AnonymBruker Skrevet fredag kl. 00:34 #1 Skrevet fredag kl. 00:34 Skal gi en skriftlig advarsel i morgen, som ikke akkurat er hverdagskost, aldri gitt skriftlig advarsel for dårlig kvalitet på arbeidet og sverting av virksomhetsnavnet eksternt før. Må det være signeringsmulighet for den ansatte som får advarselen, eller holder det at jeg signerer som arbeidsgiverparten og avsender? Det er visse årsaker til at det blir vanskelig for den ansatte å signere på vår foretrukne måte, så det ville vært lettest å droppe den biten. Anonymkode: b7ae3...326
mamanodrama Skrevet fredag kl. 00:43 #2 Skrevet fredag kl. 00:43 I og med at advarsel er en sedvane og ikke nedfelt i AML, så fins det ingen formkrav. Men ja, den ansatte skal signere. Hvis den ansatte er uenig i advarselen og/eller nekter å signere så er det fint lite du får gjort med det uten eskalering.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 00:43 #3 Skrevet fredag kl. 00:43 Nei, den trenger ikke signeres av arbeidstaker. Den må være tydelig på bakgrunn for at den gis og tydelig på hva som forventes fremover, men signeres kun av arbeidsgiver. Anonymkode: 58c1d...c8b 1
mamanodrama Skrevet fredag kl. 00:48 #4 Skrevet fredag kl. 00:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, den trenger ikke signeres av arbeidstaker. Den må være tydelig på bakgrunn for at den gis og tydelig på hva som forventes fremover, men signeres kun av arbeidsgiver. Anonymkode: 58c1d...c8b Det signeres av begge som en bekreftelse på at det er mottatt og at arbeidstaker er inneforstått med innholdet og tiltak. Du kommer til å slite i en eventuell tvist om oppsigelse hvis du kommer trekkende med advarsler som ikke er datert og signert av arbeidstaker. Som selvsagt skal ha sitt eget, signerte eksemplar. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 00:55 #5 Skrevet fredag kl. 00:55 mamanodrama skrev (5 minutter siden): Det signeres av begge som en bekreftelse på at det er mottatt og at arbeidstaker er inneforstått med innholdet og tiltak. Du kommer til å slite i en eventuell tvist om oppsigelse hvis du kommer trekkende med advarsler som ikke er datert og signert av arbeidstaker. Som selvsagt skal ha sitt eget, signerte eksemplar. Mulig dette er riktig... jeg jobber i kommune og der ekspederes advarsel gjennom svarut og kommer rett i den ansattes Digipost. Da er leveransen høyst sporbar. Uten denne muligheten er det ryddig å få en signatur på mottatt. Anonymkode: 58c1d...c8b
mamanodrama Skrevet fredag kl. 01:00 #6 Skrevet fredag kl. 01:00 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mulig dette er riktig... jeg jobber i kommune og der ekspederes advarsel gjennom svarut og kommer rett i den ansattes Digipost. Da er leveransen høyst sporbar. Uten denne muligheten er det ryddig å få en signatur på mottatt. Anonymkode: 58c1d...c8b Passiv og dårlig ledelse, kalles det. Er det en veldig liten kommune? Er det lik praksis i alle avdelinger? 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:04 #7 Skrevet fredag kl. 01:04 Ser at det svares på andre ting enn spørsmålet. Må det være mulig å signere, eller holder det å bare få en skriftlig advarsel på e-post signert av arbeidsgivers representant? Anonymkode: b7ae3...326
