Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (16 minutter siden):

Er det da riktig at Elkjøp tar betalt for å ta med seg tv-en bort, når de lar sjåførene ta den og sikkert selge den og putte pengene i lomma?

Du betaler for at de fjerner den for deg.

Du får høre med Elkjøp hva sjåføren gjorde med varen dersom du lurer.

Anonymkode: 4a2fb...e42

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Million skrev (29 minutter siden):

Er det da riktig at Elkjøp tar betalt for å ta med seg tv-en bort, når de lar sjåførene ta den og sikkert selge den og putte pengene i lomma?

Akkurat det tror jeg ikke er et problem. Du betaler for at TVen skal fjernes, og det gjør de jo.

Det jeg derimot vil påpeke kan være et stort problem er hvilken persondata det ligger på TVen, og kontoer som ligger på den. Selv om det er kundens interesse og ansvar å beskytte seg selv så vil den profesjonelle part ha et stort ansvar i at dette blir håndtert på en forsvarlig måte etterpå.

• Liker 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (9 timer siden):

Akkurat det tror jeg ikke er et problem. Du betaler for at TVen skal fjernes, og det gjør de jo.

Det jeg derimot vil påpeke kan være et stort problem er hvilken persondata det ligger på TVen, og kontoer som ligger på den. Selv om det er kundens interesse og ansvar å beskytte seg selv så vil den profesjonelle part ha et stort ansvar i at dette blir håndtert på en forsvarlig måte etterpå.

Netflix fungerte ikke lenger på tv-en pga den var for gammel. Andre strømmetjenester logges på via tv-boksen. Og den tok de jo ikke med seg.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 1.2.2026 den 17.42):

Litt sent å tenke på det nå :) Den nye tv-en har stått i stuen her i flere måneder allerede. Og jeg er veldig fornøyd med den. Jeg må tilstå at den gamle skjermen kanskje var et hakk dårligere visuelt og i skarphet enn denne nye. Det har et par besøkende her nevnt også. Så den ni år gamle tv-en var jo "bra nok" fordi jeg ikke var vant til noe annet, men ni år innen teknologi i dag er jo lang, lang tid, eller hva? Utviklingen går fort.

Noe som var veldig frekt, som jeg kom på nå, var de budsjåførene fra Elkjøp som kom med den nye tv-en. Jeg hadde bestilt bortkjøring/fjerning av den gamle tv-en samtidig, for det har jeg ingen mulighet til å gjøre selv (har verken bil eller førerkort). De to sjåførene sto og vurderte den gamle tv-en liksom, snakket seg i mellom på sitt eget språk så jeg ikke skulle forstå, og så snudde han ene seg og begynte å spørre meg ut hva som var feil med den. Jeg svarte, og da ba han meg plutselig om å få fjernkontrollen til den!?? Hva skulle han med det, tv-en var ikke til han! Men han bare "Hvor er fjernkontrollen? Få den" liksom. 

De tok med seg den gamle tv-en og fjernkontrollen og dro sin kos, etter å ha levert den nye på stuegulvet her.

Jeg mistenker at Elkjøps sjåfører SELV tar en del av disse tingene de får i retur. Kanskje de selger dem på bruktmarkedet og putter pengene i egen lomme...? Eller så trengte fyren en tv selv og så en sjanse. Men han bare var så frekk der han nærmest forlangte å få vite hvor fjernkontrollen var og at den skulle han ha!

Jeg trodde slik elektronikk ble dumpet på Elkjøps sted for elektronisk avfall og destruert.... ikke at det gikk i lomma på Elkjøps sjåfører, etter at jeg har BETALT FOR bortkjøringen!

Vil det ikke være bedre for miljøet at den brukes en stund til av noen, enn at den destrueres av Elkjøp...?

Anonymkode: 67d23...bac

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil det ikke være bedre for miljøet at den brukes en stund til av noen, enn at den destrueres av Elkjøp...?

Da burde jeg jo ikke måtte betale for det, vel? Betale for at noen andre skal få bruke den? Det burde i alle fall vært billigere. Husker ikke eksakt hva jeg betalte for "bortfrakting" men tror det var rundt 600 kr.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Da burde jeg jo ikke måtte betale for det, vel? Betale for at noen andre skal få bruke den? Det burde i alle fall vært billigere. Husker ikke eksakt hva jeg betalte for "bortfrakting" men tror det var rundt 600 kr.  

