Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk du feiret jul, ts? Er noe veldig usjarmerende med folk som ønsker å "snike" til seg ekstra ferie etter sykemelding.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er ingen lovfestet rettighet, man kan overføre feriedager så lenge det foreligger en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. 

Anonymkode: 7ef32...925

Jo faktisk. Ferieloven § 7 (3) som henviser videre til § 9 (1).

En kan kreve det dersom en har dokumentert fra lege. En sykmelding tenker jeg er god dokumentasjon på det.

Anonymkode: 3bceb...5d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (2 minutter siden):

Fikk du feiret jul, ts? Er noe veldig usjarmerende med folk som ønsker å "snike" til seg ekstra ferie etter sykemelding.

Jeg er ikke ts, men synes svaret ditt var usjarmerende.

Jeg var selv 100 % sykemeldt noen uker i sommer, når jeg i utgangspunktet skulle ha ferie (men fikk flyttet ferie). Og ja, jeg fikk vært på hytta. Så da tenker du kanskje at jeg har sneket til meg 3 uker ekstra ferie?

Men selv om jeg var på hytta, så var jeg ikke utenfor tomten. Jeg fikk ikke badet med barna, jeg fikk ikke vært med på sykkelturer eller båtturer. Alle minnene barna har fra den sommeren var uten mamma, da mamma var syk. Heldigvis har hverken min leder eller noen på teamet kommet med påstander om at jeg bare ønsket å snike til meg mer ferie.

Anonymkode: 2461d...595

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo faktisk. Ferieloven § 7 (3) som henviser videre til § 9 (1).

En kan kreve det dersom en har dokumentert fra lege. En sykmelding tenker jeg er god dokumentasjon på det.

Stor forskjell på å være sykemeldt i julen hvis man uansett skulle være hjemme, og å bli syk i julen når man hadde planlagt å reise til Thailand i flere uker og turen ble avlyst pga sykdom. Dessuten er det snakk om å overføre ferie fra et kalenderår til et annet, og det er ingen selvfølgelighet eller rettighet. Det er forskjell på hvorfor man blir sykemeldt, så en sykemelding er ingen automatisk dokumentasjon på at man skal få tilbake ferien. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (1 time siden):

Jeg er fortsatt sykmeldt. Julen var trasig.

Anonymkode: dd5a5...164

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Send melding til nav og be om å få rettet det opp. Klart du skal ha ferien igjen 

Anonymkode: 138d7...9ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det positive med at du har avviklet ferien og ført dette opp på søknad om sykepenger, er at du forlenger hvor lenge du kan få sykepenger. Om du ønsker å få overført ferien, må du høre med arbeidsgiver om det går greit, og endre svaret ditt på søknaden til nav. 

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye synsing.

Faktum er:

-Dersom du har ført opp feriedagene i egenerklæringen på sykmeldingen anses ferien som avviklet. Ta kontakt med NAV for å endre på dette.

-Dersom du ble 100% sykmeldt før ferien startet må du varsle arbeidsgiver om at du krever at ferien utsettes, senest siste arbeidsdag før ferien skulle startet.

-Dersom du ble sykmeldt i ferien må du varsle arbeidsgiver uten ugrunnet opphold så snart du er tilbake på jobb.

-Overføring av ferie fra et ferieår til et annet har ingen betydning her. 

Anonymkode: c7e02...900

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan avvikle ferie selv ved 100% sykmelding. Det er jo derfor Nav spør om du har avviklet ferie når du sender inn søknad om sykepenger. Når du avvikler ferie under sykemelding så forlenger du perioden for å motta sykepenger.

Arbeidsgiver SKAL ha beskjed om du velger å ikke avvikle ferie

Anonymkode: b64bd...134

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du meldt inn til arbeidsgiver at du skulle ta ut feriedager, da? Altså at det var planlagt ferieuttak i utgangspunktet? Her tenker jeg ikke på rød-dager, men de vanlige arbeidsdagene i jula.

Anonymkode: 40616...1c7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg jobber 100%. Skulle ha ferie i julen, men ble sykmeldt før det. Har jeg krav på ny ferie? 

Ja men du må få legeerklæring på det da... Hvis feriedagene i jula var ført opp da fra før

Endret av Maleficenta
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stor forskjell på å være sykemeldt i julen hvis man uansett skulle være hjemme, og å bli syk i julen når man hadde planlagt å reise til Thailand i flere uker og turen ble avlyst pga sykdom. Dessuten er det snakk om å overføre ferie fra et kalenderår til et annet, og det er ingen selvfølgelighet eller rettighet. Det er forskjell på hvorfor man blir sykemeldt, så en sykemelding er ingen automatisk dokumentasjon på at man skal få tilbake ferien. 