mamanodrama Skrevet fredag kl. 01:09 #8 Skrevet fredag kl. 01:09 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ser at det svares på andre ting enn spørsmålet. Må det være mulig å signere, eller holder det å bare få en skriftlig advarsel på e-post signert av arbeidsgivers representant? Anonymkode: b7ae3...326 Bør være mulig å signere. Man innkaller jo gjerne til en samtale om innholdet i varselet og blir så langt som mulig enige om tiltak/forbedringer. Med mindre man er en ræva leder som driter i hva den ansatte har å si eller bare produserer advarsel for å kjøre den ansatte mot oppsigelse uansett. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:12 #9 Skrevet fredag kl. 01:12 mamanodrama skrev (9 minutter siden): Passiv og dårlig ledelse, kalles det. Er det en veldig liten kommune? Er det lik praksis i alle avdelinger? Passiv og dårlig ledelse? Hvorfor mener du dette? Det er absolutt ikke en liten kommune, lik praksis i alle virksomheter. Før det kan gå til skriftlig advarsel må det avholdes en forklaringssamtale med den ansatte, hvor denne kan ha med seg tillitsvalgt eller annen person han/hun ønsker. Dersom arbeidsgiver på tross av forklaringen mener det er riktig å gi advarsel, skrives denne og sendes. Hvordan er dette passiv og dårlig ledelse? Anonymkode: 58c1d...c8b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:35 #10 Skrevet fredag kl. 01:35 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Skal gi en skriftlig advarsel i morgen, som ikke akkurat er hverdagskost, aldri gitt skriftlig advarsel for dårlig kvalitet på arbeidet og sverting av virksomhetsnavnet eksternt før. Må det være signeringsmulighet for den ansatte som får advarselen, eller holder det at jeg signerer som arbeidsgiverparten og avsender? Det er visse årsaker til at det blir vanskelig for den ansatte å signere på vår foretrukne måte, så det ville vært lettest å droppe den biten. Anonymkode: b7ae3...326 For sverting av virksomhetsnavnet eksternt?! Der tror jeg du seriøst er på tynn is... Det får meg dessuten til å tenke mitt om hvor reell en anklage om dårlig kvalitet på arbeid er. Hva kom først? Anonymkode: a5bcc...b71 1
mamanodrama Skrevet fredag kl. 01:37 #11 Skrevet fredag kl. 01:37 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For sverting av virksomhetsnavnet eksternt?! Der tror jeg du seriøst er på tynn is... Det får meg dessuten til å tenke mitt om hvor reell en anklage om dårlig kvalitet på arbeid er. Hva kom først? Anonymkode: a5bcc...b71 Lurer på det samme.
mamanodrama Skrevet fredag kl. 01:39 #12 Skrevet fredag kl. 01:39 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Passiv og dårlig ledelse? Hvorfor mener du dette? Det er absolutt ikke en liten kommune, lik praksis i alle virksomheter. Før det kan gå til skriftlig advarsel må det avholdes en forklaringssamtale med den ansatte, hvor denne kan ha med seg tillitsvalgt eller annen person han/hun ønsker. Dersom arbeidsgiver på tross av forklaringen mener det er riktig å gi advarsel, skrives denne og sendes. Hvordan er dette passiv og dårlig ledelse? Anonymkode: 58c1d...c8b Da kan jo denne samtalen holdes, så skriver ledelsen hva enn de vil i varselet etterpå og kan skrive ting som ikke stemmer. Dette skurrer fortsatt for meg. 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:41 #13 Skrevet fredag kl. 01:41 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nei, den trenger ikke signeres av arbeidstaker. Den må være tydelig på bakgrunn for at den gis og tydelig på hva som forventes fremover, men signeres kun av arbeidsgiver. Anonymkode: 58c1d...c8b Arbeidstaker har krav på å få detaljer om når og hvor dette skal ha skjedd og har rett til kontradiksjon. Uten er ikke en advarsel mye verdt. Anonymkode: a5bcc...b71 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:46 #14 Skrevet fredag kl. 01:46 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Mulig dette er riktig... jeg jobber i kommune og der ekspederes advarsel gjennom svarut og kommer rett i den ansattes Digipost. Da er leveransen høyst sporbar. Uten denne muligheten er det ryddig å få en signatur på mottatt. Anonymkode: 58c1d...c8b At den er mottatt er juridisk fullstendig uten betydning dersom innholdet ikke stemmer. Anonymkode: a5bcc...b71
