AnonymBruker Skrevet 29. januar #1 Skrevet 29. januar Først får de totalslakt i vintertesten til tek.no, og så nekter de å være med på NAF sin rekkevidde test for elbiler. https://www.tek.no/test/i/OkQAwE/toyota-urban-cruiser Tror dere de som har forhåndsbestilt disse greiene kan avbestille, eller sitter de i saksa? Anonymkode: ae570...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #2 Skrevet 29. januar Helt enig, dette er grusomt latterlig av verdens største bilprodusent. Men så tror jeg ikke de som kjøper den jallabilen der leser tester eller sammenlikner med skikkelige biler uansett. Ellers ville man vel aldri ha bestilt noe som er priset 30% for høyt for det man får...? Eh. Ok, ser at folk i Norge går for VW, Toyota eller Swastikar. Vi er ikke spesielt kompetente på å kjøpe de beste bilene, nei. Anonymkode: ff16f...80b 2
Soft mann Skrevet 29. januar #3 Skrevet 29. januar Toyota som var kjent for og gå uendelig bare en passet den så rusten ikke tok den. nå er faktisk toyota blitt en bil som en må styre unna 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #4 Skrevet 29. januar Og selv om de ikke stilte i rekkeviddetesten til NAF, så gjorde Suzuki det med e-Vitara og det er en Toyota med Suzukimerke.. Og det gikk jo ikke så veldig bra.. Men uansett, jeg skjønner Toyota godt jeg, de selger som hakka møkk uansett. Deres kundegruppe er fullstendig uinteressert i hva bilen de kjøper har av prestanda.. Anonymkode: 5d813...f5e 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar #5 Skrevet 29. januar Forstår godt at de ikke vil være med når ENESTE som legges vekt på er rekkevidde🤷🏻♀️ er jo mange helt vanlige bensinbiler som ikke har stor nok tank til å gå noe lengre enn en el-bil uten å lade, men det er likevel aldri et tema. Når man er i den situasjonen skal kjøpe seg en ny bil er det langt fra det eneste som vektlegges. Men folk setter seg jo ikke inn i ting. Anonymkode: 62dd5...f56 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Forstår godt at de ikke vil være med når ENESTE som legges vekt på er rekkevidde🤷🏻♀️ er jo mange helt vanlige bensinbiler som ikke har stor nok tank til å gå noe lengre enn en el-bil uten å lade, men det er likevel aldri et tema. Når man er i den situasjonen skal kjøpe seg en ny bil er det langt fra det eneste som vektlegges. Men folk setter seg jo ikke inn i ting. Anonymkode: 62dd5...f56 Poenget her er jo også om bilen holder det den lover. Om du husker litt tilbake i tid så var det folk som fikk reklamert fossilbilene sine også om forbruket - og dermed rekkevidden - var mye høyere enn reklamert med. Dette var store mediasaker på 90-tallet. Ellers er det jo noe med prisen, som noen overfor har antydet. For samme pris kan du kjøpe en større, bedre, raskere, mer komfortabel, bedre utstyrt og mer avansert bil. Det er greit at Toyotaen er laget for å vare. Men til hvilken pris? Anonymkode: ff16f...80b 1
newman01 Skrevet 30. januar #7 Skrevet 30. januar Hva får folk til å bestille en så middelmådig bil som det der? Interiøret så ikke spesielt pent ut, lav ladehastighet, høyt forbruk, begredelig motoreffekt. Og på toppen av det hele ganske dyr sammenlignet med konkurrentene, hvor man får bedre bil til omtrent samme pris... 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar #8 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 20.44): Forstår godt at de ikke vil være med når ENESTE som legges vekt på er rekkevidde🤷🏻♀️ er jo mange helt vanlige bensinbiler som ikke har stor nok tank til å gå noe lengre enn en el-bil uten å lade, men det er likevel aldri et tema. Når man er i den situasjonen skal kjøpe seg en ny bil er det langt fra det eneste som vektlegges. Men folk setter seg jo ikke inn i ting. Anonymkode: 62dd5...f56 Er ikke grunnen til det ganske innlysende? Det tar 5 minutter å fylle tanken på en fossilbil (om du har en stor tank). Når elbilen må lades underveis tar det adskillig mer tid. Anonymkode: 5b49a...df7