Ferie er ferie og reglene er like uansett om man skulle reist bort eller ikke trodde jeg 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble selv 100% sykemeldt i min sommerferie (legen sykemeldte meg) og jeg fikk tilbake den uken. Jeg var så dårlig at jeg lå i senga hele ferien med lungebetennelse. 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Ferie er ferie og reglene er like uansett om man skulle reist bort eller ikke trodde jeg 

Joda, reglene er de samme, for min del er det snakk om hva slags moral og etikk man har. Jeg har ikke samvittighet til å be om å få tilbake feriedager dersom jeg f.eks. blir syk med influensa og uansett ikke hadde planer for ferien min. 

Skrevet

Joda, reglene er de samme, for min del er det snakk om hva slags moral og etikk man har. Jeg har ikke samvittighet til å be om å få tilbake feriedager dersom jeg f.eks. blir syk med influensa og uansett ikke hadde planer for ferien min. 

Nei syns ikke moral og etikk skal dras inn i faktiske rettigheter som man har

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om hun ikke har brukt alle feriedagene sine i 2025 har hun rett på å få de overført eller utbetalt.

Er du sykmeldt så har ikke du ferie.

Du kan avvikle ferie som sykmeldt, det er helt uproblematisk.

Søknad om sykepenger fylles ut i etterkant av hver sykmeldingsperiode. Da ser det unektelig litt rart ut, om en har sittet i januar og sagt at man avviklet ferie i jula, og to uker senere vil endre til at man ikke hadde ferie likevel for å få overført dagene til i år.

Anonymkode: 21d4e...9e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Nei syns ikke moral og etikk skal dras inn i faktiske rettigheter som man har

Nei, du om det. Ikke rart sykefraværet er skyhøyt i Norge, hvis dette er holdningen blant norske arbeidstakere. Faktumet er at TS allerede har sagt at hun har avviklet ferie, om hun skulle bruke sykemeldingen i sin ferie, skulle hun informert arbeidsgiver om dette med en gang. Hun kan endre svaret i søknaden, men det er ikke sikkert arbeidsgiver vil gå med på å overføre feriedagene, ettersom de teknisk sett allerede er brukt opp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om hun ikke har brukt alle feriedagene sine i 2025 har hun rett på å få de overført eller utbetalt.

Er du sykmeldt så har ikke du ferie.

Uavhengig av sykemelding - det er ikke lenger lov å utbetale for ubrukte feriedager. Arbeidsgiver er pliktig til å påse at alle tar ut den ferien de skal. Jeg har flere kolleger som måtte "tvangsferiere" på slutten av fjoråret, da vi har en maksgrense på 10 dager som kan overføres til året etter.

Anonymkode: 5232e...4e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja. De fleste er smidige, men arbeidsgiver MÅ ikke overføre ferie. 

Jo man har krav på å få overført ferie til neste kalenderår dersom ferien ikke er avviklet pga legedokumentert sykdom. Loven er klokkeklar her :) og hvilke sykdom det er snakk om skiller ikke lovverket noen ting på, man har like mye krav på å få ferie igjen ved forkjølelse som ved hjerteinfarkt - så lenge man er 100% sykmeldt. Så her tar du helt feil i alle dine påstander dessverre. 

https://lovdata.no/artikkel/regler_for_overforing_av_ferie/4613

Anonymkode: 9a96e...59c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo man har krav på å få overført ferie til neste kalenderår dersom ferien ikke er avviklet pga legedokumentert sykdom. Loven er klokkeklar her :) og hvilke sykdom det er snakk om skiller ikke lovverket noen ting på, man har like mye krav på å få ferie igjen ved forkjølelse som ved hjerteinfarkt - så lenge man er 100% sykmeldt. Så her tar du helt feil i alle dine påstander dessverre. 

https://lovdata.no/artikkel/regler_for_overforing_av_ferie/4613

Anonymkode: 9a96e...59c

TS har allerede svar på søknaden at hun har avviklet ferie. Både NAV og arbeidsgiver vil nok stusse på hvorfor den ferien plutselig ikke lenger er avviklet, 1 måned senere, som er grunnlag for svarene mine. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...