Gå til innhold

Litt om bryllup på bygda

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden kaffegjester diskuteres så heftig så tenkte jeg at nå skal jeg fortelle litt om hvordan tradisjonelle bryllup på bygda foregår. 

Kaffegjester er helt normalt ; kollegaer, bekjente ( som ikke er bestevennene) naboer og litt  fjernere slekt er naturlige kaffegjester. 

Når det gjelder servering så er det vanlige at naboer/venner serverer under middagen. Det er ikke så vanlig å leie inn folk. Når så kaffen skal serveres så får de som serverte selv være gjester og familie og slekt bærer inn kaffe og skjenker. 

" barkeeper" er en solid mann fra slekt eller venner. Og alt dette foregår oftest på et grendahus/bygdehus/samfunnshus Spekemat og rømmegrøt er veldig vanlig mat. 

Det er og vanlig at flere damer har med kake. Så man slipper å kjøpe noe . Bryllupskake er vel det eneste som blir kjøpt inn. 

Dette er en fin tradisjon syns jeg. dokurver, snaksbuffet, mat mens man venter og slik er for fancy for meg. Og fotografering skjer ofte ute i naturen, mye finere enn stilistiske studiobilder. 

Syns det er trist at man lar seg amerkanisere og har bryllp etter trender og SoME og influensere. 

Anonymkode: 15119...75c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du virkelig bygdebryllup er likt i Lakselv og Seljord? Lokale tradisjoner finnes jo, men det er store variasjoner fra sted til sted

Anonymkode: cf8c2...350

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du virkelig bygdebryllup er likt i Lakselv og Seljord? Lokale tradisjoner finnes jo, men det er store variasjoner fra sted til sted

Dette var et eksempel. Og jeg tror ikke forskjellen tradisjonelt er så stor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eksempelet var ganske likt alle bryllup jeg har vært i på bygda over hele landet. 

Anonymkode: ae1ea...379

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Siden kaffegjester diskuteres så heftig så tenkte jeg at nå skal jeg fortelle litt om hvordan tradisjonelle bryllup på bygda foregår. 

Kaffegjester er helt normalt ; kollegaer, bekjente ( som ikke er bestevennene) naboer og litt  fjernere slekt er naturlige kaffegjester. 

Når det gjelder servering så er det vanlige at naboer/venner serverer under middagen. Det er ikke så vanlig å leie inn folk. Når så kaffen skal serveres så får de som serverte selv være gjester og familie og slekt bærer inn kaffe og skjenker. 

" barkeeper" er en solid mann fra slekt eller venner. Og alt dette foregår oftest på et grendahus/bygdehus/samfunnshus Spekemat og rømmegrøt er veldig vanlig mat. 

Det er og vanlig at flere damer har med kake. Så man slipper å kjøpe noe . Bryllupskake er vel det eneste som blir kjøpt inn. 

Dette er en fin tradisjon syns jeg. dokurver, snaksbuffet, mat mens man venter og slik er for fancy for meg. Og fotografering skjer ofte ute i naturen, mye finere enn stilistiske studiobilder. 

Syns det er trist at man lar seg amerkanisere og har bryllp etter trender og SoME og influensere. 

Jeg er fra en innlandsbygd og kjente ikke igjen noe av dette. Høres ut som en norske rednecks episode.  

Anonymkode: 9b76e...2b1

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tillat meg å påpeke at vi har noen hundre år med tradisjoner for byliv også her i landet - det er ikke enten bygdetradisjoner eller amerikanisering...

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra bygda og kan kjenne igjen en del bryllup i den stilen men jeg tror ikke det er mange igjen av den sorten, og det er ingenting galt i å fornye seg? Trenger ikke være så bondsk og gammeldags bare for at det er på bygda 

Anonymkode: e390c...5ef

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er fra en innlandsbygd og kjente ikke igjen noe av dette. Høres ut som en norske rednecks episode.  

Dere har sett for mange amerikanske filmer.

Anonymkode: ae1ea...379

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er bryllupsskikker fra Innlandet. Rednecks? Du er på vidda. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er fra bygda og kan kjenne igjen en del bryllup i den stilen men jeg tror ikke det er mange igjen av den sorten, og det er ingenting galt i å fornye seg? Trenger ikke være så bondsk og gammeldags bare for at det er på bygda 

Anonymkode: e390c...5ef

Tradisjonelt trenger ikke være traust og negativt 😀I denne sammenhengen er det heller forutsigbart på en god måte. Man vet hva skikken er og det er enkelt å planlegge. Og man slipper hvertfall den evige kaffegjestdebatten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har tilhørighet både i Finnmark og på Vestlandet, og er enig med deg. 

Anonymkode: 576da...756

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (6 minutter siden):

Tillat meg å påpeke at vi har noen hundre år med tradisjoner for byliv også her i landet - det er ikke enten bygdetradisjoner eller amerikanisering...

Fortell! 

AnonymBruker
Skrevet

Rednecks? 😂 Fordi bruden ikke har valgt hotell eller utlandet, fargestil for alle gjester og lokale, goodiebags, innleide kelnere og krevd regissert dans fra forlovere og venner? Kom ned på jorda, det er helt vanlige bryllup. 
Så tror jeg tok disse tradisjonelle bryllupene er på vei til å dø ut med de yngre folk, som ønsker noe annet. Men det er helt vanlige bryllup fortsatt. 

Anonymkode: 23956...d69

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er bryllupsskikker fra Innlandet. Rednecks? Du er på vidda. 

Nei ikke vidda, det er en helt annen del av landet. At du er fra et harryhøl er ikke min feil. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei ikke vidda, det er en helt annen del av landet. At du er fra et harryhøl er ikke min feil. 

Du avslører deg selv ved å bruke ordet harryhøl…ingen med stil ville omtale andre preferanser på en slik måte. 

Anonymkode: 23956...d69

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gud forby at man kan være seriøst på Kg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo mulig hun er moren eller søsteren din da 🤷‍♀️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde bygde bryllup

Vi leide et lokale. Vi pyntet og ordner alt i lokale selv. Fikk en som.svigermor til å lage maten vi skulle ha forrett rekesalat , hovedrett elgsteik og elgkarbonader og dessert monteres  hadde vinn og øl til maten, 3 venner av søstre til mannen skulle servere under maten. Kaker laget familie og venner, selve hoved kaka laget en i bygda som drev hjemme bakeri.Hvor vi serverte ved ankomst en velkomst drink som søsteren til mannen fikset.  Bilder ble tatt av min onkel, han filmet også. Etter maten dro vi heste sko bord fra hverandre slik at 6 til 10 satt rundt enkelt bord  og at vi fikk dansegulv i midten. Da kom og en del som ikke var bedt til middagen venner og naboer.

.en venn av svigerfar spilte brudevals på trekkspill,  og så styrte vi musikk via et musikk anlegg 

Hadde bar som svigerfar stod å serverte øl  blandet drinker og vin.

Utpå natta ble kaker og kaffe servert ca midnatt.

Jeg og gubben døgnet. Vi startet dagen i fjøset på morgenen , hadde avløser kveld, vi dro fra selskap lokalet ca 04.30 hjem skiftet gikk i fjøset og så gikk vi å la oss

Anonymkode: d04f3...2a6

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bryllup hvor familie og venner ordner mat osv. er det ingenting i veien med, og det høres riktig hyggelig ut.

Det flere av oss reagerer på her er «kaffegjester», som må vente på gangen til de ordentlige gjestene er ferdig med middagen. Det er en uting og helt utenkelig for meg som er født og oppvokst i Oslo/Bærum. Greit nok dersom dere vil ha det på bygda, men vennligst ikke inviter oss som ikke er vant med denne skikken som kaffegjester. Vi syntes det er både frekt og uhøflig. 

Ble faktisk invitert som kaffegjest i bryllupet til noen fra Vestlandet en gang. Ja, de forventet tydeligvis at jeg skulle reise så langt uten å en gang bli invitert i middagen (eller så ville de bare at jeg skulle sende gave 🤷‍♀️) Jeg takket pent nei.

Anonymkode: 84059...ea6

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Å leie inn kokk og servitører til bryllupsfeiring har for øvrig ingenting med «Amerikanisering» å gjøre. Det handler mest om folkeskikk, da det er uhøflig å forvente at folk skal bruke fritiden sin på å jobbe for deg på ubetalt dugnad. 

Anonymkode: 84059...ea6

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...