AnonymBruker Skrevet 31. januar #9 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er ikke grunnen til det ganske innlysende? Det tar 5 minutter å fylle tanken på en fossilbil (om du har en stor tank). Når elbilen må lades underveis tar det adskillig mer tid. Anonymkode: 5b49a...df7 Ikke så mye på moderne elbiler, men der er, igjen, Toyota en av de verste til å få til gode tider. Anonymkode: ff16f...80b 1
newman01 Skrevet 31. januar #10 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 20.44): Forstår godt at de ikke vil være med når ENESTE som legges vekt på er rekkevidde🤷🏻♀️ er jo mange helt vanlige bensinbiler som ikke har stor nok tank til å gå noe lengre enn en el-bil uten å lade, men det er likevel aldri et tema. Når man er i den situasjonen skal kjøpe seg en ny bil er det langt fra det eneste som vektlegges. Men folk setter seg jo ikke inn i ting. Anonymkode: 62dd5...f56 Men hva skal man vurdere når man kjøper bil da? Toyotaen her har skyhøyt forbruk, lader sakte, rekker halvparten av det de sier den skal, prisen er høy og den ser ikke spesielt bra ut innvendig. Når alle andre klarer å lage bedre biler: hvilken grunn til å kjøpe bilen sitter man igjen med til slutt? Koselig bilselger? Og testen til NAF er en rekkeviddetest. Ville vært litt sært om de vektla god kaffe hos bilforhandler og kort reisevei til verksted 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar #11 Skrevet 1. februar Toyta/Lexus lager dårlige elbiler. Ikke merkelig at de ikke vil være med på tester. Hvorfor kjøper folk driten? Ikke vet jeg. De har gode hybridbiler. Anonymkode: d1382...13d 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #12 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 18.33): Først får de totalslakt i vintertesten til tek.no, og så nekter de å være med på NAF sin rekkevidde test for elbiler. https://www.tek.no/test/i/OkQAwE/toyota-urban-cruiser Tror dere de som har forhåndsbestilt disse greiene kan avbestille, eller sitter de i saksa? Anonymkode: ae570...b5a Tja, er vel to ting å si om dette. Det første er at dette visste man strengt tatt fra før, bl.a. fra test i Tek.no. Samme bil hadde problemer med rekkevidden og strømforbruket allerede der. Når Tek testet var det ikke særlig kaldt heller (rundt null), men avviket mellom wltp og reell rekkevidde var påfallende stort, og strømforbruket oppsiktsvekkende høyt. Så noe må det være med disse bilene, kanskje er det ting som kan avhjelpes med softwareoppdateringer, eller kanskje er det bare sånn det er. Legg til treg hurtiglading, så er det ingen bil for den som skal kjøre langt og dermed må lade mye og ofte. Til hverdagskjøring i nærtrafikken blir det noe annet. Og mange trofaste Toyota-kunder havner vel i den siste kategorien. Om det er en bra eller dårlig bil kan diskuteres til man blir blå i trynet, kommer an på bruksmønster og forventninger. Men skal man kjøre fra Oslo til Trondheim og hurtiglade i Alvdal en gang i uka, så velger man definitivt en annen bil, det sier seg selv. Det andre er at på generelt grunnlag er det lett å forstå at en del bilimportører ikke gidder å være med på det sirkuset som denne testen er. Noen absolutt objektiv sannhet for rekkevidde er den ikke. Det er for mange variabler som påvirker, bla. løypeprofil med store stigninger og nedoverbakker på slutten som skaper kunstige differanser, biler som kjører feil (ja, det skjedde i år også), en bil som ikke var ladet til 100% ved start (men de startet likevel), kjørestil hos den enkelte sjåfør, osv. osv. Testen er forsåvidt det den er, basert på premissene for akkurat den testen, men det blir problematisk når resultatene blir (mis-)brukt som objektive sannheter i ettertid uten at nyanser kommer med. Sånn at det er forståelig at noen driter i å være med. Denne gangen var det også litt påfallende at Xpeng trakk en bil like før start. Begrunnet med noe greier om at den likevel ikke var optimalt forberedt. Tydelig at dette er en test man prepper bilene for. Hva som ligger i den preppinga og hvor langt (pun intended) det kan fjerne resultatene fra virkeligheten med en bil hvermansen kan kjøpe i butikken, er det jo morsomt å spekulere i.... Anonymkode: 2ffc3...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #13 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): en bil som ikke var ladet til 100% ved start Dét hadde jeg ikke fått med meg. Hvilken bil var det? Anonymkode: ff16f...80b