Du kunne jo gitt den bort på Finn? Om den funket, burde en vel kanskje oså gjøre dette...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du kunne jo gitt den bort på Finn? Om den funket, burde en vel kanskje oså gjøre dette...

Ja, KUNNE det. Men alle vet hvordan det er når noe skal selges eller gis bort på Finn. Et evig styr med folk som ikke klarer å innfinne seg og vil du skal holde av, de dukker ikke opp, de kan ikke før neste uke så kan du holde av, jeg kan ikke før på fredag klokka 22 på kvelden osv.

Jeg gidder ikke sånt styr med å få til en avtale bestandig, hver gang jeg skal kvitte meg med noe. 

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (57 minutter siden):

Du kan trøste deg med at de neppe fikk solgt TVen for så mye som 600 kroner en gang, hvis det var det de gjorde. 

Anonymkode: 97ca9...40f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan trøste deg med at de neppe fikk solgt TVen for så mye som 600 kroner en gang, hvis det var det de gjorde. 

Anonymkode: 97ca9...40f

Ja, han tok den sikkert selv. Hvem vet. Han var bare irriterende frekk når han nærmest forlangte fjernkontrollen.

Han brydde seg ikke om at jeg sa den ga fra seg høyfrekvente pipelyder i tide og utide, særlig når man skiftet kanal... og ikke kunne brukes til Netflix lenger. 

Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Netflix fungerte ikke lenger på tv-en pga den var for gammel. Andre strømmetjenester logges på via tv-boksen. Og den tok de jo ikke med seg.

Men TVen kan fortsatt inneholde persondata. Det mest åpenbare er koblinger til kontoer. Selv om Netflix ikke lenger fungerer så har den vært koblet til kontoen. Den koblingen kan misbrukes.

Men det mange ikke tenker over er at mange smart TVer har noe som heter ACR - automatic content recognition. Det er en funksjon som identifiserer og loggfører innholdet som vises på TVen. Denne blir automatisk sendt videre til produsenten som deretter selger den til de som er villige til å betale for det.

Ikke nødvendigvis noen big deal isolert sett men det er en del av ganske massiv datainnsamling og utlevering av persondata. Derfor mener jeg at det største problemet med det som skjedde hos deg er at butikken, som den profesjonelle part, ikke ivaretar dine rettigheter og interesser på en bedre måte.

Skrevet (endret)
skeiv-ostepop skrev (3 minutter siden):

Men TVen kan fortsatt inneholde persondata. Det mest åpenbare er koblinger til kontoer. Selv om Netflix ikke lenger fungerer så har den vært koblet til kontoen. Den koblingen kan misbrukes.

Men det mange ikke tenker over er at mange smart TVer har noe som heter ACR - automatic content recognition. Det er en funksjon som identifiserer og loggfører innholdet som vises på TVen. Denne blir automatisk sendt videre til produsenten som deretter selger den til de som er villige til å betale for det.

Ikke nødvendigvis noen big deal isolert sett men det er en del av ganske massiv datainnsamling og utlevering av persondata. Derfor mener jeg at det største problemet med det som skjedde hos deg er at butikken, som den profesjonelle part, ikke ivaretar dine rettigheter og interesser på en bedre måte.

Jeg har byttet passord på Netflix siden den tv-en ble fraktet ut av huset.

Disney+ har jeg ikke abonnement på lenger (sagt opp) og de to jeg betaler for nå i tillegg til Netflix er også endret passord på. 

PS! Men neste gang jeg bytter tv skal jeg kjøre en øks gjennom skjermen på den før jeg kvitter meg med den :D 

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Diskuterer vi seriøst hva som skjer med en TV som er el-avfall?

Hva så om noen bruker den etterpå, det kan umulig være mye glede i den når den regnes som el-avfall.

Uansett hva Elkjøp og deres sjåfører gjør med el-avfall, så spiller vel det ingen rolle. Man betaler for en tjeneste, for å få TVen fjernet, fordi man ikke har mulighet selv til å gjøre det. Man betaler beløpet, og Elkjøp gjør det de er betalt for.

Har det blitt så smålig i Norge at man må diskutere over 600 kroner og frykten for at noen skal ta til seg el-avfall. 

Anonymkode: 37c66...559

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...