Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser at Rødt og Krf nominerer kandidater til fredsprisen.  Helt sikkert også andre partier som gjør det.

Jeg reagerer på at det først er avdankete politikere som sitter i komiteen, valgt av sine partier, så kommer de samme partiene og nominerer kandidater.  Hele komiteen og systemet er en betent politisk suppe.

Om ikke dette kan ryddes opp i bør Norge si fra seg denne oppgaven 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags opprydning tenker du?

Alfred Nobel var tydelig på at komiteen skulle utpekes av Stortinget. 

• Liker 2
Skrevet
Stina234 skrev (1 minutt siden):

Jeg reagerer på at det først er avdankete politikere som sitter i komiteen, valgt av sine partier, så kommer de samme partiene og nominerer kandidater. 

Det er mange flere enn du tror som kan nominere. Det er ikke snakk om en politisk suppe.

Kriterier for forslagsstillere - Nobel Peace Prize

Ifølge Nobelstiftelsens statutter regnes en nominasjon for gyldig dersom den er fremmet av en person som faller innenfor en av disse kategoriene, en personlig søknad om tildeling vil ikke vurderes:

Medlemmer av nasjonalforsamlinger og nasjonale regjeringer (statsråder) samt sittende statsoverhoder

Medlemmer av Den internasjonale voldgiftsdomstolen i Haag og av Den internasjonale domstol i Haag

Medlemmer av l'Institut de Droit International

Medlemmer av det internasjonale styret i Internasjonal kvinneliga for fred og frihet

Universitetsprofessorer, professorer emeriti og førsteamanuenser i historie, samfunnsvitenskap, rettslære, filosofi, teologi og religionsvitenskap, samt universitetsrektorer, universitetsdirektører og direktører for fredsforskningsinstitutter og institutter for internasjonal politikk

Personer som er tidligere mottakere av Nobels fredspris

Medlemmer av hovedstyret eller tilsvarende organ i organisasjoner som er tidligere mottakere av Nobels fredspris

Fungerende og tidligere medlemmer av Den Norske Nobelkomite (fungerende komitemedlemmer må fremme sine forslag senest på første komitemøte etter 1. februar)

Tidligere konsulenter for Den Norske Nobelkomite

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Stina234 skrev (3 timer siden):

Ser at Rødt og Krf nominerer kandidater til fredsprisen.  Helt sikkert også andre partier som gjør det.

Jeg reagerer på at det først er avdankete politikere som sitter i komiteen, valgt av sine partier, så kommer de samme partiene og nominerer kandidater.  Hele komiteen og systemet er en betent politisk suppe.

Om ikke dette kan ryddes opp i bør Norge si fra seg denne oppgaven 

Ja, og det er i hvert fall ikke rart at mange tviler på at prisen er "politisk uavhengig"... 😅

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at Norge på en eller annen måte må komme seg ut av dette med å dele ut nobels fredspris. Den har blitt en strategisk ulempe for oss. 
Først ble Kina sure, nå Trump..

• Liker 2
Skrevet
robot skrev (På 29.1.2026 den 13.00):

Hva slags opprydning tenker du?

Alfred Nobel var tydelig på at komiteen skulle utpekes av Stortinget. 

Det er en ting at medlemene skal utpekes av stortinget, en annen ting at de utpeker sine egne.  Jeg står for at dette er en politisk suppe.  

Skrevet

Egentlig synes jeg ikke "avdankede politikere" er det dummeste å ha i en slik komité. De har ofte en erfaring og oppsamlet kunnskap som gjør dem mindre tilbøyelige til å la seg styre av politisk ståsted enn unge ildsjeler (som vi også trenger i samfunnet, men kanskje ikke i nobelkomiteen). Man kunne selvsagt utpekt akademikere og fredsforskere isteden, men jeg kan garantere at de også ville fått kjeft fordi de var for politiske.

Trump var "djupt såra og vonbroten" fordi han ikke fikk prisen i fjor, men hvis ingen hadde nominert ham, var det jo umulig å gi ham den (det virket til og med som om Trump trodde Støre egenhendig kunne ha omgjort komiteens vedtak). I år vet vi derimot at han er nominert (av Netanyahu). Dessverre for Donald har han svekket sine sjanser betydelig etter flere utspill den siste tiden.

Jeg mener for øvrig at fredsprisen til Obama var idiotisk og i bunn og grunn komplett ubegripelig. Den eneste forklaringen jeg finner, er at Jagland grep anledningen til å sole seg i glansen av sitt idol.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...