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:47 #15 Skrevet fredag kl. 01:47 mamanodrama skrev (5 minutter siden): Da kan jo denne samtalen holdes, så skriver ledelsen hva enn de vil i varselet etterpå og kan skrive ting som ikke stemmer. Dette skurrer fortsatt for meg. Skjønner ikke hva du mener. Om den ansatte er uenig og skriver noe om det i et svar, så arkiveres svaret i den ansattes mappe. Arbeidsgivers mening står som regel likevel. Fagforening er jo involvert, det samme er HR, og påser at alt går riktig for seg. Mener du at den ansatte må være enig i å fortjene en skriftlig advarsel før den kan gies? Anonymkode: 58c1d...c8b 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:50 #16 Skrevet fredag kl. 01:50 mamanodrama skrev (9 minutter siden): Da kan jo denne samtalen holdes, så skriver ledelsen hva enn de vil i varselet etterpå og kan skrive ting som ikke stemmer. Dette skurrer fortsatt for meg. Enig. Dette skurrer. Anonymkode: a5bcc...b71
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:52 #17 Skrevet fredag kl. 01:52 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Arbeidstaker har krav på å få detaljer om når og hvor dette skal ha skjedd og har rett til kontradiksjon. Uten er ikke en advarsel mye verdt. Anonymkode: a5bcc...b71 Det skrives referat fra forklaringssamtalen. Hvor fagforening kan være med. Beslutning om skriftlig advarsel tas etter møtet, basert på forklaringen som ble gitt. Anonymkode: 58c1d...c8b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:52 #18 Skrevet fredag kl. 01:52 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke hva du mener. Om den ansatte er uenig og skriver noe om det i et svar, så arkiveres svaret i den ansattes mappe. Arbeidsgivers mening står som regel likevel. Fagforening er jo involvert, det samme er HR, og påser at alt går riktig for seg. Mener du at den ansatte må være enig i å fortjene en skriftlig advarsel før den kan gies? Anonymkode: 58c1d...c8b Hvordan er det mulig at fagforeningen er involvert dersom den ansatte ikke har fått advarsel fra før og bedt om bistand fra dem? Anonymkode: a5bcc...b71
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:56 #19 Skrevet fredag kl. 01:56 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan er det mulig at fagforeningen er involvert dersom den ansatte ikke har fått advarsel fra før og bedt om bistand fra dem? Anonymkode: a5bcc...b71 Hvis arbeidsgiver mener at det har skjedd noe som kan være gjenstand for en advarsel, så kalles den ansatte inn til en forklaringssamtale. Innkallingen er skriftlig og sier hva som er bakgrunnen for samtalen, og at den ansatte kan la seg bistå av tillitsvalgt eller annen han/hun ønsker. Samtalen avholdes ved at den ansatte får forklare sin side av saken. Det skrives referat som møtedeltakerne mottar. Etter samtalen vurderer arbeidsgiver saken, da med kunnskap om den ansattes forklaring. Om arbeidsgiver mener at saken likevel kvalifiserer for skriftlig advarsel, skrives denne og er tydelig på bakgrunn for advarselen, hvorfor den gies, og hva som forventes av den ansatte fremover, og så sendes den via digipost til den ansatte. Anonymkode: 58c1d...c8b 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 01:58 #20 Skrevet fredag kl. 01:58 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det skrives referat fra forklaringssamtalen. Hvor fagforening kan være med. Beslutning om skriftlig advarsel tas etter møtet, basert på forklaringen som ble gitt. Anonymkode: 58c1d...c8b Alle skjønner at dette er en skinnprosess. Du har jo allerede bestemt deg for å gi skriftlig advarsel. Anonymkode: a5bcc...b71
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå