnes permisjonspenger ut fra det igjen Anonymkode: c412a...278 Takk for svar! Ja, skjønner. Så burde kanskje vente til etter sommeren da, når jeg har signert ny kontrakt? Ser for meg den nye kontrakten også vil være 40% fast, 40% midlertidig til juli 2027. Jeg har jobbet der over et år, så er ikke sånn at jeg nettopp har startet i denne jobben… la oss si jeg har 700.000 i året i 80%. Hvor mye vil jeg få pr mnd da, om jeg blir gravid / i permisjon osv? Jeg er ikke pengegrisk, men har ærlig ingen aning og prøver å lære litt nytt. Vil også være trygg på at barnet skal ha en trygg oppvekst. Anonymkode: fa007...d9c
AnonymBruker Skrevet 30. januar #7 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Alt etter hvor gammel du er hadde jeg forsøkt å sikre noe 100% fast først. Men ordner det seg ikke innen rimelig tid er det bare å bli gravid og få barn. Det går seg til. Anonymkode: e0cb9...6a2 Jeg er mellom 30 og 35. Så tenker jo på det en del. Anonymkode: fa007...d9c
mommyaka Skrevet 30. januar #8 Skrevet 30. januar Min første fikk jeg uten jobb, og fikk da bare engangsstønad. Der gikk fint,men dette var da 14 år siden...da det var billig å leve
Sandie Skrevet 30. januar #9 Skrevet 30. januar Jeg hadde ikke bekymret meg så mye for dette. Hadde kun et vikariat da jeg ble gravid med mitt første barn og det utløp da jeg gikk ut i permisjon. Søkte nye jobber mens jeg var i siste del av mammaperm og gikk rett over i en fast stilling da barnet var 1 1/2 år. Det ordner seg regel greit.
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Skrevet 30. januar Sandie skrev (31 minutter siden): Jeg hadde ikke bekymret meg så mye for dette. Hadde kun et vikariat da jeg ble gravid med mitt første barn og det utløp da jeg gikk ut i permisjon. Søkte nye jobber mens jeg var i siste del av mammaperm og gikk rett over i en fast stilling da barnet var 1 1/2 år. Det ordner seg regel greit. Tusen takk:) hvor lenge er man vanligvis borte fra jobb? Har ikke peiling på dette🤣 Anonymkode: fa007...d9c
AnonymBruker Skrevet 30. januar #11 Skrevet 30. januar Mann3030 skrev (3 timer siden): Det er alltid lurt å vente til du har livet på stell. La oss ikke definere 40% fast stilling og 40% vikariat som «å ikke ha livet på stell». 🤪 Å måtte jobbe ufrivillig deltid som lærer eller sykepleier er ikke akkurat en karakterbrist 😅 Anonymkode: e0bf8...dca
AnonymBruker Skrevet 30. januar #12 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): La oss ikke definere 40% fast stilling og 40% vikariat som «å ikke ha livet på stell». 🤪 Å måtte jobbe ufrivillig deltid som lærer eller sykepleier er ikke akkurat en karakterbrist 😅 Anonymkode: e0bf8...dca Jeg skjønner litt hva han mener, så det går fint. Skulle jo veldig gjerne hatt 100% fast, det hadde vert en sykt god følelse! Da kunne jeg virkelig senker skuldrene… Men har en bra inntekt og har nettopp kjøpt leilighet med kjæresten som har 100% fast. Så føler meg ikke helt på bærtur, hvis det gir mening? Var egentlig bare nysgjerrig på andres erfaringer og på å høre litt hva andre visste. Men enig med deg at det ikke er karakterbrist. Det er også veldig vanskelig å få 100% fast stilling som lærer… mange lever i uvisshet… Anonymkode: fa007...d9c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå