Gå til innhold

Hormoner i overgangsalderen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Erfaringer, anyone?

Og hvor stor bør plagene være for å prøve ut hormoner?

Jeg er nå i overgangsalderen. Verste symptomet er hjernetåke, men også muskelvondt og mulig depresjon (som egentlig bare forsterkes av østrogenmangel). Det er snakk om at jeg skal prøve ut østrogen (har veldig lave verdier). 

Jeg er spent på om dette har noe for seg eller ei...🤔

Anonymkode: e7857...1d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper østrogen mot hetetokter og ledd/muskelsmerter. Testosteron har hjulpet på lav sexlyst og lite overskudd.

Hjernetåke og søvnproblemer har også blitt bedre, men jeg har vært utbrent og tror kanskje langtidssykemelding også har hjulpet der 😊

Så lenge du plages av symptomene dine ser jeg ingen grunn til at du skal vente med hormonbehandling. Hva er vitsen med å vente til du blir enda verre liksom? 😄

Anonymkode: 06434...0c9

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta hormoner.

Anonymkode: c25bf...acf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ikke hormoner. 

Anonymkode: 6ade6...a28

AnonymBruker
Skrevet

Ingen hormoner her. Sunn mat og trening. Fokus på proteiner. Minimalt med plager.

Anonymkode: 697c2...daf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor så bastant på det? Hvis du ikke er i overgangsalderen enda så vet du heller ingenting om hvor hardt du blir rammet. Forhåpentligvis blir du ikke veldig plaget, og da trenger du selvfølgelig ikke ta hormoner heller, men hva gjør du om det blir så ille at du ikke klarer å stå i jobb? 

For meg har hormonbehandling gitt meg livskvaliteten tilbake, og det er ene og alene grunnen til at jeg nå er på vei tilbake i jobb etter å ha vært utbrent. Det har også reddet ekteskapet mitt: vi gikk fra null sex, anspent stemning og dårlig kommunikasjon til å være som nyforelsket igjen.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tar ikke hormoner. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ingen hormoner her. Sunn mat og trening. Fokus på proteiner. Minimalt med plager.

Så bra for dere om dere slipper. Nå er det stor forskjell på hvordan vi damer reagerer på denne perioden, og jeg synes det  er viktig å få frem for de 2/3 som blir rammet og ikke minst de 1/3 som blir hardt rammet, at det finnes alternativ med hormoner, som mange kan benytte. Og hvem som trenger hjelp i denne perioden ikke vet man ikke på forhånd. Nå gir overgangsalderen mange plager som dessverre forsatt alt for sjelden blir nevnt i denne sammenhengen også, som psykiske plager, angst uro og uforklarlige smerter som fører til at enkelte faller ut av arbeidslivet. Hvis bare noe av disse kan bli hjulpet til så stå i jobb, så tenker jeg jeg har gjort min misjon. 

Anonymkode: e2abf...0e0

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor så bastant på det? Hvis du ikke er i overgangsalderen enda så vet du heller ingenting om hvor hardt du blir rammet. Forhåpentligvis blir du ikke veldig plaget, og da trenger du selvfølgelig ikke ta hormoner heller, men hva gjør du om det blir så ille at du ikke klarer å stå i jobb? 

For meg har hormonbehandling gitt meg livskvaliteten tilbake, og det er ene og alene grunnen til at jeg nå er på vei tilbake i jobb etter å ha vært utbrent. Det har også reddet ekteskapet mitt: vi gikk fra null sex, anspent stemning og dårlig kommunikasjon til å være som nyforelsket igjen.

Jeg er ti år etter menopause, og nei, jeg tar ikke hormoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også motstander av hormoner, men måtte krype til korset. Fjernet i alle fall hetetoktene, fikk bedre søvn, og mindre sint. 

Anonymkode: 58d9c...cfb

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat begynt på hormoner. Spent på hvor lang tid det tar før jeg merker effekt. Dere som tar testosteron: kan dere fortelle litt om symptomer og effekt? Er det noen som vet om testosteron i overgangsalderen regnes som doping mht konkurranser? 

Anonymkode: 2bb64...6ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke produkter anbefales om en ikke ønsker hrt? Jeg har begynnende rosacea og synes rynkene blir flere og flere. Blir veldig varm flere ganger daglig. Våkner kl.3 hver natt og får ikke sove igjen. 

Anonymkode: 59ad6...74d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager ikke ønsker hormoner som holder både hud, slimhinner og hår yngre?? Pluss reduserer fett rundt midje.

Jeg har noen symptomer på perimenopause,  men ser på hrt som forebygging nærmest. Særlig progesteron er gull for hud og hår 

Anonymkode: f8714...7f7

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i alle dager ikke ønsker hormoner som holder både hud, slimhinner og hår yngre?? Pluss reduserer fett rundt midje.

Jeg har noen symptomer på perimenopause,  men ser på hrt som forebygging nærmest. Særlig progesteron er gull for hud og hår 

Anonymkode: f8714...7f7

Nå vet jeg ikke om jeg er heldig, eller om det er det jeg gjør som virker.

Men jeg går ned i vekt, blir i bedre form, har masse energi, sover hele natta, plages ikke av tørre slimhinner og har økt sexlyst. Har litt hetetokter, men ikke ille. Huden er fin.
Da ser jeg ikke poenget med hormoner for min del.

Jeg trener kardio og tung styrke. Spiser ren mat lagd fra bunnen med fokus på proteiner. Mye fisk og kylling. Grønnsaker og bær og nøtter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg var også motstander av hormoner, men måtte krype til korset. Fjernet i alle fall hetetoktene, fikk bedre søvn, og mindre sint. 

Anonymkode: 58d9c...cfb

Man kan få bedre søvn av magnesium, bli mindre sint ved å kutte ut koffein. Jeg sier ikke at HRT er dårlig, men jeg føler at vi blir presset til å ta det uten å diskutere alternativene først. 

Anonymkode: bc797...b46

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan få bedre søvn av magnesium, bli mindre sint ved å kutte ut koffein. Jeg sier ikke at HRT er dårlig, men jeg føler at vi blir presset til å ta det uten å diskutere alternativene først. 

Anonymkode: bc797...b46

kun om det er kilden til søvnvansker og sinne.. 

Anonymkode: dd360...99c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp vært hos kardiolog på sykehuset og han fortalte at alle kvinner som kan burde gå på hormoner da det beskytter mot mange typer kreft som ofte oppdages for sent til at man kan behandle godt. I tillegg til at det selvfølgelig tar bort plager i overgangsalderen, minsker sjansen for demens, diabetes, benskjørhet og mange flere aldersrelaterte sykdommer og plager. Deg er en bitte liten forhøyet risiko for brystkreft men den er ikke i nærheten av å komme opp mot alle beskyttende effekter. I tillegg kan du fortsette å ha sex, noe mange kvinner ikke kan etter hvert pga tørre slimhinner som er skadet for resten av livet. De som kan bør ta både østrogen, progresteron og testosteron i følge han. Man bør bruke vagifem vaginalt i tillegg. Det samme har den private gynekologen min på det sterkeste anbefalt av samme grunner. Dere må tenke på at dere ødelegger kroppen deres og utsetter dere for stor helsefare og mange helseplager som kan unngås hvis dere ikke benytter dere av dette.

Anonymkode: cd1dd...a47

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hormoner hjalp for meg mot muskel og leddsmerter, hetetokter og søvnmangel (med påfølgende dårlig humør og nedstemthet). Måtte pause de en stund pga andre diagnoser og medisinutprøving og det var et helvete uten like, men fikk heldigvis starte opp igjen… bliss! 😍

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

for meg var det helt fantastisk å begynne med hormoner. Fikke meg selv tilbake. Trengte ¨full dose. 

Anonymkode: 50894...3a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er ti år etter menopause, og nei, jeg tar ikke hormoner. 

Så synd at du ikke har begynt på det enda. Har du hørt med legen din om det er for sent? Du får beskyttelse mot så mange aldersrelaterte sykdommer ved å bruke det og mye bedre helse. Du burde gå til en privat gynekolog som er spesialist på dette så du får god hjelp. De aller fleste fastleger mangler mye kunnskap om dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om jeg er heldig, eller om det er det jeg gjør som virker.

Men jeg går ned i vekt, blir i bedre form, har masse energi, sover hele natta, plages ikke av tørre slimhinner og har økt sexlyst. Har litt hetetokter, men ikke ille. Huden er fin.
Da ser jeg ikke poenget med hormoner for min del.

Jeg trener kardio og tung styrke. Spiser ren mat lagd fra bunnen med fokus på proteiner. Mye fisk og kylling. Grønnsaker og bær og nøtter.

Du burde virkelig vurdere det på nytt og starte opp med det så snart som mulig så er det større sjanse for at du beholder den gode helsen din.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...