AnonymBruker Skrevet 4. februar #14 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dét hadde jeg ikke fått med meg. Hvilken bil var det? Anonymkode: ff16f...80b Opel Grandland startet med 94%, enten hadde noe skjært seg med ladinga eller noen hadde glemt å sette den på lading tidsnok😆 Anonymkode: 2ffc3...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #15 Skrevet 6. februar newman01 skrev (På 30.1.2026 den 9.48): Hva får folk til å bestille en så middelmådig bil som det der? Interiøret så ikke spesielt pent ut, lav ladehastighet, høyt forbruk, begredelig motoreffekt. Og på toppen av det hele ganske dyr sammenlignet med konkurrentene, hvor man får bedre bil til omtrent samme pris... hvilke konkurrenter tenker du på da? kinesiske biler? Anonymkode: 069ab...f03
AnonymBruker Skrevet 6. februar #16 Skrevet 6. februar Her var det mye Toyota slakt. Kanskje bare Toyota ikke er så gode på el.biler? Jeg kjøpte min nesten nye Toyota Yaris Hybrid i 2012 og har ikke opplevd et eneste problem med den. De fleste andre jeg kjenner som har hatt bilen sin over 10 år har måttet skifte og fikse en del. Som feks nye bremser, batteri osv. Men min Toyota følger sitt rykte og har vært en god gammel pålitelig bil. Synd om de nå får et dårlig rykte pga sine elbiler. Anonymkode: f494e...101
AnonymBruker Skrevet 6. februar #17 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her var det mye Toyota slakt. Kanskje bare Toyota ikke er så gode på el.biler? Jeg kjøpte min nesten nye Toyota Yaris Hybrid i 2012 og har ikke opplevd et eneste problem med den. De fleste andre jeg kjenner som har hatt bilen sin over 10 år har måttet skifte og fikse en del. Som feks nye bremser, batteri osv. Men min Toyota følger sitt rykte og har vært en god gammel pålitelig bil. Synd om de nå får et dårlig rykte pga sine elbiler. Anonymkode: f494e...101 Jepp, de lager mye såkalte "compliance cars", giddalause drittbiler som de kan bruke for å si: Se, vi har jo en elbil. Andelen BEV i Japan er 2%. De har jo kei cars også i sitt eget land og er generelt forsiktige med innovasjon. Anonymkode: ff16f...80b
AnonymBruker Skrevet 15. februar #19 Skrevet 15. februar Toyota ligger etter med elbiler og hvorfor lager de ikke en liten Yaris elbil når Yaris er en suksess ? Alle bilene er så store så når jeg skal bytte fra Yaris til elbil har ikke Toyota noe for meg. Jeg er ikke interessert i en suv til bykjøring Anonymkode: ee069...a43
AnonymBruker Skrevet 17. februar #20 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 20.45): Toyota ligger etter med elbiler og hvorfor lager de ikke en liten Yaris elbil når Yaris er en suksess ? Alle bilene er så store så når jeg skal bytte fra Yaris til elbil har ikke Toyota noe for meg. Jeg er ikke interessert i en suv til bykjøring Anonymkode: ee069...a43 Hvis du ser på NHK (Japan sitt NRK) så er det mye snakk om elektriske kei cars og hvordan Toyota via sitt Daihatsu-merke skal rulle opp det europeiske markedet med disse. Eneste problemet er at Daihatsu har ikke solgt bil i Europa på 15 år, Toyota lager elendige elbiler så langt og både Mazda og Honda lar kinesere bygge elbilene sine hos Changan og Dongfeng. Mitsubishi bruker Renault. Bare Nissan har en fot innafor. I Japan var elbilandelen i 2025 på 2%. Anonymkode: ff16f...80b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå